הלכה ליום שני ט"ו שבט תש"פ 10 בפברואר 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אריה בן משה ז"ל

שהיום יום השלושים לפטירתו.
ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

בנו

כוחה של תפלה

שאלה: האם כאשר נגזרת על אדם גזירה קשה, הוא יכול לבטל אותה בכוח תפלותיו?

תשובה: בפרקי אבות (פרק ראשון משנה ז) שנינו: נתאי הארבלי אומר: הרחק משכן רע, ואל תתחבר לרשע, "ואל תתיאש מן הפורענות".

ופירש רבינו הרמב"ם בפירוש המשניות, שהכוונה בזה, שגם כשאתה נמצא בעיצומה של פורענות, אל תתיאש מלהעתיר בעדך לפני הקדוש ברוך הוא, כי רבים רחמיו, שנאמר "הן לא קצרה יד ה' מהושיע, ותשועת ה' כהרף עין". ואין מעצור לה' מהושיע ברב או במעט.

ובספר מלכים (ב' פרק כ) נאמר לגבי חזקיהו מלך יהודה, שהיה מלך צדיק, והרבה תורה בישראל באופן יוצא מן הכלל: "בַּיָּמִים הָהֵם חָלָה חִזְקִיָּהוּ לָמוּת, וַיָּבֹא אֵלָיו יְשַׁעְיָהוּ בֶן אָמוֹץ הַנָּבִיא, וַיֹּאמֶר אֵלָיו, כֹּה אָמַר ה', צַו לְבֵיתֶךָ, כִּי מֵת אַתָּה וְלֹא תִחְיֶה!"

כלומר, הנביא ישעיהו הודיע לחזקיה, שכבר נגזרה עליו הגזירה שימות. ובגמרא במסכת ברכות (דף י ע"א) אמרו רבותינו, שכשאמר ישעיהו לחזקיהו "מת אתה ולא תחיה". התכוין לומר לו: מת אתה - בעולם הזה, ולא תחיה - לעולם הבא. כלומר, שלא די בכך שנגזר על חזקיה שימות, אלא שמעשיו גרמו לו כן, וגם לעולם הבא הוא יענש, מחמת מעשיו.

שאל אותו חזקיהו, מאי כולי האי? כלומר, מדוע נענשתי כל כך? אמר לו ישעיהו, משום שלא עסקת בפריה ורביה. שחזקיהו המלך לא נשא אשה, משום שלא רצה שיולדו לו בנים, כיון שראה ברוח קדשו, שיוולדו לו בנים רשעים. אמר לו ישעיהו: בהדי כבשי דרחמנא למה לך? מאי דמפקדת איבעי לך למעבד!, כלומר, במה שהסתיר הקדוש ברוך הוא, אין לך עסק, ומה שנצטוית לעשות, הוא רצון ה', וכך עליך לעשות!

אמר לו חזקיהו המלך לישעיהו, אם כן, תן לי לישא את בתך לאשה, ואז אולי תועיל הזכות המשותפת של שנינו, שיצאו ממני בנים צדיקים. אמר לו ישעיהו הנביא: כבר נגזרה עליך גזירה. כלומר, אין תועלת בכל מה שתעשה, כיון שכבר נגזרה הגזירה.

אמר לו חזקיהו המלך: בן אמוץ! כלה נבואתך וצא! כך מקובלני מבית אבי אבא, "אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם, אל ימנע עצמו מן הרחמים".

ומיד נאמר: 
"וַיַּסֵּב אֶת פָּנָיו אֶל הַקִּיר וַיִּתְפַּלֵּל אֶל ה' לֵאמֹר, אָנָּה ה'! זְכָר נָא אֵת אֲשֶׁר הִתְהַלַּכְתִּי לְפָנֶיךָ בֶּאֱמֶת וּבְלֵבָב שָׁלֵם, וְהַטּוֹב בְּעֵינֶיךָ עָשִׂיתִי, וַיֵּבְךְּ חִזְקִיָּהוּ בְּכִי גָדוֹל"

ומיד חזר ה' יתברך, נגלה אל ישעיהו הנביא, ואמר לו: 
"שׁוּב וְאָמַרְתָּ אֶל חִזְקִיָּהוּ נְגִיד עַמִּי, כֹּה אָמַר ה' אֱלֹהֵי דָּוִד אָבִיךָ, שָׁמַעְתִּי אֶת תְּפִלָּתֶךָ, רָאִיתִי אֶת דִּמְעָתֶךָ, הִנְנִי רֹפֶא לָךְ! בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי תַּעֲלֶה בֵּית ה', וְהֹסַפְתִּי עַל יָמֶיךָ חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה".

והגאון מהר"ש יפה (בספר יפה מראה על הירושלמי פ"ט דברכות) פירש, שכוונת חזקיהו במה שאמר מקובלני "מאבי אבא", הוא יהושפט, שנאמר בו (במלכים א פרק כב ובדברי הימים פ"ב), "ויזעק יהושפט וה' עזרו". שבזמן מלחמתו עם מלך ארם, תפסו אותו שרי הרכב של ארם, וכבר הניחו על צוארו את החרב (כמו שאמרו בירושלמי שם), ואז זעק יהושפט אל ה', וה' עזרו.

מכאן נלמד להתחזק בענין התפלה, שכוחה גדול לאין שיעור, וה' יתברך שומע תפלה, לא ישיבו ריקם מלפניו. (ענף עץ אבות).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה


ברכת שהחיינו על מיני פירות דומים

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש לברך ברכת שהחיינו בשעה שאוכלים פרי מפירות הדר, כגון אשכולית או תפוז, שאינם מצויים כל כך במשך כל השנה, וכאשר זוכה אדם לאכול מפירות אלה לראשונה באותה השנה, והפירות הינם חדשים משנה זו, יברך עליהם ברכת "בורא פרי העץ", ולאחריה יברך ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

מרור – כורך – שלחן עורך - ותוספת הלכות בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות

אף שעלינו להמשיך בהלכות הפסח, מכל מקום נעמוד גם על כמה דינים ששייכים באופן מיוחד השנה, בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות. שריפת חמץ - לגבי שריפת חמץ, שנהגו לצאת ולשורפו ביום ערב פסח, דבר שהשנה לא יתאפשר להרבה בני אדם. הנה בגמרא ובשלחן ערוך (סימן תמה) מבואר, כיצד היא מצות ביעור ח......

לקריאת ההלכה

דין איסור בשר בחלב

נאמר בתורתנו הקדושה שלש פעמים: "לא תבשל גדי בחלב אמו" (בספר שמות כג, ובפרק לד. ובספר דברים יד.) ודרשו בגמרא (חולין קיד.) שפעם אחת שנזכר איסור זה בתורה, באה ללמד על איסור אכילת בשר בחלב. ופעם אחת באה ללמד על איסור בישול בשר בחלב, ופעם אחת באה לאיסור הנאה. ולכן אף שלא מצינו בתורה איסור לבשל ......

לקריאת ההלכה