הלכה ליום שני ט"ו שבט תש"פ 10 בפברואר 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אריה בן משה ז"ל

שהיום יום השלושים לפטירתו.
ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

בנו

כוחה של תפלה

שאלה: האם כאשר נגזרת על אדם גזירה קשה, הוא יכול לבטל אותה בכוח תפלותיו?

תשובה: בפרקי אבות (פרק ראשון משנה ז) שנינו: נתאי הארבלי אומר: הרחק משכן רע, ואל תתחבר לרשע, "ואל תתיאש מן הפורענות".

ופירש רבינו הרמב"ם בפירוש המשניות, שהכוונה בזה, שגם כשאתה נמצא בעיצומה של פורענות, אל תתיאש מלהעתיר בעדך לפני הקדוש ברוך הוא, כי רבים רחמיו, שנאמר "הן לא קצרה יד ה' מהושיע, ותשועת ה' כהרף עין". ואין מעצור לה' מהושיע ברב או במעט.

ובספר מלכים (ב' פרק כ) נאמר לגבי חזקיהו מלך יהודה, שהיה מלך צדיק, והרבה תורה בישראל באופן יוצא מן הכלל: "בַּיָּמִים הָהֵם חָלָה חִזְקִיָּהוּ לָמוּת, וַיָּבֹא אֵלָיו יְשַׁעְיָהוּ בֶן אָמוֹץ הַנָּבִיא, וַיֹּאמֶר אֵלָיו, כֹּה אָמַר ה', צַו לְבֵיתֶךָ, כִּי מֵת אַתָּה וְלֹא תִחְיֶה!"

כלומר, הנביא ישעיהו הודיע לחזקיה, שכבר נגזרה עליו הגזירה שימות. ובגמרא במסכת ברכות (דף י ע"א) אמרו רבותינו, שכשאמר ישעיהו לחזקיהו "מת אתה ולא תחיה". התכוין לומר לו: מת אתה - בעולם הזה, ולא תחיה - לעולם הבא. כלומר, שלא די בכך שנגזר על חזקיה שימות, אלא שמעשיו גרמו לו כן, וגם לעולם הבא הוא יענש, מחמת מעשיו.

שאל אותו חזקיהו, מאי כולי האי? כלומר, מדוע נענשתי כל כך? אמר לו ישעיהו, משום שלא עסקת בפריה ורביה. שחזקיהו המלך לא נשא אשה, משום שלא רצה שיולדו לו בנים, כיון שראה ברוח קדשו, שיוולדו לו בנים רשעים. אמר לו ישעיהו: בהדי כבשי דרחמנא למה לך? מאי דמפקדת איבעי לך למעבד!, כלומר, במה שהסתיר הקדוש ברוך הוא, אין לך עסק, ומה שנצטוית לעשות, הוא רצון ה', וכך עליך לעשות!

אמר לו חזקיהו המלך לישעיהו, אם כן, תן לי לישא את בתך לאשה, ואז אולי תועיל הזכות המשותפת של שנינו, שיצאו ממני בנים צדיקים. אמר לו ישעיהו הנביא: כבר נגזרה עליך גזירה. כלומר, אין תועלת בכל מה שתעשה, כיון שכבר נגזרה הגזירה.

אמר לו חזקיהו המלך: בן אמוץ! כלה נבואתך וצא! כך מקובלני מבית אבי אבא, "אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם, אל ימנע עצמו מן הרחמים".

ומיד נאמר: 
"וַיַּסֵּב אֶת פָּנָיו אֶל הַקִּיר וַיִּתְפַּלֵּל אֶל ה' לֵאמֹר, אָנָּה ה'! זְכָר נָא אֵת אֲשֶׁר הִתְהַלַּכְתִּי לְפָנֶיךָ בֶּאֱמֶת וּבְלֵבָב שָׁלֵם, וְהַטּוֹב בְּעֵינֶיךָ עָשִׂיתִי, וַיֵּבְךְּ חִזְקִיָּהוּ בְּכִי גָדוֹל"

ומיד חזר ה' יתברך, נגלה אל ישעיהו הנביא, ואמר לו: 
"שׁוּב וְאָמַרְתָּ אֶל חִזְקִיָּהוּ נְגִיד עַמִּי, כֹּה אָמַר ה' אֱלֹהֵי דָּוִד אָבִיךָ, שָׁמַעְתִּי אֶת תְּפִלָּתֶךָ, רָאִיתִי אֶת דִּמְעָתֶךָ, הִנְנִי רֹפֶא לָךְ! בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי תַּעֲלֶה בֵּית ה', וְהֹסַפְתִּי עַל יָמֶיךָ חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה".

והגאון מהר"ש יפה (בספר יפה מראה על הירושלמי פ"ט דברכות) פירש, שכוונת חזקיהו במה שאמר מקובלני "מאבי אבא", הוא יהושפט, שנאמר בו (במלכים א פרק כב ובדברי הימים פ"ב), "ויזעק יהושפט וה' עזרו". שבזמן מלחמתו עם מלך ארם, תפסו אותו שרי הרכב של ארם, וכבר הניחו על צוארו את החרב (כמו שאמרו בירושלמי שם), ואז זעק יהושפט אל ה', וה' עזרו.

מכאן נלמד להתחזק בענין התפלה, שכוחה גדול לאין שיעור, וה' יתברך שומע תפלה, לא ישיבו ריקם מלפניו. (ענף עץ אבות).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

לקריאת ההלכה

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

שאלה: עד מתי מותר להתפלל תפלת שחרית? מהו "סוף זמן תפלה - מגן אברהם" ו"סוף זמן תפלה -הגר"א" שמודפס בלוחות השנה?

תשובה: במשנה במסכת ברכות, ובגמרא (דף כז.) אמרו, שזמן תפלת שחרית הוא עד סוף ארבע שעות מהיום. כלומר, מתחילת היום, יש למנות ארבע שעות, שהן שליש היום (כי בכל יום שתים עשרה שעות, וארבע שעות הן שליש היום), ועד סוף ארבע שעות יש להתפלל תפלת שחרית. מאמתי מונים ארבע שעות? בהלכה הקודמת הזכרנו כי סוף זמן קר......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה


הכנת צנימים על גבי פלאטה בשבת

שאלה: האם מותר להניח בשבת פת, פיתה או פרוסת לחם, על גבי "פלאטה" רותחת, בכדי שיהפכו לצנימים קשים ופריכים? תשובה: בנדון השאלה, אם מותר להכין בשבת צנימים מפת שנאפתה כבר לפני שבת, יש לדון מצד שני איסורים. האחד, מצד איסור אפייה בשבת, שכן המבשל תבשיל בשבת, או האופה פת בשבת, הרי זה מחלל את ......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה