הלכה ליום ראשון כ"א שבט תש"פ 16 בפברואר 2020

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

סילביה צביה בת שמחה סימי

הוקדש על ידי

המשפחה

דין ביצה או שום שהיו קלופים לילה שלם

דברים האסורים משום סכנה 
בגמרא במסכת נדה (דף יז.) אמר רבי שמעון בר יוחאי, חמישה דברים העושה אותם מתחייב בנפשו ודמו בראשו (כלומר שמביא את עצמו לידי סכנה), ואחד מהם, האוכל שום קלוף או בצל קלוף או ביצה קלופה שעבר עליהם הלילה.

ומבואר שיש איסור לאכול שום או בצל או ביצה שעבר עליהם כל הלילה כשהם קלופים.

ומבואר בדברי הפוסקים, שטעם הדבר שיש סכנה באכילת דברים אלו שנקלפו ועבר עליהם הלילה, הוא מפני ששורה עליהם רוח רעה שעלולה לגרום נזק.

רוח רעה בזמנינו 
אולם ב"הגהות מרדכי", נשאל על כך שבארצותיהם לא היו נזהרים מאכילת ביצה קלופה, וכתב שאין נזהרים בזה לפי שבזמנינו לא מצויה רוח רעה שמזיקה כמו שהיתה מצויה בזמן התלמוד. וכן כתב המהרש"ל (רבי שלמה לוריא, מגדולי פוסקי אשכנז לפני כארבע מאות שנה). שכל מה שהזהירו חז"ל משום רוח רעה, בזמנינו אין לחוש לזה, לפי שלא מצויה בינינו רוח רעה. ועל דבריהם סמכו כמה מפוסקי האשכנזים.

אולם מדברי התוספות במסכת שבת (דף קמא.) נראה שיש לחוש לטעם של רוח רעה במקום שהזהירו חז"ל, אף בזמנינו. (ואף אם אין הרוח רעה מצויה כל כך כמו בזמן חכמי התלמוד, מכל מקום היא שכיחה קצת). וכן מצינו בדברי הפוסקים, שבמקומות רבים חששו מפני אזהרות חז"ל אלו, ולא סמכו על דברי המרדכי והמהרש"ל בזה.

הדין למעשה 
וכדברי התוספות והפוסקים פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שיש להזהר שלא להניח שום קלוף או בצל קלוף וביצה קלופה, באופן שיעבור עליהם הלילה, מפני שרוח רעה שורה עליהם, אבל אם כבר עבר עליהם הלילה, אין לאסור את אכילתן, מפני שיש לסמוך על דברי המרדכי והמהרש"ל, אמנם לכתחילה אין לעשות כן, וכאמור.

ויש אופן להקל בזה לגמרי, אם עירבו את השום והבצל הקלופים עם דברים אחרים, כגון בסאלט או תבשיל, שאז לא שורה עליהם רוח רעה כלל. וכן המנהג להקל בזה. וכן פסק מרן רבינו זצ"ל.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר להשאיר צהוב של ביצה כל הלילה ולמחרת להכין מזה תבשיל? כ"א כסלו תש"פ / 19 בדצמבר 2019

למנהגינו אין לעשות כן. אלא יערבו כבר לפני הלילה את החלמון בתבלינים ומלח ושאר הדברים, כדי שלא יהא נחשב כביצה ששהתה כל הלילה.

האם מותר להישתמש בלימון שעבר עליו לילה? ה' כסלו תש"פ / 3 בדצמבר 2019

מותר

האם דין רוח רעה בביצה קלופה שעבר עליו הלילה הוא רק בביצה שלמה או גם בביצה חצויה לשניים (כגון אלו הנמכרות בקופסות במרכולים)? י"ח שבט תשע"ח / 3 בפברואר 2018

גם בביצה חצויה לשנים.

ביצה קשה שכל קליפתה סדוקה, אך לא מקולפת ,האם עדיין מותר לאוכלה לאחר שעבר עליה הלילה? י"א תמוז תשע"ז / 5 ביולי 2017

מותר

האם אסור להשתמש כלל באבקת שום? כ' אדר תשע"ז / 18 במרץ 2017

אבקת שום טבעית, אין לקנות למנהג הספרדים. דבר שאינו טבעי, או שהוא מעורב עם דברים אחרים, מותר.

האם מותר להשתמש בחלבונים בלבד, שנשארו לילה במקרר? ח' שבט תשע"ז / 4 בפברואר 2017

לכתחילה אין לעשות כן, משום שזהו בכלל ביצה קלופה ששהתה כל הלילה. ובדיעבד יש מיקלים.

אם השום קלוף ומקפיאים אותו מיד, האם זה פותר את הבעיה של לינת לילה? ב' טבת תשע"ז / 31 בדצמבר 2016

גם אם הניחו אותו במקפיא, אין לעשות כן. כי הרוח הרעה שורה גם בקור. אלא אם כן יערב את השום הכתוש עם שמן ומלח.

כתבתם, "האוכל שום קלוף או בצל קלוף או ביצה קלופה שעבר עליהם הלילה", אני מבקשת לדעת  מה זה ביצה קלופה? האם זה ביצה חיה או קשה? כ"ט אדר ב תשע"ד / 31 במרץ 2014

אין חילוק אם הביצה קשה או רכה

אם חתכו את השום או הבצל לחצי ועכשיו זה שני חצאים ויש את הקליפה עליהם, חוץ ממקום החיתוך, האם שורה רוח רעה עליהם, או על מקום החתך, שהרי הוא גלוי? ז' שבט תשע"ד / 8 בינואר 2014

כל שיש עליו אפילו מעט קליפה, אין לחוש משום רוח רעה. ולכן בשום חצוי אין חשש

האם צריך שיעבור כל הלילה על השום בצל או הביצה הקלופים, או כל שהחשיך אפילו מעט שורה עליהם רוח רעה ? כ"ז טבת תשע"ד / 30 בדצמבר 2013

זמן עלות השחר, הוא הזמן הקובע לענין זה. כן הורה מרן זצ"ל.

ואם הם קלופים ועטופים בשקית ניילון במקרר? האם גם במקרה זהיה עניין של רוח רעה? כ"ז טבת תשע"ד / 30 בדצמבר 2013

גם כשהשום עטוף, יש בו ענין של רוח רעה.

האם זה משנה אם השום או הבצל היו במקרר או סתם על השיש. וכן אם הם מוכנסים לקופסה או שקית נילון? כ"ז טבת תשע"ד / 30 בדצמבר 2013

אין חילוק בדבר, שגם כאשר השום סגור, אין לעשות כן.

מה הדין של שום כתוש שקונים בקופסאות או במשקל? האם יש להם גם דין של קלוף שעבר עליו הלילה? כ"ז טבת תשע"ד / 30 בדצמבר 2013

גם אם השום סגור בקופסא, אין להשתמש בו לכתחילה אם עבר עליו הלילה כשהוא קלוף

שמנו שום כתוש במקרר, עם שמן זית ללילה שלם, האם מותר לאכול ממנו? (לא היה בו מלח) ה' כסלו תש"ע / 22 בנובמבר 2009

שלום רב!

אם היה השום מעורב בשמן זית מותר לאכול ממנו. וביארנו דין זה בתשובה בהלכה המצורפת

בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה


דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תש"פ

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. מנהג הספרדים אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, ו......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה. דג שנאפה עם בשר אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר&quo......

לקריאת ההלכה

הלכות ערב תשעה באב

בספר המנהגים לרבינו אייזיק טירנא כתב שלא יטייל אדם בערב תשעה באב, וכן פסק הרמ"א, וכן נראה שפוסק מרן הרב חיד"א, והביאו דין זה עוד מגדולי האחרונים. ערב תשעה באב, בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית (אחרי חצות היום כמו שנבאר), אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין, ונהגו בזה איס......

לקריאת ההלכה

איסור כביסה ולבישת בגדים מכובסים בשבוע שחל בו תשעה באב, ודין בגד העשוי לספוג זיעה

במשנה בתענית (כו:) שנינו, שבוע שחל בו תשעה באב (כמו השבוע שלפנינו, כלומר, מיום ראשון הקרוב), אסור להסתפר ולכבס. וכן פסקו הטור ומרן השלחן ערוך. ולמנהג האשכנזים יש לאסור לכבס החל מיום ראש חודש אב. מהות איסור "כיבוס" ואיסור כיבוס בימים אלו הוא אפילו אם אינו רוצה ללבוש הבגד עתה, אלא להניחו......

לקריאת ההלכה