הלכה ליום ראשון כ"א שבט תש"פ 16 בפברואר 2020

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

סילביה צביה בת שמחה סימי

הוקדש על ידי

המשפחה

דין ביצה או שום שהיו קלופים לילה שלם

דברים האסורים משום סכנה 
בגמרא במסכת נדה (דף יז.) אמר רבי שמעון בר יוחאי, חמישה דברים העושה אותם מתחייב בנפשו ודמו בראשו (כלומר שמביא את עצמו לידי סכנה), ואחד מהם, האוכל שום קלוף או בצל קלוף או ביצה קלופה שעבר עליהם הלילה.

ומבואר שיש איסור לאכול שום או בצל או ביצה שעבר עליהם כל הלילה כשהם קלופים.

ומבואר בדברי הפוסקים, שטעם הדבר שיש סכנה באכילת דברים אלו שנקלפו ועבר עליהם הלילה, הוא מפני ששורה עליהם רוח רעה שעלולה לגרום נזק.

רוח רעה בזמנינו 
אולם ב"הגהות מרדכי", נשאל על כך שבארצותיהם לא היו נזהרים מאכילת ביצה קלופה, וכתב שאין נזהרים בזה לפי שבזמנינו לא מצויה רוח רעה שמזיקה כמו שהיתה מצויה בזמן התלמוד. וכן כתב המהרש"ל (רבי שלמה לוריא, מגדולי פוסקי אשכנז לפני כארבע מאות שנה). שכל מה שהזהירו חז"ל משום רוח רעה, בזמנינו אין לחוש לזה, לפי שלא מצויה בינינו רוח רעה. ועל דבריהם סמכו כמה מפוסקי האשכנזים.

אולם מדברי התוספות במסכת שבת (דף קמא.) נראה שיש לחוש לטעם של רוח רעה במקום שהזהירו חז"ל, אף בזמנינו. (ואף אם אין הרוח רעה מצויה כל כך כמו בזמן חכמי התלמוד, מכל מקום היא שכיחה קצת). וכן מצינו בדברי הפוסקים, שבמקומות רבים חששו מפני אזהרות חז"ל אלו, ולא סמכו על דברי המרדכי והמהרש"ל בזה.

הדין למעשה 
וכדברי התוספות והפוסקים פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שיש להזהר שלא להניח שום קלוף או בצל קלוף וביצה קלופה, באופן שיעבור עליהם הלילה, מפני שרוח רעה שורה עליהם, אבל אם כבר עבר עליהם הלילה, אין לאסור את אכילתן, מפני שיש לסמוך על דברי המרדכי והמהרש"ל, אמנם לכתחילה אין לעשות כן, וכאמור.

ויש אופן להקל בזה לגמרי, אם עירבו את השום והבצל הקלופים עם דברים אחרים, כגון בסאלט או תבשיל, שאז לא שורה עליהם רוח רעה כלל. וכן המנהג להקל בזה. וכן פסק מרן רבינו זצ"ל.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר להשאיר צהוב של ביצה כל הלילה ולמחרת להכין מזה תבשיל? כ"א כסלו תש"פ / 19 בדצמבר 2019

למנהגינו אין לעשות כן. אלא יערבו כבר לפני הלילה את החלמון בתבלינים ומלח ושאר הדברים, כדי שלא יהא נחשב כביצה ששהתה כל הלילה.

האם מותר להישתמש בלימון שעבר עליו לילה? ה' כסלו תש"פ / 3 בדצמבר 2019

מותר

האם דין רוח רעה בביצה קלופה שעבר עליו הלילה הוא רק בביצה שלמה או גם בביצה חצויה לשניים (כגון אלו הנמכרות בקופסות במרכולים)? י"ח שבט תשע"ח / 3 בפברואר 2018

גם בביצה חצויה לשנים.

ביצה קשה שכל קליפתה סדוקה, אך לא מקולפת ,האם עדיין מותר לאוכלה לאחר שעבר עליה הלילה? י"א תמוז תשע"ז / 5 ביולי 2017

מותר

האם אסור להשתמש כלל באבקת שום? כ' אדר תשע"ז / 18 במרץ 2017

אבקת שום טבעית, אין לקנות למנהג הספרדים. דבר שאינו טבעי, או שהוא מעורב עם דברים אחרים, מותר.

האם מותר להשתמש בחלבונים בלבד, שנשארו לילה במקרר? ח' שבט תשע"ז / 4 בפברואר 2017

לכתחילה אין לעשות כן, משום שזהו בכלל ביצה קלופה ששהתה כל הלילה. ובדיעבד יש מיקלים.

אם השום קלוף ומקפיאים אותו מיד, האם זה פותר את הבעיה של לינת לילה? ב' טבת תשע"ז / 31 בדצמבר 2016

גם אם הניחו אותו במקפיא, אין לעשות כן. כי הרוח הרעה שורה גם בקור. אלא אם כן יערב את השום הכתוש עם שמן ומלח.

כתבתם, "האוכל שום קלוף או בצל קלוף או ביצה קלופה שעבר עליהם הלילה", אני מבקשת לדעת  מה זה ביצה קלופה? האם זה ביצה חיה או קשה? כ"ט אדר ב תשע"ד / 31 במרץ 2014

אין חילוק אם הביצה קשה או רכה

אם חתכו את השום או הבצל לחצי ועכשיו זה שני חצאים ויש את הקליפה עליהם, חוץ ממקום החיתוך, האם שורה רוח רעה עליהם, או על מקום החתך, שהרי הוא גלוי? ז' שבט תשע"ד / 8 בינואר 2014

כל שיש עליו אפילו מעט קליפה, אין לחוש משום רוח רעה. ולכן בשום חצוי אין חשש

האם צריך שיעבור כל הלילה על השום בצל או הביצה הקלופים, או כל שהחשיך אפילו מעט שורה עליהם רוח רעה ? כ"ז טבת תשע"ד / 30 בדצמבר 2013

זמן עלות השחר, הוא הזמן הקובע לענין זה. כן הורה מרן זצ"ל.

ואם הם קלופים ועטופים בשקית ניילון במקרר? האם גם במקרה זהיה עניין של רוח רעה? כ"ז טבת תשע"ד / 30 בדצמבר 2013

גם כשהשום עטוף, יש בו ענין של רוח רעה.

האם זה משנה אם השום או הבצל היו במקרר או סתם על השיש. וכן אם הם מוכנסים לקופסה או שקית נילון? כ"ז טבת תשע"ד / 30 בדצמבר 2013

אין חילוק בדבר, שגם כאשר השום סגור, אין לעשות כן.

מה הדין של שום כתוש שקונים בקופסאות או במשקל? האם יש להם גם דין של קלוף שעבר עליו הלילה? כ"ז טבת תשע"ד / 30 בדצמבר 2013

גם אם השום סגור בקופסא, אין להשתמש בו לכתחילה אם עבר עליו הלילה כשהוא קלוף

שמנו שום כתוש במקרר, עם שמן זית ללילה שלם, האם מותר לאכול ממנו? (לא היה בו מלח) ה' כסלו תש"ע / 22 בנובמבר 2009

שלום רב!

אם היה השום מעורב בשמן זית מותר לאכול ממנו. וביארנו דין זה בתשובה בהלכה המצורפת

בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

לקריאת ההלכה