הלכה ליום ראשון ה' אב תש"פ 26 ביולי 2020

ההלכה מוקדשת להצלחה עבור

אתר הלכה יומית

שהשם יזכה אתכם כפי שאתם מזכים את הרבים, עלו והצליחו, מר"ן עובדיה יוסף זצוק"ל גאה בבנים אלו.

הוקדש על ידי

פלוני

הלכות ערב תשעה באב

בספר המנהגים לרבינו אייזיק טירנא כתב שלא יטייל אדם בערב תשעה באב, וכן פסק הרמ"א, וכן נראה שפוסק מרן הרב חיד"א, והביאו דין זה עוד מגדולי האחרונים.

ערב תשעה באב, בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית (אחרי חצות היום כמו שנבאר), אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין, ונהגו בזה איסור אפילו באכילת בשר דגים, וכן נוהגים שלא לשתות שכר (בירה) או שאר משקאות חריפים בסעודה זו. והנוהג לשתות תמיד אחרי סעודתו מעט משקה חריף כדי לסייע לעיכול (כגון וויסקי) יש לו על מה שיסמוך לנהוג כן גם בסעודה המפסקת.

וכן אסרו חכמים לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת. ואפילו שתי ביצים, האחת רכה ואחת קשה, נחשבות לשני תבשילים לענין זה. אבל שני תבשילים שנתבשלו בקדירה (סיר) אחת, וכן הדרך לבשלם בכל ימות השנה, כגון מרק ירקות, או פלפל ממולא באורז וכדומה, נחשבים לתבשיל אחד, ומותר לאכלו בסעודה המפסקת. וכן לא אסרו חכמים אלא שני מיני תבשיל, אבל מאפה כגון לחם, אינו נחשב כתבשיל לענין זה וכן מותר לאכול כמה מיני פירות וירקות חיים (לא מבושלים) בסעודה זו.

יש נוהגים לאכול פת עם אפר (שעושים מנייר שרוף וכדומה) בסעודה המפסקת, ואמרו רבותינו (תענית ל.) שרבי יהודה ברבי אלעאי היה נוהג לאכול פת חריבה (יבשה) במלח, ויושב בין תנור לכיריים (מקום הבזוי שבבית), ושותה עליה קיתון של מים,  והיה נראה כמי שמתו מוטל לפניו. וכעין זה ראוי לנהוג.

נהגו לשבת על הקרקע בסעודה המפסקת, וראוי שלא לשבת על הקרקע ממש, משום שיש אומרים שעל פי דברי המקובלים אין לנהוג כן, אלא ישב על הקרקע ויניח תחתיו שמיכה או שטיח, ולא ישבו שלושה אנשים ביחד בסעודה המפסקת, כדי שלא יתחייבו בזימון, אלא ישבו כל אחד במקום אחר.

כל האמור לעיל אינו אלא בסעודה שאוכל אחר חצות היום, והיא סעודה מפסקת, דהיינו שהיא הסעודה האחרונה שלפני הצום, אבל אם אוכל אחריה עוד סעודה, אפילו אם אוכלה אחר חצות היום, אינה נחשבת לסעודה המפסקת. וכן אם אוכל קודם חצות היום, אפילו אם אין בדעתו לאכול סעודה נוספת עד הצום, אינה נחשבת לסעודה מפסקת.

לשמיעת שיעוריו של מרן זצ"ל (מלפני שנים רבות) בנושא:

דיני תשעת הימים באב

אורך השיעור: 01:02:08         הורד     (28.44 MB)

דיני ט באב 1

אורך השיעור: 01:30:28         הורד     (41.42 MB)

דיני ט באב 2 וסעודה מפסקת

אורך השיעור: 01:19:18         הורד     (36.30 MB)

דיני תשעה באב מס 3 ואגדות על החורבן

אורך השיעור: 01:09:20         הורד     (31.74 MB)

כל המתאבל על ירושלים רואה בשמחתה

אורך השיעור: 00:57:15         הורד     (26.21 MB)

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר להתקלח בערב תשעה באב אחרי חצות היום? ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

במים צוננים, מותר. 

האים בילקוט יוסף החדש נפסק כפי הבנת דעת מרן שולחן ערוך אים נתאספו 3 אנשים חייב לזמן
{ברור שרצוי לא לאכול ביחד}
בברכה . צום מועיל במהרה בימנו בת המקדש ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

כן. ראה שם עמוד שעב. 

האם מותר להחליף מגבות (פנים וידיים) בשבוע שחל בו? ה' אב תש"פ / 26 ביולי 2020

דינם כדין הבגדים. ואם לא הכין מראש, יניחם על קרקע כמו שכתבנו בהלכה יומית.

שבוע טוב
ראיתי בקיצור ילקוט יוסף שגם לבנים גופיות וגרביים אסור ללבוש מכובסים .
ובאתר כתוב שמותר
מה באמת הדין ? ה' אב תש"פ / 26 ביולי 2020

בחזון עובדיה תעניות (עמוד רכט) כב שאין צריך להכינם. והילקוט יוסף נדפס לפני שמרן זצ"ל חיוה דעתו בזה. תבורך,

שבוע טוב
ראיתי בקיצור ילקוט יוסף שגם לבנים גופיות וגרביים אסור ללבוש מכובסים .
ובאתר כתוב שמותר
מה באמת הדין ? ה' אב תש"פ / 26 ביולי 2020

בחזון עובדיה תעניות (עמוד רכט) כב שאין צריך להכינם. והילקוט יוסף נדפס לפני שמרן זצ"ל חיוה דעתו בזה. תבורך,

מה מקור המנהג שנשים מנקות את הבית לאחר חצות היום בתשעה באב? י"ז אב תשע"ז / 9 באוגוסט 2017

יש למנהג יסוד בדברי הפוסקים, ובפרט בברכי יוסף סימן תקנט סוף סעיף קטן ז.

אוכל [שאינו לחם] הנעשה בתנור, האם נחשב מאפה או תבשיל? אם יכינו מאכל אחד במגש אחד ויאפו אותו בתנור, ואחריו מגש אחר עם אוכל אחר, האם נחשב מאפה שמותר, או שני תבשילים שאסור? י' אב תשע"ז / 2 באוגוסט 2017

תבשיל שנעשה בתנור, אין דינו כמאפה. לכן פשטידה, וכל שכן תבשילי ירקות וכדומה שנעשים בתנור, נחשבים בודאי כתבשיל.

האם מותר לכתוב הודעות בטלפון סלולרי בתשעה באב? י' אב תשע"ז / 2 באוגוסט 2017

מותר

הכנתי מרק עדשים ובפנים ביצה קשה, האם זה נחשב לשני תבשילים? י' אב תשע"ז / 2 באוגוסט 2017

אם מקובל להכין את המרק בצורה הזו, הוא נחשב לתבשיל אחד

האם אפשר לאכול בשר, למי שמשתתף בסעודת ברית מילה, בערב תישעה באב ? ט' אב תשע"ז / 1 באוגוסט 2017

מותר

האם ניתן לשמוע ביום ט' באב את שיעורי הרב שעוסקים בט' באב, דוגמת השיעורים שמצורפים להלכה? י"א אב תשע"ד / 7 באוגוסט 2014

אם השיעורים עוסקים בהלכות תשעה באב ובעניני החורבן וכדומה, מותר.

האם צריך ליטול ידיים בסעודה מפסקת ולאכול לחם או שמספיק לאכול ביצה קשה י"א אב תשע"ד / 7 באוגוסט 2014

אין חובה ליטול ידיים ולאכול פת בסעודה מפסקת

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה


דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תש"פ

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. מנהג הספרדים אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, ו......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה. דג שנאפה עם בשר אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר&quo......

לקריאת ההלכה

הלכות ערב תשעה באב

בספר המנהגים לרבינו אייזיק טירנא כתב שלא יטייל אדם בערב תשעה באב, וכן פסק הרמ"א, וכן נראה שפוסק מרן הרב חיד"א, והביאו דין זה עוד מגדולי האחרונים. ערב תשעה באב, בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית (אחרי חצות היום כמו שנבאר), אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין, ונהגו בזה איס......

לקריאת ההלכה

איסור כביסה ולבישת בגדים מכובסים בשבוע שחל בו תשעה באב, ודין בגד העשוי לספוג זיעה

במשנה בתענית (כו:) שנינו, שבוע שחל בו תשעה באב (כמו השבוע שלפנינו, כלומר, מיום ראשון הקרוב), אסור להסתפר ולכבס. וכן פסקו הטור ומרן השלחן ערוך. ולמנהג האשכנזים יש לאסור לכבס החל מיום ראש חודש אב. מהות איסור "כיבוס" ואיסור כיבוס בימים אלו הוא אפילו אם אינו רוצה ללבוש הבגד עתה, אלא להניחו......

לקריאת ההלכה