הלכה ליום חמישי כ"ט תמוז תשע"ח 12 ביולי 2018

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אבי מורי ועטרת ראשי שלמה ראובן בן שרה ז"ל

שינוח על משכבו בשלום
ת.נ.צ.ב.ה

הוקדש על ידי

יואב

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד.

ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלבד. ומכל מקום נהגו ישראל שלא לאכול בשר כלל, מיום ראש חודש אב ועד יום עשירי באב. ומנהגים אלו נזכרו כבר בדברי הגאונים ורבותינו הראשונים, ופשטו בכל ישראל. ואין חילוק בענין זה בין בשר בהמה לבשר עוף, שבכל אופן אסור לאכלו, ואפילו תבשיל שנתבשל עם בשר, כגון מרק, אף על פי שהוציאו ממנו את הבשר, אין לשתות ממנו, מפני טעם הבשר שיש בו. אבל דגים אינם בכלל האיסור ומותר לאכלם.

אכילת בשר ביום ראש חודש וביום עשירי באב
מנהג הספרדים להקל באכילת בשר ביום ראש חודש אב עצמו, כפי שביארנו בהלכה הקודמת, אבל האשכנזים נוהגים להחמיר אף ביום ראש חודש אב. ובזה הספרדים מיקלים יותר מהאשכנזים. ולעומת זאת לגבי אכילת בשר ביום עשירי באב, מנהג הספרדים להחמיר שלא לאכול בשר ביום עשירי באב כולו, ולמנהג האשכנזים יש להקל באכילת בשר ושתיית יין מיום עשירי באב אחר חצות היום.

מנהג התימנים בענין אכילת בשר
מנהג אחינו בני תימן, בכל ארצות תימן, שלא היו נמנעים מאכילת בשר ושתיית יין, אלא בסעודה מפסקת של ערב תשעה באב, שכן הוא עיקר דין התלמוד. אולם עתה שזכו לעלות לארץ ישראל, וכאן המנהג פשוט להחמיר בזה בכל תשעת הימים, כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, שעליהם לנהוג בזה כמנהג ארץ ישראל, ואסור לפרוץ גדר בזה, ובפרט שכאן ניכר יותר ענין החורבן, שרואים עין בעין מקום חורבן הבית, ואז בודאי שייך יותר לנהוג איסור בדבר. (חזון עובדיה עמוד קע).

אכילת בשר בערב שבת
בשבתות שבתוך תשעת הימים, אוכלים בשר, ומותר לטעום בערב שבת מהתבשילים שיש בהם בשר כדי לתקן את המאכל (כגון להוסיף מלח וכדומה) ויש מיקלים לטעום מן המאכלים של שבת אף שלא לצורך, לפי שעל פי דברי המקובלים יש ענין גדול לטעום ממאכלי השבת, ומרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב שיש להקל בזה, ומכל מקום המחמיר תבוא עליו ברכה.

אכילת בשר שנותר משבת
כתב מרן רבינו זצוק"ל, שאם נשאר בשר מן המאכלים שבשלו לכבוד שבת, מותר לאכול מהם במוצאי שבת ב"סעודה רביעית" שהיא הסעודה שאוכלים במוצאי שבת. והמיקל לאכול מבשר זה שנשאר מסעודת שבת אף בשאר ימות השבוע, יש לו על מה שיסמוך, ולקטנים שלא הגיעו לגיל מצוות יש להקל באכילת בשר שנשאר משבת אף בימות החול. (אך בתנאי שלא יבשל לכתחילה כמות גדולה לשבת בכדי שישאר לו בשר לימות החול). ולילדים קטנים מאוד שאינם מבינים כלל את משמעות חורבן הבית, מותר לתת אף לכתחילה בשר בימים אלו, ומותר לבשל עבורם בשר בשבוע זה שחל בו תשעה באב.

אדם חלש הזקוק לאכילת בשר
חולה, אף על פי שאין בו סכנה, מותר לו לאכול בשר בימים אלו. וכן יולדת תוך שלושים יום ללידתה מותרת באכילת בשר. וכן מינקת שהתינוק שלה חלש, ואם תמנע מאכילת בשר יוכל הדבר להשפיע לרעה על בריאות הילד, מותרת באכילת בשר. וכן מעוברת שסובלת הרבה בהריונה יש להקל לה לאכול בשר בימים אלו. אבל אדם בריא שאוכל בשר בזמן שנוהגים בו איסור, גדול עוונו מנשוא, והרי הוא פורץ גדר, ועונשו גדול.

שתיית יין של ההבדלה
מרן השלחן ערוך (סימן תקנא סעיף י) פסק שמותר לשתות במוצאי שבת שבימים אלה מהיין של ההבדלה. וכן מנהג הספרדים. אבל האשכנזים נוהגים בזה כדברי הרמ"א, שנותנים לילד קטן לשתות את היין.

שאלות ותשובות על ההלכה

השנה שתשעה באב דחוי האם יש את האיסורים של יום העשירי (שהשנה זה באחד עשר לחודש)? ב' אב תשע"ח / 14 ביולי 2018

כיבוס ותספורת מותר מיד במוצאי הצום. כמו שכתב בשו"ת זרע אמת. וכן פסק מרן זצ"ל בחזון עובדיה על הלכות תענית עמוד תטז. ולגבי אכילת בשר ושתיית יין, האשכנזים מחמירים בזה כדעת הרמ"א בסימן תקנח, והספרדים מיקלים כפשט מרן וכדעת המהרח"ו שנהג להקל בזה כמו שכתב בנו מהרש"ו בהגהותיו לשער הכוונות.

ממתי חל האיסור לאכול בשר בתשעת הימים אצל הספרדים, מהיום יום חמישי או ממחר יום שישי ועד מתי חל העניין, עד יום שישי הבא, או מוצאי שבת הבא בעזרת השם? כ"ט תמוז תשע"ח / 12 ביולי 2018

הספרדים מיקלים בזה בראש חודש עצמו. לכן יהיה אסור לאכול בשר רק מיום ראשון הבא. ובמוצאי שבת הבאה יהיה ליל תענית תשעה באב, שאסור לאכול בכלל. ובמוצאי התענית יוכלו לאכול בשר, מאחר והוא תשעה באב דחוי. והאשכנזים מחמירים בכל זה, שאינם אוכלים בשר בראש חודש, ולא במוצאי תשעה באב דחוי.

והשנה שאין שבוע שחל בו.. מותר לאכול בשר? כ"ט תמוז תשע"ח / 12 ביולי 2018

איסור אכילת בשר לא שייך לשבוע שחל בו, אלא לתשעת הימים. לכן איסור זה נוהג גם השנה.

אנחנו מוזמנים לברית במשפחה ביום שני הקרוב- ערב תשעה באב בשעה ארבע אחה"צ. מה הדין לגבי אכילת בשר בסעודת מצווה זו? י"ז אב תשע"ז / 9 באוגוסט 2017

בסעודת ברית מילה (שנעשית בזמנה, כלומר ביום השמיני, או מיד לאחר שהתינוק נתרפא), מותר לאכול בשר, אפילו אם הברית בערב תשעה באב ממש. ובסעודה שאוכלים לאחר מכן בסמוך לתענית בודאי שאסור לאכול בשר.

האם מותר לאכול צ'יפס, שטוגן בשמן שטוגן בו בשר/שניצל? ד' אב תשע"ז / 27 ביולי 2017

לא. המנהג הוא שלא לאכול אפילו תבשיל שהיה בתוכו בשר.

האם מותר לאכול מאכל שנתבשל עם כלים בשריים, מבלי שנגע בו בשר? ד' אב תשע"ז / 27 ביולי 2017

מותר לאכול מאכלי פרווה שבושלו בכלים בשריים

שלום אנחנו ספרדים שנוהגים במשפחתינו לאכול ביום שישי קובה עם בשר בשעה 14.00, מה לגבי יום שישי הקרוב? ג' אב תשע"ז / 26 ביולי 2017

קובה בשרית, אין להקל בזה, שהרי אסור לאכול מאכלי בשר. ורק לטעום מעט ממאכלי השבת מותר, אבל בצורה כזו בודאי שאסור. ויעשו קובה פרווה עם פטריות וכדומה.

האם מותר לאכול נקניק השבוע? ג' אב תשע"ז / 26 ביולי 2017

נקניק בשרי, אסור לאכול בימים הללו. אבל נקניק פרווה מותר

אם נשאר בשר מבישול של שבת, האם אפשר לאכול אותו לאחר עשירי באב? ב' אב תשע"ז / 25 ביולי 2017

אם נשאר מהבשר של שבת, אחרי עשירי באב מותר לאוכלו לכל הדעות.

למנהג הספרדים - האם מותר לאכול בשר בר"ח אב עצמו? א' אב תשע"ז / 24 ביולי 2017

למנהג הספרדים, בראש חודש עצמו, מותר.

מה דין סעודת סיום מסכת בשרית, בתשעת הימים? ז' אב תשע"ו / 11 באוגוסט 2016

בסעודת סיום מסכת מותר לאכול בשר.

יולדת שמניקה, האם יכולה לאכול עוף ובשר בתשעת הימים ע"מ להתחזק? ה' אב תשע"ו / 9 באוגוסט 2016

יולדת תוך שלושים יום, רשאית לאכול בשר בימים אלה.

השנה אין השבוע שחל בו. האם מותר לקנות בגדים ולאכול בחוץ? ה' אב תשע"ו / 9 באוגוסט 2016

מעיקר הדין מותר לקנות בגדים, בפרט במקום צורך, אבל משא ומתן של שמחה, כגון קניית תכשיטים, או לקנות רכב חדש וכדומה, יש להמנע. ואין איסור לאכול במקום ציבורי כגון מסעדה בימים אלה. ויש לזכור צער החורבן, ונכון שלא לעסוק בעניני שמחה וחופש.

האם מותר לאכול דגים בשבוע של תשעה באב? ב' אב תשע"ו / 6 באוגוסט 2016

מותר לאכול דגים, ורק לא בסעודה מפסקת. 

והשנה, אין לנו דין שבוע שחל בו, אבל יש דין תשעת הימים, ואיסור אכילת בשר נוהג בכל תשעת הימים,

בתשעת הימים, האם מותר לאכול תבשיל שהתבשל עם בשר? לדוגמה בסיר בושל אורז עם קציצות, האם מותר לאכול רק את האורז? ב' אב תשע"ו / 6 באוגוסט 2016

המנהג לאסור לאכול אפילו תבשיל שהיה בו בשר.

אדם שחולה ויש לו רגישות למזון ועושה דיאטה מיוחדת שמכילה בעיקר עוף דגים וירקות, יהיה לו קשה לא לאכול עוף במשך תשעה ימים, שכן זה אחד מהמאכלים העיקרים שהוא צורך, בהנחה שהדין במצבו להקל ולאכול בשר עוף, האם עליו לעשות התרת נדרים? ב' אב תשע"ו / 6 באוגוסט 2016

חולה שמותר לו לאכול עוף בימים הללו, אינו צריך בדרך כלל לעשות התרת נדרים, מאחר ובדעתו שלאחר שיבריא ישוב לקיים את המנהג כהלכתו. אבל אם מדובר במחלה שלדעת החולה הוא לא עשוי להבריא ממנה באופן מלא, יש להורות שיעשה התרת נדרים, כמו שמבואר בספר מטה יהודה להגאון רבי יהודה עייאש (סימן תקנא סעיף י). 

האם אישה בהריון חודש 8 להריון, עם חולשות, פטורה מצום, כיצד צריכה לנהוג? י"א אב תשע"ג / 18 ביולי 2013

עליה לפנות לרופא ירא שמים, ולשאול אותו כיצד עליה לנהוג.

החל מראש חודש אב (לא כולל היום עצמו), אסור לאכול בשר ועוף, ואילו דגים מותר
אני מבינה את טעם האיסור בזמנים קודמים, שבשר ועוף באמת היו יקרי ערך. אך היום דגים יקרים יותר מעוף. אם כך מדוע האיסור עדיין תקף? א' אב תשע"ג / 8 ביולי 2013

הטעם שאין לאכול בשר ולשתות יין, אינו מחמת יוקרם, אלא מאחר ואלו הם המאכלים המביאים את האדם לידי שמחה, כמו שאמרו רבותינו, אין שמחה אלא בבשר ויין, לכן נהגו שלא לאכול מהם בימים אלה. ובדגים לא שייך טעם זה, וכן בכל שאר המאכלים היקרים.

אני לא ממש הבנתי, לפי מנהג הספרדים לא אוכלים בשר בכל תשעת הימים או רק בשבוע שחל בו תשעה באב? ג' אב תשע"א / 3 באוגוסט 2011

שלום רב!
למנהגינו, לא אוכלים בשר כל תשעת הימים.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

כתבתם - ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל כתב שיש להקל בזה, והמחמיר תבוא עליו ברכה.
האם  הקולא  היא  שלא  לטעום  ממאכלי  השבת  (ערב שבת חזון)  למרות  דעת  המקובלים  שיש  ענין  גדול.........  וכדאי  להחמיר  שלא  לטעום? ב' אב תשע"א / 2 באוגוסט 2011

שלום רב!
החומרא היא, שלא לטעום ממאכלי השבת, והקולא, שיש להקל לטעום ממאכלים אלה. 
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

כתבתם שמותר לאכול בשר בשבת חזון. אולם מנהג רבים מבני תונס וג'רבא שלא לאכול בשר. מדוע אתם מתעלמים משיטה זו? ז' אב תש"ע / 18 ביולי 2010

מנהג שלא לאכול בשר בשבת חזון, הוא מנהג בטעות, ויש לבטלו, כי יש בו איסור משום אבלות בפרהסיא בשבת.

וכן כתבו רבים מגדולי הפוסקים, וכמו שהאריך בזה מרן שליט"א בספרו על הלכות אבלות חלק שני.

בברכה,
הלכה יומית.

ביום א' הקרוב אנו מוזמנים לברית שאלתי היא, האם מותר לאורחים לאכול בשר בברית. ישנם כאלה שאמרו מאחר שברית זו סעודת מצווה, אזי מותר לאכול בשר ,למרות שזה בשבוע שחל בו תשעה באב, מה הדין? ה' אב תש"ע / 16 ביולי 2010

שלום רב!

מותר לאכול בשר בסעודת מילה.

בברכה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

חודש הרחמים – חודש אלול

היום יום ראשון, בו חל ראש חודש אלול (היום הוא היום השני של ראש חודש אלול), שהוא תחילה וראש לימי הרחמים והסליחות. המקור לימי חודש אלול שנינו בפרקי דרבי אליעזר, ארבעים יום עשה משה בהר סיני, קורא במקרא ביום ושונה במשנה בלילה, ולאחר ארבעים יום לקח את הלוחות וירד אל המחנה, וביום י"ז בתמוז שבר את......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ח) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

לקריאת ההלכה


הדלקת נרות בימי ראש השנה

הדלקת הנרות בערב ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, נוהגים להדליק נרות יום טוב מבעוד יום, קודם שקיעת החמה (השמש) כמו בערב שבת, ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, כגון מהאש הדולקת בכיריים או בנר נשמה, ותדליק את הנרות......

לקריאת ההלכה

עשרת ימי תשובה

הערה נחוצה: אנשים הסובלים ממחלות כגון סוכרת וכדומה, עליהם לפנות כבר כעת לרופא ירא שמים, ולהתייעץ עם מורה הוראה מומחה, כדי שיראו איך להערך כבר מעתה לקראת יום הכפורים הבא עלינו לטובה, כי פעמים רבות בעזרת הערכות מוקדמת, ניתן יהיה לעבור את יום הכפורים בתענית לחיים טובים ולשלום. עשרת הימים כתב רבינו......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ח), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

ראש השנה

לסדר ראש השנה, לחץ כאן. בליל ראש השנה נוהגים לאכול מיני מאכלים לסימן טוב. ופרטי הדינים השייכים לזה נתבארו כאן בדיני סדר ראש השנה. רבותינו בגמרא במסכת ראש השנה (טז.) גילו לנו ידיעה יקרת ערך, כי ביום ראש השנה, שהוא היום בו נברא אדם הראשון, השם יתברך יושב ודן את כל יצורי העולם, וכל מאורע כמעט, אש......

לקריאת ההלכה