הלכה ליום שני א' אב תשע"ז 24 ביולי 2017

ההלכה מוקדשת לעלוי נשמתם הטהורה של הנרצחים בפיגוע שאירע בליל שבת קודש בישוב נוה צוף - חלמיש

יוסף סלומון, חיה סלומון, ואלעד סלומון

ת.נ.צ.ב.ה.
ארץ אל תכסה דמם
ולרפואה שלימה עבור האשה טובה סלומון בתושח"י

הוקדש על ידי

הלכה יומית

אכילת בשר מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד.

ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלבד. ומכל מקום נהגו ישראל שלא לאכול בשר כלל, מיום ראש חודש אב ועד יום עשירי באב. ומנהגים אלו נזכרו כבר בדברי הגאונים ורבותינו הראשונים, ופשטו בכל ישראל. ואין חילוק בענין זה בין בשר בהמה לבשר עוף, שבכל אופן אסור לאכלו, ואפילו תבשיל שנתבשל עם בשר, כגון מרק, אף על פי שהוציאו ממנו את הבשר, אין לשתות ממנו, מפני טעם הבשר שיש בו. אבל דגים אינם בכלל האיסור ומותר לאכלם.

אכילת בשר ביום ראש חודש וביום עשירי באב
מנהג הספרדים להקל באכילת בשר ביום ראש חודש אב עצמו, כפי שביארנו בהלכה הקודמת, אבל האשכנזים נוהגים להחמיר אף ביום ראש חודש אב. ובזה הספרדים מיקלים יותר מהאשכנזים. ולעומת זאת לגבי אכילת בשר ביום עשירי באב, מנהג הספרדים להחמיר שלא לאכול בשר ביום עשירי באב כולו, ולמנהג האשכנזים יש להקל באכילת בשר ושתיית יין מיום עשירי באב אחר חצות היום.

מנהג התימנים בענין אכילת בשר
מנהג אחינו בני תימן, בכל ארצות תימן, שלא היו נמנעים מאכילת בשר ושתיית יין, אלא בסעודה מפסקת של ערב תשעה באב, שכן הוא עיקר דין התלמוד. אולם עתה שזכו לעלות לארץ ישראל, וכאן המנהג פשוט להחמיר בזה בכל תשעת הימים, כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, שעליהם לנהוג בזה כמנהג ארץ ישראל, ואסור לפרוץ גדר בזה, ובפרט שכאן ניכר יותר ענין החורבן, שרואים עין בעין מקום חורבן הבית, ואז בודאי שייך יותר לנהוג איסור בדבר. (חזון עובדיה עמוד קע).

אכילת בשר בערב שבת
בשבתות שבתוך תשעת הימים, אוכלים בשר, ומותר לטעום בערב שבת מהתבשילים שיש בהם בשר כדי לתקן את המאכל (כגון להוסיף מלח וכדומה) ויש מיקלים לטעום מן המאכלים של שבת אף שלא לצורך, לפי שעל פי דברי המקובלים יש ענין גדול לטעום ממאכלי השבת, ומרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב שיש להקל בזה, ומכל מקום המחמיר תבוא עליו ברכה.

אכילת בשר שנותר משבת
כתב מרן רבינו זצוק"ל, שאם נשאר בשר מן המאכלים שבשלו לכבוד שבת, מותר לאכול מהם במוצאי שבת ב"סעודה רביעית" שהיא הסעודה שאוכלים במוצאי שבת. והמיקל לאכול מבשר זה שנשאר מסעודת שבת אף בשאר ימות השבוע, יש לו על מה שיסמוך, ולקטנים שלא הגיעו לגיל מצוות יש להקל באכילת בשר שנשאר משבת אף בימות החול. (אך בתנאי שלא יבשל לכתחילה כמות גדולה לשבת בכדי שישאר לו בשר לימות החול). ולילדים קטנים מאוד שאינם מבינים כלל את משמעות חורבן הבית, מותר לתת אף לכתחילה בשר בימים אלו, ומותר לבשל עבורם בשר בשבוע זה שחל בו תשעה באב.

אדם חלש הזקוק לאכילת בשר
חולה, אף על פי שאין בו סכנה, מותר לו לאכול בשר בימים אלו. וכן יולדת תוך שלושים יום ללידתה מותרת באכילת בשר. וכן מינקת שהתינוק שלה חלש, ואם תמנע מאכילת בשר יוכל הדבר להשפיע לרעה על בריאות הילד, מותרת באכילת בשר. וכן מעוברת שסובלת הרבה בהריונה יש להקל לה לאכול בשר בימים אלו. אבל אדם בריא שאוכל בשר בזמן שנוהגים בו איסור, גדול עוונו מנשוא, והרי הוא פורץ גדר, ועונשו גדול.

שאלות ותשובות על ההלכה

אנחנו מוזמנים לברית במשפחה ביום שני הקרוב- ערב תשעה באב בשעה ארבע אחה"צ. מה הדין לגבי אכילת בשר בסעודת מצווה זו? י"ז אב תשע"ז / 9 באוגוסט 2017

בסעודת ברית מילה (שנעשית בזמנה, כלומר ביום השמיני, או מיד לאחר שהתינוק נתרפא), מותר לאכול בשר, אפילו אם הברית בערב תשעה באב ממש. ובסעודה שאוכלים לאחר מכן בסמוך לתענית בודאי שאסור לאכול בשר.

האם מותר לאכול צ'יפס, שטוגן בשמן שטוגן בו בשר/שניצל? ד' אב תשע"ז / 27 ביולי 2017

לא. המנהג הוא שלא לאכול אפילו תבשיל שהיה בתוכו בשר.

האם מותר לאכול מאכל שנתבשל עם כלים בשריים, מבלי שנגע בו בשר? ד' אב תשע"ז / 27 ביולי 2017

מותר לאכול מאכלי פרווה שבושלו בכלים בשריים

שלום אנחנו ספרדים שנוהגים במשפחתינו לאכול ביום שישי קובה עם בשר בשעה 14.00, מה לגבי יום שישי הקרוב? ג' אב תשע"ז / 26 ביולי 2017

קובה בשרית, אין להקל בזה, שהרי אסור לאכול מאכלי בשר. ורק לטעום מעט ממאכלי השבת מותר, אבל בצורה כזו בודאי שאסור. ויעשו קובה פרווה עם פטריות וכדומה.

האם מותר לאכול נקניק השבוע? ג' אב תשע"ז / 26 ביולי 2017

נקניק בשרי, אסור לאכול בימים הללו. אבל נקניק פרווה מותר

אם נשאר בשר מבישול של שבת, האם אפשר לאכול אותו לאחר עשירי באב? ב' אב תשע"ז / 25 ביולי 2017

אם נשאר מהבשר של שבת, אחרי עשירי באב מותר לאוכלו לכל הדעות.

למנהג הספרדים - האם מותר לאכול בשר בר"ח אב עצמו? א' אב תשע"ז / 24 ביולי 2017

למנהג הספרדים, בראש חודש עצמו, מותר.

מה דין סעודת סיום מסכת בשרית, בתשעת הימים? ז' אב תשע"ו / 11 באוגוסט 2016

בסעודת סיום מסכת מותר לאכול בשר.

יולדת שמניקה, האם יכולה לאכול עוף ובשר בתשעת הימים ע"מ להתחזק? ה' אב תשע"ו / 9 באוגוסט 2016

יולדת תוך שלושים יום, רשאית לאכול בשר בימים אלה.

השנה אין השבוע שחל בו. האם מותר לקנות בגדים ולאכול בחוץ? ה' אב תשע"ו / 9 באוגוסט 2016

מעיקר הדין מותר לקנות בגדים, בפרט במקום צורך, אבל משא ומתן של שמחה, כגון קניית תכשיטים, או לקנות רכב חדש וכדומה, יש להמנע. ואין איסור לאכול במקום ציבורי כגון מסעדה בימים אלה. ויש לזכור צער החורבן, ונכון שלא לעסוק בעניני שמחה וחופש.

האם מותר לאכול דגים בשבוע של תשעה באב? ב' אב תשע"ו / 6 באוגוסט 2016

מותר לאכול דגים, ורק לא בסעודה מפסקת. 

והשנה, אין לנו דין שבוע שחל בו, אבל יש דין תשעת הימים, ואיסור אכילת בשר נוהג בכל תשעת הימים,

בתשעת הימים, האם מותר לאכול תבשיל שהתבשל עם בשר? לדוגמה בסיר בושל אורז עם קציצות, האם מותר לאכול רק את האורז? ב' אב תשע"ו / 6 באוגוסט 2016

המנהג לאסור לאכול אפילו תבשיל שהיה בו בשר.

אדם שחולה ויש לו רגישות למזון ועושה דיאטה מיוחדת שמכילה בעיקר עוף דגים וירקות, יהיה לו קשה לא לאכול עוף במשך תשעה ימים, שכן זה אחד מהמאכלים העיקרים שהוא צורך, בהנחה שהדין במצבו להקל ולאכול בשר עוף, האם עליו לעשות התרת נדרים? ב' אב תשע"ו / 6 באוגוסט 2016

חולה שמותר לו לאכול עוף בימים הללו, אינו צריך בדרך כלל לעשות התרת נדרים, מאחר ובדעתו שלאחר שיבריא ישוב לקיים את המנהג כהלכתו. אבל אם מדובר במחלה שלדעת החולה הוא לא עשוי להבריא ממנה באופן מלא, יש להורות שיעשה התרת נדרים, כמו שמבואר בספר מטה יהודה להגאון רבי יהודה עייאש (סימן תקנא סעיף י). 

האם אישה בהריון חודש 8 להריון, עם חולשות, פטורה מצום, כיצד צריכה לנהוג? י"א אב תשע"ג / 18 ביולי 2013

עליה לפנות לרופא ירא שמים, ולשאול אותו כיצד עליה לנהוג.

החל מראש חודש אב (לא כולל היום עצמו), אסור לאכול בשר ועוף, ואילו דגים מותר
אני מבינה את טעם האיסור בזמנים קודמים, שבשר ועוף באמת היו יקרי ערך. אך היום דגים יקרים יותר מעוף. אם כך מדוע האיסור עדיין תקף? א' אב תשע"ג / 8 ביולי 2013

הטעם שאין לאכול בשר ולשתות יין, אינו מחמת יוקרם, אלא מאחר ואלו הם המאכלים המביאים את האדם לידי שמחה, כמו שאמרו רבותינו, אין שמחה אלא בבשר ויין, לכן נהגו שלא לאכול מהם בימים אלה. ובדגים לא שייך טעם זה, וכן בכל שאר המאכלים היקרים.

אני לא ממש הבנתי, לפי מנהג הספרדים לא אוכלים בשר בכל תשעת הימים או רק בשבוע שחל בו תשעה באב? ג' אב תשע"א / 3 באוגוסט 2011

שלום רב!
למנהגינו, לא אוכלים בשר כל תשעת הימים.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

כתבתם - ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל כתב שיש להקל בזה, והמחמיר תבוא עליו ברכה.
האם  הקולא  היא  שלא  לטעום  ממאכלי  השבת  (ערב שבת חזון)  למרות  דעת  המקובלים  שיש  ענין  גדול.........  וכדאי  להחמיר  שלא  לטעום? ב' אב תשע"א / 2 באוגוסט 2011

שלום רב!
החומרא היא, שלא לטעום ממאכלי השבת, והקולא, שיש להקל לטעום ממאכלים אלה. 
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

כתבתם שמותר לאכול בשר בשבת חזון. אולם מנהג רבים מבני תונס וג'רבא שלא לאכול בשר. מדוע אתם מתעלמים משיטה זו? ז' אב תש"ע / 18 ביולי 2010

מנהג שלא לאכול בשר בשבת חזון, הוא מנהג בטעות, ויש לבטלו, כי יש בו איסור משום אבלות בפרהסיא בשבת.

וכן כתבו רבים מגדולי הפוסקים, וכמו שהאריך בזה מרן שליט"א בספרו על הלכות אבלות חלק שני.

בברכה,
הלכה יומית.

ביום א' הקרוב אנו מוזמנים לברית שאלתי היא, האם מותר לאורחים לאכול בשר בברית. ישנם כאלה שאמרו מאחר שברית זו סעודת מצווה, אזי מותר לאכול בשר ,למרות שזה בשבוע שחל בו תשעה באב, מה הדין? ה' אב תש"ע / 16 ביולי 2010

שלום רב!

מותר לאכול בשר בסעודת מילה.

בברכה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת מאכלי חלב אחרי אכילת עוף

באחת ההלכות הקודמות ביארנו באופן כללי שיש להמתין שש שעות בין אכילת מאכלי בשר לאכילת מאכלי חלב, משום שטבע הבשר שנשארות ממנו שאריות בין השיניים, וגם משום שהבשר נותן טעם בפה למשך זמן ארוך. כתב הרמב"ם (בסוף פ"ט מהלכות מאכלות אסורות), מי שאכל בשר, בין בשר בהמה ובין בשר עוף, לא יאכל אחריו (מא......

לקריאת ההלכה

נר חנוכה במוצאי שבת

------------------------------------------ עם כל בית ישראל אנו אבלים על פטירתו של האדם הגדול בענקים רבי אהרן יהודה לייב שטיינמן בן גיטל פייגא זצ"ל ת.נ.צ.ב.ה. ----------------------------------------- במוצאי שבת, מדליקים בבית הכנסת נרות חנוכה, ואחר כך מבדילים על הכוס, כדי לאחר את יציאת ......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים להדלקת נרות חנוכה

כשמדליק נרות חנוכה צריך לדאוג שיהיה בנר די שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו, וכן אם מדליק בנרות של שעווה, צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן הדלקתם אחר צאת הכוכבים (ומצויים נרות צבעוניים המותאמים במיוחד למנורות חנוכה קטנות, ואינם דולקים חצי שעה, ויש להיזהר......

לקריאת ההלכה

תענית עשירי בטבת

מחר הוא יום תענית "עשרה בטבת". ולכן נדבר מענינו של יום עשירי בטבת ביום עשירי לחודש טבת, סמך מלך בבל על ירושלים כדי להחריבה, כמו שנאמר בספר יחזקאל (פרק כד) "וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי בַּשָּׁנָה הַתְּשִׁיעִית בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי (הוא חודש טבת) בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ לֵאמֹר, בֶּן אָדָ......

לקריאת ההלכה


שאלה: האם חובה להמתין שש שעות בין אכילת מאכלי בשר לאכילת מאכלי חלב?

תשובה: בגמרא במסכת חולין (דף קה.) אמר מר עוקבא (שם חכם), אבא שלי, כשהיה אוכל בשר, לא היה אוכל גבינה אלא למחרת, ואילו אני, באותה סעודה איני אוכל בשר ואחר כך גבינה, אבל לסעודה אחרת אני אוכל גבינה. וכתב הרי"ף, שמכאן אנו למדים, שאין לאכול גבינה אחר בשר, אלא אם ישהה שיעור שבין סעודה לסעודה. (וע......

לקריאת ההלכה

המשך דיני קדימה בברכות

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש אופנים שיש לתת עדיפות לברך על מאכל מסוים לפני חברו, מפני חשיבות אותו מאכל, כגון שהוא משבעת המינים וכפי שביארנו. וכעת נבאר שיש אופנים שיש להקדים ברכה מסוימת, לא מפני חשיבות המאכל, אלא מפני עניין הברכה. כלל יש בידינו, שככל שהברכה "מבוררת" יותר, כך היא חשובה יותר. ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות חנוכה בערב שבת

הקדמת תפלת המנחה להדלקת הנרות טוב להחמיר להתפלל תפלת מנחה בערב שבת חנוכה, קודם הדלקת הנרות, מפני שתפילת מנחה, תקנו אבותינו להתפלל אותה, כנגד קרבן התמיד של בין הערביים, שהיו מקריבים בבית המקדש, והדלקת הנרות היא זכר לנס שנעשה במנורת בית המקדש. וסדר העבודה בבית המקדש היה, שהקדימו את הקרבת קרבן התמיד ל......

לקריאת ההלכה

חודש שבט - שיהיה המאכל לפניו בשעה שמברך

בשבוע הבא, ביום רביעי (מיום שלישי בלילה ליל רביעי), יחול יום ט"ו בשבט. ולכן אנו פותחים כמנהגינו בלימוד הלכות ברכות הנהנין, כלומר, ברכות שתיקנו חז"ל לברכן על הנאות האדם בעולם. ונבאר הלכות שנתבארו כבר בשנים קודמות, ובתוספת הלכות אקטואליות. ועתה נבאר את הדין, שיש לברך על מאכל, רק כאשר הוא ......

לקריאת ההלכה