הלכה ל יום שלישי 22 Tammuz 5780 14 יולי 2020

ההלכה מוקדשת להצלחה עבור

אדיר בן דרורה ,עוז בן דרורה ואורי בן דרורה

חזרה בתשובה ,זיווג ,הצלחה בלימודים ,פרנסה וכל הישועות

הוקדש על ידי

אימא

איסור אכילת בשר וחלב על שלחן אחד

טעמי וגדרי ההלכה
האוכל מאכלי חלב, אסור לו להעלות (לשים) על אותו שולחן מאכלי בשר. ולמשל, מי שאוכל לחם עם גבינה, אסור לו להניח על אותו שלחן פרוסת בשר. וזאת מגזירת רבותינו, שגזרו שלא לעשות כן, כדי שלא יטעה אדם ויאכל ממאכלי הבשר שעל השלחן. (כן כתב הרמב"ם). וכן להיפך, אם אוכל מאכלי בשר, אסור לו להעלות על אותו שולחן מאכלי חלב. ויש אומרים שהטעם לגזירה זו הוא מחשש שיגעו הבשר והגבינה זה בזה ונמצא אוכל בשר בחלב. (כן פירש רש"י).

אכילה לבדו או עם אדם אחר
אין חילוק בענין זה, בין אם יושב לבדו, ועל השלחן נמצאים מאכלי חלב ומאכלי בשר, לבין אם יושב עם אדם אחר שאוכל שם מאכל בשרי או חלבי. שהרי בשני המקרים יש לחוש שיבוא לאכול מהמאכלים שאסורים עליו באכילה.

אינם מכירים זה את זה
אף על פי שהאוכל מאכלי חלב, אסור לו לאכול על אותו שלחן שחבירו אוכל בו מאכלי בשר, מכל מקום אמרו בגמרא (חולין קז:), שדווקא כאשר מדובר בשני אנשים שמכירים זה את זה, אסור להעלות על שלחן אחד מאכלי חלב או בשר, שמא יטעו ויאכלו זה משל זה, ונמצאים אוכלים בשר בחלב, אבל אם מדובר בשני אנשים שאינם מכירים זה את זה, כגון שני אנשים שמתאכסנים במלון ואינם מכירים זה את זה, הרי הם רשאים לאכול, זה בשר וזה חלב על שלחן אחד, משום שאין לחשוש כל כך שיאכל אדם ממאכלי אדם אחר שאינו מוכר לו.

ומן האמור נלמד, שהאוכל במסעדה, שמגישים שם גם מאכלי בשר וגם מאכלי חלב, ואוכלים בסמוך על גבי שלחנות שיושבים שם כמה אנשים בסמוך לשלחן אחד אף על פי שאינם חברים, הרי שאין איסור בדבר מצד אכילת בשר וחלב על שלחן אחד.

אבל באמת שהנסיון הוכיח, שבמקומות כאלה שמגישים שם גם מאכלי בשר וגם מאכלי חלב יחד, המכשולות מבחינת הכשרות מצויים מאד, והמלצרים והמבשלים אינם נזהרים כראוי להפריד בין הבשר לחלב, והרי קרוב מאד הדבר שיבואו לידי איסור, ויש להזהר במשנה זהירות לבדוק את איכות הכשרות במקום זה, האם ניתן בכלל לאכול שם על פי גדרי ההלכה.

אנשים היושבים רחוק
שני בני אדם האוכלים על שלחן אחד, זה בשר וזה גבינה, ויושבים רחוקים אחד מהשני באופן שאין האחד יכול לפשוט ידו וליטול ממאכלי חברו, יכולים לאכול כך אף בלי הפסק.  

ולסיכום: אין לאכול מאכלי חלב, על שלחן שמונחים עליו מאכלי בשר. וכן להיפך. ואם המאכל השני שייך לאדם שאינו מוכר, מותר לאכול על ידו, שהרי אין חשש שיבוא לאכול מהמאכלים של האדם הנוסף.

ובהלכה הבאה נביא עוד פרטים בזה.

שאלות ותשובות על ההלכה

בס"ד
שלום לכבוד הרב,
1.מהי דעת מר'ן שר התורה בעניין מכירת חמץ? האם אפשרי לאכול או שחייב להקפיד על נאפה/נטחן לאחר הפסח?
2.כיצד יש להסתפר? וכיצד להתגלח? וכיצד יש להשאיר פאות? והאם פחות זה חובה?
3.מהו שיעור הפרשת חלה כדעת מר'ן? ואם עשיתי 1 קילו כיצד לנהוג?
תודה לכבוד הרב ובשורות טובות 22 Tammuz 5780 / 14 יולי 2020

שיעור חלה, אלף שש מאות וחמישים גרם.

על קילו אין צריך להפריש חלה.

מותר לקנות דבר שנחמכר במכירת חמץ.

יש להניח פאות, והכוונה שלא להסתפר קצוץ לגמרי בפאות הזקן בצדדים, אלא להניח מעט שער, בערך חצי ס"מ.   

אם הם מכירים זה את זה מבחינה מקצועית, חברים לעבודה או מבית הכנסת וכו' אבל לא מצד קירבת משפחה או חברות ממש, האם עדיין צריכים לעשות היכר ביניהם כשאוכלים זה בשר וזה חלב? 22 Tammuz 5780 / 14 יולי 2020

כן, גם זה נחשבת לחברות כי מכירים זה את זה. 

בקשר לבישול פרווה בכלי חלבי או בשרי, שכתבתם שמותר לאכול את המאכל עם חלב או עם בשר אם הכלי היה נקי. האם זה גם בכלי בן יומו שלא עבר מעת לעת? 13 Tammuz 5776 / 19 יולי 2016

גם אם היה הכלי בן יומו, למנהג הספרדים יש להקל בזה. אבל האשכנזים מחמירים אם הכלי בן יומו. 

האם מותר לאכול פיצה עם טונה? 1 Elul 5772 / 19 אוגוסט 2012

מנהג הספרדים שלא לאכול דג עם חלב. ובכלל זה פיצה עם טונה. ויש מיקלים בזה גם לספרדים, אך מנהגינו להחמיר.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

L’allumage des Nerot de H’anouka

Le devoir de l’allumage Durant les 8 jours de ‘Hanouka – qui tombera à partir de jeudi soir de la semaine prochaine - il est un devoir d’allumer les Nérot de ‘Hanouka. Les Séfaradim ont l’usage d’allumer une seule ‘Hanoukiya pour ......

לקריאת ההלכה

« Mélavé Malka » (le « 4ème repas » de Chabbat)

Question: Y a-t-il une obligation de consommer du pain après la sortie de Chabbat lors du « 4ème repas » (Sé’ouda Révi’it) qui se nomme également « Mélavé Malka »? Réponse: il est rappo......

לקריאת ההלכה

Le statut des femmes vis-à-vis de l’obligation du « 4ème repas » (Mélavé Malka)

Dans la précédente Halacha, nous avons expliqué qu’il est un devoir pour chacun de s’efforcer de consommer le « 4ème repas » appelé également le repas de « Mélavé Malka » en raison du fait......

לקריאת ההלכה

« Mouktsé Mé-H’amatt H’essronn Kiss »

Dans les précédentes Halachot, nous avons expliqué les principales règles de « Mouktsé » pendant Chabbat, selon lesquelles nos maîtres ont interdit de déplacer certains objets pendant Chabbat. Nous avons appris jusqu’à pr&eacut......

לקריאת ההלכה


La transgression de Chabbat pour sauver une vie nécessite-t-elle une expiation?

Question: Si quelqu’un a transgressé Chabbat pour sauver la vie d’un malade en danger, et qu’en fin de compte il s’est avéré que son action n’était pas nécessaire, y a-t-il besoin d’une expiation dans un cas pareil? Rép......

לקריאת ההלכה

Tirer profit pendant Chabbat d’une chose « Mouktsé »

Question: Est-il permis de s’assoir pendant Chabbat sur des grosses pierres, et est-il également permis de s’appuyer sur une voiture pendant Chabbat? Réponse: Dans les précédentes Halachot, nous avons expliqué certaines règles concernant l&rsq......

לקריאת ההלכה

Déplacer des livres et des journaux le Chabbat

Question: Est-il permis de déplacer et de lire dans des livres de médecine ou dans un annuaire durant Chabbat, et est-il permis de lire des journaux le jour du Chabbat. Les paroles du Choulh’ann ‘Arouh’ à propos de la lecture de livres profanes et des livres......

לקריאת ההלכה

Un objet destiné à une activité interdite pendant Chabbat

Dans les précédentes Halachot, nous avons expliqué les principales règles de Mouktsé pendant Chabbat, selon lesquelles nos maitres ont interdit de déplacer certaines choses pendant Chabbat. Les objets dont l’activité principale est autoris&eacut......

לקריאת ההלכה