הלכה ליום שלישי י"ז תמוז תשע"ז 11 ביולי 2017

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז".

תענית שבעה עשר בתמוז
נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ". ופירשו חז"ל (במסכת ראש השנה דף יח:), צום הרביעי זה צום שבעה עשר בתמוז, כי חודש תמוז הוא החודש הרביעי מחודש ניסן. (וידוע שחודש ניסן הוא הראשון לחודשי השנה לפי מנין תורתינו הקדושה). וצום החמישי זה צום תשעה באב, כי חודש אב הוא החודש החמישי מחודש ניסן. וצום השביעי זה צום גדליה, שהוא בשלושה בתשרי, שהוא החודש השביעי מחודש ניסן. וצום העשירי זה עשרה בטבת, שהוא החודש העשירי מחודש ניסן.

דין התענית
כתב רבינו הרמב"ם, שכל ישראל מתענים בימים אלו, מפני הצרות שאירעו בהם, כדי לעורר הלבבות ולפתוח דרכי התשובה, ויהיה זה זכרון למעשינו הרעים, ומעשה אבותינו שהיה כמעשינו עתה, עד שגרם להם ולנו אותן הצרות, שבזכרון דברים אלו נשוב להיטיב, שנאמר והתודו את עונם ואת עון אבותם.

מה אירע ביום שבעה עשר בתמוז?
ביום שבעה עשר בתמוז אירעו חמישה דברים קשים, ואלו הן: נשתברו לוחות הברית, הופסקה הקרבת קרבן התמיד בכל יום בבית המקדש, הבקיעו האויבים את חומת ירושלים בתקופת חורבן בית המקדש השני, שרף אפוסטמוס הרשע את התורה, והועמד צלם בהיכל בית המקדש.

מי חייב בתענית זו?
הכל חייבים להתענות בשבעה עשר בתמוז. ואסור לפרוץ גדר. ומעוברות (נשים בהריון) ומניקות אינן מתענות ביום זה. ואדם זקן שהתענית עלולה להזיק לו על פי הוראת הרופא, לא יתענה. וכן אשה שילדה בתוך שנתיים מהיום, והיא מרגישה חולשה יתירה מחמת התענית, אינה צריכה להתענות. וכל אדם שמצב בריאותו אינו מאפשר לו להתענות, עליו לשאול תלמיד חכם בקי בהוראה, שיורה לו כיצד לנהוג. ואם יש חשש סכנה בתענית, בודאי שלא יתענה. ויתייעץ עם תלמיד חכם כדי שיורה לו כיצד לנהוג בסמוך לתענית תשעה באב, שהיא חמורה יותר מצד הדין.

הקטנים שהם פחות מגיל בר מצוה או בת מצוה, אינם מתענים בתענית זו אפילו כמה שעות, ורק מגיל מצוות יש להתחיל להתענות בתענית זו, וכן הדין לגבי תענית צום גדליה, ותענית עשירי בטבת. (חזון עובדיה).

שאלות ותשובות על ההלכה

בעלי הברית לא צמים בכלל כאשר הצום דחוי, או שהם עדיין צריכים להתענות עד לאחר המנחה? כ"א תמוז תשע"ו / 27 ביולי 2016

עליהם להתענות עד זמן הברית. חזון עובדיה עמוד נב-נד.

בע"ה ביום רביעי הקרוב יש לי ברית, האם אפשר לנגן מנגינת רקע לאורחים למרות בין המצרים? י"ט תמוז תשע"ו / 25 ביולי 2016

בסעודת מילה, אפשר להקל להשמיע מוזיקה, אפילו מכלי נגינה.
כן פסק מרן זצ"ל בספר חזון עובדיה על ארבע תעניות עמוד קנא.

שכחתי מהתענית היום ואכלתי ארוחת בוקר אך ברגע שנזכרתי כבר לא אכלתי יותר....
האם זה יחשב לי שצמתי? כ"ה תמוז תשע"ה / 12 ביולי 2015

שכח ואכל בתענית, כתב בתרומת הדשן (סימן קנו, וה"ד מרן זצ"ל בחזון עובדיה עמוד כב), שחייב לסיים את התענית, אבל אינו חייב להשלים יום אחר תחתיה. ומכל מקום צריך לשוב בתשובה על מה שחטא שאכל בתענית.

מי הם המקלים שפוטרים את האשה מלצום תוך 24 חודשים מהלידה ?
והאם ניתן להסתמך עליהם מלחתחילה ? כ"ב תמוז תש"ע / 4 ביולי 2010

שלום רב!

המהרש"ם, ועוד מרבותינו האחרונים, הם שכתבו להקל בדבר. והביא דבריהם מרן שליט"א בחזון עובדיה ד' תעניות עמוד סב. ושם הביא דברי האוסרים. והמיקל כדעת המיקלים בשעת הדחק, כגון שהאשה מרגישה חולשה, יש לו על מה שיסמוך.

בברכה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת מאכלי חלב אחרי אכילת עוף

באחת ההלכות הקודמות ביארנו באופן כללי שיש להמתין שש שעות בין אכילת מאכלי בשר לאכילת מאכלי חלב, משום שטבע הבשר שנשארות ממנו שאריות בין השיניים, וגם משום שהבשר נותן טעם בפה למשך זמן ארוך. כתב הרמב"ם (בסוף פ"ט מהלכות מאכלות אסורות), מי שאכל בשר, בין בשר בהמה ובין בשר עוף, לא יאכל אחריו (מא......

לקריאת ההלכה

נר חנוכה במוצאי שבת

------------------------------------------ עם כל בית ישראל אנו אבלים על פטירתו של האדם הגדול בענקים רבי אהרן יהודה לייב שטיינמן בן גיטל פייגא זצ"ל ת.נ.צ.ב.ה. ----------------------------------------- במוצאי שבת, מדליקים בבית הכנסת נרות חנוכה, ואחר כך מבדילים על הכוס, כדי לאחר את יציאת ......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים להדלקת נרות חנוכה

כשמדליק נרות חנוכה צריך לדאוג שיהיה בנר די שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו, וכן אם מדליק בנרות של שעווה, צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן הדלקתם אחר צאת הכוכבים (ומצויים נרות צבעוניים המותאמים במיוחד למנורות חנוכה קטנות, ואינם דולקים חצי שעה, ויש להיזהר......

לקריאת ההלכה

תענית עשירי בטבת

מחר הוא יום תענית "עשרה בטבת". ולכן נדבר מענינו של יום עשירי בטבת ביום עשירי לחודש טבת, סמך מלך בבל על ירושלים כדי להחריבה, כמו שנאמר בספר יחזקאל (פרק כד) "וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי בַּשָּׁנָה הַתְּשִׁיעִית בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי (הוא חודש טבת) בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ לֵאמֹר, בֶּן אָדָ......

לקריאת ההלכה


שאלה: האם חובה להמתין שש שעות בין אכילת מאכלי בשר לאכילת מאכלי חלב?

תשובה: בגמרא במסכת חולין (דף קה.) אמר מר עוקבא (שם חכם), אבא שלי, כשהיה אוכל בשר, לא היה אוכל גבינה אלא למחרת, ואילו אני, באותה סעודה איני אוכל בשר ואחר כך גבינה, אבל לסעודה אחרת אני אוכל גבינה. וכתב הרי"ף, שמכאן אנו למדים, שאין לאכול גבינה אחר בשר, אלא אם ישהה שיעור שבין סעודה לסעודה. (וע......

לקריאת ההלכה

המשך דיני קדימה בברכות

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש אופנים שיש לתת עדיפות לברך על מאכל מסוים לפני חברו, מפני חשיבות אותו מאכל, כגון שהוא משבעת המינים וכפי שביארנו. וכעת נבאר שיש אופנים שיש להקדים ברכה מסוימת, לא מפני חשיבות המאכל, אלא מפני עניין הברכה. כלל יש בידינו, שככל שהברכה "מבוררת" יותר, כך היא חשובה יותר. ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות חנוכה בערב שבת

הקדמת תפלת המנחה להדלקת הנרות טוב להחמיר להתפלל תפלת מנחה בערב שבת חנוכה, קודם הדלקת הנרות, מפני שתפילת מנחה, תקנו אבותינו להתפלל אותה, כנגד קרבן התמיד של בין הערביים, שהיו מקריבים בבית המקדש, והדלקת הנרות היא זכר לנס שנעשה במנורת בית המקדש. וסדר העבודה בבית המקדש היה, שהקדימו את הקרבת קרבן התמיד ל......

לקריאת ההלכה

חודש שבט - שיהיה המאכל לפניו בשעה שמברך

בשבוע הבא, ביום רביעי (מיום שלישי בלילה ליל רביעי), יחול יום ט"ו בשבט. ולכן אנו פותחים כמנהגינו בלימוד הלכות ברכות הנהנין, כלומר, ברכות שתיקנו חז"ל לברכן על הנאות האדם בעולם. ונבאר הלכות שנתבארו כבר בשנים קודמות, ובתוספת הלכות אקטואליות. ועתה נבאר את הדין, שיש לברך על מאכל, רק כאשר הוא ......

לקריאת ההלכה