הלכה ל יום ראשון 7 Shevat 5780 2 פברואר 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אידה דורי בת חנינה ז"ל

שהיום יום השנה השמינית לפטירתה
ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

בנה

איפור וסירוק בשבת

צביעת הפנים בשבת
בדברינו בשבוע שעבר, הזכרנו שאסור לצבוע את הפנים בשבת. וביארנו שלדעת הרמב"ם אין בדבר איסור מן התורה, אלא מדרבנן בלבד. וכן אנו תופסים להלכה, כדברי הרמב"ם, שאשה הצובעת את פניה או את שפתיה בצבע בשבת, (כמו שנאמר בשיר השירים "כחוט השני שפתותיך"), עוברת על איסור צביעה מדרבנן. ואם היא משתמשת במשחה, יש אופנים שהיא עלולה להכשל גם במלאכת "ממרח". ולכן יש להזהר בדבר, שלא תתאפר אשה בשבת אלא באופן המותר כמו שנבאר.

וכן במסכת שבת (דף צה.) שנינו בברייתא, רבי שמעון בן אלעזר אומר משום (בשם) רבי אליעזר, אשה לא תעביר סרק על פניה בשבת מפני שצובעת. ופירש רש"י, סרק הוא צבע אדום שעשוי להאדים הפנים. ומבואר שמכיון שיש איסור לצבוע בשבת, הוא הדין שאסור לאשה לצבוע פניה בשבת. וכן פסק מרן השלחן ערוך (סי' שג סעיף כה): "אסור לאשה שתעביר בשבת סרק על פניה משום איסור צובע, ומטעם זה אסורה לכחול עיניה בשבת". ועל פי פסק מרן השלחן ערוך, ברור הדבר שאסור גם כן להשתמש בשבת בשפתון (ליפסטיק) המיועד לאודם השפתיים, משום איסור צובע. ולכאורה הוא הדין גם כן שיש לאסור נתינת אבקת פודרא על הפנים בשבת, שהרי זה דומה לאיסור העברת סרק על הפנים.

פיזור אבקה יבשה על הפנים
ורבותינו האחרונים האריכו בנדונינו, זה אומר בכה וזה אומר בכה. ומרן פוסק הדור רבינו עובדיה יוסף זצ"ל כתב (בשו"ת יביע אומר ח"ו סי' לז), שלענין אבקת "פודרא" יש מקום להקל, משום שנתינת הסרק שאמרו בגמרא שהיא אסורה בשבת, היא צביעה ממש על הפנים, אבל אבקת פודרא שאינה נדבקת ממש על גבי העור, ואחרי זמן מה היא מתנדפת, כעין אבקת "טאלק", אינה נחשבת צביעה כלל, ויש להקל להשתמש בה בשבת. וכן פסק הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל.

אבקה המעורבת עם משחה
אולם ברור שכל זה נכון דוקא לגבי אבקת פודרא שאינה אלא אבקה יבשה בלבד, אבל אם מעורב בה משחה או קרם, אסור להשתמש בה בשבת שהרי זה כצובע. וכן פסק גם הגאון רבי אברהם חיים נאה ז"ל בספרו קצות השולחן. וכן הדין לגבי שאר עניני איפור, שאם אינם אלא אבקה יבשה בלבד מותר להשתמש בהם בשבת.

ומזמן כאשר דיברנו בענין איפור בשבת, העירו לנו בצדק, שבדרך כלל רוב סוגי האבקות לאיפור הנשים, מעורבות עם חומרים משחתיים שמדביקים את האבקה, ובחומרים כאלה בודאי שאין להשתמש בשבת.

פיזור פודרה על גבי ה"מייק אפ"
והנה מבואר גם כן שיש איסור למרוח בשבת "מייק אפ" על הפנים, שהרי זה ממש כדין נתינת סרק על הפנים בשבת. ולכן גם אסור לפזר אבקת פודרא על גבי ה"מייק אפ" אף על פי שהמייק אפ נמרח על הפנים מערב שבת, משום שבעזרת המייק אפ נדבקת אבקת הפודרא לפנים, והרי זה דומה ממש למי שמשתמשת באבקת פודרא שמעורבת בה משחה, שהשימוש בה אסור בשבת.

וכאן המקום להזכיר, שאסור מן הדין לאשה למרוח "לאקה" על צפורניה בשבת. וכמו כן אסור להוריד את הלאק בשבת.

מה לעשות?
כל אשה שיש יראת שמים בלבה, תזהר שלא להתאפר בשבת. ואפילו אם יש עליה לחץ גדול לעשות כן, תזהר שלא להכשל חס ושלום בחילול שבת. ואם יש צורך בדבר, הרי תוכל בזמנינו להשתמש באיפור "עמיד" שמחזיק מעמד מערב שבת (לפני כניסת השבת) לכל השבת. וכן הדין לגבי סירוק השיער בשבת. שהדבר ברור שעל פי ההלכה אסור לאשה להסתרק במברשת או מסרק בשבת, שדבר זה גורם לתלישת שיער. וכאשר היה מרן זצ"ל מדריך תלמידים צעירים לחזקם בתורה ויראה לפני כשבעים שנה, היה מדריך אותם לפני נשואיהם, שילמדו את הכלה שלהם את האיסור להסתרק בשבת. ומאותם נשים צדקניות יצאו תלמידי חכמים הגונים ויקרים, שמאירים היום את שמי העולם בתורתם ובמעשיהם.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר בשבת להשתמש בפודרה אבקתית טבעית עם גוון שונה מהעור או בגוון עור כהה ממני? 13 Sivan 5780 / 5 יוני 2020

אם היא אינה מרוחה במשחה שמדביקה אותה, אלא היא יבשה לגמרי (כמו טאלק), מותר. אבל אם יש בה חומר משחתי שגורם לה להדבק, אסור.

האם הרב עובדיה התיר לשים איפור בצורה מדוייקת בשבת (כמובן אבקתי עם הכשר), הכוונה לדברים ש״מציירים״ איתם על הפנים כמו אייליינר ואודם אבקתיים? 28 Shevat 5779 / 3 פברואר 2019

אין שום היתר להתאפר בשבת, אלא עם אבקה ממש, כמו אבקת פודרה שאין בה בכלל קרם, שהיא מתנדפת אחרי זמן מה, כמין "טאלק". אבל דברים שנשארים על הפנים שיש בהם חומרים המדביקים אותם, אסור להשתמש בהם בשבת.

שמעתי שיש כזה דבר איפור שמותר בשבת, והשאלה האם זה נכון וכן אם מה שמותר זה בדיעבד? 3 Tishrei 5779 / 12 ספטמבר 2018

איפור שמותר בשבת, הוא איפור אבקתי, שאין בו משחה או דבק, אלא אבקה בלבד. ואפשר להשתמש בו בשבת. או להשתמש באיפור עמיד מערב שבת.

מאיזה טעם יהיה אסור להוריד את הלאקה מהצפורניים? למה שזה לא יחשב כמסלק ליכלוך מהידים שמותר?
ואם נאמר שהאיסור מטעם מוחק, אז בכל פעם שמנקים את הידיים מליכלוך הדבוק בהם, נאסור מדין מוחק?
ומה גם שאין כאן צורת אותיות וכדומה שנחשיב נקיון זה כמוחק? 15 Iyar 5772 / 7 מאי 2012

הטעם שאין להסיר לאקה מהצפרניים, משום שהלאקה היא צביעה מכוונת, בצורה אומנותית, כמו ציור, ולכן בעשייתה יש איסור, ובמחיקתה יש איסור, משום שזה נחשב למחיקה על מנת לכתוב. שהדבר אסור בהחלט. ואין זה דומה ללכלוך, שמותר להסירו, שאינו מתכוין לנקות את ידיו כדי ללכלכן שוב.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Les jours de « Ben Ha-Métsarim » - Les décrets de nos maitres

Aujourd’hui, nous observons le jeûne du 17 Tamouz. Les jours entre le 17 Tamouz et le 9 Av se nomment les jours de « Ben Ha-Métsarim » (« entre les détresses »), en correspondance au verset de Eih’a (chap.1 verset 3) « Tous ses poursui......

לקריאת ההלכה

Suite des règles sur les ustensiles en verre et en Pyrex vis-à-vis de la viande et du lait

Dans la précédente Halacha, nous avons cité l’opinion de MARAN l’auteur du Choulh’an ‘Arouh’ selon lequel les ustensiles en verre n’absorbent absolument pas, et de ce fait, il n’y a aucun interdit à utiliser des ustensiles en verr......

לקריאת ההלכה

Ustensiles en verre pour la viande et le lait

Question: Doit-on également posséder une vaisselle viande et une vaisselle lait lorsqu’il s’agit d’ustensiles en verre? Réponse: Nous avons déjà expliqué dans la précédente Halacha qu’il est obligatoire de possé......

לקריאת ההלכה

Vaisselle viande et vaisselle lait et règle du goût détérioré (נותן טעם לפגם)

Les parois d’une marmite qui a cuit de la viande absorbent légèrement de la nourriture au moment de la cuisson. Par conséquent, cette marmite est qualifiée de marmite « viande », et de ce fait, si l’on cuit des aliments lactés dans......

לקריאת ההלכה


L’interdiction de la viande et du lait

Il est dit à 3 reprises dans notre sainte Torah: « Tu ne cuiras pas le chevreau dans le lait de sa mère. » (Chémot chap.23 et 34. Dévarim 14).  Nos maîtres commentent dans la Guémara H‘oulin (114a): Une fois pour nous indiq......

לקריאת ההלכה

La bénédiction de Chéhéh’éyanou sur un nouveau vêtement

Question: Quand doit-on réciter la bénédiction de Chéhéh’éyanou sur un nouveau vêtement? Doit-on la réciter lors de l’achat, ou bien au moment où l’on porte véritablement le vêtement? De plus, doit-on r&eacu......

לקריאת ההלכה

La bénédiction de « Chéhé’héyanou » sur une bonne odeur

Question: Doit-on réciter la bénédiction de « Chéhéh’éyanou » sur un parfum qui se renouvelle chaque année? Réponse: Cette question prend sa source dans le fait que l’on récite la bénédiction de &......

לקריאת ההלכה

Réciter la Bérah’a de Chéhéh’éyanou sur des fruits greffés

Question: Faut-il réciter la bénédiction de Chéhéh’éyanou lorsque l’on consomme pour la première fois dans l’année des agrumes comme un pamplemousse ou une orange? Réponse: Nous devons tout d’abord introduire l......

לקריאת ההלכה