הלכה ליום ראשון 7 Shevat 5780 פברואר 2 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אידה דורי בת חנינה ז"ל

שהיום יום השנה השמינית לפטירתה
ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

בנה

איפור וסירוק בשבת

צביעת הפנים בשבת
בדברינו בשבוע שעבר, הזכרנו שאסור לצבוע את הפנים בשבת. וביארנו שלדעת הרמב"ם אין בדבר איסור מן התורה, אלא מדרבנן בלבד. וכן אנו תופסים להלכה, כדברי הרמב"ם, שאשה הצובעת את פניה או את שפתיה בצבע בשבת, (כמו שנאמר בשיר השירים "כחוט השני שפתותיך"), עוברת על איסור צביעה מדרבנן. ואם היא משתמשת במשחה, יש אופנים שהיא עלולה להכשל גם במלאכת "ממרח". ולכן יש להזהר בדבר, שלא תתאפר אשה בשבת אלא באופן המותר כמו שנבאר.

וכן במסכת שבת (דף צה.) שנינו בברייתא, רבי שמעון בן אלעזר אומר משום (בשם) רבי אליעזר, אשה לא תעביר סרק על פניה בשבת מפני שצובעת. ופירש רש"י, סרק הוא צבע אדום שעשוי להאדים הפנים. ומבואר שמכיון שיש איסור לצבוע בשבת, הוא הדין שאסור לאשה לצבוע פניה בשבת. וכן פסק מרן השלחן ערוך (סי' שג סעיף כה): "אסור לאשה שתעביר בשבת סרק על פניה משום איסור צובע, ומטעם זה אסורה לכחול עיניה בשבת". ועל פי פסק מרן השלחן ערוך, ברור הדבר שאסור גם כן להשתמש בשבת בשפתון (ליפסטיק) המיועד לאודם השפתיים, משום איסור צובע. ולכאורה הוא הדין גם כן שיש לאסור נתינת אבקת פודרא על הפנים בשבת, שהרי זה דומה לאיסור העברת סרק על הפנים.

פיזור אבקה יבשה על הפנים
ורבותינו האחרונים האריכו בנדונינו, זה אומר בכה וזה אומר בכה. ומרן פוסק הדור רבינו עובדיה יוסף זצ"ל כתב (בשו"ת יביע אומר ח"ו סי' לז), שלענין אבקת "פודרא" יש מקום להקל, משום שנתינת הסרק שאמרו בגמרא שהיא אסורה בשבת, היא צביעה ממש על הפנים, אבל אבקת פודרא שאינה נדבקת ממש על גבי העור, ואחרי זמן מה היא מתנדפת, כעין אבקת "טאלק", אינה נחשבת צביעה כלל, ויש להקל להשתמש בה בשבת. וכן פסק הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל.

אבקה המעורבת עם משחה
אולם ברור שכל זה נכון דוקא לגבי אבקת פודרא שאינה אלא אבקה יבשה בלבד, אבל אם מעורב בה משחה או קרם, אסור להשתמש בה בשבת שהרי זה כצובע. וכן פסק גם הגאון רבי אברהם חיים נאה ז"ל בספרו קצות השולחן. וכן הדין לגבי שאר עניני איפור, שאם אינם אלא אבקה יבשה בלבד מותר להשתמש בהם בשבת.

ומזמן כאשר דיברנו בענין איפור בשבת, העירו לנו בצדק, שבדרך כלל רוב סוגי האבקות לאיפור הנשים, מעורבות עם חומרים משחתיים שמדביקים את האבקה, ובחומרים כאלה בודאי שאין להשתמש בשבת.

פיזור פודרה על גבי ה"מייק אפ"
והנה מבואר גם כן שיש איסור למרוח בשבת "מייק אפ" על הפנים, שהרי זה ממש כדין נתינת סרק על הפנים בשבת. ולכן גם אסור לפזר אבקת פודרא על גבי ה"מייק אפ" אף על פי שהמייק אפ נמרח על הפנים מערב שבת, משום שבעזרת המייק אפ נדבקת אבקת הפודרא לפנים, והרי זה דומה ממש למי שמשתמשת באבקת פודרא שמעורבת בה משחה, שהשימוש בה אסור בשבת.

וכאן המקום להזכיר, שאסור מן הדין לאשה למרוח "לאקה" על צפורניה בשבת. וכמו כן אסור להוריד את הלאק בשבת.

מה לעשות?
כל אשה שיש יראת שמים בלבה, תזהר שלא להתאפר בשבת. ואפילו אם יש עליה לחץ גדול לעשות כן, תזהר שלא להכשל חס ושלום בחילול שבת. ואם יש צורך בדבר, הרי תוכל בזמנינו להשתמש באיפור "עמיד" שמחזיק מעמד מערב שבת (לפני כניסת השבת) לכל השבת. וכן הדין לגבי סירוק השיער בשבת. שהדבר ברור שעל פי ההלכה אסור לאשה להסתרק במברשת או מסרק בשבת, שדבר זה גורם לתלישת שיער. וכאשר היה מרן זצ"ל מדריך תלמידים צעירים לחזקם בתורה ויראה לפני כשבעים שנה, היה מדריך אותם לפני נשואיהם, שילמדו את הכלה שלהם את האיסור להסתרק בשבת. ומאותם נשים צדקניות יצאו תלמידי חכמים הגונים ויקרים, שמאירים היום את שמי העולם בתורתם ובמעשיהם.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר בשבת להשתמש בפודרה אבקתית טבעית עם גוון שונה מהעור או בגוון עור כהה ממני? 13 Sivan 5780 / יוני 5 2020

אם היא אינה מרוחה במשחה שמדביקה אותה, אלא היא יבשה לגמרי (כמו טאלק), מותר. אבל אם יש בה חומר משחתי שגורם לה להדבק, אסור.

האם הרב עובדיה התיר לשים איפור בצורה מדוייקת בשבת (כמובן אבקתי עם הכשר), הכוונה לדברים ש״מציירים״ איתם על הפנים כמו אייליינר ואודם אבקתיים? 28 Shevat 5779 / פברואר 3 2019

אין שום היתר להתאפר בשבת, אלא עם אבקה ממש, כמו אבקת פודרה שאין בה בכלל קרם, שהיא מתנדפת אחרי זמן מה, כמין "טאלק". אבל דברים שנשארים על הפנים שיש בהם חומרים המדביקים אותם, אסור להשתמש בהם בשבת.

שמעתי שיש כזה דבר איפור שמותר בשבת, והשאלה האם זה נכון וכן אם מה שמותר זה בדיעבד? 3 Tishrei 5779 / ספטמבר 12 2018

איפור שמותר בשבת, הוא איפור אבקתי, שאין בו משחה או דבק, אלא אבקה בלבד. ואפשר להשתמש בו בשבת. או להשתמש באיפור עמיד מערב שבת.

מאיזה טעם יהיה אסור להוריד את הלאקה מהצפורניים? למה שזה לא יחשב כמסלק ליכלוך מהידים שמותר?
ואם נאמר שהאיסור מטעם מוחק, אז בכל פעם שמנקים את הידיים מליכלוך הדבוק בהם, נאסור מדין מוחק?
ומה גם שאין כאן צורת אותיות וכדומה שנחשיב נקיון זה כמוחק? 15 Iyar 5772 / מאי 7 2012

הטעם שאין להסיר לאקה מהצפרניים, משום שהלאקה היא צביעה מכוונת, בצורה אומנותית, כמו ציור, ולכן בעשייתה יש איסור, ובמחיקתה יש איסור, משום שזה נחשב למחיקה על מנת לכתוב. שהדבר אסור בהחלט. ואין זה דומה ללכלוך, שמותר להסירו, שאינו מתכוין לנקות את ידיו כדי ללכלכן שוב.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

The Customary Order of Rosh Hashanah

It is customary to eat certain symbolic foods during the two nights of Rosh Hashanah which signify good fortune for the entire upcoming year. It is therefore customary to eat black-eyed peas, pumpkin, leek, spinach, dates, pomegranates, apples dipped in honey, and meat of a sheep’s head on the......

לקריאת ההלכה

Some Details Regarding the Prayers of the Days of Awe

Anyone who appreciates the loftiness of the Days of Awe customarily tries to recite all prayers of these days with much precision and care. There are many Machzorim on the market containing several versions for various texts, some which can be relied upon and others which cannot be relied upon at al......

לקריאת ההלכה

Lighting Candles on Rosh Hashanah and the Issue this Year

The Laws of Candle-Lighting on Rosh Hashanah On the first day of Rosh Hashanah, we customarily light Yom Tov candles before the onset of Yom Tov similar to the way we light them on Erev Shabbat. If the candles were not lit before the onset of Yom Tov, a woman may even light the candles on Yom Tov i......

לקריאת ההלכה

Should One Cry on Rosh Hashanah?

Question: What is the proper way to behave during the prayers of Rosh Hashanah: Should one arouse himself to cry during the prayers in order for Hashem to pity us and grant us all of our requests or should one pray amid great joy? Answer: The Mitzvah to be Glad on Rosh Hashanah The Poskim deli......

לקריאת ההלכה


Eating and Washing One’s Self Yom Kippur

Some Laws of Yom Kippur All are obligated to fast on Yom Kippur, including pregnant and nursing women. Any woman whose health is at risk due to the fast should consult a prominent Torah scholar who is well-versed in these laws and he should render his ruling whether or not she must fast. One whose ......

לקריאת ההלכה

Preparing for the Day of Judgment

During the days preceding Rosh Hashanah, every single member of the Jewish nation must contemplate his/her actions and perform some sort of self-introspection in order to ascertain how one can improve one’s actions and Mitzvah observance so as to guarantee one’s self powerful defenders o......

לקריאת ההלכה

Motza’ei Yom Kippur

Adding From the Mundane Onto the Holiness One must add some of the mundane weekday onto the holiness of Yom Kippur upon its exit, i.e. one should not end this holy day immediately with nightfall; rather, one should wait another few minutes. Thus, it is prohibited to eat or perform work on Motza&rsq......

לקריאת ההלכה

Repenting for Speaking Lashon Hara and Rendering a Mistaken Halachic Ruling

Question: If I have spoken Lashon Hara (evil slander) about my friend, must I confront him and tell him what I have done in order to request his forgiveness? Also, what is the law regarding a rabbi who has ruled stringently on a matter when, in fact, there is actually room for leniency, must he ask ......

לקריאת ההלכה