הלכה ליום שני 6 Av 5780 יולי 27 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

קוסטיה בן לודוויג מנדל ז"ל

לעילוי נשמת אבי היקר, שנפטר בטרם עת היום לפני 12 שנים,
תהיה נשמתו צרורה בצרור החיים. נפשו בטוב תלין וזרעו יירש ארץ

הוקדש על ידי

בנו

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובהלכות אבילות וכיוצא בזה. וכן מותר ללמוד בספרי מוסר המעוררים את האדם לשוב בתשובה ולהטיב את מעשיו.

ואין אוכלים בערב תשעה באב, אלא עד סמוך לשקיעת החמה. ומשקיעת החמה חלה חובת חמישה עינוים אלו שהזכרנו.

אסור לרחוץ במים בתשעה באב, בין במים חמים בין במים צוננים, בין כל גופו בין מקצת גופו, ואפילו להושיט אצבעו במים אסור. לפיכך, ביום תשעה באב בבוקר, יטול ידיו עד קשרי אצבעותיו בלבד (דהיינו שישים מים רק עד מקום חיבור האצבעות לכף היד), ונוטל שלוש פעמים לסירוגין כדרך שנוטלים כל השנה, ויברך על נטילת ידים. וכן ינהג כשיוצא מבית הכסא, שיטול ידיו רק עד קשרי אצבעותיו.

לא ירחץ פניו בתשעה באב בבוקר, אלא לאחר שינגב ידיו, כשהן עוד לחות, יעבירם על גבי עיניו, ואם יש לו לפלוף ליד עיניו, או לכלוך אחר, מותר לרחוץ המקום המלוכלך. ומי שהוא מקפיד על נקיותו, ואין דעתו מיושבת עליו כשאינו רוחץ את פניו בבוקר, מותר לו לרחוץ את פניו בבוקר תשעה באב.

כלה, כל שלושים יום מיום חתונתה, מותרת לרחוץ את פניה במים, כדי שלא תתגנה על בעלה.

בהלכות שבעה עשר בתמוז הזכרנו, שמי שהדבר קשה לו מאד להמנע מצחצוח שיניים ביום התענית בבוקר, רשאי להקל לצחצח את שיניו, באופן שיזהר לבל יבלע שום טיפת מים, וכן יזהר שלא יכניס לפיו שיעור רביעית מים (שמונים ואחת מ"ל מים) בבת אחת. אולם בתשעה באב אין להקל בזה, אלא אם כן יש לו צער גדול בלי זה, או שסובל מריח רע מפיו, שאז יכול להקל בזה בתנאי נוסף, שיזהר מאד להוריד את פיו למטה, כדי שלא יבואו המים לגרונו. (וביום הכפורים אין להקל בדבר).

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום לרב .
ממתי הספרדים יכולים להתקלח? האם בצאת הצום או אחרי חצות של י' באב 9 Av 5780 / יולי 30 2020

מיד עם צאת התענית רשאים לרחוץ ולכבס וכו'. רק לא מאכלי בשר. 

האם מותר לשחק בתשעה באב אחרי חצות לילידים מעל גיל מצוות? 9 Av 5780 / יולי 30 2020

הגאון רבי גד יזדי שליט"א השיב אתמול דרך "האינסטרב" לשאלה דומה, שנשאלה מנערה בת שלוש עשרה שרוצה לשחק כך בתשעה באב, וזו תשובתו אליה, וממנה תלמדו: מרן בשלחן ערוך (סי' תקנד סעיף כא) כותב, שלא ילך ויטייל בשוק כדי שלא יבא לידי שחוק וקלות והיתול. האחרונים מסבירים שאיסור טיול בשוק בט' באב אינו משום "היסח דעת" מהאבלות, אלא כדי שלא יבוא לידי שחוק וקלות והיתול. ולפי זה כתב מרן הראש"ל הגר"ע יוסף זצ"ל בחזון עובדיה תעניות (עמוד שטו), שמותר לקרוא חדשות מתוך עתון יומי, או לשמוע חדשות ברדיו, שאע"פ שהוא גורם בזה היסח דעת מן האבלות, אבל אינו בא לידי שחוק וקלות והיתול. ע"ש.

לפי זה גם לגבי משחקים, אם הם משחקים כאלו שאינם מביאים לידי שמחה, שחוק קלות והיתול, יהיה מותר לשחק בהם. אבל משחקים שמביאים לידי שמחה, שחוק קלות והיתול, יש לאסור. והרי אפילו דברי תורה אסורים בתשעה באב משום שהם "משמחי לב", וכל שכן משחקים משמחים שאסורים. וכן אמרו שלא יעשה מלאכה בתשעה באב, "שאינו מרגיש בתעניתו", ולכן צריך להמנע מלהרבות במשחק בתשעה באב, כדי שלא ימנע מלהרגיש בתענית. כמובן, שילדה בגיל הזה, אם קשה לה התענית, יש להקל לה יותר. והכל לפי הענין.

 

האם מותר היום, יום הצום להתחיל במלאכת הכנות לשבת? ואם לא מתי אפשר? רק בצאת הצום? 9 Av 5780 / יולי 30 2020

מותר לבשל לשבת מאחרי חצות היום.   

לכבוד הרב שלום,
א. האם מותר להשתמש להשתמש במגבות מכובסות בשבוע שחל בו ט' באב? היות ויש חילוקי דעות בדבר האם מטפחות הידים שמרן הביא בס' תקנא סע' ג חוזר גם על שימוש או רק על כיבוס, ובילקו"י כתב על מטפחות הידים שאסור לכבס אך לא כתב בפירוש שאסור להשתמש במגבות מכובוסת, ולא ראינו שמרן זצ"ל גילה את דעתו בעניין.
ב. האם מותר לכתחילה להשתמש במסכות חד פעמיות חדשות בימים אלו?
תודה רבה. 6 Av 5780 / יולי 27 2020

מגבות מכובסות, אין להשתמש. ואם לא הכין מראש, יניחם על הקרקע כמו שכתבנו.

מסכות חד פעמיות, מותר לכבסן ומותר ללבוש חדשות או מכובסות, מכיון שאין להן חשיבות של בגד.

שלום וברכה..טיול לקברות צדיקים בערב ט באב או בט באב עצמו האם יש בעיה או שעדיף ללכת לפני? 6 Av 5780 / יולי 27 2020

לטיול אין ללכת לא בתשעה באב ולא בערב תשעה באב. מותר ללכת לבית העלמין בתשעה באב כפי שיש נוהגים.  

שאלה בנוגע להגיה של שתי מילים בפרשת הקטורת:
1) קשט שנים-עשר
2) הצרי אינו אלא שרף
ישנם סידורים בהן המילים "קשט" ו-"שרף" הן בשין ימנית/שמאלית לחלופין. מהי ההגיה הנכונה של שתי המילים הנ"ל? תודה מראש. 6 Av 5780 / יולי 27 2020

קושט, בשין שמאלית. שרף בשין ימנית. 

יש לי פגישה ביום שני הקרוב בנושא הפנסיה.
פגישה מאוד חשובה שתקבע את עתידי הכלכלי שלי ושל בני משפחתי איך אני צריך לנהוג? 3 Av 5780 / יולי 24 2020

אין בכך שום בעיה הלכתית. וה' יצליח דרכיך,  

האם אדם הפטור מצום (כגון מעוברת וחולה שאין בו סכנה) ביום זה גם יהיה חייב באיסורים אלו של רחיצה סיכה נטילת ידיים עד קשרי האצבעות וכו? והאם הפטור מצום זה חייב גם בשאר מנהגי תשעה באב? כגון איסור טיול או עבודה באותו יום? 6 Av 5779 / אוגוסט 7 2019

מי שצריך לאכול בתענית, עדיין הוא מחוייב בשאר העינויים (שהוא יכול להזהר בהם), ואסור לו לצאת לטייל חס ושלום או לעבוד. ואיך יתכן שביום אבלות זה שבו חרב בית מקדשנו אדם יעלה על דעתו לצאת לטייל. 

בקשר לבישול בשר ועוף לילדים מראש חודש , משתמע מדברכם שאסור לבשל לילד בשר ועוף כמו שכתבתם בהלכה לפני כמה ימים ״אכילת בשר שנותר משבת

כתב מרן רבינו זצוק"ל, שאם נשאר בשר מן המאכלים שבשלו לכבוד שבת, מותר לאכול מהם במוצאי שבת ב"סעודה רביעית" שהיא הסעודה שאוכלים במוצאי שבת. והמיקל לאכול מבשר זה שנשאר מסעודת שבת אף בשאר ימות השבוע, יש לו על מה שיסמוך, ולקטנים שלא הגיעו לגיל מצוות יש להקל באכילת בשר שנשאר משבת אף בימות החול. (אך בתנאי שלא יבשל לכתחילה כמות גדולה לשבת בכדי שישאר לו בשר לימות החול). ולילדים קטנים מאוד שאינם מבינים כלל את משמעות חורבן הבית, מותר לתת אף לכתחילה בשר בימים אלו, ומותר לבשל עבורם בשר בשבוע זה שחל בו תשעה באב.״ אבל בילקוט יוסף ובחזון עובדיה כתוב במפורש שמותר להם עד גיל 12 7 Av 5778 / יולי 19 2018

נכון מאד. כתבנו את עיקר הדין, ולא כתבנו שמרן זצ"ל כתב בספרו שבזמן הזה יש להקל אפילו לקטנים שהגיעו לגיל חינוך. וישר כח על ההערה.

האם דיאודורנט ספריי נחשב סיכה? 7 Av 5778 / יולי 19 2018

אינו נחשב סיכה

מידי שנה בתשעה באב  אחרי הוצאת ספר תורה  בסביבות השעה 11:00 אני מתחילה לאפות  עוגיות  לפתיחת הצום, זה דבר שמעסיק אותי במשך כל היום ואני מרגישה טוב עם זה יותר מאשר לישון.
ובהלכה ציינתם שאסור להרטיב את הידיים , זה בסך הכל בשביל צרכי אוכל. 10 Elul 5776 / ספטמבר 13 2016

נכון שלא להתחיל באפייה לפני חצות היום (בערך בעשרה לאחת). ומותר לשטוף ידיים תוך כדי ההכנה

האם מניחים תפילין בתשעה באב? 5 Av 5775 / יולי 21 2015

מנהגינו, שמניחים תפלין בשחרית כבכל יום. ויש נוהגים שאינם מניחים אלא במנחה.

בהקשר להלכה שאסור לצחצח שיניים בט' באב, האם מותר לרסס תרסיס מנטה וכדו' לתוך הפה? התרסיס הוא מונע ריח רע מן הפה ואין בו ממש מים רק קצת לחלוחית (שאפשר לפלוט אותה מיד, ואז נשאר רק הטעם מנטה בפה שמרענן ואז הפה לא יבש וכמובן ריח רע נעלם) 11 Av 5773 / יולי 18 2013

לא נכון להשתמש בתרסיס מנטה. ועדיף יותר, למי שמצטער מאד, שיצחצח שיניו כמו שכתבנו.

האם מותר לעשות ספורט ימי בים כמו גלישת גלים, רוח, חתירה שחיה וכו..  בימים בין שבעה עשר בתמוז ועד תשעה באב? 11 Av 5773 / יולי 18 2013

אם אין סכנה בדבר, מעיקר הדין הדבר מותר. חוץ מתשעה באב עצמו, וכן בערב תשעה באב, שהדבר אסור. והנמנע מכך תבוא עליו ברכת טוב.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Making Toast on a Hotplate on Shabbat

Question: May one place a pita or a slice of bread on a hotplate on Shabbat in order to turn it into hard and crunchy toast? Answer: There are two prohibitions we must discuss with regards to our question of making toast on Shabbat out of bread that was already baked before Shabbat. The first ......

לקריאת ההלכה

Sitting on Food Items

Question: Is it correct that one may not sit on top of a box containing food or beverages? Answer: The Gemara in Masechet Berachot (50b) states that it is forbidden to act in a degrading manner towards food. Thus, one may not, for instance, use a piece of cake to wipe up a drink that spilled on t......

לקריאת ההלכה

Salting Cucumbers on Shabbat

Question: Is it correct that one may not put salt on cucumbers on Shabbat? Answer: The root of this question lies in the fact that with regards to many Torah laws, we rule that “pickling is tantamount to cooking” meaning that a pickled food is considered like a cooked food. Thus, just......

לקריאת ההלכה

Washing Dishes on Shabbat Night and Pouring Water on Dirty Dishes

Question: Upon the conclusion of the Shabbat night meal, may one immediately wash the dishes for the Shabbat day meal or should this only be done during the day closer to the start of the meal? Also, is it permissible to pour water onto soiled dishes (which one no longer needs for Shabbat) so that i......

לקריאת ההלכה


The Law Regarding a Woman Who Forgets to Recite the Blessings of the Torah

We have explained in the previous Halacha that if one forgets to recites the Blessings of the Torah and only realizes this after one has concluded Shacharit prayers, one may no longer recite these blessings, for one has already fulfilled his obligation with the “Ahavat Olam” blessing rec......

לקריאת ההלכה

The Order for Lighting Shabbat and Chanukah Candles

There is a disagreement among the Rishonim as to the order of lighting Shabbat and Chanukah candles on Erev Shabbat Chanukah. The Ba’al Halachot Gedolot (commonly referred to as “Behag”) is of the opinion that Chanukah candles must be lit before Shabbat candles because women cu......

לקריאת ההלכה

Question: May one recite the Amida prayer in front of a curtain (covering the Aron Kodesh) which is adorned with various designs?

Answer: The Rambam writes in one of his responses (Freiman edition, Chapter 20): “It is incorrect to pray in front of garments with designs on them, even if the designs are not protruding. We usually close our eyes when it happens that we must pray in front of a wall or garment adorned with de......

לקריאת ההלכה

The Law Regarding One Who Forgets to Recite the Morning Blessings

The Morning Blessings (“Birkot Ha’Shachar”) are the blessings recited every morning beginning from the “Elohai Neshama” blessing until the end of the Blessings of the Torah. Both men and women must recite these blessings, as we have discussed in the laws of the Morning ......

לקריאת ההלכה