הלכה ליום שני ו' אב תש"פ 27 ביולי 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

קוסטיה בן לודוויג מנדל ז"ל

לעילוי נשמת אבי היקר, שנפטר בטרם עת היום לפני 12 שנים,
תהיה נשמתו צרורה בצרור החיים. נפשו בטוב תלין וזרעו יירש ארץ

הוקדש על ידי

בנו

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובהלכות אבילות וכיוצא בזה. וכן מותר ללמוד בספרי מוסר המעוררים את האדם לשוב בתשובה ולהטיב את מעשיו.

ואין אוכלים בערב תשעה באב, אלא עד סמוך לשקיעת החמה. ומשקיעת החמה חלה חובת חמישה עינוים אלו שהזכרנו.

אסור לרחוץ במים בתשעה באב, בין במים חמים בין במים צוננים, בין כל גופו בין מקצת גופו, ואפילו להושיט אצבעו במים אסור. לפיכך, ביום תשעה באב בבוקר, יטול ידיו עד קשרי אצבעותיו בלבד (דהיינו שישים מים רק עד מקום חיבור האצבעות לכף היד), ונוטל שלוש פעמים לסירוגין כדרך שנוטלים כל השנה, ויברך על נטילת ידים. וכן ינהג כשיוצא מבית הכסא, שיטול ידיו רק עד קשרי אצבעותיו.

לא ירחץ פניו בתשעה באב בבוקר, אלא לאחר שינגב ידיו, כשהן עוד לחות, יעבירם על גבי עיניו, ואם יש לו לפלוף ליד עיניו, או לכלוך אחר, מותר לרחוץ המקום המלוכלך. ומי שהוא מקפיד על נקיותו, ואין דעתו מיושבת עליו כשאינו רוחץ את פניו בבוקר, מותר לו לרחוץ את פניו בבוקר תשעה באב.

כלה, כל שלושים יום מיום חתונתה, מותרת לרחוץ את פניה במים, כדי שלא תתגנה על בעלה.

בהלכות שבעה עשר בתמוז הזכרנו, שמי שהדבר קשה לו מאד להמנע מצחצוח שיניים ביום התענית בבוקר, רשאי להקל לצחצח את שיניו, באופן שיזהר לבל יבלע שום טיפת מים, וכן יזהר שלא יכניס לפיו שיעור רביעית מים (שמונים ואחת מ"ל מים) בבת אחת. אולם בתשעה באב אין להקל בזה, אלא אם כן יש לו צער גדול בלי זה, או שסובל מריח רע מפיו, שאז יכול להקל בזה בתנאי נוסף, שיזהר מאד להוריד את פיו למטה, כדי שלא יבואו המים לגרונו. (וביום הכפורים אין להקל בדבר).

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום לרב .
ממתי הספרדים יכולים להתקלח? האם בצאת הצום או אחרי חצות של י' באב ט' אב תש"פ / 30 ביולי 2020

מיד עם צאת התענית רשאים לרחוץ ולכבס וכו'. רק לא מאכלי בשר. 

האם מותר לשחק בתשעה באב אחרי חצות לילידים מעל גיל מצוות? ט' אב תש"פ / 30 ביולי 2020

הגאון רבי גד יזדי שליט"א השיב אתמול דרך "האינסטרב" לשאלה דומה, שנשאלה מנערה בת שלוש עשרה שרוצה לשחק כך בתשעה באב, וזו תשובתו אליה, וממנה תלמדו: מרן בשלחן ערוך (סי' תקנד סעיף כא) כותב, שלא ילך ויטייל בשוק כדי שלא יבא לידי שחוק וקלות והיתול. האחרונים מסבירים שאיסור טיול בשוק בט' באב אינו משום "היסח דעת" מהאבלות, אלא כדי שלא יבוא לידי שחוק וקלות והיתול. ולפי זה כתב מרן הראש"ל הגר"ע יוסף זצ"ל בחזון עובדיה תעניות (עמוד שטו), שמותר לקרוא חדשות מתוך עתון יומי, או לשמוע חדשות ברדיו, שאע"פ שהוא גורם בזה היסח דעת מן האבלות, אבל אינו בא לידי שחוק וקלות והיתול. ע"ש.

לפי זה גם לגבי משחקים, אם הם משחקים כאלו שאינם מביאים לידי שמחה, שחוק קלות והיתול, יהיה מותר לשחק בהם. אבל משחקים שמביאים לידי שמחה, שחוק קלות והיתול, יש לאסור. והרי אפילו דברי תורה אסורים בתשעה באב משום שהם "משמחי לב", וכל שכן משחקים משמחים שאסורים. וכן אמרו שלא יעשה מלאכה בתשעה באב, "שאינו מרגיש בתעניתו", ולכן צריך להמנע מלהרבות במשחק בתשעה באב, כדי שלא ימנע מלהרגיש בתענית. כמובן, שילדה בגיל הזה, אם קשה לה התענית, יש להקל לה יותר. והכל לפי הענין.

 

האם מותר היום, יום הצום להתחיל במלאכת הכנות לשבת? ואם לא מתי אפשר? רק בצאת הצום? ט' אב תש"פ / 30 ביולי 2020

מותר לבשל לשבת מאחרי חצות היום.   

לכבוד הרב שלום,
א. האם מותר להשתמש להשתמש במגבות מכובסות בשבוע שחל בו ט' באב? היות ויש חילוקי דעות בדבר האם מטפחות הידים שמרן הביא בס' תקנא סע' ג חוזר גם על שימוש או רק על כיבוס, ובילקו"י כתב על מטפחות הידים שאסור לכבס אך לא כתב בפירוש שאסור להשתמש במגבות מכובוסת, ולא ראינו שמרן זצ"ל גילה את דעתו בעניין.
ב. האם מותר לכתחילה להשתמש במסכות חד פעמיות חדשות בימים אלו?
תודה רבה. ו' אב תש"פ / 27 ביולי 2020

מגבות מכובסות, אין להשתמש. ואם לא הכין מראש, יניחם על הקרקע כמו שכתבנו.

מסכות חד פעמיות, מותר לכבסן ומותר ללבוש חדשות או מכובסות, מכיון שאין להן חשיבות של בגד.

שלום וברכה..טיול לקברות צדיקים בערב ט באב או בט באב עצמו האם יש בעיה או שעדיף ללכת לפני? ו' אב תש"פ / 27 ביולי 2020

לטיול אין ללכת לא בתשעה באב ולא בערב תשעה באב. מותר ללכת לבית העלמין בתשעה באב כפי שיש נוהגים.  

שאלה בנוגע להגיה של שתי מילים בפרשת הקטורת:
1) קשט שנים-עשר
2) הצרי אינו אלא שרף
ישנם סידורים בהן המילים "קשט" ו-"שרף" הן בשין ימנית/שמאלית לחלופין. מהי ההגיה הנכונה של שתי המילים הנ"ל? תודה מראש. ו' אב תש"פ / 27 ביולי 2020

קושט, בשין שמאלית. שרף בשין ימנית. 

יש לי פגישה ביום שני הקרוב בנושא הפנסיה.
פגישה מאוד חשובה שתקבע את עתידי הכלכלי שלי ושל בני משפחתי איך אני צריך לנהוג? ג' אב תש"פ / 24 ביולי 2020

אין בכך שום בעיה הלכתית. וה' יצליח דרכיך,  

האם אדם הפטור מצום (כגון מעוברת וחולה שאין בו סכנה) ביום זה גם יהיה חייב באיסורים אלו של רחיצה סיכה נטילת ידיים עד קשרי האצבעות וכו? והאם הפטור מצום זה חייב גם בשאר מנהגי תשעה באב? כגון איסור טיול או עבודה באותו יום? ו' אב תשע"ט / 7 באוגוסט 2019

מי שצריך לאכול בתענית, עדיין הוא מחוייב בשאר העינויים (שהוא יכול להזהר בהם), ואסור לו לצאת לטייל חס ושלום או לעבוד. ואיך יתכן שביום אבלות זה שבו חרב בית מקדשנו אדם יעלה על דעתו לצאת לטייל. 

בקשר לבישול בשר ועוף לילדים מראש חודש , משתמע מדברכם שאסור לבשל לילד בשר ועוף כמו שכתבתם בהלכה לפני כמה ימים ״אכילת בשר שנותר משבת

כתב מרן רבינו זצוק"ל, שאם נשאר בשר מן המאכלים שבשלו לכבוד שבת, מותר לאכול מהם במוצאי שבת ב"סעודה רביעית" שהיא הסעודה שאוכלים במוצאי שבת. והמיקל לאכול מבשר זה שנשאר מסעודת שבת אף בשאר ימות השבוע, יש לו על מה שיסמוך, ולקטנים שלא הגיעו לגיל מצוות יש להקל באכילת בשר שנשאר משבת אף בימות החול. (אך בתנאי שלא יבשל לכתחילה כמות גדולה לשבת בכדי שישאר לו בשר לימות החול). ולילדים קטנים מאוד שאינם מבינים כלל את משמעות חורבן הבית, מותר לתת אף לכתחילה בשר בימים אלו, ומותר לבשל עבורם בשר בשבוע זה שחל בו תשעה באב.״ אבל בילקוט יוסף ובחזון עובדיה כתוב במפורש שמותר להם עד גיל 12 ז' אב תשע"ח / 19 ביולי 2018

נכון מאד. כתבנו את עיקר הדין, ולא כתבנו שמרן זצ"ל כתב בספרו שבזמן הזה יש להקל אפילו לקטנים שהגיעו לגיל חינוך. וישר כח על ההערה.

האם דיאודורנט ספריי נחשב סיכה? ז' אב תשע"ח / 19 ביולי 2018

אינו נחשב סיכה

מידי שנה בתשעה באב  אחרי הוצאת ספר תורה  בסביבות השעה 11:00 אני מתחילה לאפות  עוגיות  לפתיחת הצום, זה דבר שמעסיק אותי במשך כל היום ואני מרגישה טוב עם זה יותר מאשר לישון.
ובהלכה ציינתם שאסור להרטיב את הידיים , זה בסך הכל בשביל צרכי אוכל. י' אלול תשע"ו / 13 בספטמבר 2016

נכון שלא להתחיל באפייה לפני חצות היום (בערך בעשרה לאחת). ומותר לשטוף ידיים תוך כדי ההכנה

האם מניחים תפילין בתשעה באב? ה' אב תשע"ה / 21 ביולי 2015

מנהגינו, שמניחים תפלין בשחרית כבכל יום. ויש נוהגים שאינם מניחים אלא במנחה.

בהקשר להלכה שאסור לצחצח שיניים בט' באב, האם מותר לרסס תרסיס מנטה וכדו' לתוך הפה? התרסיס הוא מונע ריח רע מן הפה ואין בו ממש מים רק קצת לחלוחית (שאפשר לפלוט אותה מיד, ואז נשאר רק הטעם מנטה בפה שמרענן ואז הפה לא יבש וכמובן ריח רע נעלם) י"א אב תשע"ג / 18 ביולי 2013

לא נכון להשתמש בתרסיס מנטה. ועדיף יותר, למי שמצטער מאד, שיצחצח שיניו כמו שכתבנו.

האם מותר לעשות ספורט ימי בים כמו גלישת גלים, רוח, חתירה שחיה וכו..  בימים בין שבעה עשר בתמוז ועד תשעה באב? י"א אב תשע"ג / 18 ביולי 2013

אם אין סכנה בדבר, מעיקר הדין הדבר מותר. חוץ מתשעה באב עצמו, וכן בערב תשעה באב, שהדבר אסור. והנמנע מכך תבוא עליו ברכת טוב.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

לקריאת ההלכה

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

שאלה: עד מתי מותר להתפלל תפלת שחרית? מהו "סוף זמן תפלה - מגן אברהם" ו"סוף זמן תפלה -הגר"א" שמודפס בלוחות השנה?

תשובה: במשנה במסכת ברכות, ובגמרא (דף כז.) אמרו, שזמן תפלת שחרית הוא עד סוף ארבע שעות מהיום. כלומר, מתחילת היום, יש למנות ארבע שעות, שהן שליש היום (כי בכל יום שתים עשרה שעות, וארבע שעות הן שליש היום), ועד סוף ארבע שעות יש להתפלל תפלת שחרית. מאמתי מונים ארבע שעות? בהלכה הקודמת הזכרנו כי סוף זמן קר......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה


הכנת צנימים על גבי פלאטה בשבת

שאלה: האם מותר להניח בשבת פת, פיתה או פרוסת לחם, על גבי "פלאטה" רותחת, בכדי שיהפכו לצנימים קשים ופריכים? תשובה: בנדון השאלה, אם מותר להכין בשבת צנימים מפת שנאפתה כבר לפני שבת, יש לדון מצד שני איסורים. האחד, מצד איסור אפייה בשבת, שכן המבשל תבשיל בשבת, או האופה פת בשבת, הרי זה מחלל את ......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה