הלכה ליום ראשון ח' טבת תש"פ 5 בינואר 2020

ההלכה מוקדשת לעלוי נשמתו של

הרב רבי מרדכי בן זילכה ארנון ז"ל

זה אשר דבק בבוראו, וביטל את כל המחשבות הרבים אשר ביקשו להם בני האדם, וזכה לצאת מחשיכה לאור גדול, ולהגות בתורה במשך שנים רבות, והשאיר אחריו דור ישרים מבורך
ת.נ.צ.ב.ה.
נפשו בטוב תלין וזרעו ירש ארץ

הוקדש על ידי

אתר הלכה יומית

קימה בפני זקן בשנים

בהלכה הקודמת ביארנו את שורש החיוב לקום בפני תלמיד חכם ובפני זקן בשנים.

מי נקרא "זקן"
נחלקו הפוסקים אודות החיוב לקום בפני אדם זקן, מאיזה גיל נקרא אדם "זקן"? כי יש סוברים שמגיל שישים כבר נקרא אדם "זקן". אבל לדעת הטור ומרן השלחן ערוך, אדם אין אדם נחשב לזקן, אלא מגיל שבעים שנה. וכן עיקר להלכה, וכמו ששנינו במסכת אבות "בן שבעים לשיבה".

ומכל מקום כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, שמכיוון שלדעת רבינו האר"י הקדוש, יש לקום בפני אדם החל מגיל שישים, המחמיר לנהוג כדבריו תבוא עליו הברכה, אף שאין זו חובה מן הדין, שהרי אנו פוסקים בכל מקום כדעת מרן השולחן ערוך לכל אשר יאמר.

ספק זקן
כאשר יש ספק, אם האדם העומד לפנינו הוא זקן, כלומר, יש ספק אם כבר מלאו לו שבעים שנה או לא, הרי שעלינו לדון האם חובה לקום בפניו או לא?

והנה ביארנו כבר בהלכה הקודמת, שחיוב קימה מפני אדם זקן בשנים, הוא מצות עשה מן התורה. והרי יש בידינו כלל, ש"ספק דאורייתא לחומרא", כלומר, כאשר יש לפנינו ספק בדבר שהוא חיוב מן התורה, הרי שעלינו ללכת לחומרא. ולכן גם במקרה זה, שיש ספק אם מלאו לאותו אדם שבעים שנה או לא, כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, ש"ספק תורה להחמיר", ולכן יש לעמוד בפני אדם זה.

ספק תלמיד חכם
וכן אם יש לנו ספק לגבי תלמיד חכם אם כבר הגיע להוראה או לא, חובה לקום לפניו, שספק תורה להחמיר. אבל אברך הלומד בכולל אברכים, ואינו יודע לפסוק הלכה אין צריך לעמוד לפניו. אף על פי שמעמדו נכבד ביותר מצד מה שהוא עוסק בתורה יומם ולילה.

מתי יש לעמוד?
אין חובה לקום בפני זקן בשנים אלא כשיתקרב ויכנס לארבע אמותיו (כשני מטרים) של היושב, (וכדין תלמיד חכם שנתבאר בהלכה הקודמת) אבל אביו או רבו המובהק (שהוא רבו שלמד ממנו את רוב חכמתו) או גדול הדור, צריך לעמוד בפניהם כמלא עיניו, כלומר, מהרגע שרואה אותם חייב לעמוד. ואפילו בבית אחד, אין חיוב לעמוד בפני זקן או תלמיד חכם רגיל, עד שיכנסו לארבע אמותיו. ואסור לאדם לעצום את עיניו כדי שלא יראה כשהרב נכנס לארבע אמותיו, אלא יקום בפניו כדין ויתן כבוד לתורה.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם היום אפשר לומר שהיום לא כ"כ עומדים לפני זקנים ושיש מחילה ומי שלא עומד בפני זקן לא עובר עבירה, או שגם היום מי שלא קם מבטל מצוות עשה? ט' טבת תש"פ / 6 בינואר 2020

גם היום, מי שלא עומד מבטל מצות עשה.

אם אני נוסע באוטובוס ומגיע איש אפילו זקן, האם שהאיש הזקן יודע שהאוטובוס מלא ואולי יהיה באוטובוס איש שקשה לו לעמוד מכל סיבה, האם זה גם גורם לפני עיוור לא תתן מכשול וגם יש כאלה שקשה להם לעמוד מכל סיבה, אז אני פטור כי קשה לי וגם הזקן יש לו עבירה לפני עיוור לא תתן מכשול, במיוחד שזה נסיעה לחוץ לעיר? ג' שבט תשע"ו / 13 בינואר 2016

הזקן בשנים, יש לו זכות לעלות לאוטובוס גם אם האוטובוס מלא. ואי אפשר לשלול ממנו את הזכות לעלות לאוטובוס מלא. אף שעל ידי זה מתחייבים האנשים הצעירים לעמוד כל הנסיעה, ואפילו בנסיעה בין עירונית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

ימי הפורים – משלוח מנות

מצות משלוח מנות נאמר במגילת אסתר (ט, כב): לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּ"מִשְׁלוֹחַ מָנוֹת" אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּ"מַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים". ובגמרא במסכת מגילה (דף ז). אמרו, משלוח "מנות" שתי מנות לאיש אחד. "ומתנות לאביונים", שתי מתנות לשני בני ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

לקריאת ההלכה

שאלה: כשאוכל אדם פירות משבעת המינים, ואכל עמהם מיני מזונות, איזו ברכה אחרונה עליו לברך?

תשובה: בראשית עלינו להזכיר שוב את עיקר דין ברכת מעין שלוש. האוכל שיעור כזית (שהוא שיעור של כעשרים ושבעה גרם) מפירות שבעת המינים (כגון תמרים או רימונים או ענבים), מברך בסיום אכילתו ברכה אחרונה שהיא ברכת מעין שלוש (הנקראת כך מפני שהיא כוללת בתוכה את שלושת הברכות  שאנו מברכים בברכת המזון, כפי שביא......

לקריאת ההלכה


דין ביצה או שום שהיו קלופים לילה שלם

דברים האסורים משום סכנה  בגמרא במסכת נדה (דף יז.) אמר רבי שמעון בר יוחאי, חמישה דברים העושה אותם מתחייב בנפשו ודמו בראשו (כלומר שמביא את עצמו לידי סכנה), ואחד מהם, האוכל שום קלוף או בצל קלוף או ביצה קלופה שעבר עליהם הלילה. ומבואר שיש איסור לאכול שום או בצל או ביצה שעבר עליהם כל הלילה כשהם ק......

לקריאת ההלכה

נתינת חטים לפני הצפורים בשבת שירה

שבת שירה בשבת ‏הקרובה, אנו קוראים בפרשת השבוע את פרשת בשלח. ובפרשת בשלח אנו קוראים את שירת הים, ששרו בני ישראל בצאתם ממצרים. והיא הנקראת "‏שבת ‏שירה". ויש שנהגו בשבת זו, ‏לתת אוכל, זרעונים וחטים וכדומה, לפני הצפורים, זכר למה שנאמר במדרש, שילדי ישראל האכילו צפורים זרעונים ש......

לקריאת ההלכה

ט"ו בשבט – תות שדה

הערב, (מוצאי יום ראשון, שהוא ליל שני), יחול ליל ט"ו בשבט, ונוהגים כמה מנהגים מיוחדים ביום זה, כמו שנבאר. איסור תענית ומנהג לימוד הזוהר אסור להתענות (לצום) ביום ט"ו בשבט. ויש נוהגים לעשות לימוד בליל ט"ו בשבט, וקוראים במשנה ובספר הזוהר הקדוש בדברים הקשורים ליום זה. והגאון רבי יעקב ר......

לקריאת ההלכה

יסוד דיני ברכות – הנהגת מרן זצ"ל בעניני ברכות

שאלה: כיצד יש לנהוג במקרה שהכנסתי מאכל לפה ללא ברכה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף לה.) תנו רבנן, אסור לו לאדם שיהנה מן העולם הזה בלא ברכה, וכל הנהנה מן העולם הזה בלא ברכה, מעל. (מעל, מלשון מעילה, כאדם הנהנה מן ההקדש, שהרי העולם כולו שייך לה' יתברך, שנאמר "לה' הארץ ומלואה".)......

לקריאת ההלכה