הלכה ליום ראשון כ"ג חשון תשע"ח 12 בנובמבר 2017

שאלה: האם מותר לאדם להתחתן עם אחות אשתו שנפטרה?

שאלה: האם מותר לאדם להתחתן עם אחות אשתו שנפטרה?

תשובה: בגמרא במסכת מועד קטן (דף כג.) הובא מעשה ביוסף הכהן, שמתה אשתו והשאירה לו ילדים קטנים, ונשא יוסף את אחותה לאחר שלושים יום. וכן מובא בתלמוד ירושלמי (יבמות פ"ד), שנפטרה אשתו של רבי טרפון והשאירה לו ילדים קטנים, ונשא רבי טרפון את אחותה לאחר שלושים יום.

ואמנם רבי יהודה החסיד (מרבותינו הראשונים) הזהיר בצוואתו המפורסמת, שלא ישא אדם את אחות אשתו לאחר פטירתה. ושיש סכנה בדבר. ולפי זה נראה שיש לאסור משום סכנה שלא להתחתן עם אחות האשה.

אולם כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (בשו"ת יביע אומר חלק עשירי חיו"ד סימן יב), שיש מקום לומר שגם רבי יהודה החסיד סובר, שבמקרה שנפטרה האשה, והשאירה אחריה יתומים קטנים, וקיימת אפשרות ורצון להתחתן עם אחותה, עדיף לעשות כן, ואין לחשוש משום סכנה במקרה כזה. שהרי בגמרא במסכת יבמות (דף סג:) אמרו, "בניך ובנותיך נתונים לעם אחר" – זו אשת האב. כלומר, טובת היתומים היא, שאביהם ישא לאשה את אחות האמא, שהיא מרחמת עליהם ותנהג עמהם ביושר. מה שאין כן כאשר ישא לאשה אשה זרה, יש חשש גדול שהיחסים בין הילדים לאם החורגת לא יהיו תקינים. ולכן במקרה כזה מותר לישא את אחות האם ללא חשש.

וזאת מלבד דעת כמה מגדולי הפוסקים, שכתבו שצוואת רבי יהודה החסיד לא היתה אלא לזרעו אחריו, אבל לא לכל העולם.

והגאון רבי יצחק אלחנן בשו"ת עין יצחק (סימן לז) נשאל באדם אחד, שבתו הראשונה היתה נשואה והיו לה ילדים. ובתו השנייה השתדכה (התארסה) עם בחור אחר. ולפתע, בין האירוסין לחתונה, נפטרה הבת הנשואה. והבת השנייה הביעה את רצונה להנשא לגיסה, בעל אחותה. וכן האלמן הסכים לכך. ועמד אביה בשאלה, האם מותר לבטל את השידוך המתוכנן עם הבחור המאורס לבתו, כדי שהיא תוכל להנשא לגיסה, או לא.

והגאון האריך בזה, והשיב שמותר לעשות כן, לבטל את השידוך, כדי שישא האלמן את גיסתו. וזאת לטובת היתומים, שבודאי דודתם תנהג עמהם ביושר יותר מאשה אחרת. ולא חשש כלל לצוואת רבי יהודה החסיד בענין זה.

לכן למסקנה, מותר לאדם לישא לאשה את אחות אשתו שנפטרה, בפרט כאשר יש לו ילדים קטנים מאשתו הראשונה. ושומר מצוה לא ידע דבר רע.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם רבי יהודה החסיד גילה סתרי הבריאה והודיענו מה שמסוכן מבחינה סגולית, ע״י ידיעתו בענייני הסוד. וממילא אין חילוק בין זרעו לבין אחרים ! כי מה שמסוכן בשביל פלוני זה מסוכן גם לאלמוני. 
או דילמא, שהוא חידש וגזר על זרעו גזירות כאלו ואסר עליהם כל מיני דברים,וכתוצאה מצוואתו  נהיו הדברים האלו מסוכנים אם עוברים על צוואתו וממילא איה״נ, איסורים אלו שייכים רק לזרעו, ולא לאחרים.
 
והסברא נותנת כטעם ראשון,שהוא רק גילה  דברים נסתרים ועמוקים,כי למה יקנוס את זרעו  בכל מיני הגבלות ללא צורך? וא״כ הדרנא לסברא הפשוטה,שאין טעם לחלק בין זרעו לאחרים.  
 
לכן איני מבין הפוסקים שהזכרתם שחילקו בכך. 17 Tammuz 5772 / 7 יולי 2012

צדקת בדבריך, שהטעם הראשון הוא הנכון. רק שההסבר הוא, שרבי יהודה החסיד צפה שלפי מזלו ושורש נשמתו של זרעו, תהיה להם סכנה בדבר, אך לא לשאר בני אדם.

האם מותר לאלמנה להתחתן עם אח הנפטר?
שכשם שמותר לאדם לישא לאשה את אחות אשתו שנפטרה, (בפרט כאשר יש לו ילדים קטנים מאשתו הראשונה), כך מותר לאלמנה להתחתן עם אחיו של בעלה שנפטר? 17 Tammuz 5772 / 7 יולי 2012

אסור לאלמנה להנשא לאח של בעלה בשום אופן, אלא אם בעלה נפטר בלא להשאיר ילדים, שאז מצוה שתנשא לאח בעלה, וכפי שיורו להם בבית הדין.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Lorsqu’on a le doute si l’on a dit Barèh’ ‘Alénou dans la prière

Dans les précédentes Halah’ot, nous avons expliqué le Din selon lequel nous devons demander la pluie dans la prière, dans la Birkat Ha-Chanim (Barèh’ ‘Alénou). Nous avons également fait mention dans nos propos du cas de la personne......

לקריאת ההלכה

Donner un surnom humiliant à une personne

Nous avons expliqué dans les précédentes Halachot, qu’il y a une interdiction d’offenser quelqu’un par la parole. Il est enseigné dans la Guémara Bava Métsi’a (58b): Rabbi H’anina dit : Toutes les personnes qui descende......

לקריאת ההלכה

Se déplacer en mangeant

Question: Selon ce qui a été expliqué dernièrement dans le cadre de la Halah’a Yomit, qu’il est interdit de sortir de chez soi lorsqu’on mange un aliment quelconque, et dans le cas où l’on est sortit complètement de la maison, il fau......

לקריאת ההלכה

La demande des pluies (Barèh’ ‘Alénou) – La pluie inclue tous les domaines matériels

Hier soir, lundi 15 octobre au soir (soir du 7 H’echvan) – nous avons commencé (en Erets Israël) à demander les pluies dans la ‘Amida de ‘Arvit. De ce fait, nous allons revenir sur les règles relatives à ce point, avec quelques ajouts. L&r......

לקריאת ההלכה


Lorsqu’on oublie de dire Barèh’ ‘Alénou

Dans la une précédente Halacha, nous avons expliqué de façon générale le Din selon lequel nos maîtres ont instauré de demander les pluies dans la bénédiction de Birkatt Ha-Chanim de la prière quotidienne, depuis le 7 Mar- H&......

לקריאת ההלכה

Changement d’endroit pendant le repas, pour un court moment, avec l’intention de revenir

Nous avons appris que lorsqu’une personne quitte sa maison pendant qu’elle mange pour aller dans la maison d’autrui se trouvant dans un autre immeuble à proximité, si elle désire poursuivre cette consommation, elle devra réciter de nouveau les bén......

לקריאת ההלכה

Suite des règles relatives au changement d’endroit pendant un repas

Dans la précédente Halacha, nous avons expliqué les principes fondamentaux du changement d’endroit pendant un repas, et nous avons écrit que si une personne se rend au milieu du repas dans une autre maison – par exemple lorsqu’on se rend au milieu du rep......

לקריאת ההלכה

Les règles du « changement d’endroit » au milieu d’un repas

Le fondement de la règle du changement d’endroit au milieu d’un repas On enseigne dans la Guémara Péssah’im (101b) que toute personne qui a changé d’endroit pendant sa consommation, c'est-à-dire, une personne qui se trouvait dans un end......

לקריאת ההלכה