הלכה ליום שלישי כ"א סיון תשפ"א 1 ביוני 2021

ההלכה מוקדשת לע"נ אבא מארי

ר' שבתאי בן שרה זצ"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

בנו

שאלה: האם מותר לשתות קפה שנתבשל על ידי גוי, כגון קפה המוגש במטוס, או שיש בזה איסור בישול גויים, או חשש אחר?

שאלה: האם מותר לשתות קפה שנתבשל על ידי גוי, כגון קפה המוגש במטוס, או שיש בזה איסור בישול גויים , או חשש אחר?

תשובה: הדבר ברור, שבזמנינו מצוי לרוב שהקפה שמוכרים במקומות של גויים בחוץ לארץ, מכיל בתוכו עוד תערובות שונות של חומרים שיש בהם חששות הלכתיים רציניים מאד, ועל כן בודאי שאין מקום לדון בכשרות קפה שיש עליו קצפת, או שמעורבים בו טעמים שונים, ואין אנו דנים אלא על קפה העשוי מאבקת קפה וסוכר ומים, ולא באופנים אחרים.

והנה מה שיש לדון בזה לאיסור, הוא מצד גזירת רבותינו על בישולי הגוי, כמו שביארנו בהלכות הקודמות.

אולם כבר ביארנו, שכל דבר שנאכל כמות שהוא חי, כלומר, שאף ללא בישול אפשר לאכלו, כגון תפוחים, לא שייך בו איסור בישולי הגוי. ודוקא בדבר שאי אפשר לאכלו אלא על ידי בישול, כגון תפוח אדמה, שייך בו איסור משום בישולי גויים. ולפיכך מותר לשתות מים שהרתיח הגוי, שכן המים ראויים וטובים לשתיה גם כשהם צוננים, ולא שייכת בהם גזירת בישולי גויים.

והנה משקה הקפה, אף שמעורב במים שבו עוד מיני מאכל, אבקת הקפה והסוכר, מכל מקום מאחר וברכתו היא, "שהכל נהיה בדברו", כיון שעיקרו מים, ואין אנו מברכים עליו "בורא פרי העץ" מחמת הקפה שיש בו, נמצא שכל מה שמעורב בתוכו, אבקת קפה וסוכר, הכל בטל לגבי המים שהם עיקר המשקה, ולכן אין לחוש לאבקת הקפה בכדי לאסור את המשקה כולו מדין בישולי גויים.

וכן מבואר בתוספות במסכת עבודה זרה (לא:), שאין לאסור שתיית שכר (בירה) של גויים מדין בישולי גויים, משום שברכת השכר היא שהכל נהיה בדברו, ולא מברכים עליו בורא מיני מזונות. נמצא שהשעורים המעורבים במשקה הם בטלים למשקה כולו, ולא שייך לאסור את כל המשקה מדין בישולי גויים. (אלא שאסור לשתות שכר של גויים במסיבות של גויים, מחמת גזירה אחרת כמבואר בגמרא שם.

נמצינו למדים אם כן שאין במשקה הקפה חשש איסור מצד בישולי גויים. וכן פסק רבינו הרדב"ז בתשובה, וסיים, שמכל מקום אין לשתות הקפה במסיבות של גויים, לפי שנמשך מזה הרבה תקלות. עד כאן.

ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, האריך קצת בענין זה בספרו שו"ת יחוה דעת ח"ד, והביא עוד סברות להקל ולהחמיר בענין זה, והעלה שלמעשה אין חשש בזה מצד בישולי גויים, אם כי המחמיר לחוש לשיטות הפוסקים הסוברים שיש בזה איסור בישול גוים תבא עליו ברכה.

אולם אחר כך כתב לדון מצד חשש נוסף שיש בשתית קפה במטוס, שהרי הקפה מוגש בכלים של הגויים, שהם רגילים למזוג לתוכם חלב רותח של גויים, והרי חלב של גויים אסור לנו לשתותו, ואם כן הכלים שבלוע בהם טעם של אותו החלב, אוסרים את כל מה שבא בתוכם בשתיה. ולפי זה יהיה אסור לשתות קפה במטוס, אלא אם ידוע בפירוש שהכלי שמזגו הקפה בתוכו אין בו חשש כזה, כגון שהוא כלי חד פעמי, או כלי של זכוכית שאינה בולעת (כמו שביארנו בתשובה לשאלה האם צריך ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב גם בכלי זכוכית), וכיוצא בזה.

ואולם למעשה פסק מרן רבינו זצ"ל, שבשעת הדחק אפשר לסמוך על כמה סברות שהביא, ולהקל בשתיית קפה אף מכלים של פורצלן וכדומה. וכל זה הוא דוקא במקום שאין אפשרות אחרת, אבל כל שיש לו אפשרות לבקש שיגישו לפניו את הקפה בכלי זכוכית או בכלי חד פעמי, צריך לעשות כן.

ולסיכום: קפה שלא מעורב בו שום חומר שיש עליו חשש מצד כשרותו, מותר לשתותו גם אם נתבשל על ידי גויים,  ובתנאי שמזגו את הקפה לתוך כוס העשוייה זכוכית, או לכוס חד פעמית, ובמקום שאין אפשרות להשיג כוס כזו, המיקל לשתות אף בכוס של פורצלן וכדומה יש לו על מה שיסמוך. והמחמיר שלא לשתות כלל קפה שנתבשל על ידי גויים, תבא עליו ברכה.

לשמיעת שיעוריו של מרן זצ"ל (מלפני שנים רבות) בנושא:

בישולי גויים

אורך השיעור: 01:10:57         הורד     (16.25 MB)

מדיני פת ויין עכו"ם - סימן קי"ב-קי"ד

אורך השיעור: 1:35:19         הורד     (21.83 MB)

פת עכו''ם בישולי גויים 2

אורך השיעור: 1:17:44         הורד     (17.80 MB)

בישולי גויים 2

אורך השיעור: 1:14:03         הורד     (16.95 MB)

פרשת וישלח תשע"א - בישולי עכו''ם

אורך השיעור: 49:55         הורד     (11.34 MB)

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום וברכה
ראשית תודה על ההלכות,
יש לי כמה שאלות סביב אותו נושא: אם אני צריכה לצאת מהבית, לאחר שתית מים וכדו' ואני מברכת ברכה אחרונה,
אך אני רוצה לקחת ויטמין B12 שמגיע בצורת סוכריה (מתחת ללשון) ביציאתי,
1. האם אפשר לברך בורא נפשות, ואז שוב שהכל?
2. האם יש בעיה שיוצאים לרחוב עם סוכריה כזו, שלא מורגשת כלל?
3. מה לגבי אמירת פסוקים או תפילה עם סוכריה כזו שנמצאת מתחת ללשון, ואין לה נוכחות כמעט?

תזכו למצוות כ"א סיון תשפ"א / 1 ביוני 2021

הנכון הוא שתברכי בורא נפשות, ותברכי על הסוכריה רק מחוץ לבית. ואת יכולה ללכת איתה ברחוב. ולכתחילה אין לברך או להתפלל עם סוכריה כזו אפילו שהיא קטנה מאד, שנאמר, "ימלא פי תהילתך". תבורכי, 

קפה שבישל גוי עם חלב ישראל כשר בבית קפה בחו"ל ? כ"ט אייר תשע"ז / 25 במאי 2017

גם בחלב לא שייך בישול גויים, כי החלב אפשר לשתות אותו כשהוא חי. לכן, אם גוי הכין קפה כשר עם חלב ישראל, מותר לשתות את הקפה.

מה הדין בתירס טרי ששמים על הגחלת, כגון במרוקו איפה שאני גר, יש ערבים שמוכרים תירס טרי בקלח ומניחים ישר על הגחלת, האם יש דין של בישול גוי? כ"ז אייר תשע"ז / 23 במאי 2017

בתרס על הקלח, שאין דרך לאכלו על שלחן מלכים, יש להקל. אבל צריך לבדוק שהתירס שלהם אינו נגוע בתולעים.

האם מותר לשתות משקה שיכר (כגון בירה וויסקי) במקום של גויים? (מצוי הרבה בחו"ל בארצות צרפת וגרמניה שבכל פינת רחוב ישנן חנות שבה מוכרים משקאות מסוג הנ"ל ומצוי שאפי' יהודים יושבים לשתות שם) שאלתי היא בעניין שתיה בחנות של גוים-לא בעניין כשרות הבירה וכדו' למרות שאשמח להתייחסות בעניין זה ג"כ. ה' שבט תשע"ג / 16 בינואר 2013

בדבר שתיית שכר בחנות של גויים. לענין כשרות, הדבר תלוי בכל מקום ומקום. ומצד בישולי גויים, אין חשש, כי שכר של גויים אין בו חשש בישולי גוים (כמו שמבואר בפוסקים ביורה דעה סימן קיד). ורק בזמנינו, פעמים שישנם חששות מסויימים בכמה סוגי שכר, ואין אנו בקיאים בענין זה כדי להשיב על כל מין ומין. ועל כל פנים במיני השכר שאין בהם חשש תערובת איסור, מותר לשתותם לאחר שקנה אותם מן הגוי.
 
אולם לענין שתית משקאות חריפים בבתי הגויים, או בחנות של גויים, יש לאסור. משום שגזרו רבותינו שלא לשתות שכר של נכרים בחנות של הגוי, משוך חתנות. ואיסור זה מבואר בשלחן ערוך שם.
 
וגם מה שאנו כתבנו לדון אודות טבילת הכלי, או מצד כשרות, לגבי שתית קפה או קקאו או תה בבתי קפה של גויים, כמו שנהגו בצרפת ובשאר מקומות. אף שכן הוא מעיקר הדין, מכל מקום המחמיר שלא לשתות קפה אצל גויים, תבא עליו ברכה. לפי שכששותים שם הגויים, הרי זה כמו ששותה במסיבה של גויים. וגזרו רבותינו שלא לשתות שום דבר במסיבה של גויים. ואף שלגבי שתית קקאו או קפה או תה יש מקום להקל בזה. כמו שכתב הזבחי צדק (שם), מכל מקום המחמיר תבא עליו ברכה.

האם מותר לאכול במסעדה, שהאוכל מבושל על ידי גוי והמשגיח כשרות מדליק את האש? י"ב תמוז תשע"ב / 2 ביולי 2012

כבר השבנו על כך בהלכה יומית, שהמיקל באופן כזה, כאשר המסעדה שייכת ליהודי, יש לו על מה שיסמוך.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאב......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה


החמץ בפסח – שנת התשפ"ב – תקנת מרן זצ"ל

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"ב, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "......

לקריאת ההלכה

חג הפסח התשפ"ב

ההכנות לפסח מעכשיו נהגו כל ישראל, לנקות את בתיהם היטב היטב זמן רב לפני חג הפסח, כדי שלא יגיעו לידי איסור חמץ, וכדי לכבד את החג בבית נקי, שישבו בליל הסדר כבני מלכים. וכל הנקיונות שעושים לכבוד הפסח, בתוך שלושים יום לחג הפסח, הרי הם בכלל מצות "ביעור חמץ". וכתב מרן החיד"א בספר עבודת הקוד......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" - יום ז' באדר

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, ה......

לקריאת ההלכה