הלכה ליום ראשון כ"ו טבת תשפ"א 10 בינואר 2021

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

משה בן אריה ז"ל קלמן

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

אשתו ילדיו נכדיו וניניו

שטיפת כלים בליל שבת, ושפיכת מים על כלים מלוכלכים

שאלה: כאשר מסיימים את הסעודה בליל שבת, האם מותר לשטוף מיד את הכלים לצורך סעודת הבוקר, או שאין לעשות כן עד הבוקר, בסמוך לסעודה?
והאם מותר לשים מים בכלים מלוכלכים, כדי שיהיה קל יותר לשטוף אותם אחר השבת?

תשובהבהלכה הקודמת ביארנו את עיקר הדין, שאין להדיח (לשטוף) כלים בשבת, כאשר אין בהם צורך ליום השבת עצמו. ושורש האיסור בזה, משום שאין להכין משבת ליום חול. וטעם האיסור, משום שאסור שיטרח אדם בשבת, עבור דבר שאינו לצורך השבת עצמה. ועתה לנדון השאלה:

בתלמוד ירושלמי (שבת סוף פט"ו) תניא: מדיחין כוסות וקערות בליל שבת לשחרית. ומשמעות דברי הירושלמי, שמותר לעשות כן מיד בליל שבת, שהרי אמרו שמותר להדיח "מלילי שבת לשחרית". כלומר, מיד עם סיום סעודת הערב, מותר לשטוף את הכלים לצורך הבוקר. וכן פסקו האליה רבה, והעולת שבת. ועוד. וכן פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל.

ולגבי השאלה השניה. האם מותר לשים מים בכלים מלוכלכים (שאין בהם צורך ליום השבת), כדי שיהיה קל יותר לשוטפם במוצאי שבת.

הנה לכאורה נראה לאסור בזה, משום שעל ידי המים, הוא מכין משבת לחול. אולם מרן רבינו זצ"ל כתב, שנראה ששטיפה על ידי מים בלבד, בלא שפשוף, אינה טרחה כלל, ולא אסרו רבותינו אלא שטיפה שיש עמה טורח, אבל שטיפה במעט מים אין הדבר ברור שהיא נחשבת לשטיפה האסורה. ולפיכך כתב, שעל כל פנים מותר לשפוך מים לתוך קדירה (סיר) שנדבקו בה שיירי מאכל, בכדי שלא יהיה קשה לנקותה אחר כך במוצאי שבת.

ולסיכום: מותר לשטוף את הכלים בליל שבת, מיד לאחר הסעודה. שכל שעושים כן לצורך השבת, מותר.

מותר לשפוך מים על קערות וסירים, כדי ששיירי המאכל לא ידבקו בהם. ואף שעושה כן בכדי שלאחר השבת יהיה קל יותר לשטוף את הכלים, מכל מקום אין בדבר איסור.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר לשטוף כלים לאחר סעודה שלישית ? ..אם צריך חלק מהם לשימוש שעדיין שבת ?? כ"ו טבת תשפ"א / 10 בינואר 2021

יתבאר בעזרת ה' בהמשך, שהעיקר להלכה שיש להקל בזה. 

שלום רב, האם במנחה יש לומר עלינו לשבח? תודה כ"ו טבת תשפ"א / 10 בינואר 2021

כן, גם אחרי תפילת מנחה וגם אחרי תפילת ערבית אומרים עלינו לשבח. 

המדיח כלים שלנו יכול להפעיל בה שעה שה אנו רשמים בה ראש ערב שבת ( לפני כניסת שבת) לדוגמה אנו רשומים ש יפעיל לבד בה שעה 23:30 ליל שבת. האם זה מותר ? כ"ו טבת תשפ"א / 10 בינואר 2021

למנהג האשכנזים בודאי שאסור. וגם למנהג הספרדים השיב לי מרן זצ"ל להחמיר.   

שלום
כתבתם כי " מותר לשפוך מים על קערות וסירים, כדי ששיירי המאכל לא ידבקו בהם. ואף שעושה כן בכדי שלאחר השבת יהיה קל יותר לשטוף את הכלים, מכל מקום אין בדבר איסור."
שאלתי : האם אין בכך ברירה באמצעות כלי ?
האם אין בכך הכנה מקודש לחול ?
בברכה ותודה מראש ,יגאל כ"ו טבת תשפ"א / 10 בינואר 2021

ברירה אין בזה, כי אנו בורר כלום. ולגבי הכנה, נבאר את הדברים בעזרת ה' בהמשך, שאין בזה איסור הכנה. 

האם מותר לשטוף כוסות בשבת, כמות גדולה שמן הסתם לא נצטרך את רובן להמשך השבת?
תודה רבה ו' טבת תשפ"א / 21 בדצמבר 2020

מותר כל שיש סיכוי שישתמשו בהן. וכפי הנראה מהשאלה, גם במקרה שלכם יש להקל.

האם מותר לפנות את השלחן לאחר סעודה שנייה (בשעות הבוקר), כאשר סעודה שלישית אוכלים בבית אחר? כ"ג אייר תשע"ו / 31 במאי 2016

אם יש צורך בדבר, כי אין זה כבוד שבת שישאר השלחן מפוזר, מותר לעשות כן.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

לקריאת ההלכה

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

שאלה: עד מתי מותר להתפלל תפלת שחרית? מהו "סוף זמן תפלה - מגן אברהם" ו"סוף זמן תפלה -הגר"א" שמודפס בלוחות השנה?

תשובה: במשנה במסכת ברכות, ובגמרא (דף כז.) אמרו, שזמן תפלת שחרית הוא עד סוף ארבע שעות מהיום. כלומר, מתחילת היום, יש למנות ארבע שעות, שהן שליש היום (כי בכל יום שתים עשרה שעות, וארבע שעות הן שליש היום), ועד סוף ארבע שעות יש להתפלל תפלת שחרית. מאמתי מונים ארבע שעות? בהלכה הקודמת הזכרנו כי סוף זמן קר......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה


ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה

הכנת צנימים על גבי פלאטה בשבת

שאלה: האם מותר להניח בשבת פת, פיתה או פרוסת לחם, על גבי "פלאטה" רותחת, בכדי שיהפכו לצנימים קשים ופריכים? תשובה: בנדון השאלה, אם מותר להכין בשבת צנימים מפת שנאפתה כבר לפני שבת, יש לדון מצד שני איסורים. האחד, מצד איסור אפייה בשבת, שכן המבשל תבשיל בשבת, או האופה פת בשבת, הרי זה מחלל את ......

לקריאת ההלכה