הלכה ליום חמישי 23 Tevet 5781 ינואר 7 2021

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

קרני בת מרילין

לרפואת הגוף והנפש ולשמירה על העובר

הוקדש על ידי

בעלה והילדים

הדחת כלים בשבת

הכנה משבת לחול
במסכת שבת (דף קיח.) למדנו, שאסור להכין משבת לחול. כלומר, אסור לעשות דבר בשבת, כאשר אין בו צורך ליום השבת עצמו. ולמשל, אסור לחמם מאכל בשבת לצורך מוצאי שבת. וכן כל כיוצא בזה.

וכך מבואר במסכת שבת (שם), שאסור להדיח (לשטוף) כלים בשבת, כאשר עושים כן לצורך מוצאי שבת. כלומר, אין להדיח כלים בשבת, כאשר אין בהם צורך ליום השבת עצמו.

וטעם האיסור, בכדי שלא יטרח אדם ביום השבת, לצורך דבר שאינו לכבוד השבת עצמה. (הראב"ד פכ"ג ה"ז. וכ"כ הרב המגיד בדעת הרמב"ם).

הדחת כלים לאחר סעודה שלישית
ומרן השלחן ערוך (סימן שכג) כתב בזו הלשון: מדיחין (שוטפים) כלים (בשבת) לצורך היום. כגון שנשאר לו עדיין סעודה לאכול. אבל לאחר סעודה שלישית אין מדיחין. וכלי שתיה מדיחין כל היום, שכל היום ראוי לשתיה.

הדחת כוסות
ומן הדברים נמצאנו למדים, כי כלי שתיה, כגון כוסות וכדומה, מותר להדיחן אפילו אחר סעודה שלישית, הואיל ויתכן בהחלט שיהיה צורך בכלים אלה אף לאחר הסעודה. אולם כלי הסעודה, כגון צלחות וסכו"ם וכדומה, אסור להדיחן אחר סעודה שלישית.

הדחת כוסות לאחר שקיעת החמה
והדבר פשוט, שאם אכלו סעודה שלישית בשעה מאוחרת, עד שסיימוה לאחר השקיעה, אסור לשטוף כוסות ושאר כלי השתיה לאחר הסעודה, הואיל ואסור לשתות לאחר הסעודה (אחר השקיעה) עד שיעשו הבדלה כדין.

הדחת כלים לאחר סעודה שלישית כשיש בהם עוד צורך
וכמו כן להיפך, לגבי כלי הסעודה, כגון צלחות וסכו"ם. שאם אכלו סעודה שלישית בשעה מוקדמת מאד, ורוצים אחר כך להשתמש שוב בכלי הסעודה, מותר לשטפם אפילו אחר סעודה שלישית. שכל האיסור בזה אינו אלא משום, שבדרך כלל לאחר הסעודה שלישית, לא אוכלים יותר בכלים אלה, אבל אם ידוע שיבואו להשתמש שוב בכלים אלה, מותר לשוטפם בשבת.

ואף שמרן זצ"ל בספרו לוית חן (עמוד קג) כתב להחמיר בזה, משום שראה לרבינו המאירי שכתב, שאחר סעודה שלישית אסור להדיח כלים, אפילו אם רוצה לאכול בהם בשבת. מכל מקום לאחר מכן מצא בתוספות רי"ד שכתב, שכל שרוצה להשתמש בכלים בשבת, מותר להדיחן אפילו אחר סעודה שלישית. (וכן משמע בבית יוסף סימן תקיד). ולפיכך, העיקר להקל בזה.

ולסיכום: מותר לשטוף כלים בשבת, כאשר יש צורך בכלים אלה ליום השבת עצמו. אבל לאחר סעודה שלישית, באופן שנראה שאין עוד צורך בכלי הסעודה, אסור להדיח את הכלים.

וכוסות וכדומה, העשויים לשתיה, מותר לשטפם אפילו לאחר סעודה שלישית (קודם שקיעת החמה). הואיל ויתכן שישתמשו בהם ביום השבת עצמו.

ובהלכה הבאה נבאר עוד פרטים בזה.

שאלות ותשובות על ההלכה

בענין הדחת כוסות לאחר שקיעת החמה.
כתב מרן בסימן רצט סעיף א׳ אסור לאכול שום דבר וכו׳ חוץ ממים משתחשך עד שיבדיל... אם כן משמע מדבריו שמותר להדיח כלים בשביל לשתות בהם מים גם אחרי שחשכה?! 14 Sivan 5772 / יוני 4 2012

אף על פי שלדעת הרמב"ם ומרן השלחן ערוך, מותר לשתות מים לפני ההבדלה, מכל מקום מאחר ולדעת הגאונים אסור לשתות אפילו מים, והדבר הוא חמור מאד לשיטתם, וכבר נחלקו בזה בגמרא בפסחים (קה.). וכן לדעת רבותינו המקובלים יש איסור בדבר. לכן נהגו שלא לשתות אפילו מים עד שיבדילו.
ואמנם אדם שהוא מיקל בדבר כדעת מרן השלחן ערוך, רשאי גם לשטוף את כלי השתיה אחר השקיעה, אך למעשה רוב העולם מחמירים בזה, ולכן כתבנו שאין לשטוף את הכלים, מאחר וברור שלא ישתמשו בהם.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Sucking On a Fruit

Question: If one sucks on an orange or a grapefruit but does not chew it with one’s teeth, must one recite the “Boreh Peri Ha’etz” like on other fruits or should one recite the “Shehakol” blessing like one would when drinking other fruit juices? Answer: Indeed,......

לקריאת ההלכה

The Laws of Precedence Regarding Blessings (Continued)

In the previous Halacha we have explained that there are instances that priority is given to recite a blessing upon a certain food over another because of the innate significance of the given food, for instance, because it is a fruit that belongs to the Seven Species of fruits that the Land of Israe......

לקריאת ההלכה

Making Toast on a Hotplate on Shabbat

Question: May one place a pita or a slice of bread on a hotplate on Shabbat in order to turn it into hard and crunchy toast? Answer: There are two prohibitions we must discuss with regards to our question of making toast on Shabbat out of bread that was already baked before Shabbat. The first ......

לקריאת ההלכה

Precedence Regarding the Order of Blessings (Continued)

Summary of the Laws Explained Thus Far In the previous Halachot we have explained that there is an order of priority regarding blessings, sometimes because of the innate importance of the food and sometimes due to the importance of the blessing. Priority of “Boreh Peri Ha’etz”......

לקריאת ההלכה


The Laws of the Blessing on Fruits

In the previous Halachot we have explained that there is an order of priority regarding blessings. Thus, if one wishes to partake of apples and dates, one must recite the blessing on the dates, for they are one of the Seven Species. Precedence Regarding Blessing-Only Preferable Maran Ha’Be......

לקריאת ההלכה

Sitting on Food Items

Question: Is it correct that one may not sit on top of a box containing food or beverages? Answer: The Gemara in Masechet Berachot (50b) states that it is forbidden to act in a degrading manner towards food. Thus, one may not, for instance, use a piece of cake to wipe up a drink that spilled on t......

לקריאת ההלכה

Salting Cucumbers on Shabbat

Question: Is it correct that one may not put salt on cucumbers on Shabbat? Answer: The root of this question lies in the fact that with regards to many Torah laws, we rule that “pickling is tantamount to cooking” meaning that a pickled food is considered like a cooked food. Thus, just......

לקריאת ההלכה

The Laws of Precedence Regarding Blessings

On the night of Tu Bishvat, which will fall out this coming Wednesday night, it is customary to eat a variety of fruits. We shall therefore learn the proper order of the Blessings of Enjoyment during the coming days. We should point out that these laws are fairly simple but we will need to discus......

לקריאת ההלכה