הלכה ליום שלישי י"ח חשון תשע"ח 7 בנובמבר 2017

צעצועים המשמיעים קול, וצעצוע הפועל על ידי קפיץ

שאלה: האם מותר לתת לילדים קטנים בשבת לשחק במשחקים המשמיעים קול, כגון בובה שמרעישה כשמנענעים אותה וכדומה?

תשובה: בהלכה הקודמת ביארנו, שאסור להשמיע קול בשבת. כגון, להקיש על גבי דף, או לשרוק במשרוקית וכדומה, ביום השבת. ורק קול שיר היוצא מן הפה, מותר לשורר בשבת.

ופשוט, שדבר שמשמיע קול על ידי כוח חשמלי, אסור להשתמש בו בשבת, וכל הנידון כאן, הוא לגבי דבר המשמיע קול מצד עצמו, כגון על ידי פעמון פשוט, אבל לא דבר הפועל על ידי חשמל.

ולאור האמור, שאסור להשמיע קול שיר בשבת, נראה ברור, שאסור להשמיע קול בשבת על ידי "תוף מרים", שהוא תוף שגם ללא הנקישות על גביו, אלא בנענוע בלבד, משמיע קול שיר. שבודאי אסור להשתמש בו בשבת. שדינו כשאר כלי השיר.

ולפיכך נראה שאסור לתת בידי ילדים קטנים לשחק בכלי כזה, וכן אסור לתת בידי ילדים קטנים לשחק במשרוקית. כיון שיש איסור לעשות כן בשבת. וחובה לחנך את הקטנים לשמור את השבת. (וזאת מלבד עצם הדבר שאסור לתת לילד קטן לעשות דבר שיש בו משום חילול שבת. שהרי אפילו בשביתת בהמה נצטוינו, שלא לעשות על ידי הבהמה מלאכה בשבת. וכל שכן על ידי קטן. וכן מפורש במדרש. עיין בחזון עובדיה חלק ג עמוד קא, וחלק ד עמוד קיט).

אולם כתבו כמה מגדולי אחרוני זמנינו, הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך (מנחת שלמה ח"א סימן לה), והגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל (אור לציון ח"ב סימן כו), שמשחקים שאינם כלי שיר ממש, ולדוגמא, בובה שיש עליה פעמון, מכונית שמשמיעה על ידי נסיעתה רעש, וכן רוב המשחקים המשמיעים רעש, אבל אינו קול שיר מסודר בנעימה, ואין בהשמעתו כוונה לנגן, לא אסרו רבותינו להשתמש בו בשבת. ועל כל פנים לילדים קטנים יש להקל בזה.

והוסיף עוד הגאון רבי שלמה זלמן, שמותר לילדים להפעיל בשבת מכונית הממונעת על ידי מתיחת קפיץ. ואף שיש מי שכתב להחמיר בזה, מכל מקום להלכה הורה מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שיש להקל בדבר. (כל שאין שם ניצוצות של אש).

ולסיכום: אסור לתת לילדים כלי שיר לנגן בהם. כגון תוף, משרוקית וכדומה. אבל משחקים שאינם משמיעים קול שיר בנעימה, אלא מרעישים, כגון מכונית שמרעישה בנסיעתה, ובובה עם פעמון וכדומה, מותר לתת אותם ביד ילדים בשבת שישחקו בהם. (עד גיל בר או בת מצוה, ואין איסור מוקצה לגעת בצעצועים אלה לצורך הילדים).

שאלות ותשובות על ההלכה

מה בנוגע לצעצועים שמדליקים אור כאשר מנענעים אותם? וזה לא על בסיס סוללה ולא חשמל. ט"ז כסלו תשע"ח / 4 בדצמבר 2017

אסור להשתמש בצעצועים אלה בשבת, ואפילו לא לילדים, משום שהנורות נדלקות מכח חשמל ממש, אף על פי שאין שם בטריה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת מאכלי חלב אחרי אכילת עוף

באחת ההלכות הקודמות ביארנו באופן כללי שיש להמתין שש שעות בין אכילת מאכלי בשר לאכילת מאכלי חלב, משום שטבע הבשר שנשארות ממנו שאריות בין השיניים, וגם משום שהבשר נותן טעם בפה למשך זמן ארוך. כתב הרמב"ם (בסוף פ"ט מהלכות מאכלות אסורות), מי שאכל בשר, בין בשר בהמה ובין בשר עוף, לא יאכל אחריו (מא......

לקריאת ההלכה

נר חנוכה במוצאי שבת

------------------------------------------ עם כל בית ישראל אנו אבלים על פטירתו של האדם הגדול בענקים רבי אהרן יהודה לייב שטיינמן בן גיטל פייגא זצ"ל ת.נ.צ.ב.ה. ----------------------------------------- במוצאי שבת, מדליקים בבית הכנסת נרות חנוכה, ואחר כך מבדילים על הכוס, כדי לאחר את יציאת ......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים להדלקת נרות חנוכה

כשמדליק נרות חנוכה צריך לדאוג שיהיה בנר די שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו, וכן אם מדליק בנרות של שעווה, צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן הדלקתם אחר צאת הכוכבים (ומצויים נרות צבעוניים המותאמים במיוחד למנורות חנוכה קטנות, ואינם דולקים חצי שעה, ויש להיזהר......

לקריאת ההלכה

תענית עשירי בטבת

מחר הוא יום תענית "עשרה בטבת". ולכן נדבר מענינו של יום עשירי בטבת ביום עשירי לחודש טבת, סמך מלך בבל על ירושלים כדי להחריבה, כמו שנאמר בספר יחזקאל (פרק כד) "וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי בַּשָּׁנָה הַתְּשִׁיעִית בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי (הוא חודש טבת) בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ לֵאמֹר, בֶּן אָדָ......

לקריאת ההלכה


שאלה: האם חובה להמתין שש שעות בין אכילת מאכלי בשר לאכילת מאכלי חלב?

תשובה: בגמרא במסכת חולין (דף קה.) אמר מר עוקבא (שם חכם), אבא שלי, כשהיה אוכל בשר, לא היה אוכל גבינה אלא למחרת, ואילו אני, באותה סעודה איני אוכל בשר ואחר כך גבינה, אבל לסעודה אחרת אני אוכל גבינה. וכתב הרי"ף, שמכאן אנו למדים, שאין לאכול גבינה אחר בשר, אלא אם ישהה שיעור שבין סעודה לסעודה. (וע......

לקריאת ההלכה

המשך דיני קדימה בברכות

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש אופנים שיש לתת עדיפות לברך על מאכל מסוים לפני חברו, מפני חשיבות אותו מאכל, כגון שהוא משבעת המינים וכפי שביארנו. וכעת נבאר שיש אופנים שיש להקדים ברכה מסוימת, לא מפני חשיבות המאכל, אלא מפני עניין הברכה. כלל יש בידינו, שככל שהברכה "מבוררת" יותר, כך היא חשובה יותר. ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות חנוכה בערב שבת

הקדמת תפלת המנחה להדלקת הנרות טוב להחמיר להתפלל תפלת מנחה בערב שבת חנוכה, קודם הדלקת הנרות, מפני שתפילת מנחה, תקנו אבותינו להתפלל אותה, כנגד קרבן התמיד של בין הערביים, שהיו מקריבים בבית המקדש, והדלקת הנרות היא זכר לנס שנעשה במנורת בית המקדש. וסדר העבודה בבית המקדש היה, שהקדימו את הקרבת קרבן התמיד ל......

לקריאת ההלכה

חודש שבט - שיהיה המאכל לפניו בשעה שמברך

בשבוע הבא, ביום רביעי (מיום שלישי בלילה ליל רביעי), יחול יום ט"ו בשבט. ולכן אנו פותחים כמנהגינו בלימוד הלכות ברכות הנהנין, כלומר, ברכות שתיקנו חז"ל לברכן על הנאות האדם בעולם. ונבאר הלכות שנתבארו כבר בשנים קודמות, ובתוספת הלכות אקטואליות. ועתה נבאר את הדין, שיש לברך על מאכל, רק כאשר הוא ......

לקריאת ההלכה