הלכה ליום ראשון ז' חשון תשפ"א 25 באוקטובר 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת מרביץ תורה ברבים, אוהב את הבריות ומכבדן

הרב שלום חזן בן רחל זצ"ל

רב בית הכנסת משכן מאיר בשכונת רמות בירושלים
ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

תלמידיו

צירוף לחם קפוא ללחם משנה

הנה ביארנו כבר, כי מצוה לברך בסעודות השבת על "לחם משנה", דהיינו שני לחמים או חלות, והנה מצוי הדבר, שאין לאדם שני חלות ללחם משנה, וברצונו לצרף לחלה האחת שבידו, חלה נוספת מן המקפיא, שהיא עדיין קפואה ואינה ראוייה למאכל, והשאלה הנשאלת אם נכון לעשות כן, או שאין חלה כזו מצטרפת ללחם משנה?

והנה ביארנו כבר, כי אין חיוב לבצוע משתי החלות בסעודת השבת, ולא נאמרה מצות לחם משנה אלא בשעת הברכה, אבל לבצוע אין חיוב אלא מחלה אחת. וכמו שכתב כן הרשב"א בשם רבינו האי גאון, ועוד מרבותינו הראשונים. ומעתה נראה שכיון שאין חיוב לבצוע משתי החלות, אם כן מותר לברך על שתי חלות אף שאחת אינה ראויה עדיין למאכל.

ואף שאין החלה ראויה עדיין למאכל בשעה שהיא קפואה, מכל מקום כתב מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל, שהואיל והיא עתידה לאחר זמן להיות ראויה למאכל, לאחר שהיא תפשיר, ואין צורך בשום פעולה על מנת להביאה למצב שתהיה ראויה למאכל, ראויה היא גם כעת למצוות לחם משנה. וראיה לדבר ממה שכתב הגאון רבינו עקיבא איגר, לגבי חלה שנאסרה באכילה מכיון שאפו אותה ביום טוב הסמוך ליום השבת (אף שאסור להכין מיום טוב לשבת, ואם עבר והכין מיום טוב לשבת, נאסר אותו הדבר באכילה)., מכל מקום מותר לצרפה ללחם משנה, מכיון שאין האיסור באכילת חלה זו אלא מדרבנן, ולאחר זמן היא מותרת באכילה, ועל כן לענין מצות לחם משנה יש להקל לצרפה לחלה השנייה. ואם כן הוא הדין גם כן לענין חלה קפואה, שאף שיש מניעה לאכלה לפי שעה, מכל מקום מכיון שאחר זמן היא ראויה למאכל, יש לצרפה ללחם משנה במקום שאין שם חלה אחרת.

ועל כן להלכה מותר לצרף חלה קפואה ללחם משנה, והמחמיר לבקש משכנו חלה אחרת שהיא ראויה כבר למאכל, תבא עליו ברכה.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום לרב
האם בזמן הקידוש על היין יש עניין שחוץ מחלות שבת ויין לא יהיה כלום על השולחן כגון סלטים או תבשילים

תודה רבה ז' חשון תשפ"א / 25 באוקטובר 2020

אין ענין בזה, אלא שהפת תהיה מכוסה. אבל שאר התבשילים כמו סלטים, יכולים להיות על השלחן.  

האם צריך לבצוע את החלה או לחתוך לפרוסות? כ"ט אייר תשע"ז / 25 במאי 2017

במקום שנוהגים לבצוע, אפשר לבצוע, ובמקום שנהגו לחתוך, אפשר לחתוך. ואנו נוהגים לבצוע. ויש לנהוג בכל מקום במנהג דרך ארץ.

האם אפשר להחזיר את החלה חזרה למקפיא? לא להישתמש בה בשבת? כ"ב תמוז תשע"ה / 9 ביולי 2015

מותר להחזיר את החלה למקפיא

האם מותר לצרף בשביל הי״ב לחמים עוגיות קטנות , ופעם הייתי אורח בביתו של רב אחד ועשה כן. האם זה נכון ? ט"ו תמוז תשע"ה / 2 ביולי 2015

יש בדבר מחלוקת לגבי צירוף פת כסנין (עוגה) ללחם משנה. ולמעשה כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל שבמקום שאין לו כיכרות אחרות, יוכל לצרף פת כסנין (ונכון שיהיה בה שיעור כזית). וכל שכן לגבי ענין שיסודו רק ממדת חסידות על פי הקבלה, לסדר י"ב כיכרות, שאז בודאי יוכלו לסמוך על דעות הפוסקים שדי בפת כסנין.

מרן שליט"א ביבי"א  ח"ט סי' קח' בהערות על הגרב"צ זצ"ל, העיר עליו, איך התיר לחם משנה קפוא ורק בשע"ד או בדיע' היקל, אבל בלכתחילה חשש למש"כ בשבט הלוי, א"כ איך כתבתם דשרי לכתחילה? כ"ח אייר תשע"ב / 20 במאי 2012

כתבנו כפי דברי מרן שליט"א בספרו חזון עובדיה, שהם עיקר דבריו בענין זה. וכפי שכתבנו,בודאי שהמחמיר לקחת משכנו לחם אחר לא קפוא, תבא עליו ברכה, אך המיקל יש לו על מה שיסמוך. כפי שסיימנו בפירוש.

האם ניתן לצרף גם חלה פרוסה בשקית (שלמה אך פרוסה)? כ"ח אייר תשע"ב / 20 במאי 2012

במקום שאין כיכר שלמה, אפשר להשתמש בכיכר פרוסה כשהיא יחד.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה


מלוה מלכה

שאלה: האם חובה לאכול במוצאי שבת פת (לחם) לשם סעודה רביעית שנקראת גם כן מלוה מלכה? תשובה: בגמרא במסכת שבת (דף קיט.) אמרו, "לעולם יסדר אדם שלחנו בערב שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית, ולעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית". כלומר, יסדר את שלחנו, ויפרוש עליו מפה......

לקריאת ההלכה

טלטול ספרים ועתונים בשבת

שאלה: האם מותר לטלטל (להזיז) ולקרוא בשבת בספרי רפואה ובספר טלפונים. ומה הדין בזה לענין קריאת עתונים בשבת? דברי מרן השלחן ערוך בענין קריאת ספרי שיחת חולין ודברים אסורים תשובה: כתב מרן השלחן ערוך (סימן שז סעיף טז): מליצות ומשלים של שיחת חולין, ודברי חשק, כגון ספר עמנואל וכו', אסור לקרוא בהם בש......

לקריאת ההלכה

כלי שמלאכתו לאיסור

בהלכות הקודמות ביארנו את עיקרי דיני מוקצה בשבת. שיש דברים שאסרו רבותינו לטלטלם (להזיזם) בשבת. וכלים שהמלאכה הנעשית בהם היא מלאכה המותרת בשבת, נקראים "כלים שמלאכתם להיתר". ומותר לטלטלם לצורך כל שהוא. ולכן מותר לטלטל בשבת מזלגות וסכינים וכסא ושלחן לכל צורך שיהיה. וכן מותר לטלטלם "מחמה ל......

לקריאת ההלכה

מוקצה מחמת חסרון כיס

בהלכות הקודמות, ביארנו את עיקרי דיני מוקצה בשבת, שיש דברים שאסרו רבותינו לטלטלם (להזיזם) בשבת. ולמדנו עד עתה שלשה סוגי מוקצה: "כלי שמלאכתו להיתר", כלומר, כלי שמיועד למלאכות המותרות בשבת, כגון מזלגות, סכינים, וכדומה. שמותר לטלטלם לצורך כלשהו בשבת. אבל שלא לצורך כלל, אסור לטלטלם. &qu......

לקריאת ההלכה