הלכה ליום שני ג' שבט תשע"ז 30 בינואר 2017

כובש כבשים בשבת

שאלה: האם מותר להכין בשבת "כבושים", כלומר, לשים מלפפונים במי מלח או בחומץ וכדומה?

תשובה: בגמרא במסכת חולין (צז:) אמרו, "כבוש הרי הוא כמבושל", כלומר, כל דבר כבוש, כלומר, מאכל ששהה שיעור זמן מסויים במי מלח או חומץ וכדומה, דינו כמו שנתבשל. ולפיכך, אם כבשו דבר האסור באכילה, יחד עם מאכלים אחרים המותרים באכילה, כל התערובת אסורה באכילה, כדין מאכלים שנתבשלו יחד. משום שבפעולת הכבישה עוברים הטעמים ממאכל אחד למשנהו, וכל התערובת מלאה בטעם איסור.

ומכאן לכאורה, נראה שהוא הדין לענין שבת, שכשם שאסור לבשל בשבת, כמו כן יהיה אסור לכבוש כבשים בשבת.

"כבוש כמבושל" לענין שבת
אולם באמת שלדעת הרמב"ם (פכ"ב ה"י) ועוד מגדולי הפוסקים, לא אמרו רבותינו "כבוש כמבושל", אלא לגבי דיני איסור והיתר, כגון מאכל חלב (גבינה) שנכבש יחד עם בשר, שדינם כדין מאכל חלב ומאכל בשר שנתבשלו יחדיו, שכל התבשיל אסור, אבל לענין מלאכות שבת, אין דין כבישה כדין בישול, שלא אסרה התורה אלא בישול באש וכיוצא בה, והכבישה אינה בכלל זה. (וכן האריך בזה מרן זצ"ל בספר חזון עובדיה על הלכות שבת, חלק רביעי עמוד תמח).

ומכל מקום לכל הדעות, אסור לכבוש בשבת כבשים, כלומר "לעשות כבושים" בשבת, ואף לסברת האומרים שאין בדבר איסור מן התורה, מכל מקום מדברי חז"ל בודאי שיש איסור בדבר, וכשם שאומרים "כבוש כמבושל" לגבי דיני איסור והיתר, כן הדין לענין מלאכת שבת.

ולפיכך אסור בהחלט לכבוש בשבת מלפפונים, חצילים, זיתים, עגבניות ירוקות וכדומה, משום שכבוש הרי הוא כמבושל.

שאלות ותשובות על ההלכה

אם אני רוצה להכשיר עלי חסה בשבת ע"י נתינתם במים ומלח. האם זה נחשב ככובש כבשים? 6 Shevat 5777 / 2 פברואר 2017

אין בזה איסור מצד כובש כבשים, אבל אין זה מכשיר כלל ועיקר את העלים, ואסור לאכול עלי חסה שלא גודלו באופן מיוחד ללא תולעים. וכבר הוכיח מרן זצ"ל שהדבר בלתי אפשרי לנקות עלי חסה מתולעים, אלא אם קונים עלים מגידול מיוחד, כמו של "גוש קטיף".

האם אפשר לתת חילבה בצלחת מרק חם כלי שלישי (מצקת כלי שני) והחילבה הוכנה מאתמול כבוש כמבושל לצורך עונג שבת, או  שחייב להמתין עד שהמרק יהיה פושר? 28 Iyar 5772 / 20 מאי 2012

אפשר להקל בזה.

האם אין פה עניין שכבוש הוא רק לאחר 24 שעות, ואם הוא עושה זאת בשבת אז הוא לא מגיע לידי כך? 22 Iyar 5772 / 14 מאי 2012

המבשל בשבת, חייב משום חילול שבת. והמבשל בשבת, היינו שמניח את התבשיל על גבי האש, אף על פי שהתבשיל הולך ומתבשל לאט לאט, מכל מקום חייב. כיון שכך היא מלאכת הבישול. והוא הדין לכובש כבשים, שכיון שכובש את הכבשים, אף על פי שאינם נכבשים מיד, מכל מקום הדבר אסור.

בהלכה האחרונה, התייחסנו לעיניין כבוש כמבושל בשבת. השאלה שלי האם באופן ששמתי את המלח במים שבסיר לפני כניסת השבת ובליל שבת שמתי את הירקות לצורך כבישתם האם דבר זה מותר מן הדין או שבכל אופן הדבר אסור?
  22 Iyar 5772 / 14 מאי 2012

נתינת ירקות בכלי על מנת לכבשם, אסורה בהחלט, אף על פי שהתערובת לתיבול וכבישה הוכנה מערב שבת.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

SI LAVA SUS MANOS Y DECIDE NO COMER

Pregunta: si realizó el lavado ritual de manos –netilat yadaim- y ya en medio de la comida decide no continuar comiendo pan ¿qué debe hacer? Respuesta: Como vimos anteriormente, la persona que se dispone a comer sólo un trozo de pan menor a “cabet......

לקריאת ההלכה

TZITZIOT HACIA AFUERA

Está escrito en la Torá: Y dijo el Señor a Moshe, haréis para ustedes tzitziot en las cuatro esquinas de vuestras prendas por todas las generaciones…Y serán para ustedes tzitziot y los veréis y recordaréis todos los preceptos del Eterno. De......

לקריאת ההלכה

COMIDAS CARNICAS DESPUES DE COMIDAS LACTEAS

Anteriormente hemos visto que si se comió una comida cocinada con carne aún cuando no se comió carne se deben esperar seis horas para consumir lácteos. A continuación veremos la halajá inversa, es decir si se ha consumido comidas lácteas como aplica l......

לקריאת ההלכה

QUESO DESPUES DE CARNE

Como hemos visto anteriormente, es prohibido el consumo de alimento lácteos tras haber consumido alimentos cárnicos hasta transcurridas 6 horas. Con respecto a las parturientas dentro de los 30 dias de haber dado a luz, pueden consumir lácteos tras haber consumido carne y s&......

לקריאת ההלכה


ENCENDIDO DE LAS LUMINARIAS DE JANUCA LA VISPERA DE SHABBAT

Es adecuado recitar la plegaria de “minja” la víspera de Shabbat previo al encendido de las velas de Janucá, pues la plegaria de minja ocupa el lugar del sacrificio vespertino que se ofrecía en el sagrado templo de Jerusalén, en tanto que el encendido de las v......

לקריאת ההלכה

ENCENDIDO DE LAS LUMINARIAS DE JANUCÁ EN LA SALIDA DE SHABBAT . ENCENDIDO DE DICHAS LUMINARIAS CON ILUMINACIÓN ELÉCCTRICA

La salida del Shabbat se enciende en la sinagoga las luces de Janucá y posteriormente se pronuncia la “habdalá” –santificación de la salida del Shabbat- para retrasar la salida del Shabbat. Y aún cuando el encendido de las velas de Janucá impl&iac......

לקריאת ההלכה

JANUCÁ, FESTIVIDAD ETERNA

Citan varias obras sagradas, entre ellas el Maguid Mesharim, libro que relata la experiencia de Rabí Yosef Caro z”l (Maran) con su ángel instructor, que según nuestros sabios todas las festividades quedarán nulas en el futuro, a excepción de Janucá y P......

לקריאת ההלכה

LAS MUJERES Y EL ENCENDIDO DE LAS LUMINARIAS DE JANUCÁ

Las mujeres están incluidas en la obligación del encendido de las luminarias de Janucá pues ellas fueron parte de aquel milagro. Por ello, incluso las mujeres casadas cuyos esposos por alguna eventualidad no pueden encender las velas, deben realizar el encendido para lo que ser&......

לקריאת ההלכה