הלכה ליום שלישי ז' אדר תשע"ט 12 בפברואר 2019

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

מרים בת חביבה

לרפואה שלמה ובריאות איתנה בחסד ברחמים ובקרוב למרים בת חביבה (אשמח אם כל מי שלומד את ההלכה היומית יוכל להגיד את זה לפני הלימוד)

הוקדש על ידי

יוסף כהן

סירוב לבוא לבית דין

בהלכות הקודמות ביארנו שיש איסור חמור להתדיין בפני בתי משפט חילוניים או של גויים, והשאלה הנשאלת פעמים רבות היא, מכיון שבזמנינו אין סמכות חוקית לבתי דין רבניים לענייני ממונות לחייב אדם להתדיין בפניהם, לכן קורה שאדם בא לתבוע את חבירו לדין תורה, וחבירו מסרב להופיע בפני בית הדין, ואין לתובע ברירה אלא לתבעו לבית משפט חילוני, או לבית משפט של גויים, כיצד יש לנהוג במצב שכזה?

תשובה: בגמרא במסכת בבא קמא (דף צב:) אמר לו רבא לרבה בר מרי, מהו מקורו של המשפט השגור בפי האנשים, "קרית חברך ולא ענך רמי גודא רבה שדי ביה"? (כלומר, אם קראת לחברך להעיר לו על מעשיו הרעים, ולא ענה לך, קח כותל אבנים גדול והפל עליו, זאת אומרת, תניח לו שישאר בטיפשותו ורשעותו), אמר לו, (שמקור משפט זה הוא מן הפסוק): "יַעַן טִהַרְתִּיךְ וְלֹא טָהַרְתְּ מִטֻּמְאָתֵךְ, לֹא תִטְהֲרִי עוֹד!". וכתב רבינו הרא"ש על זה, מכאן פסק רב פלטוי ז"ל, ראובן שיש לו תביעה על שמעון, ומסרב שמעון לבא עמו לבית דין, שרשאי להביאו לערכאות של גויים כדי להוציא את כספו מתחת ידי שמעון. וכן כתב גם בספר התרומה, והוסיף, שכשדן אותו בערכאות יוציא ממנו ממון כמה שמגיע לו על פי דין תורה. וגם הרמב"ם כתב כדברי רב פלטוי, אלא שהוסיף שצריך ליטול רשות מבית דין לפני שיתבענו לערכאות. וכן פסק מרן השלחן ערוך.

ולאור האמור, כך גם נוהגים כיום בתי דין לענייני ממונות השופטים על פי דיני התורה, שכשמזמין אדם את חבירו לדין, והלה מסרב להופיע בפני בית הדין, נותנים בית הדין לתובע רשות לתבוע את חבירו אצל בתי המשפט החילוניים או הגויים.

וכתב מרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל: עורך דין דתי ירא שמים, שנדרש לייצג בבית המשפט אדם (יהודי) שתובע ממון מחבירו, לפי ההלכה חייב להימנע מכך, שהרי הוא מסייע בידי עוברי עבירה, שתובעים לערכאות נגד התורה, אבל לייצג נתבע שנאלץ לבוא לבית המשפט מצד שהתובע מסרב להתדיין בדין תורה, וכופה את הנתבע להתדיין בבית המשפט. (וכן במקרה שנתבאר בהלכה זו, שנאלץ התובע לתבוע בערכאות), מותר לעורך דין לייצגו להציל עשוק מיד עושקו. ובודאי שמוטל על עורך דין שכזה, להתייעץ עם תלמיד חכם מובהק, שיורה לו כיצד לנהוג.

ובאופן כללי לא היה מרן זצ"ל מעודד אנשים ללכת ללימודי משפטים. וכן שמענו שבמכללה שלמדו בה בנות חרדיות, הורה שלא יכניסו שם לימודי משפטים, משום שלא הגון הדבר שנעסוק אנחנו בחוקים ובמשפטים הללו לכתחילה. ורק מי שמסיבות שונות כבר התמנה למשרת עורך דין, עליו לנהוג ככל האמור, וישמר לנפשו שלא להגרר אחר חביריו עורכי הדין, שלא נוהגים על פי התורה הקדושה.

הלכה יומית מפי הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א

המנהג שלא להוציא ציציות בחוץ
לחץ כאן לצפייה בשיעורים נוספים

הלכות אחרונות

"תנא דבי אליהו כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

נדה ע"ג א'

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

דין ישיבה בסוכה

מצות הישיבה בסוכה נאמר בתורתנו הקדושה (ויקרא כג.) "בסכת תשבו שבעת ימים כל האזרח בישראל ישבו בסכת, למען ידעו דורותיכם כי בסכת הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים", ובגמרא במסכת סוכה (יא:) פירשו רבותינו, שאותם הסוכות שישבו בתוכם בני ישראל, אלו ענני הכבוד, שהקיפם הקדוש ברוך הוא כדי ש......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ט), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ט) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

לקריאת ההלכה

יין שנמזג על ידי אינו יהודי

בימים עברו, היו נוהגים הגויים עובדי עבודה זרה, לנסך (לצקת) יין לשם עבודת כוכבים שלהם. והיו רגילים מאד במעשה זה. ואותו היין הוא אסור בשתיה מן התורה, וכן הוא אסור בהנאה, (כלומר, אסור ליהנות ממכירתו לגוי אחר וכדומה), משום שכל דבר שהוא עבודה זרה, או שמוגש לעבודה זרה, אסור בהנאה. סתם יינם ורבותינו זכ......

לקריאת ההלכה

ברכת לישב בסוכה

עיקרי הדברים פורסמו בשנה שעברה, ועתה הם מתפרסמים בתוספת נופך, לאחר שנשאלנו שאלות רבות לגביהם שאלה: מתי יש לברך את ברכת לישב בסוכה? תשובה: ברכת לישב בסוכה, היא הברכה שאנו מברכים לפני שאוכלים סעודה בסוכה. ועלינו לדון, האם יש לברכה, בעמידה, לפני שיושבים לסעוד, או שיש לברכה לאחר ברכת המוציא,......

לקריאת ההלכה

נטילת ויטמינים וכדורים שאינם לרפואה בשבת

בהלכות הקודמות ביארנו, שגזרו חכמים כי אסור לו לאדם שאינו חולה ממש ליטול תרופות בשבת, ורק אם הוא חולי בכל גופו, או שהוא ממש נזקק לשכב במיטה, מותר לו ליטול תרופות לרפואתו. והבאנו פרטי דינים בזה. גלולות להריון ומעתה נבא לדון לענין גלולות שלוקחת אשה במשך כמה ימים על מנת שתוכל להתעבר, שלכאורה ......

לקריאת ההלכה