הלכה ליום שלישי ז' אדר תשע"ט 12 בפברואר 2019

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

מרים בת חביבה

לרפואה שלמה ובריאות איתנה בחסד ברחמים ובקרוב למרים בת חביבה (אשמח אם כל מי שלומד את ההלכה היומית יוכל להגיד את זה לפני הלימוד)

הוקדש על ידי

יוסף כהן

סירוב לבוא לבית דין

בהלכות הקודמות ביארנו שיש איסור חמור להתדיין בפני בתי משפט חילוניים או של גויים, והשאלה הנשאלת פעמים רבות היא, מכיון שבזמנינו אין סמכות חוקית לבתי דין רבניים לענייני ממונות לחייב אדם להתדיין בפניהם, לכן קורה שאדם בא לתבוע את חבירו לדין תורה, וחבירו מסרב להופיע בפני בית הדין, ואין לתובע ברירה אלא לתבעו לבית משפט חילוני, או לבית משפט של גויים, כיצד יש לנהוג במצב שכזה?

תשובה: בגמרא במסכת בבא קמא (דף צב:) אמר לו רבא לרבה בר מרי, מהו מקורו של המשפט השגור בפי האנשים, "קרית חברך ולא ענך רמי גודא רבה שדי ביה"? (כלומר, אם קראת לחברך להעיר לו על מעשיו הרעים, ולא ענה לך, קח כותל אבנים גדול והפל עליו, זאת אומרת, תניח לו שישאר בטיפשותו ורשעותו), אמר לו, (שמקור משפט זה הוא מן הפסוק): "יַעַן טִהַרְתִּיךְ וְלֹא טָהַרְתְּ מִטֻּמְאָתֵךְ, לֹא תִטְהֲרִי עוֹד!". וכתב רבינו הרא"ש על זה, מכאן פסק רב פלטוי ז"ל, ראובן שיש לו תביעה על שמעון, ומסרב שמעון לבא עמו לבית דין, שרשאי להביאו לערכאות של גויים כדי להוציא את כספו מתחת ידי שמעון. וכן כתב גם בספר התרומה, והוסיף, שכשדן אותו בערכאות יוציא ממנו ממון כמה שמגיע לו על פי דין תורה. וגם הרמב"ם כתב כדברי רב פלטוי, אלא שהוסיף שצריך ליטול רשות מבית דין לפני שיתבענו לערכאות. וכן פסק מרן השלחן ערוך.

ולאור האמור, כך גם נוהגים כיום בתי דין לענייני ממונות השופטים על פי דיני התורה, שכשמזמין אדם את חבירו לדין, והלה מסרב להופיע בפני בית הדין, נותנים בית הדין לתובע רשות לתבוע את חבירו אצל בתי המשפט החילוניים או הגויים.

וכתב מרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל: עורך דין דתי ירא שמים, שנדרש לייצג בבית המשפט אדם (יהודי) שתובע ממון מחבירו, לפי ההלכה חייב להימנע מכך, שהרי הוא מסייע בידי עוברי עבירה, שתובעים לערכאות נגד התורה, אבל לייצג נתבע שנאלץ לבוא לבית המשפט מצד שהתובע מסרב להתדיין בדין תורה, וכופה את הנתבע להתדיין בבית המשפט. (וכן במקרה שנתבאר בהלכה זו, שנאלץ התובע לתבוע בערכאות), מותר לעורך דין לייצגו להציל עשוק מיד עושקו. ובודאי שמוטל על עורך דין שכזה, להתייעץ עם תלמיד חכם מובהק, שיורה לו כיצד לנהוג.

ובאופן כללי לא היה מרן זצ"ל מעודד אנשים ללכת ללימודי משפטים. וכן שמענו שבמכללה שלמדו בה בנות חרדיות, הורה שלא יכניסו שם לימודי משפטים, משום שלא הגון הדבר שנעסוק אנחנו בחוקים ובמשפטים הללו לכתחילה. ורק מי שמסיבות שונות כבר התמנה למשרת עורך דין, עליו לנהוג ככל האמור, וישמר לנפשו שלא להגרר אחר חביריו עורכי הדין, שלא נוהגים על פי התורה הקדושה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

ט"ו בשבט – חיטה

שאלה: בט"ו בשבט אנו רוצים לאכול מכל שבעת המינים. בתור "חיטה" חשבנו לקחת "שלווה" – חיטה תפוחה. מה מברכים עליה? תשובה: כל דבר שנעשה מאחד מחמשת מיני דגן, (ולהלן נפשט מהם מיני הדגן), יש לברך עליו ברכת "בורא מיני מזונות", ואם נעשה ממנו "לחם", אז יש לב......

לקריאת ההלכה

פצפוצי אורז ופריכיות

בהלכה הקודמת ביארנו, שכל מין דגן, כגון חיטים, שאוכלו כמו שהוא כשהוא חי בלא בישול, מברך עליו ברכת "בורא פרי האדמה". ולפיכך ברכת חיטה תפוחה (שלוה) היא ברכת בורא פרי האדמה. ורק אם בישלו את מין הדגן עד שהגרעינים נדבקים זה לזה, או אפו אותו, אז משתנית הברכה ל"בורא מיני מזונות", ולכן בר......

לקריאת ההלכה

שיעור אכילה כדי להתחייב בברכה אחרונה

על כל דבר שאדם אוכל, עליו לברך עליו "ברכה ראשונה", כגון ברכת "שהכל" או "העץ". ואפילו אם אינו אוכל אלא מעט מאותו מאכל, חייב לברך עליו, כל שבא לאכלו לשם אכילה. (אבל אם לא בא אלא לטעום מאותו מאכל בכדי לתקנו בהוספת תבלין וכדומה, אינו מברך על אכילה זו כלל). ולכן מי שלועס גומ......

לקריאת ההלכה

מהי ברכת הפופקורן?

בבואינו לדון אודות ברכת הפופקורן, עלינו להקדים ענין אחר. ברכת בשמים מעורבים בסוכר ידוע, כי חלק מהסוכר המצוי בזמנינו, עשוי מקנים של סוכר הגדלים באדמה. ומבואר בדברי הרמב"ם ובפוסקים, שברכת הסוכר שלנו, היא ברכת "שהכל נהיה בדברו". "הומלתא" ובגמרא במסכת ברכות (לו:) אמרו: &......

לקריאת ההלכה


ברכה אחרונה על "וופלים", "בקלאווה", "עוגת נפוליאון", "בורקס"

בהלכה הקודמת ביארנו, שעוגה שיש בה מעט קמח, ואכל ממנה כזית, יש לברך לאחר מכן ברכת "על המחיה", אך זאת בתנאי, שהקמח מהווה לא פחות משישית ממרכיבי העוגה, וכן בתנאי שיהיה טעם הקמח ניכר בעוגה (כפי שקורה בדרך כלל). ולפיכך למדנו שעוגת גבינה, שיש בה למשל שתי כוסות קמח, יש לברך לאחר אכילת כזית מהע......

לקריאת ההלכה

כאבי עיניים בשבת

אמרו רבותינו בגמרא במסכת עבודה זרה (כח:) "שורייני עינא בליבא תליא", כלומר, לפי ידיעת חכמינו זכרונם לברכה, עיני האדם, קשורות ללבו של האדם, ולכן, אם רואים אנו שיש סכנה באחת מעיניו, דומה הדבר לחולי בלבו של האדם, שבודאי יש למהר לחלל עליו את השבת שלא ימות. ולפי זה, מי שמרגיש כאבים בעיניו, וי......

לקריאת ההלכה

נר חנוכה במוצאי שבת

במוצאי שבת, מדליקים בבית הכנסת נרות חנוכה, ואחר כך מבדילים על הכוס, כדי לאחר את יציאת השבת כמה שאפשר. ואף על פי שהמדליק נרות חנוכה, פורק מעליו את קדושת השבת, מכל מקום טוב להדליק נרות חנוכה בבית הכנסת אחר תפלת ערבית, שהרי כל הציבור שאינם מדליקים נרות, נשארים בקדושת השבת עד שיבדילו. וגם כדי שיהיה פרסו......

לקריאת ההלכה

ברכה אחרונה על עוגות שיש בהן גם קמח

בהלכות הקודמות, ביארנו, שכל מין מאכל או תבשיל, שעשוי מכמה חומרים שונים, ובכללם "מין דגן", (בדרך כלל – קמח חיטה), והדגן מעורב במאכל על מנת לתת לו טעם טוב, הרי שהברכה שיש לברך על אותו מאכל היא "בורא מיני מזונות". ואף על פי שרוב המאכל מורכב ממרכיבים אחרים, שאינם מין דגן, בכל ז......

לקריאת ההלכה