הלכה ל יום שלישי 18 Nissan 5782 19 אפריל 2022

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

מזל בת בת שבע ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה

הוקדש על ידי

אדוה

הזכרת מוריד הטל ו"ברכנו"

ימות הקיץ בתפלה
החל מיום טוב ראשון של חג הפסח, אנו יוצאים מעונת הגשמים, ולפיכך, החל מתפלת מוסף, אין מזכירין בתפלה "משיב הרוח ומוריד הגשם". אלא אומרים: אתה גבור לעולם ה' מחיה מתים אתה רב להושיע "מוריד הטל". ויש מעדות האשכנזים שאינם מזכירים "מוריד הטל" כלל בברכת מחיה המתים.

וכמו כן החל מתפלת ערבית של מוצאי יום טוב הראשון של פסח, בברכת השנים, אין אנו אומרים "ותן טל ומטר לברכה", אלא "ותן ברכה" בלבד. והספרדים נוהגים שבימות הגשמים הם משנים את כל נוסח ברכת השנים, ופותחים באמירת "ברך עלינו" וכו'. ובימות הקיץ אומרים "ברכנו".

מי שטעה ואמר "משיב הרוח"
הואיל והגשמים בימות הקיץ הם סימן קללה ולא ברכה, לפיכך אמרו רבותינו בגמרא במסכת תענית (ג:), שמי שטעה והזכיר בימות הקיץ "משיב הרוח ומוריד הגשם", עליו לחזור ולהתפלל שוב.

אולם לא בכל מקרה שטעה והזכיר "משיב הרוח ומוריד הגשם" עליו לחזור ולהתפלל את כל התפלה. כי הדבר תלוי, מתי נזכר שטעה בתפלתו.

שאם נזכר שאמר "משיב הרוח ומוריד הגשם" לפני שסיים את הברכה, כלומר, לפני שבירך "ברוך אתה ה' מחיה המתים", עליו לחזור רק לראש הברכה, "אתה גבור" וכו', ויאמר מוריד הטל כדין.

ואם נזכר אחרי שאמר "ברוך אתה ה'", אזי יסיים "למדני חוקיך" (כדי שלא תהיה ברכתו ברכה לבטלה), ויחזור לראש הברכה. אבל אם נזכר לאחר שאמר "מחיה המתים", עליו לחזור שוב לראש התפלה.

מי שטעה ואמר "ותן טל ומטר לברכה"
מי שטעה והזכיר בברכת השנים בימות הקיץ "ותן טל ומטר לברכה", עליו לחזור ולהתפלל שנית. והדבר תלוי מתי נזכר שטעה בתפלתו.

שאם נזכר לפני שסיים את הברכה "מברך השנים", אזי יחזור רק לראש הברכה, ויתקן את לשונו. ואם נזכר אחרי שאמר "ברוך אתה ה'", יאמר, "למדני חוקיך", ויחזור שוב לראש ברכת השנים.

ואם נזכר לאחר שסיים את הברכה, וכן אם נזכר באמצע אחת הברכות שאחר כך, או אפילו אם נזכר באמצע "אלהי נצור", יחזור שוב לראש ברכת השנים, לתקן את טעותו. ומשם ימשיך את כל סדר הברכות.

ואם נזכר לאחר שאמר "יהיו לרצון" שבסיום התפלה (אחרי אלהי נצור), עליו לחזור שוב לראש התפלה ולהתפלל שנית. (שלחן ערוך סימן קיז ואחרונים).

שאלות ותשובות על ההלכה

האם אישה שמתפללת וחייבת בתפילה ביום גם כן צריכה לחזור לראש תפילת 18 במידה וטעתה מאוד, או שהיא צריכה פשוט להתפלל תפילה נוספת (שחרית או מנחה למשל) אחר כך במקום? 18 Nissan 5782 / 19 אפריל 2022

עליה לחזור ולהתפלל את אותה התפילה שטעתה בה, כדין האיש. חג שמח,

האם מותר טחינה או שומשום בפסח? לעדות המזרח 18 Nissan 5782 / 19 אפריל 2022

מותר לספרדים לאכול שומשום או טחינה (כשרה לפסח) בפסח.

ההלכה כידוע ששאלת גשמים נדחית לז' במר חשוון - בגלל עולה הרגל, שלא יסבלו וכו'.
מדוע באביב "ותן ברכה" לא נדחה ? 2 Cheshvan 5781 / 20 אוקטובר 2020

מפני שיש חילוק בין התחלת בקשת הברכה, שראוי לאחרה מעט עבור ישראל, מה שאין כן הבקשה להפסיק את הברכה שהמלך נותן, ההיא אינה ראויה ואינה מתקבלת על הדעת עבור עולי הרגלים. 

האם מברכים בתפילת שמונה עשרה ב-ו' בחשוון בערבית ברך עלינו או למחרת בשחרית? תודה רבה ושבת שלום 28 Tishrei 5781 / 16 אוקטובר 2020

מתחילים מתפילת ערבית של ליל ז' בחשון.

מה הדין השנה שאין הכרזה בבית כנסת, האם אפשר להגיד מוריד הטל במוסף בלי הכרזה? 13 Nissan 5780 / 7 אפריל 2020

לפי מנהגי הספרדים, מעיקר הדין אפשר. אלא שיש בזה מחלוקת הפוסקים, ולכן כתבנו שמהיות טוב, נכון להמתין עד לשעה שברוב המקומות כבר התחילו לומר מוריד הטל. והכוונה בזה שמאחר ויש מקומות שכן מתפללים באיזו שהיא צורה בציבור, אם כן נכון להמתין עד שיאמרו הם מוריד הטל.

האם אומרים ברכנו באותו יום שמתחילים מוריד הטל? 19 Nissan 5779 / 24 אפריל 2019

בודאי. באותו יום שמתחילים מוריד הטל, אומרים ברכנו. כלומר, ממוצאי יום טוב ראשון של פסח. ורק בימות החורף, בשמחת תורה מתחילים לומר משיב הרוח, ואילו ברך עלינו מתחילים רק בז' מרחשוון.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

MOTZI – MATZA

La matza con la que es apropiado cumplir el precepto la noche de Pesaj es la denominada “matza shemura” o sea controlada desde el mismo momento en que se segó el trigo que no tome contacto con el agua. Asimismo, esta matza debe ser realizada a mano para que la misma se realice con......

לקריאת ההלכה

EL CUIDADO EN TODO LO RELACIONADO AL HAMETZ

Está escrito en la Tora (Shemot 13): Durante siete días comerás matzá y no se verás leudos y no verás leudantes en todas tus moradas. Y en el Talmud (Pesajim 21ª) estudian nuestros sabios que el hametz –producto leudo- no sólo está......

לקריאת ההלכה

BESAR LA MANO DEL PADRE

Pregunta: Es preciso besar la mano de los padres la noche de Shabbat cuando se recibe la bendición de boca de losmismos? Respuesta: El Talmud (Avodá Zará 17ª) relata que el amorá –sabio del Talmud- Ulá, besaba la mano de su padre cuando regr......

לקריאת ההלכה

PARASHAT ZAJOR

El Shabbat anterior a Purim es denominado Shabbat Zajor, pues en el mismo se da lectura en la Torá no sólo a la porción semanal, este año parashat Tetzaveh, sino también se lee la porción de zajor:Recuerda lo que te hizo Amalek cuando saliste de Egipto, en o......

לקריאת ההלכה


KIDUSH LA NOCHE DE PESAJ

El orden ritual que seguimos la noche de Pesaj Kadesh –kidush, santificación sobre el vino-,Urhatz –lavado de manos sin bendecir-, Carpas–apio untado-, Yahatz –división de las Matzot-, Maguid –relato de Pesaj-, Rohtza –lavado ritual de manos con bend......

לקריאת ההלכה

REZAR DESCALZO

Pregunta: Está permitido rezar con pantuflas? Respuesta: La persona que se dispone a orar debe preparar el lugar en que lo hará, su propia persona su ropa y su higiene personal ya que va a presentarse ante el Rey de reyes, el Todopoderoso. El Talmud (Shabbat 9ª) ci......

לקריאת ההלכה

PRODUCTOS LEUDOS Y LEGUMBRES EN PESAJ

Está escrito en la Torá referente a Peaj: Pan ácimo comeréis los siete días, y no se hallará para ti producto leudo y no se hallará para ti levadura en todos tus límites(Shemot 13). Con respecto al producto leudo prohibido en Pesaj, se ref......

לקריאת ההלכה

CORTAR EL CABELLO LA NOCHE DEL 34 DEL OMER

Como hemos visto, durante los días del Omer no se debe cortar el cabello, y así se acostumbre actualmente, asimismo se llevan  cabo ciertas costumbres de luto debido a la muerte de los 24000 alumnos de Rabí Akiva que fallecieron durante este período. Hemos explica......

לקריאת ההלכה