הלכה ל יום שני 7 Nissan 5777 3 אפריל 2017

ההלכה מוקדשת לזרע של קיימא במהרה עבור

יעקב בן רבקה אדל ואישתו

הוקדש על ידי

פלוני

והגדת לבנך

שאלה: האם מקיים אדם את מצות "והגדת לבנך" בליל הסדר, גם כאשר הוא מלמד את בנותיו על נס יציאת מצרים, או שאינו מקיים את המצוה, אלא מי שמלמד את בניו דוקא?

תשובה: הנה נאמר בתורה, "והגדת לבנך" לגבי מצות לימוד הבנים על נס יציאת מצרים בליל פסח. ולכן אנו נוהגים ששואלים הקטנים ארבע קושיות, והאב משיב להם כל אחד לפי חכמתו, ומספר להם מענין נס יציאת מצרים, אם על ידי קריאת ההגדה, ואם בתוספות של דברים אחרים. אך באמת יש להסתפק בדבר, האם עיקר מצות והגדת לבנך שייכת גם לגבי בנות. שהרי מפורש בתורה נאמר והגדת "לבנך", ומשמע שהבנות אינן בכלל המצוה. אלא שיש מקום לומר שמה שנאמר בתורה "לבנך" אין הכוונה בזה למעט את הבנות, אלא נקטה התורה לשון כללית, ששייך לפרשה אף לבנות.

ומרן רבינו הגדול זצוק"ל, האריך בענין זה בספרו שו"ת חזון עובדיה (סימן כא), והביא ראיה שאף הבנות הן בכלל מצוה זו. שכתב התרומת הדשן, שאסור לתת לילד קטן מצה בערב פסח. וטעם הדבר הוא בכדי שתהיה המצה חדשה לילד בליל פסח, בכדי שיהיה שייך לדבר איתו על מצוות המצה (כמו שאנו אומרים "לא אמרתי, אלא בשעה שמצה ומרור מונחים לפניך"). וכתב המגן אברהם על דברי התרומת הדשן, שהוא הדין שאסור לתת לבת קטנה מצה בערב פסח, בכדי שתהיה המצה חדשה עבורה. ומוכח מזה שאף הבנות שייכות במצות והגדת לבנך.

ועוד הביא ראיה לדבר, שהרי אמרו חז"ל בגמרא (פסחים קטז.), חכם (אם הבן חכם), בנו שואלו. (כלומר, הבן שהוא חכם ויודע לשאול שאלות, הוא ישאל בליל פסח, ואביו ישיב לו). ואם אינו חכם, אשתו שואלתו. ומבואר אם כן בגמרא, שמה שנאמר בתורה "והגדת לבנך", אין זה בכדי למעט את הבנות, אלא אף הן שייכות במצוה זו, שהרי אפילו אם אין לאדם ילד שישאל, אשתו שואלת והוא משיב. משמע שעיקר המצוה היא בסיפור יציאת מצרים, לבניו או לבנותיו או לאשתו.

ולכן לסיכום, אף הבנות בכלל מצות והגדת לבנך, ויש לספר להן בהרחבה כמה שניתן מענין סיפור יציאת מצרים, לקיים את מצות התורה ללילה זה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Se lever devant le Rav à chaque fois qu’il pénètre dans une pièce

Question: Dans notre synagogue, nous avons l’usage de se lever à chaque fois que le Rav entre, même s’il le fait plusieurs fois lors de la prière. Mais récemment, un fidèle a fait remarquer qu’il était interdit aux Béné Torah s......

לקריאת ההלכה

Y a-t-il une obligation de se lever lors du Kaddich ou de « Baréh’ou » ?

Question: Lorsque l’officiant ou celui qui monte à la Torah dit « Baréh’ou Ete Hachem Ha-Mévorah’ », et que l’assemblée répond « Barouh’ Hachem Ha-Mévorah’ Lé’olam Va&rsqu......

לקריאת ההלכה

« Ton camp sera saint »

Question: M’est-il permis de prier lorsqu’un enfant se promène dans la maison avec une couche qui n’est pas propre? Réponse: Il est dit dans la Torah: « Ton camp sera saint ». Nous apprenons à partir de là qu’il est inter......

לקריאת ההלכה

Enclencher le lave-linge la veille de Chabbat

Question: Est-il permis d’enclencher une machine à laver le linge, la veille de Shabbat, sachant qu’elle continuera à fonctionner pendant Shabbat? Réponse: Nous avons expliqué dans une précédente Halacha que - de façon géné......

לקריאת ההלכה


Cuissons réalisées par des non-juifs dans les restaurants et les hôtels (Cacher)

Question: Antérieurement, nous avons traité dans le cadre de la « Halacha Yomit » des questions relatives à l’interdiction des cuissons réalisées par des non-juifs dans des restaurants (Cacher) dans la mesure où un juif se contente d’......

לקריאת ההלכה

La bénédiction « Achèr Yatsar Eth’èm Bédinn »

Question: Une personne qui voit un cimetière (juif) chaque jour en roulant en voiture à proximité de l’entrée de Jérusalem, doit-elle réciter à chaque fois la bénédiction de « Achèr Yatsar Eth’èm Bé......

לקריאת ההלכה

S’interrompre en gardant le silence pendant la ‘Amida

La prière de la ‘Amida – le « Chémoné ‘Essré » - doit être dite de manière consécutive, et il est interdit de s’interrompre au milieu par quoi que ce soit. Dans la précédente Halacha, nous avons &eac......

לקריאת ההלכה

Prier en pyjama

Question: Est-il permis de prier en pyjama? Réponse: Dans la précédente Halah’a, nous avons expliqué que celui qui prie doit au préalable prévoir un endroit digne pour sa prière. Il doit aussi s’apprêter correctement au niveau de ......

לקריאת ההלכה