הלכה ליום רביעי י"ט ניסן תשע"ח 4 באפריל 2018

דין שביעי של פסח החל בערב שבת – בישול קטניות

בשנה זו (התשע"ח), יחול יום שביעי של פסח, ביום ששי. ולמחרתו יחול יום השבת.

עירוב תבשילין
לפיכך, יש לזכור להניח "עירוב תבשילין" מערב יום טוב. וכפי שביארנו כבר בתחילת השנה, בהלכות ערב ראש השנה.

בישול קטניות ביום שביעי של פסח
האשכנזים הנוהגים איסור בקטניות בפסח כמו שביארנו בערב החג, וכן כמה מעולי מרוקו זהירים בזה, ונוהגים גם שלא לבשל קטניות בפסח. ויש שנהגו בזה רק לגבי אורז, אבל בשאר הקטניות נהגו להקל. ובשנה זו, שיחול שביעי של פסח בערב שבת, עולה השאלה כדלהלן:

שאלה: האם מותר לי לבשל ביום שביעי של פסח אורז, שיאכלו ממנו ביום שבת שלאחר הפסח?

תשובה: אף שיש נוהגים שלא לאכול קטניות בפסח, מכל מקום אין הם נוהגים בקטניות איסור כדין החמץ ממש. ועל כן גם למנהג האשכנזים מותר להשהות (להשאיר) בימי הפסח מיני קטניות בבית. וכן תרכובות אבקת חלב לצורת תינוקות שיש בהן קטניות, הכל נוהגים להשתמש בהן בפסח, בכלים מיוחדים לבישול קטניות.

ולפיכך להלכה, מותר לאשכנזי לבשל ביום שביעי של פסח, שהוא יום טוב, קטניות עבור יום השבת שלאחריו. (וכמובן יש להזהר ולעשות עירוב תבשילין כנ"ל). והטעם להיתר זה, משום שהספרדים הנוהגים היתר באכילת קטניות, מצויים לרוב בינינו, ולכן יתכן שבעצם החג יגיע ספרדי לביתו של האשכנזי, ויוכלו להגיש לפניו מן המאכלים שיש בהם קטניות. ולכן כיון שיתכן שיהיה שימוש בקטניות המתבשלות בעצם החג, לכן אין לאסור לבשלם, אף לאשכנזים שנוהגים בזה איסור.

ואמנם הגאון רבינו יוסף חיים זצ"ל החמיר בדבר מצד בישול ביום טוב, וכן בשו"ת הלק"ט החמיר בזה מצד אחר. מכל מקום כאן בארץ ישראל, יש להקל יותר בדבר. וכמו שפסק הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל בשו"ת מנחת שלמה (תנינא סוף סימן יז). וכן הורו עוד מגדולי הפוסקים. ונכון שיעשו כן בכלים מיוחדים שמבשלים בהם קטניות, שהרי האשכנזים זהירים שלא להשתמש בכלי המיוחד לפסח לצורך בישול קטניות, אבל בכלים אחרים, יש להקל בזה.

ולסיכום: אשכנזי הנוהג איסור באכילת קטניות, רשאי לבשל ביום טוב האחרון של פסח, מיני קטניות בכלים מיוחדים, לצורך סעודת השבת שתבוא אחר הפסח.

שאלות ותשובות על ההלכה

שמעתי שיש מכל מיני חששות בכמון, האם אכן צריך לחשוש אליהם? כ"ג ניסן תשע"ו / 1 במאי 2016

יש לקנות כמון בהכשר טוב, ואז אין בו חשש כלל. שגם אם נתערב בו גרעין שבלת שועל כמו שאומרים הרי התבטל לפני הפסח. ועוד שבדרך כלל אין שם תערובת כלל. לכן יש להקל בזה בפשיטות.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ח) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ח), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

דין סעודה מפסקת בשנה זו (תשע"ח)

ערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכל לפני תחילת הצום, אחר חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת, וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשע"ח) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא שערב תשעה באב חל ביום השבת, ולפיכך, מפני כבוד שבת, שאסור......

לקריאת ההלכה


דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה

שמיעת כלי זמר בימי בין המצרים

שמיעת מוזיקה וריקודים בימי בין המצרים אסור לעשות ריקודים ומחולות בימים שבין שבעה עשר בתמוז לתשעה באב, ואפילו בלא כלי נגינה. וכל זה הוא אפילו בריקודים המתנהלים על פי ההלכה, ומנהגי הצניעות המקודשים לעם ישראל, אנשים לבד ונשים לבד, במחיצה מפסקת שאינם רואים אלו את אלו, אבל ריקודים מעורבים אנשים ונשים......

לקריאת ההלכה

החייבים בתענית תשעה באב, ודין תשעה באב בשנה זו

דין חולה שאין בו סכנה, זקן, יולדת חולה (ממש, שנפל למשכב וכיוצא בזה, אף על פי שאין בו סכנת חיים), פטור מלהתענות בתשעה באב. ובמקום ספק יש לעשות שאלת חכם. (ומפני מיחושים כגון כאבי ראש רגילים וכדומה, אין להתיר אכילה בתשעה באב). זקן שתש כוחו מחמת התענית, דינו כחולה לכל דבר, ואינו מתענה בתשעה באב, וא......

לקריאת ההלכה

כניסת התענית - תשעה באב שחל במוצאי שבת

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

לקריאת ההלכה