הלכה ליום רביעי כ"ד שבט תשע"ט 30 בינואר 2019

ההלכה מוקדשת לעלוי נשמת האשה הכשרה

שרה בת טאוס ע"ה

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

פלוני

הורים קפדנים

אתמול הזכרנו את דברי הרמב"ם ומרן השולחן ערוך, שאסור לאדם להכביד עולו על בניו ולדקדק בכבודו עימהם, כדי שלא יביאם לידי מכשול, אלא ימחול ויעלים עיניו מהם, שהאב שמחל על כבודו, כבודו מחול.

וראוי להזכיר כאן את דברי הגאון רבינו חיים פלאג'י זצ"ל בספרו תוכחת חיים, ואלו דבריו:

"הנה שמעתי מכמה אנשים ריקים ופוחזים, שאינם מקיימים מצות כבוד אב ואם, בטענה כוזבת, שזאת המצווה נאמרה רק כלפי אב ואם שהם נוחים ומראים חיבה לבניהם, ולא לגבי אב ואם שהם קפדנים, ומתערבים בכל דבר, ועושים מריבה עם בניהם, ומכבידים עליהם. וכל דבריהם הבל וריק, שאילו כן לא הייתה התורה צריכה להזהיר על כבוד אב ואם, כי מאחר והם הביאוהו לעולם, האכילוהו והשקוהו והלבישוהו עד שגדל, חייב להחזיק להם טובה ולכבדם כל ימי חייו, ואפילו אם הם אנשים זרים, משום הכרת הטוב אשר גמלו לו בימי נעוריו, וכבר אמרו חז"ל שכל הכופר בטובתו של חבירו כאילו כופר בטובתו של הקדוש ברוך הוא, ובעל כרחך שהוצרכה התורה להשמיענו, שאפילו אב ואם שהם קשוחים וקפדנים וקשים במידותיהם, אף על פי כן צריך לכבדם ולירא מהם יראת כבוד, וכל שכן לא להתריס בפניהם ולצערם".

כלומר, אילו לא היתה שייכת מצוות כיבוד הורים, אלא בהורים טובים ואוהבים, הרי מצוות התורה לכבד את ההורים, היתה כמעט מיותרת, כי ממילא אנו מחוייבים להשיב טובה לכל מי שעשה לנו טובה. אלא בודאי, עיקר הטעם שהזהירה התורה על כיבוד ההורים, הוא עבור אותם הורים שמתנהגים בצורה רעה עם בניהם, שלמרות הכל על הבנים והבנות להתנהג איתם בצורה מכבדת מתוך יראה.

ובהלכות ערב יום הכפורים, הזכרנו את דברי רבותינו הספרדים ובכללם מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, שכל אדם הירא את ה', ילך אצל הוריו בערב יום הכיפורים, וינשק ידיהם ויבקש מהם מחילה אם פגע בכבודם במשך השנה. והגאון רבינו יוסף חיים כתב, שזהו חיוב גדול על כל אדם, ומי שאינו עושה כך נקרא חוטא, ומזלזל בכבוד אביו ואימו, שאם בסתם עבירות שבין אדם לחבירו חייב לפייס את חבירו ולבקש ממנו מחילה קודם יום הכיפורים, כל שכן מאביו ואימו, שאין אדם ניצול מחטא זה כמעט בכל יום מימות השנה.

וכתב עוד מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, כי ראוי לכל בן שהוא חכם לב, שיקח מצוות יקרות אלו, לכבד את אביו ואמו כמיטב יכולתו, ולשמח לבבם ולעשות רצונם, וככל היוצא מפיהם יעשה, ומדה כנגד מדה, שאף הוא יזכה לבנים הגונים שישמחוהו בחכמתם ובתורתם. ואפילו אם הם מוחלים לו על כבודם, מכל מקום כתב בספר חסידים, שאם מחל האב על כבודו, כבודו מחול רק בדיני אדם, אבל בדיני שמים חייב, וגם הרדב"ז כתב שאף כשהאב מוחל, מכל מקום אם הבן מכבדו מקיים בזה מצות התורה.

ובעינינו ראינו כמה אנשים זקנים, שבצעירותם דקדקו באופן מיוחד בכיבוד הוריהם, ואף איפשרו להוריהם הזקנים לגור בבתיהם בערוב ימיהם, ובזכות מצווה גדולה זו, זכו בעצמם לאריכות ימים מופלגת, וזכו שבניהם ובנותיהם האריכו ימים בבריאות, ויכלו לכבדם יום יום. וענין זה, של הטיפול בהורים המבוגרים, הוא זכות עצומה עבור כל אדם, שכוללת בתוכה מצוה מן התורה, ועבודת המדות, וחינוך הילדים לכמה מצוות יקרות, ויש בזה גם ענין של צדקה ושל גמילות חסדים, ושכר רב צפון לעושים כן.

(וזקננו, רבי יעקב ששון זצ"ל, שהיה מוהל בירושלים, והיה מיחידי סגולה שבדורו, ואהוב ביותר על מרן זצ"ל, הכניס לביתו את חמיו הגאון רבי שמואל עזראן זצ"ל, עם רעייתו ע"ה, ובמשך שנים רבות לא אמר אפילו קידוש בעצמו, כי חותנו היה ראש המשפחה בתוך ביתו, והוא מצידו עשה הכל בשמחה ובטוב לבב. וזכו הוא ורעייתו לחיים ארוכים, בבריאות טובה, וראו נחת מצאצאיהם).

ואמרו במסכת יומא (פו.), בזמן שאדם קורא ושונה ומשמש תלמידי חכמים ומשאו ומתנו בנחת עם הבריות, מה הבריות אומרות עליו? אשרי אביו שלמדו תורה! אשרי רבו שלמדו תורה! ראו פלוני שלמד תורה כמה מעשיו מתוקנים! ועליו נאמר, "ישראל אשר בך אתפאר". וכל זה מסב נחת רוח להורים וגורם להם לכבוד רב.

שאלות ותשובות על ההלכה

מעשה ייחודי שכזה של כבוד סבו זצ"ל (רבי יעקב ששון המוהל זצ"ל) שזכינו להכירו, ראוי להוציא מן הסוגריים, כי הוא מתורפו של התוכן... כ"ד שבט תשע"ט / 30 בינואר 2019

דברי כבודו נכונים, ומאד נעמו לנו. חזק ואמץ. 

האם אני מחוייבת לכבד הורים[אבא] שממש התעלל בי? ב' אב תשע"א / 2 באוגוסט 2011

שלום רב!
בת שאביה התעלל בה, אפילו הוא רשע, הרי היא חייבת בכבודו. ואם פגע בה בצורה קשה, יש להמליץ לה להשתדל כמה שפחות לעמוד בקשר איתו, משום שרחוק מן המציאות שתצליח לכבדו במצב כזה.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשע"ט – מה תיקן מרן זצ"ל?

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ". וענין ה"חימוץ" שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ......

לקריאת ההלכה


בדיקת וביטול חמץ

דין בדיקת חמץ אור לארבעה עשר בניסן שיחול השנה (תשע"ט) ביום חמישי בלילה (ליל יום שישי), בודקין את החמץ לאור הנר. וצריך שיהיה הנר של שעוה, (או משמן פרפין מוקשה כפי שמצוי בזמנינו), כתקנת חז"ל. ואם אין לו נר, אבל יש לו פנס קטן שיכול להכניסו למקומות שצריך לבדוק בהן כהוגן, מותר לבדוק עם פנס כזה......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" – התשע"ט

------------------------------ בהקשר לנתינת מעות "זכר למחצית השקל", אנו מבקשים להמליץ בחום על מוסד של תורה וצדקה, "תפארת רשב"י", המוכר לנו היטב באופן אישי, ואנו יכולים להעיד נאמנה, כי האנשים האחראים על המוסד הנזכר, הם אנשים יראי ה' בתכלית, הולכי תמים ופועלי צדק, ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

פרשת זכור

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשע"ט, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה