הלכה ליום רביעי י"ב אייר תש"פ 6 במאי 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

יוסף בן טובה ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

ביתו

העושה מצוה אחת, קונה לו פרקליט אחד

שנינו בפרקי אבות (פרק ד משנה יא), "רבי אליעזר בן יעקב אומר, העושה מצוה אחת, קונה לו פרקליט אחד, והעושה עברה אחת, קונה לו קטגור אחד".

ובפשוטו, כוונת דברי התנא, שהפרקליט, או הקטגור, הוא המלאך הנברא ממעשי האדם. וכמו שאמרו בפירוש בזוהר הקדוש (ח"ג דף שז ע"ב), שעל כל מצוה ומצוה יש מלאך. וכמו שאמרו במסכת סוטה (דף ג  ע"ב) כל העושה מצוה אחת, אותה המצוה יוצאת לפניו כשיגיע לעולם הבא. שנאמר "והלך לפניך צדקך", וזהו המלאך שהולך לפניו ומכריז, "פנו מקום!".

וכתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שמי שמטריח את עצמו לקיים את דברי הפוסקים הראשונים, ולפסוק הלכה כדבריהם, כשהוא נפטר ויוצא לעולם האמת, הפוסקים ההם יוצאים לקראתו. וכמו שאמרו בגמרא במסכת בבא קמא (דף קיא:), אמר רבא, כי שכיבנא רבי אושעיא נפק לוותי. כלומר, כאשר אפטר מן העולם, רבי אושעיא יצא לקראתי. ומדוע?, משום "דתריצנא מתניתין כוותיה", שיישב את דבר המשנה לפי שיטתו של רבי אושעיא.

וכתב עוד מרן הרב זצ"ל, שאין ספק, שמי שמיישב דעתו של מרן השלחן ערוך, ומעמיד הלכה כדבריו, יזכה שמרן יצא לראותו, והוא פרקליט גדול ונשגב מאין כמוהו. ויש להוסיף, שאין  הכוונה דוקא על תלמיד חכם, שמעמיד את ההלכה כדעת מרן השלחן ערוך, אלא אפילו כל אדם, הזוכה ומזכה את הרבים שינהגו נכון על פי ההלכה, ועל פי דעת מרן הקדוש, בכל עניני ההלכה הידועים לו, הן ממה ששומע בשיעורי תורה, והן ממה שרואה בספרים, ובסדר לימודו הקבוע, הרי זה זוכה לפרקליטים גדולים שיבאו להמליץ עליו ביום הדין.

ומעשה בענין זה הובא בספר מגיני שלמה, שחיברו זקנו של בעל ספר פני יהושע, הרי הוא הגאון רבי יהושע, שהיה אב בית הדין בקראקא לפני כארבע מאות שנה, וכל ענינו של הספר, הוא ליישב את דברי רש"י הקדוש, מן הקושיות שהקשו עליו בעלי התוספות. וכתב נכד המחבר בהקדמת הספר, שסיפר הגאון המחבר לתלמידיו, שרש"י בא אליו בחלום בשמחה גדולה, ואמר לו, בשביל שאתה טורח להצילני מפי אריות הגבורים החריפים בעלי התוספות, אני אבוא לקבל את פניך לעולם הבא, יחד עם כל תלמידי. וכן היה, שביום פטירתו חצי שעה קודם שכבה נר ישראל, והיו אצלו גדולי ישראל, אמר לפניהם, פנו מקום לרבינו מאור עינינו רבינו שלמה יצחקי (רש"י) שבא אלי, וכל קדושיו עמו, וקיבל אותי בשמחה להראות לי את דרך עץ החיים, באשר עמדתי תמיד לימינו לתרץ מעליו קושיות בעלי התוספות.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה

(המשך) דין כלי זכוכית ו"פיירקס" לעניין איסור בשר בחלב

בהלכה הקודמת כתבנו שלדעת השולחן ערוך, כלי זכוכית אינם בולעים כלל, ולכן אין כל איסור להשתמש בכלי זכוכית למאכלי בשר, ולאחר שישטפו כראוי, להשתמש בהם למאכלי חלב, (ואמנם דעת הרמ"א להחמיר בכלי זכוכית כדין כלי חרס וכן מנהג רבים מעדות אשכנז.) ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בספריו ובשיעוריו, פוסק כד......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה


שאלה: האם צריך ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב גם בכלי זכוכית?

תשובה: כבר ביארנו בהלכה הקודמת, שחובה ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב, משום שכלים שנמצאים בהם מאכלים (חמים) של בשר או של חלב, בולעים מטעם המאכלים ההם, ואחר כך פולטים את אותו הטעם שבלעו, לתוך מאכל אחר שהם נוגעים בו. ונחלקו רבותינו הראשונים לעניין כלי זכוכית, האם גם הם בולעים כשאר כלים, או ש......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על מיני פירות דומים

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש לברך ברכת שהחיינו בשעה שאוכלים פרי מפירות הדר, כגון אשכולית או תפוז, שאינם מצויים כל כך במשך כל השנה, וכאשר זוכה אדם לאכול מפירות אלה לראשונה באותה השנה, והפירות הינם חדשים משנה זו, יברך עליהם ברכת "בורא פרי העץ", ולאחריה יברך ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה