הלכה ליום ראשון ז' שבט תשפ"ב 9 בינואר 2022

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

שאול בטה בן עזרא ועזיזה ז"ל

יום פקידת שנתו - 12 חודש לפטירתו
לרפואתם והצלחתם של המשפחה הי"ו
לגאולה שלמה ואחדות עם ישראל אמן כן יהי רצון

הוקדש על ידי

ילדיו וכל משפחתו הי"ו

עיקר וטפל

בשבוע הבא ביום ראשון בלילה (ליל יום שני) יחול יום ט"ו בשבט. לכן נלמד בימים הללו מהלכות ברכות.

במשנה במסכת ברכות (דף מד.) שנינו: זה הכלל, כל שהוא עיקר ועימו טפלה, מברך על העיקר ופוטר את הטפלה. דהיינו שכשנמצאים שני סוגי אוכל מעורבים יחדיו, מברך על אותו סוג שהוא עיקר, ופוטר את הטפל. וכגון שנמצא לפניו אורז מבושל עם מעט אפונה, שהאורז נחשב עיקר, ולכן מברך עליו בורא מיני מזונות, ודי בכך כדי לפטור מברכה גם את האפונה.

והדין הוא כן, שהעיקר פוטר את הטפלה, לאו דווקא כשמעורבים שני סוגי אוכל ביחד, כמו בדוגמא של תבשיל אורז ואפונה, אלא הוא הדין אפילו אם אוכל את הטפל בפני עצמו, כגון שבירך על האורז בורא מיני מזונות ואכל ממנו, וכעת הוא בא לאכול רק מהאפונה שנותרה לו בצלחת, ללא אורז, גם כן אינו מברך על האפונה, כיוון שסוף סוף היא טפלה לאורז ונפטרה בברכתו.

ולכן אין מברכין על ריבה שבתוך סופגניות. ואפילו אם רוצה לאכלה בפני עצמה, וכן אין לברך על גבינה שבתוך עוגה, אף אם בא לאכלה בפני עצמה, משום שגם באופנים אלו העיקר פוטר את הטפלה.

וכתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שמי שאוכל פת הבאה בכסנין (עוגה) ובירך עליה בורא מיני מזונות, ובא לשתות עם העוגה קפה או תה, אין לומר שהקפה או התה טפל ונפטר בברכת העוגה, אלא צריך לברך גם על הקפה או התה ברכת שהכל נהיה בדברו, ואחרי שישתה יוכל לטבול את העוגה בתוך הקפה או התה כאשר ירצה.

וכן אדם השותה מים או מיץ באמצע אכילת עוגה או תבשיל שברכתו מזונות, כגון אטריות, צריך לברך על אותו המשקה ברכת שהכל נהיה בדברו, ואם שותה רביעית בבת אחת, צריך לברך ברכת בורא נפשות אחר השתייה.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום לכבוד הרב...
אשמח לדעת מה מברכים על נודלס שמעורבב ביחד עם חתיכות עוף גדולות שניכרות בפני עצמן בתוך הנודלס ושל פעם כשאוכלים את העוף מהנודלס לוקחים את החתיכות עוף לבד במזלג ואוכלים האם צריך לברך שתי ברכות? י"ז שבט תשפ"ב / 19 בינואר 2022

יש לברך על שניהם, כי אין כאן עיקר וטפל. תבורך,

בוטנים אמריקאים לגבי ברכה אחרונה, האם צריך שיעור כזית מהציפוי בפני עצמו? י"ד אדר תשע"ט / 19 בפברואר 2019

מרן זצ"ל היה סבור שבמקרה של בוטנים אמריקאים, הם ממש נחשבים חתיכה אחת עם הבוטן.

הרב כתב בנושא אורז ואפונה .אם באפונה \ירק מעורב בשר ( בושל מלכתחילה עם הירק ), האם הברכה על האורז פוטרת את הבשר? כ"ט טבת תשע"ט / 6 בינואר 2019

אורז עם מעט בשר טחון, ברכתו מזונות, כי האורז הוא עיקר. אבל אם יש הרבה בשר, (כמו בולונז), אז יש לברך על הבשר בנפרד שהכל נהיה בדברו. ואם יש ספק, יברך על דבר אחר שהכל.

כתבתם שהאוכל עיקר פוטר את הטפילה, הובאה דוגמא של צלחת עם אורז בנפרד ואפונה בנפרד שאינו מברך על האפונה 
לעומת זאת בילקוט יוסף חלק ג' סימן ריב הלכה ה' – נכתב שמברך על האפונה, כיצד לנהוג? י"ב אדר תשע"ד / 12 בפברואר 2014

אנו כתבנו על אורז מעורב עם אפונה. או שהאפונה היא מועטה מאד. אבל בודאי שאם יש שם אורז בצד אחד, ואפונה בנפרד, יש לברך עליה גם כן.

מה לגבי מרק ירקות עם קוביות גדולות של ירקות במרק? האם לברך אדמה על הירקות ובנפרד לברך שהכל על המרק עצמו? י"ב שבט תשע"ד / 13 בינואר 2014

אם אוכל מהירקות, עליו לברך האדמה על הירקות, ובזה פוטר את המרק מברכה. משום שלדעת מרן השלחן ערוך, ברכת המרק היא האדמה, כדין מי שלקות. וכשאינו אוכל מהירקות, ורק שותה מן המרק, אז אנו חוששים לסברת הרא"ה ועוד, הסוברים שברכת המרק היא שהכל

למדנו שאם אוכל מהאפונה ואינו מעוניין באורז והאפונה יחד, יברך על האפונה בנפרד ז' שבט תשע"ד / 8 בינואר 2014

אם אינו מעונין, ורק באפונה חפצו, בודאי שמברך האדמה, כי האורז טפל. ואף על פי שברכתו מזונות, מכל מקום אינו מין דגן.

מה קורה במצב שיש מרק ובתוכו חתיכות של תפו"ח בינוניות. האם צריך קודם לברך עליהם אדמה לפני שמברך וטועם מהמרק? ז' שבט תשע"ד / 8 בינואר 2014

יברך קודם על הירק. אבל בדרך כלל המרק טפל לירקות, או שבלאו הכי ברכתו האדמה, ולכן אין לברך עליו כלל

מה הדין בבוטנים מצופים (בוטן אמריקאי) האם גם כאן יש עיקר וטפל? כ"ו אב תשס"ט / 16 באוגוסט 2009

ברכת הבוטנים היא בורא מיני מזונות.
וברכה אחרונה אחריהם, יש לברך על המחיה. ושיעור על המחיה הוא בכעשרים ושבע גרם של בוטנים אלו

1)מה מברכים על וופלה מצופה בשוקולד?מה העיקר פה  
2)ומה מברכים על וופלה לא מצופה בשוקולד? ומה העיקר פה כ"ג אב תשס"ט / 13 באוגוסט 2009

ופל מצופה, וכן ופל שאינו מצופה, ברכתם בלי ספק, בורא מיני מזונות, מכיון שהבצק שהוא עשוי קמח בא לתת טעם בופל, ולכן גם אם השוקולד הוא משובח מאד, מברכים מזונות. אבל ופל שעלי הבצק שבתוכו לא באו לתת טעם, אלא רק לעדן מעט את מרקם הופל, בכדי שהוא לא יהיה קשה, ברכתו שהכל, מפני שהבצק לא בא לתת טעם, אלא רק לשפר את המרקם, שהרי זה כמו ששמו קמח על מנת להדביק את חלקי הבצק, ולא על מנת לתת טעם, שאז אין ברכתו מזונות.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום ראשון (ליל יום שני) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק ל......

לקריאת ההלכה

סחיטת לימונים בשבת

בהלכה הקודמת ביארנו שאסור לסחוט בשבת פירות שיש אנשים שנוהגים לסוחטם לצורך משקה היוצא מהם, וכן ביארנו שמותר לסחוט ביד (ולא על ידי כלי) פירות לתוך תבשיל או מאכל, כגון לסחוט תפוזים על גבי סלט פירות, באופן שהמשקה נבלע ומתערב בתוך הפירות מיד אחרי סחיטתו, משום שאין האיסור לסחוט בשבת אלא כאשר מפרידים מן הפ......

לקריאת ההלכה

הכנת תה בשבת

בהלכה הקודמת כתבנו שמותר לסחוט לימונים בשבת ביד, לא על ידי כלי, משום שאין דין סחיטת הלימון כדין סחיטת שאר הפירות בשבת, גם הזכרנו מה שכתב מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שאף על פי שמותר מעיקר הדין לסחוט לימון בשבת, מכל מקום נכון לחוש לדברי המחמירים בסחיטת לימון לתוך כלי ריק, ולכן יש לשים בכוס ראשית כל......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה


מלאכת דש וסחיטה בשבת

ביארנו כבר כמה פעמים, שישנן שלושים ותשע "אבות מלאכות" האסורות לעשותן ביום השבת, ולכל "אב מלאכה" יש "תולדות" הדומות לאותה מלאכה, וגם הן אסורות מן התורה להיעשות ביום השבת. עוד אחת מאבות המלאכות האסורות בשבת היא מלאכת "דש", והדש הוא המפרק (כלומר מפריד) את התבו......

לקריאת ההלכה

סחיטת תפוזים בשבת על גבי סלט פירות

בהלכה הקודמת הזכרנו שאסרה התורה לסחוט בשבת זיתים לשמן זית או ענבים ליין. אבל שאר פירות לא נאסרה סחיטתן מן התורה, אלא שחכמים גזרו שלא לסחוט בשבת גם שאר פירות, כגון תותים ורימונים וכדומה. וכן כתבנו שפירות שאין דרך בני אדם לסחטן בשום מקום בעולם, מותר לסחטן בשבת, משום ששורש האיסור לסחוט פירות בשבת הוא מ......

לקריאת ההלכה

סידור הכלים בשעת ברכת המזון

שאלה: האם מותר לי לסדר את הכלים שנותרו על השלחן בשעה שאני מברך ברכת המזון? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טז.), אמרו, שפועלים, שהם עסוקים כל הזמן במלאכתם, אינם יכולים לברך בשעת העבודה את ברכת המזון. ומכאן למד מרן הבית יוסף (בסוף סימן קצא), שאסור לעשות מלאכה בשעה שמברכים ברכת המזון. (וכן מפורש בירוש......

לקריאת ההלכה

משמעות יום ט"ו בשבט - ודברים לליל ט"ו בשבט

הלילה (ליל יום שני), יחול ליל ט"ו בשבט. יום ט"ו בשבט הוא "ראש השנה לאילנות" (ראש השנה דף ב.), ומקובל לחשוב, שכשם שביום א' בתשרי שהוא יום ראש השנה, דנים את כל באי עולם, לחיים או למוות, לעושר או לעוני וכדומה, כמו כן ביום ט"ו בשבט, דנים בשמים על האילנות וקובעים מה יהיה ג......

לקריאת ההלכה