הלכה ליום רביעי כ"ז אדר ב תשע"ט 3 באפריל 2019

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

יוכבד בת מרים ע"ה

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

ילדיה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

  מרן זצ"ל בברכת האילנות

זמן ברכת האילנות
בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה.

מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים
אך בארצות הברית ישנה בעיה בחלק מהשנים, שבחודש ניסן עדיין לא התחילו האילנות לפרוח, ונשאלת השאלה האם אפשר לברך שם ברכת האילנות בחודש אייר.

ובספר האשכול (להר"א אב"ד מרבותינו הראשונים, עמוד סח) כתב, שיש לברך ברכת האילנות בימי ניסן, ולאו דוקא בימי ניסן, אלא בזמן שרואה הפרח פעם ראשון בשנה. וכן כתב הריטב"א (רבי יום טוב בן רבי אברהם אלאשבילי) בחידושיו על מסכת ראש השנה (דף יא.) וזו לשונו: "ויומי ניסן, לאו דוקא, אלא כל מקום ומקום לפי מה דמלבלבי". עד כאן. וכן כתבו עוד פוסקים רבים.

ולפיכך כתב מרן רבינו הגדול זצ"ל שנראה שמותר לברך ברכת האילנות בכל מקום ומקום לפי זמן פריחת האילנות, שאין כאן דין מיוחד בחודש ניסן דוקא, אלא בפריחת האביב, שזמנה בדרך כלל הוא בחודש ניסן.

על אילו אילנות יש לברך?
אין לברך ברכת האילנות אלא על אילנות של מאכל, אבל על אילני סרק שאין מוציאין פירות אין לברך, ומכל מקום אם עבר ובירך על אילני סרק, לא יחזור לברך כשרואה פרחי אילני מאכל.

יש אומרים, שאין לברך אלא כשרואה לכל הפחות שני אילנות מלבלבים. ויש אומרים שדי באילן אחד. ובשעת הדחק, כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שאפשר לברך על אילן אחד. ומכל מקום המברך על מיני אילנות רבים הרי זה משובח.

אילנות המורכבים
אילנות המורכבים מין בשאינו מינו, כגון אילנות אתרוגים המורכבים עם לימונים, וכיוצא בזה, יש אומרים, שאין לברך עליהם ברכת האילנות, שהואיל וקיומם הוא נגד רצון הבורא, אין לברך ולהודות להשם יתברך על כך. ויש חולקים ואומרים שהואיל והברכה היא על כללות הבריאה, יכול לברך גם על אילנות מורכבים. ואף על פי שהרוצה להקל לברך עליהם אין למחות בידו, ומכל מקום לכתחילה אין לברך עליהם שהרי כלל גדול בידינו, ספק ברכות להקל.

אמנם הבאנו כבר בשנה שעברה טעם גדול להקל בדבר, באילנות מסויימים שאין הדבר פשוט לאסור את הרכבן. כגון פירות ההדר המצויים בינינו, אתרוג, לימון, חושחש ואשכולית, שלדעת מרן רבינו זצ"ל, (עי' בשו"ת יביע אומר ח"ה סימן יט, ובס' הליכות עולם ח"ב עמ' ר), מותר לומר לגוי להרכיב אילנות כאלה אלו באלו. ולפי זה בודאי שאין קיומם נגד רצון הבורא, ואפשר לברך עליהן ברכת האילנות, כשם שנהגו לברך עליהם ברכת שהחיינו, וכמו שהארכנו בזה בהזדמנות אחרת.

אילנות של ערלה
מותר לברך על אילנות שהם בתוך שלוש שנים לנטיעתם, אף על פי שהם ערלה, ואסורים בהנאה, הואיל ולא נעשו באיסור, שהרי כל האילנות בשלש השנים הראשונות הם אסורים בהנאה, מותר לברך עליהם.

לברך מחוץ לעיר
הגאון רבי חיים פלאג'י בספרו לב חיים (ח"ב) ובספרו מועד לכל חי (סימן א) כתב, שיש לברך לכתחילה את ברכת האילנות דוקא מחוץ לעיר. וכלשון הגמרא והרמב"ם שברכת האילנות נתקנה ל"יוצא בימי ניסן", ולכן לא נכון לברך ברכה זו כשהוא בתוך הבית. וכדבריו נהגו כמה חסידי עליון, ובכללם הגאונים רבי יהודה צדקה, רבי מנצור בן שמעון, רבי בן ציון אבא שאול, רבי יוסף עדס ורבי יהודה מעלם ועוד, גדולי חכמי פורת יוסף, שהיו נוסעים בכל שנה בסמוך לעיר בית שמש, והיו מברכים שם ברכת האילנות. אולם למעשה הרבה מגדולי הפוסקים לא נהגו כדברי הגאון רבי חיים פלאג'י, ואף הוא עצמו כתב שזקנו (סבו) שהיה מגדולי הדור היה מברך בחצר ביתו. וכן גדולי רבני קושטא היו מברכים בבית כשרואים את האילנות מבעד לחלון. וכן מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל היה מברך בסמוך לביתו, ולא היה יוצא מחוץ לעיר כדי לברך ברכה זו, לא הוא ולא הנלוים אליו.

שאלות ותשובות על ההלכה

הואיל ואילנות ערלה אסורים בהנאה, איך מותר לברך עליהם, הרי הוא נהנה מהם ואסור ליהנות מהם, לא מבחינת איסור, אלא מבחינת הנאה. 29 Adar II 5776 / 8 אפריל 2016

כבר כתב כן בשו"ת חלק שלישי סימן ב, שאין לברך ברכת האילנות על אילנות של ערלה, משום שהן אסורות בהנאה. אבל באמת שעצם הדבר שיש הנאה מפירות הערלה במה שמברך עליהם, אינו ברור כלל. ועוד, שלדעת הפרי חדש ביורה דעה סימן קח, מותר ליהנות ממראה וריח של פירות ערלה, משום שעיקר הנטיעה שלהם היתה למאכל, ושאר ההנאות הללו אינן נחשבות להנאה. וכן עיקר כדעת הפרי חדש, שיש ראיות לדבריו מדברי הרמב"ם ועוד. ואף שיש בזה מחלוקת הפוסקים, מכל מקום יש עוד כמה צדדים וצדי צדדים לחלק בין הנושאים.

כתבתם:"ולא יברך אלא כשרואה שני אילנות, ודי מצד הדין אפילו בשני אילנות ממין אחד, והמברך על מיני אילנות הרבה, הרי זה משובח,".
הרי מרן הרב כתב בחזו"ע טו בשבט ברכות שבשעת הדחק אפשר לברך על מין אילן אחד? 3 Nissan 5772 / 26 מרץ 2012

תזכו למצות. הנה אנו כותבים שניתן בשעת הדחק לברך על מין אילן אחד. וכמו כן אנו מוסיפים שאפשר לברך בשבת של ראש חודש כמו בשנה זו (תשע"ב) ברכת האילנות. וזאת על פי מה שכתב בספר חזון עובדיה, שלא היה אצלינו בשעת כתיבת ההלכות. (תשובה זו תופיע תחת ההלכה). 

יש הטוענים שהבינו מדרשתו השבוע של מרן שתפוזים נחשבים כמורכבים [ובעצם כל פירות הדר] ולכן לא לברך עליהם ברכת האילנות לכתחילה
וכן יש שהבינו שמי שראה פעם אחת פריחה ולא בירך הפסיד את הברכה
[וזה שלא כפי שכתבתם בהלכה יומית כמדומה] 

האם הדברים נכונים? 11 Nissan 5770 / 26 מרץ 2010


שלום רב!
 
אנו כתבנו שאין לברך על פירות מורכבים, והבאנו שיש חולקים בדבר, אך לכתחילה אין לברך על פירות אלה. ולא כתבנו דבר על תפוחי זהב, שמכיון שהם מורכבים, אין לברך עליהם לכתחילה.

כמו כן לא כתבנו שמי שראה כבר את הפריחה הפסיד את הברכה. ואכן דעת מרן הרב שליט"א שאינו מפסיד את הברכה.
פירות הדר באופן כללי, לא כולם מורכבים, כי הלימון אינו מורכב, ועל כן אי אפשר לומר שאין לברך כלל על פירות הדר.
 
בברכת התורה,  חג כשר ושמח,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Le voleur repenti (suite)

Les propos de MARAN dans le Choul’han ‘Arou’h MARAN écrit dans le Choulh’an ‘Arouh’ (H’ochen Michpatt chap.366) : Un voleur réputé qui désire se repentir, si l’objet du vol n’existe plus, on ne doit pas accepter le......

לקריאת ההלכה

« Le vol est la source des mises en accusation »

Il est enseigné dans la Guémara Yoma (85b): Rabbi El’azar ben ‘Azarya commente : Il est dit dans la Torah au sujet de Yom Kippour: « Car c’est en ce jour qu’Il vous pardonnera, afin de vous purifier de toutes vos fautes, devant hachem vous vous purifiere......

לקריאת ההלכה

Un voleur qui désire se repentir

Question: Il y a quelques années, une personne m’a volé une somme d’argent. A présent, il vient me rembourser en pleurant qu’il ne sait pas comment rembourser toiuytes les personnes qu’il leur a volé. Comment dois-je agir? Réponse: Si une......

לקריאת ההלכה

Celui qui fait fauter les autres

Question: Une personne qui fait fauter les autres (qui a causé le fait que d’autres commettent des fautes), sa Téchouva (repentir) peut-elle être acceptée, lorsqu’elle regrette ses actes de tout son cœur, et qu’elle s’engage à ne plus l......

לקריאת ההלכה


Le devoir de repentir pour tout individu - Anecdote au sujet de notre maitre le Rav z.ts.l

Question: Pourquoi l’homme doit-il demander pardon à Hachem sur ce qu’il a fait sans intention, c'est-à-dire de façon involontaire, alors qu’il n’existe pas d’homme juste sur terre qui ne fait que le bien sans commettre de faute, et il est impos......

לקריאת ההלכה

Difficultés à se repentir

Question: Un homme qui commet des fautes et qui rencontre de grandes difficultés à se repentir au point de ne pas y parvenir, y a-t-il malgré cela une quelconque utilité aux Mitsvot qu’il accomplit, ou pas? Réponse: En général, le proc&e......

לקריאת ההלכה

Se fixer des barrières pendant la période des Sélih’ott, à travers l’étude de la Torah

Nous avons déjà mentionné antérieurement les propos de nos maitres les Ah’aronim (décisionnaires des dernières générations), ainsi que les propos de notre maitre le Rav z.ts.l selon lesquels, de notre époque, durant le mois d&rsquo......

לקריאת ההלכה

La Kippa à la plage – Se couvrir la tête lorsqu’on récite une bénédiction

Question: Y a-t-il une obligation de marcher avec une Kippa lorsqu’on est à la plage ? Est-il possible de réciter une bénédiction en se plaçant la main sur la tête? Réponse: Avant tout, nous devons expliquer la notion de l’obligation de ......

לקריאת ההלכה