הלכה ליום חמישי ט' שבט תשע"ח 25 בינואר 2018

ההלכה מוקדשת לעלוי נשמת זקננו הגאון המובהק השקדן

מהר"ר שמואל עזראן זצ"ל

אב"ד לעדת המערבים בירושלים

הוקדש על ידי

נכדיו

הלכות ברכת הפירות

בהלכות הקודמות ביארנו שיש סדר לברכות. ולמשל, מי שבא לאכול תמרים ותפוחים, עליו להקדים ולברך על התמרים, מפני שהם משבעת המינים.

הקדימה בברכות – רק לכתחילה
כתב מרן הבית יוסף בשם הרשב"א, שכל מה שאמרנו שצריך להקדים ולברך על פרי מסוים, זהו דווקא "לכתחילה". כלומר כך יש לנהוג. אבל "בדיעבד", כלומר, אם טעה ובירך על המין השני, יצא ידי חובת ברכה, ויכול לאכול משניהם, במקרה שהברכות שוות.

ולדוגמא, אם היו לפניו שני מיני פירות, תפוחים ותמרים, ששניהם ברכתן שווה והיא "בורא פרי העץ", אף על פי שיש להקדים ולברך על התמר משום שהוא משבעת המינים, מכל מקום אם טעה ובירך על התפוח תחילה, יצא ידי חובת הברכה, ובברכת התפוח פטר גם את התמר.

אם אינו רוצה לאכול שני פירות
כתב רבינו ישראל איסרלן, (בעל ספר תרומת הדשן, שחי סמוך לדורו של מרן, ומרן בתשובתו חלק לו כבוד גדול, וכתב מרן החיד"א, שהיה לו למהר"י איסרלן, קבלה מעשית, ובעת צרה וצוקה הפליא לעשות והציל ישראל בחכמתו), שכל מה שאמרנו שפרי אחד קודם לחברו, או שברכה אחת קודמת לחברתה, זהו דוקא כאשר רוצה לאכול משניהם, אבל אם אינו רוצה לאכול משניהם, מברך רק על זה שרוצה לאכול, אף על פי שגם השני מונח לפניו.

אם אין שני המינים לפניו
ומרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצוק"ל הוסיף, שאפילו אם הוא רוצה לאכול משני המינים, אלא שאחד מהם אינו נמצא לפניו כעת, אינו חייב להמתין עד שיביאו לפניו את המין שמוקדם לברכה.

ולדוגמא אדם, שמונחים לפניו תפוחים ותמרים, והוא כלל אינו רוצה לאכול מהתמרים, הרי הוא רשאי לברך על התפוח בלבד, כיון שרק בו הוא מעוניין. ואם מונח לפניו כעת רק תפוח, והוא יודע שאחר כך יוגש גם תמר, גם כן הוא רשאי לברך על התפוח, ואינו מחוייב להמתין עד שיגיעו התמרים כדי להקדימם בברכה.

ולסיכום: כל מה שלמדנו שיש להקדים ברכת פרי אחד על פני חבירו, זהו רק "לכתחילה", אבל אם טעה אדם והקדים את הפרי המאוחר, יצא ידי חובת הברכה ואינו חוזר לברך שנית. וכל מה שלמדנו שיש להקדים פרי על פני חבירו, זהו רק באופן ששני הפירות מונחים כעת לפני המברך, והוא מעוניין לאכול משניהם, אבל אם פרי אחד לא מונח כעת לפניו, או שהוא אינו מעוניין בכלל לאכול ממנו, רשאי לברך על איזה פרי שירצה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

החמץ והקטניות בפסח – שנת התשע"ח

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מצות יאכל את שבעת הימים, ולא יראה לך חמץ ולא יראה לך שאור בכל גבולך". וענין החימוץ שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ, ומרגע שהחמיץ, אסור אותו החמץ בפסח באכילה ובהנאה, ......

לקריאת ההלכה

בדיקת וביטול חמץ

דין בדיקת חמץ אור לארבעה עשר בניסן שיחול השנה (תשע"ח) ביום חמישי בלילה (ליל יום שישי), בודקין את החמץ לאור הנר. וצריך שיהיה הנר של שעוה, (או משמן פרפין מוקשה כפי שמצוי בזמנינו), כתקנת חז"ל. ואם אין לו נר, אבל יש לו פנס קטן שיכול להכניסו למקומות שצריך לבדוק בהן כהוגן, מותר לבדוק עם פנס כזה......

לקריאת ההלכה


"זכר למחצית השקל" – התשע"ח

נוהגים לתת לפני פורים מעות "זכר למחצית השקל", כמו שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. ונוהגים לגבות את המעות בבית הכנסת בליל פורים קודם קריאת המגילה, וכמו שאמרו חז"ל (מגילה דף יג ע"ב) "גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שעתיד המן לשקול שקלים על ישראל לפיכך הקדים ש......

לקריאת ההלכה

"מרור" "שולחן עורך" "צפון" – אזהרת מרן זצ"ל - והבהרה בענין סיגריות אלקטרוניות בפסח

--------------------------- הבהרה: בענין מה שפרסמנו, כי לדעת מרן זצ"ל מותר להשמש בפסח בסיגריות רגילות (מלבד הבעיה הכללית בעישון סיגריות בכל ימות השנה, כי הן מסוכנות לבריאות). יש לציין כי לפי מה שנתפרסם, בסיגריות אלקטרוניות יש חשש תערובת חמץ. ונתברר שטעם הנוזל בתוכן אינו פגום כלל (רק שאי אפשר......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בהלכות הקודמות הזכרנו שאין להשתמש בפסח בכלי חמץ, מפני שהם בלועים מחמץ כמו שהסברנו. והנה דיני הכשר כלים לפסח הם קשים גם מבחינה הלכתית וגם מבחינה מעשית, ומרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל סידר לנו בחבוריו ובשעוריו את דיני הכשרת הכלים לחג הפסח. בזמנינו, שאנו חיים בדורות של שפע שמשפיע ה' ......

לקריאת ההלכה

זהירות בעניני חמץ

איסור אכילת והנאה מן החמץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי חג הפסח "מצות יאכל את שבעת הימים, ולא יראה לך חמץ ולא יראה לך שאור בכל גבולך". ובגמרא במסכת פסחים (דף כא: ועוד), למדו רבותינו ממדרש הפסוקים, שהחמץ בפסח אסור באכילה, וכמו כן הוא אסור בהנאה, שאפילו אם הוא אינו אוכל מן החמץ בפסח, אס......

לקריאת ההלכה