הלכה ליום חמישי כ"ה חשון תשפ"א 12 בנובמבר 2020

דינים כלליים בהלכות מוקצה

בהלכות הקודמות ביארנו באופן כללי את שורש דין טלטול מוקצה בשבת. שיש דברים שאסרו חכמים לטלטלם (להזיזם בשבת) מן הטעמים שהזכרנו.

ועתה נסביר כמה פרטים כלליים בהלכות מוקצה, בכדי שאחר כך הדברים יובנו היטב.
סוגים שונים באיסור מוקצה
כמה פרטים שונים יש באיסור מוקצה, ויש דברים שלא שייך בהם איסור מוקצה כלל וכלל.

כלים שמלאכתן להיתר, טלטול "מחמה לצל"
כלים שמלאכתן להיתר, כגון מזלגות וסכינים, וכן כסא ושלחן, שהמלאכה הנעשית בהם מותרת בשבת, (ולכן הם נקראים "כלים שמלאכתן להיתר"), שייך בהם מקצת איסור מוקצה. וכפי שביארנו בהלכה הקודמת, שאסור לטלטל בשבת כלים שמלאכתם להיתר, אלא לצורך כל שהוא. וכגון קערה, שהיא מונחת בשמש, ועלולה להתקלקל מחמת כן, מותר לטלטלה בשבת ולהכניסה לבית. וזהו שנקרא טלטול "מחמה לצל", כלומר, ממקום שהשמש זורחת עליו למקום מוצל. ובכלי שמלאכתו להיתר, טלטול זה מותר בשבת. מה שאין כן בשאר דברים שהם מוקצים בשבת, שאסור לטלטלם מחמה לצל.

כלים שמלאכתן להיתר, טלטול "לצורך גופו או מקומו"
וכל שכן שמותר לטלטל בשבת כלים אלו בכדי להשתמש בגופם. כגון, מזלג לאכול בו, וקערה למלאת בה מים, וכן כל כיוצא בזה. או שהוא צריך את מקומם, כגון, שלחן שהוא רוצה לטלטלו בכדי לשבת במקום שהוא מונח עליו, הרי שמותר לטלטלו לצורך זה. אולם שלא לצורך כלל, אסור לטלטל בשבת אפילו כלי שמלאכתו להיתר.

כלים שמלאכתן לאיסור, מתי מותר לטלטלם?
כלים שמלאכתן לאיסור, כגון מגריפה, מעדר, פטיש, שהמלאכות הנעשות בדרך כלל בכלים אלה, הם מן המלאכות האסורות בשבת, הרי שדינם חמור יותר, שאסור לטלטלם בשבת "מחמה לצל", אבל מותר לטלטלם לצורך גופן או מקומן.

כלי שמלאכתו לאיסור, טלטול לצורך גופו או מקומו
טלטול לצורך גופו כיצד? נוטל אדם פטיש בשבת ומפצח באמצעותו אגוזים. שאף על פי שהפטיש מוקצה, מכל מקום אם צריך להשתמש ב"גופו" לצורך דבר המותר, כגון לצורך פיצוח אגוזים, מותר לטלטלו בשבת.

טלטול לצורך מקומו כיצד? כגון שהיה המעדר מונח במקום שהוא רוצה לשבת שם, הרי שרשאי לסלקו משם ולשבת במקומו. ודין זה שייך בכלים שמלאכתם לאיסור.

מוקצה מחמת גופו
ויש דבר שהוא מוקצה מחמת גופו, כלומר, מחמת עצמותו, כגון עפר, חול, אבנים. שמכיון שאינם ראויים לשום דבר בשבת, ולא היה בדעתו של האדם להשתמש בהם בשבת, הרי הם מוקצים, ואסור לטלטלם בשבת אפילו לצורך גופן או מקומן.

לכן, אסור לטלטל בשבת אבנים, אפילו אם יש לו בהם צורך. וכגון שרוצה לכסות בור באבן גדולה, (במקום שלא שייך פיקוח נפש), או שרוצה לשחק בחול המיועד לבניה, וכיוצא בזה, אסור לטלטלם בשבת כלל וכלל.

ולסיכום: כלים שמלאכתם להיתר, כגון מזלגות וסכינים, מותר לטלטלם לצורך. כגון להוציא אותם ממקום שזורחת עליו השמש בכדי שלא יתקלקל. וזהו הנקרא "טלטול מחמה לצל".

כלים שמלאכתם לאיסור, כגון פטיש ומגריפה, אף שאסור לטלטלם מחמה לצל, מכל מקום מותר לטלטל לצורך גופם או מקומם. כלומר, פטיש שהוא צריך להשתמש בגופו, בכדי לשבור על ידו אגוז. או שהוא צריך את מקומה של המגריפה בכדי לשבת שם.

מוקצה מחמת גופו, הוא כל דבר שאינו ראוי לשום תשמיש, כגון אפר ואבנים, הרי שאסור לטלטלו בשבת אפילו לצורך גופו או מקומו.

ובהלכה הבאה נרחיב יותר בעזרת ה'.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

לקריאת ההלכה

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

חודש הרחמים – חודש אלול

היום יום ראשון, בו חל ראש חודש אלול (היום הוא היום הראשון של ראש חודש אלול), שהוא תחילה וראש לימי הרחמים והסליחות. המקור לימי חודש אלול שנינו בפרקי דרבי אליעזר, ארבעים יום עשה משה בהר סיני, קורא במקרא ביום ושונה במשנה בלילה, ולאחר ארבעים יום לקח את הלוחות וירד אל המחנה, וביום י"ז בתמוז שבר ......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה