הלכה ליום שני י"ב שבט תשפ"א 25 בינואר 2021

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת אבינו

חיים בן שמחה אזולאי וכל צוות אונית השלושה שמקום קבורתם לא נודע

אסון אונית השלושה 1967 י׳ב שבט 25 ינואר
23 אנשי צוות שמקום קבורתם לא ידוע
ת נ צ ב ה וימליצו יושר על עם ישראל לגאולה השלמה ממש עכשו אמן

הוקדש על ידי

נורית שמעון אילנה ואלישבע והילדים שיחיו

המשך דיני קדימה בברכות

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש אופנים שיש לתת עדיפות לברך על מאכל מסוים לפני חברו, מפני חשיבות אותו מאכל, כגון שהוא משבעת המינים וכפי שביארנו. וכעת נבאר שיש אופנים שיש להקדים ברכה מסוימת, לא מפני חשיבות המאכל, אלא מפני עניין הברכה.

כלל יש בידינו, שככל שהברכה "מבוררת" יותר, כך היא חשובה יותר. ולמשל, ברכת "שהכל נהיה בדברו", אינה ברכה מבוררת כלל, שהרי היא כוללת בתוכה את כל הבריאה כולה שנבראה בדברו של השם יתברך. ולפיכך, אינה ברכה חשובה כשאר הברכות שהשבח בהן מפורט יותר.

וכגון ברכת "בורא פרי העץ", או ברכת "בורא פרי האדמה", הרי הן מבוררות יותר, שהן שייכות רק על פרי העץ ופרי האדמה. ולכן המברך "בורא פרי העץ" או "בורא פרי האדמה" על מים, או על גבינה וכדומה, לא יצא ידי חובתו, שבברכות אלו לא נכלל כלל ענין בריאת המים והגבינה. אולם אם אירע להיפך, שבירך שהכל על פירות או על ירקות, הדין הוא שיצא ידי חובתו, שכן בברכת שהכל כלולה כל הבריאה, ובכללה פירות האילן והאדמה.

ועתה לענין סדר הברכות שאנו עוסקים בו: אם הונחו לפני האדם פירות העץ ודבר שברכתו שהכל, עליו להקדים את ברכת בורא פרי העץ תחלה, שהיא חשובה יותר שאינה פוטרת אלא את פרי העץ. וכן אם היו שם פירות האדמה ודבר שברכתו שהכל, עליו להקדים את ברכת האדמה תחלה, שהיא חשובה יותר שאינה פוטרת אלא את פירות האדמה.

ולכן, מי שהוגשו לפניו בשר ותבשיל תפוחי אדמה. עליו להקדים ולברך על התפוחי אדמה "בורא פרי האדמה", ואחר כך יברך "שהכל נהיה בדברו" על הבשר.

ולסיכום: יש להקדים את ברכת בורא פרי העץ ובורא פרי האדמה לברכת שהכל. ולכן אדם שהונחו לפניו פירות ודבר אחר שברכתו שהכל, יברך על הפירות תחלה, ויטעם מהם, ואחר כך יברך שהכל ויאכל משאר המאכלים.

ובהלכה הבאה נבאר עוד פרטי דינים בזה.

שאלות ותשובות על ההלכה

לכבוד הרה''ג שליט''א רציתי לשאול בליל שבת בשעה שלוש לפנות בוקר נפלה שמיכה על הפלטה [החשמלית] שלנו והתחילה להיחרך ולהוציא עשן כל בני הבית היו ישנים ובחסדי ה' האמא הריחה ריח שרוף ובמהירות הוציאה את השמיכה לחלון אך הדבר לא הועיל והבית המשיך להתעשן היא העירה את האבא שלנו ובזריזות הוא לקח את השמיכה בידיים והוריד אותה למטה השמיכה המשיכה להיחרך ולהעלות עשן עם ריח חריף ואז הוא ואמא שפכו מים על השמיכה ישירות על המקום החרוך[יש לציין שנזקקו לכמות גדולה של ספלי מים עד שהפסיק העשן]מחשש שהשמיכה תתלקח ותפיץ עשן וריח מסוכן וכן שלא יגרום שאחד השכנים יזמין מכבי אש ואבא ואמא שואלים האם עשו כשורה??תודה רבה לכבוד הרה''ג שליט''א י"ג שבט תשפ"א / 26 בינואר 2021

באופן כללי כתבו גדולי הפוסקים שבזמנינו מיקלים בכיבוי דליקה בשבת כדי שלא תהיה סכנת נפשות, שאנו דרים בבנינים, וישנן מערכות של גז וחשמל. אבל האמת ניתנה להאמר, שאם השמיכה היתה ברחוב, והיה ניתן להשגיח סביבה שלא יקרה כלום בזמן שהיא מפיצה עשן, אסור היה לכבותה בשבת. ואמנם כתבתם שעשיתם כן כדי שהיא לא תפיץ עשן מסוכן, ולכן התשובה היא, שאם באמת נשקפה סכנה או אפילו ספק סכנה מחמתה, מותר היה לכבותה, אבל אם לא, אסור היה לכבותה. תבורכו מפי עליון, 

כבוד הרב
הייתי בשיעור הלכות ונאמר שבמידה ואנו מתעוררים בלילה בשעות 0200 ולומדים לבד בבית עד לבוקר .
א .אסור לשתות או לאכול עד לשחרית משום "רוח רעה " הבאה על מאכל או משקה ,
ב . ברכות השחר ,אין לברך " הנותן לשכוי בינה " אלא להשלים לאחר עלות השחר.
לצערי לא נשאר זמן לשאלות בתום השיעור ולכן פנייתי האם נכון לנהוג כך ?
בברכה י"ב שבט תשפ"א / 25 בינואר 2021

 

לאחר שקמת, עליך ליטול ידיים כדין. לאחר מכן מותר לשתות קפה או תה וכדומה. ומותר גם לאכול עד עלות השחר. ולפי הקבלה אין לאכול עד לאחר תפילת שחרית, ונכון להזהר בזה למי שיכול. (ראה שלחן ערוך סימן פט וביביע אומר ח"ה סימן כב).

יש לברך את כל ברכות השחר, וברכת הנותן לשכוי ידחה עד אחרי עלות השחר. (שלחן ערוך סימן מז סעיף יג).

שלום וברכה, רציתי לדעת אדם שמוטי עץ של פרי למשל עץ לימונים או שיח תותים האם שם אפשר לברך בורא פרי העץ/האדמה מחמת השמחה שיש לי במעשה הנטיעה.?
תודה מראש י"ב שבט תשפ"א / 25 בינואר 2021

אי אפשר לברך ברכה כזו על נטיעת האילן. אבל ההרגשה היא נכונה, ולכן טוב להודות לה', לומר פרק תהלים כמו פרק ברכי נפשי וכדומה. תבורכו מפי עליון,

אני מתפלל יחיד בבית שחרית מנחה וערבית ואים אפשר לקבל פירוט סדר התפילה ומה קודם למה . לשלוש התפילות תודה לכם מאוד הי׳ו אמן י"ב שבט תשפ"א / 25 בינואר 2021

עליך להתפלל כפי סדר התפילה שיש בסידור, ורק ה' ה' אל רחום וחנון שאחרי שחרית ומנחה, אין לומר ביחידות. תבורך מפי עליון, 

שאל את הרב


ספר אביר הרועים - בית מידות
ספר אביר הרועים
לפרטים לחץ כאן

הלכה יומית מפי הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א

דין ברכת שפטרנו מעונשו של זה
לחץ כאן לצפייה בשיעורים נוספים

הלכות אחרונות

"תנא דבי אליהו כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

נדה ע"ג א'

8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום ראשון (ליל יום שני) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק ל......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה


אדם המתארח במוצאי שבת של חנוכה

שאלה: בן נשוי המתארח אצל אביו לשבת. היכן ידליק נרות במוצאי שבת? תשובה: בן נשוי המתארח אצל אביו, למנהג הספרדים, שרק בעל הבית מדליק נרות, הרי הבן יוצא ידי חובה בהדלקת הנר של אביו, שהוא מתארח אצלו ואוכל משולחנו. (ולמנהג האשכנזים, בלאו הכי כל אחד מבני הבית מדליק בפני עצמו). והשאלה הנשאלת היא לגבי ......

לקריאת ההלכה

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

לקריאת ההלכה

דין בן או בת נשואים המתארחים אצל הוריהם, ודין המתארח בבית מלון

בהלכה הקודמת ביארנו שהמתארח אצל חברו בימי חג החנוכה, ואין מי שמדליק עליו בביתו, וכגון שאין לו משפחה, או שמשפחתו נמצאת עמו, צריך להדליק נרות במקום שנמצא, אלא שהוא יוצא ידי חובתו בהדלקת הנרות של בעל הבית המארח, וכל זה דווקא אם בעל הבית מארחו באופן שאינו דורש ממנו תשלום עבור האירוח, אבל אם הוא דורש תשל......

לקריאת ההלכה

על הנסים

חיוב הזכרת על הנסים בתפלת ערבית של ליל חנוכה (כלומר, בשנה זו, תשפ"ב, ממוצאי יום ראשון, היום בלילה), אומרים "על הנסים" בתפלה, בתוך ברכת ההודאה (מודים אנחנו לך וכו'), וכפי שנדפס בסידורים. ואף על פי שבשעה זו של תפלת ערבית, רוב הקהל עדיין לא הדליקו נרות חנוכה, מכל מקום אמירת על הנ......

לקריאת ההלכה