הלכה ליום ראשון כ"ט טבת תש"פ 26 בינואר 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

רבי אפרים בן צפורה ז"ל

שהיום הוא יום פקודת שנתו
ת.נ.צ.ב.ה
נפשו בטוב תלין וזרעו ירש ארץ

הוקדש על ידי

בני המשפחה

"צובע"

יסוד מלאכת צובע
אחת מט"ל (משלשים ותשע) מלאכות האסורות מן התורה בשבת, היא מלאכת צובע. וכן שנינו במשנה במסכת שבת (דף עג.).

ביארנו כבר כמה פעמים, שכל מלאכה שהיו נוהגים לעשותה במשכן (כשהיו ישראל במדבר בצאתם ממצרים), אסרה התורה לעשותה ביום השבת. ובכלל המלאכות שהיו נעשות במשכן, היתה מלאכת "צובע", שהיו רגילים לצבוע את העורות בצבעים, וכן היו צובעים את הבהמה כדי לסמן אותה, והיו צובעים עוד בצבע התכלת שהיו עושים מן החילזון.

ובתלמוד ירושלמי (שבת נא: ובמפרשים) מבואר, שאף על פי שהיו ישראל במדבר, בכל זאת היו להם צבעים שהביאו איתם ממצרים, כמו צבע ה"תכלת". וכן מבואר בגמרא שהיו סוחרים מאומות העולם שהיו באים למקום שהיו בו בני ישראל, והיו מוכרים להם סחורות. ולכן היתה מלאכת הצביעה מצוייה במשכן, וממילא מלאכה זו נאסרה על ישראל לעשותה בשבת.

צבע שאינו מתקיים
לא אסרה התורה לצבוע בשבת, אלא דוקא כאשר הצביעה נעשית בצבע המתקיים, כגון מי שהוא כותב בדיו על גבי נייר, שהוא צבע המתקיים לזמן ארוך, ובודאי שאסור לעשות כן בשבת. אבל הצובע בצבע שאינו מתקיים, לא אסרה עליו התורה את אותה הצביעה, אולם חכמים גזרו שאפילו בצבע שאינו מתקיים יהיה אסור לצבוע בשבת.

צחצוח נעליים בשבת, צביעת הבית
ובכלל איסור צביעה, הצובע את קירות ביתו בסיד או בצבע, שבודאי חייב מן התורה על מלאכה זו, שהרי היא צביעה המתקיימת.

וכן אסור לאדם לצחצח את נעליו בשבת במשחת נעליים. שיש בזה משום איסור צביעה בשבת, (אף שהוא צובע על גבי מקום צבוע). ואם הוא מורח את נעליו במשחה, יש אומרים שעובר בכך על איסור נוסף, מצד איסור "מֵמָרֶח". ואף על פי שהמשחה היא דלילה מאד, ועל כן הממרחה בשבת אינו חייב מן התורה מצד איסור ממרח, מכל מקום מדרבנן יש בדבר איסור אפילו כשהמשחה רכה מאד ונמרחת בידיים. (יביע אומר ח"ד סימן כח).

ולסיכום: אסור לצבוע בשבת, בין בצבע המתקיים ובין בצבע שאינו מתקיים, ומטעם זה אסור לצבוע את הבית בשבת, וכן אסור לצחצח נעליים בשבת. וכמו כן אסור לצבוע על גבי נייר וכדומה.

שאלות ותשובות על ההלכה

במחילה מכבודכם, נהוג לשים באסלה מתקן שכאשר מורידים את המים אזי המים נצבעים בכחול (או בצבע אחר) ובכך מחטאים ומנקים את האסלה. האם הדבר מותר או שמא אסור מדין צובע? 2 Shevat 5780 / ינואר 28 2020

הדבר מותר. משום שאין צביעה במשקין, ומטעמים נוספים.

לגבי מלאכת צובע בשבת, מה לגבי עירבוב שקית תה בתוך המים החמים? 9 Iyar 5772 / מאי 1 2012

לגבי תה, מותר להניח שקית תה, בתוך מים חמים בכלי שלישי, כלומר, ששופכים מים מהמיחם לתוך כלי, וממנו שופכים לכלי אחר, ובתוכו שמים את התה. ואין בזה חשש משום בישול, ולא משום צובע, ולא משום בורר, ולא משום מכבס.

האם יש חילוק לבין ממרח בדרבנן
בין משחת נעליים, לשיניים שיש מקילים? 9 Iyar 5772 / מאי 1 2012

לגבי משחת שיניים, המיקלים בדבר יש להם על מה שיסמכו.

שאלה בנושא צובע, האם מותר למרוח משחה על הפנים על-מנת למנוע יובש של העור בשבת? 18 Cheshvan 5771 / אוקטובר 26 2010

שלום רב!

אסור למרוח בשבת משחה על הפנים בכדי למנוע יובש.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

The Laws of Koshering Vessels for Pesach

One may not use Chametz vessels on Pesach since vessels which have been used to cook in or have had hot Chametz placed in them have Chametz flavor absorbed in them. Thus, just as we separate between meat and dairy utensils all year long, we must likewise separate between the utensils we use all year......

לקריאת ההלכה

Arriving Late to or Skipping Some Portions of the Megillah Reading

Every member of the Jewish nation is obligated to read the Megillah on the day of Purim. One must read it during the night and once again the next day, as the verse states, “My G-d, I call out to you during the day and you do not answer; during the night I have no rest.” This verse is wr......

לקריאת ההלכה

Some Detailed Laws Regarding Kitniyot (Legumes) on Pesach

In the previous Halacha we have briefly discussed the primary laws of Chametz and Kitniyot (legumes) on Pesach. We have explained that according to all communities, legumes such as rice and chick peas are not actual Chametz, for only grain products can be considered Chametz. However, Ashkenazim cust......

לקריאת ההלכה

Koshering Sinks and Kitchen Countertops

We have previously discussed that just as one should designate vessels for milk and meat respectively, likewise, regarding the holiday of Pesach, one should not use one’s regular Chametz vessels that were used all year round; rather, one should designate special kosher for Pesach vessels. N......

לקריאת ההלכה


Caution Regarding Chametz Issues

The Prohibition to Eat and Benefit From Chametz The Torah (Shemot 13) states regarding the holiday of Pesach: “Matzot shall be eaten for seven days; neither leaven nor sourdough shall be seen in your borders.” Our Sages taught in Masechet Pesachim (21b among other places) through exp......

לקריאת ההלכה

Koshering an Oven for Pesach

Question: Can a household oven be koshered for Pesach? Answer: Maran zt”l discusses this issue in several of his works (among them Yabia Omer, Volume 5, Yoreh De’ah, Chapter 7) and this issue is a halachically complex one for the flowing reasons: When foods are being baked or cooke......

לקריאת ההלכה

Chametz Which Becomes Inedible Before Pesach

The Prohibition to Eat and Benefit from Chametz on Pesach Just as one may not eat Chametz on Pesach, Hashem has likewise commanded us not to retain any Chametz in our possession on Pesach. It is similarly forbidden to benefit from Chametz on Pesach, as we have already explained. Actual Chametz W......

לקריאת ההלכה

Matanot La’Evyonim

In the previous Halacha we briefly discussed the Mitzvah of “Matanot La’Evyonim” on Purim day which is the distribution of two monetary gifts, one to each pauper. What Must One Give? In order to fulfill this Mitzvah, one need not give actual gifts; rather, it is permissible to ......

לקריאת ההלכה