הלכה ליום שלישי כ"ח חשון תשע"ט 6 בנובמבר 2018

גשם ושלג היורדים בשבת – מי מזגן

שאלה: האם גשמים או שלגים היורדים בשבת הם "מוקצים", שאסור לטלטל (להזיז) אותם בשבת?

תשובה: שורש השאלה, לפי שבשבת יש דברים האסורים באכילה משום "נולד", הלכך, ביצה של תרנגולת שנולדה בשבת, אסור לאכלה בשבת, עד מוצאי שבת. ולכן אסור גם לטלטלה בשבת. (מצד איסור "מוקצה", שהם הדברים האסורים בטלטול בשבת, כגון אבנים ועפר). ומכאן נבא לדון לגבי גשמים ושלגים, אם יש בהם איסור נולד וממילא אסור לטלטלן בשבת, או לא.

והנה מרן בשלחן ערוך (סימן שלח) כתב, שאם נתן אדם כלי תחת הדלף (תחת מקום שדולפים שם מי גשמים), מותר לו אחר כך לטלטל את אותו הכלי עם המים שבתוכו. ומבואר אם כן שאין שום חשש איסור מוקצה על מים היורדים בשבת, וכן כתב בפירוש מרן הבית יוסף (סוף סימן שי) בשם השבלי הלקט, שכתב בשם רבינו צמח גאון, שמטר היורד בשבת או ביום טוב מותר לרחוץ ולשתות ממנו בשבת. ואף על פי שביצה שנולדה בשבת אסור לטלטלה, משום שהיא מוקצה מחמת "נולד", אין הדבר כן לגבי גשמים, כיון שהמים שבהם הם דומים למי מעיינות הנובעים ונמשכים בשבת שמותר לשתות מהם, שהרי המים היו מתחילה בעננים, ואינם דבר חדש לגמרי.

ומכאן לכאורה יש ללמוד גם לגבי שלג היורד בשבת, שאין עליו שום איסור מוקצה, ומותר לשתות ממנו בשבת, וכן מותר לפנות את השלג מפתח הבית בשבת ללא חשש.

אולם בשו"ת לב אברהם כתב, שיש לאסור פינוי השלג בשבת משום שהדבר כרוך בטירחה רבה ונראה הדבר כמעשה יום חול, שאינו מכבוד השבת. לכן אסר מן הדין פינוי השלג בשבת. אולם רבים מהפוסקים דחו את דבריו, והביאו שלא כל טרחה תהא אסורה בשבת, וכשם שמותר לאדם לטלטל שלחן כבד בשבת כל הוא עושה כן לצורך, כמו כן מותר הוא לטלטל ולפנות את השלג בשבת על ידי כלים לצורך.

ולגבי מים הנוטפים מן המזגן בשבת, פסק הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל (שלחן שלמה עמוד קיג:) שמים אלה נחשבים למוקצה בשבת משום "נולד", ואין הם דומים למים שהיו כנוסים בעננים. וכן הסכים מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בספר חזון עובדיה (ח"ג עמוד קמד).

ולכן לסיכום: גשמים ושלגים היורדים בשבת, אין עליהם איסור מוקצה, ומותרים הם בטלטול ובשתיה ורחיצה. אבל מים הנוטפים מהמזגן בשבת, יש עליהם תורת מוקצה, ואסור לטלטלם בשבת.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם בפינוי השלג בכלי , באת חפירה מותר? כ"ט חשון תשע"ט / 7 בנובמבר 2018

יש אוסרים כמו שכתבנו. ובמקום צורך אפשר להקל אפילו על ידי כלי מיוחד, מאחר והוא כלי שמלאכתו לאיסור, שמותר להשתמש בו בשבת לצורך גופו או מקומו. כמו שמותר לפצח אגוזים בפטיש בשבת.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

ט"ו בשבט – חיטה

שאלה: בט"ו בשבט אנו רוצים לאכול מכל שבעת המינים. בתור "חיטה" חשבנו לקחת "שלווה" – חיטה תפוחה. מה מברכים עליה? תשובה: כל דבר שנעשה מאחד מחמשת מיני דגן, (ולהלן נפשט מהם מיני הדגן), יש לברך עליו ברכת "בורא מיני מזונות", ואם נעשה ממנו "לחם", אז יש לב......

לקריאת ההלכה

פצפוצי אורז ופריכיות

בהלכה הקודמת ביארנו, שכל מין דגן, כגון חיטים, שאוכלו כמו שהוא כשהוא חי בלא בישול, מברך עליו ברכת "בורא פרי האדמה". ולפיכך ברכת חיטה תפוחה (שלוה) היא ברכת בורא פרי האדמה. ורק אם בישלו את מין הדגן עד שהגרעינים נדבקים זה לזה, או אפו אותו, אז משתנית הברכה ל"בורא מיני מזונות", ולכן בר......

לקריאת ההלכה

שיעור אכילה כדי להתחייב בברכה אחרונה

על כל דבר שאדם אוכל, עליו לברך עליו "ברכה ראשונה", כגון ברכת "שהכל" או "העץ". ואפילו אם אינו אוכל אלא מעט מאותו מאכל, חייב לברך עליו, כל שבא לאכלו לשם אכילה. (אבל אם לא בא אלא לטעום מאותו מאכל בכדי לתקנו בהוספת תבלין וכדומה, אינו מברך על אכילה זו כלל). ולכן מי שלועס גומ......

לקריאת ההלכה

מהי ברכת הפופקורן?

בבואינו לדון אודות ברכת הפופקורן, עלינו להקדים ענין אחר. ברכת בשמים מעורבים בסוכר ידוע, כי חלק מהסוכר המצוי בזמנינו, עשוי מקנים של סוכר הגדלים באדמה. ומבואר בדברי הרמב"ם ובפוסקים, שברכת הסוכר שלנו, היא ברכת "שהכל נהיה בדברו". "הומלתא" ובגמרא במסכת ברכות (לו:) אמרו: &......

לקריאת ההלכה


ברכה אחרונה על "וופלים", "בקלאווה", "עוגת נפוליאון", "בורקס"

בהלכה הקודמת ביארנו, שעוגה שיש בה מעט קמח, ואכל ממנה כזית, יש לברך לאחר מכן ברכת "על המחיה", אך זאת בתנאי, שהקמח מהווה לא פחות משישית ממרכיבי העוגה, וכן בתנאי שיהיה טעם הקמח ניכר בעוגה (כפי שקורה בדרך כלל). ולפיכך למדנו שעוגת גבינה, שיש בה למשל שתי כוסות קמח, יש לברך לאחר אכילת כזית מהע......

לקריאת ההלכה

כאבי עיניים בשבת

אמרו רבותינו בגמרא במסכת עבודה זרה (כח:) "שורייני עינא בליבא תליא", כלומר, לפי ידיעת חכמינו זכרונם לברכה, עיני האדם, קשורות ללבו של האדם, ולכן, אם רואים אנו שיש סכנה באחת מעיניו, דומה הדבר לחולי בלבו של האדם, שבודאי יש למהר לחלל עליו את השבת שלא ימות. ולפי זה, מי שמרגיש כאבים בעיניו, וי......

לקריאת ההלכה

נר חנוכה במוצאי שבת

במוצאי שבת, מדליקים בבית הכנסת נרות חנוכה, ואחר כך מבדילים על הכוס, כדי לאחר את יציאת השבת כמה שאפשר. ואף על פי שהמדליק נרות חנוכה, פורק מעליו את קדושת השבת, מכל מקום טוב להדליק נרות חנוכה בבית הכנסת אחר תפלת ערבית, שהרי כל הציבור שאינם מדליקים נרות, נשארים בקדושת השבת עד שיבדילו. וגם כדי שיהיה פרסו......

לקריאת ההלכה

ברכה אחרונה על עוגות שיש בהן גם קמח

בהלכות הקודמות, ביארנו, שכל מין מאכל או תבשיל, שעשוי מכמה חומרים שונים, ובכללם "מין דגן", (בדרך כלל – קמח חיטה), והדגן מעורב במאכל על מנת לתת לו טעם טוב, הרי שהברכה שיש לברך על אותו מאכל היא "בורא מיני מזונות". ואף על פי שרוב המאכל מורכב ממרכיבים אחרים, שאינם מין דגן, בכל ז......

לקריאת ההלכה