הלכה ליום שלישי כ"ח חשון תשע"ט 6 בנובמבר 2018

גשם ושלג היורדים בשבת – מי מזגן

שאלה: האם גשמים או שלגים היורדים בשבת הם "מוקצים", שאסור לטלטל (להזיז) אותם בשבת?

תשובה: שורש השאלה, לפי שבשבת יש דברים האסורים באכילה משום "נולד", הלכך, ביצה של תרנגולת שנולדה בשבת, אסור לאכלה בשבת, עד מוצאי שבת. ולכן אסור גם לטלטלה בשבת. (מצד איסור "מוקצה", שהם הדברים האסורים בטלטול בשבת, כגון אבנים ועפר). ומכאן נבא לדון לגבי גשמים ושלגים, אם יש בהם איסור נולד וממילא אסור לטלטלן בשבת, או לא.

והנה מרן בשלחן ערוך (סימן שלח) כתב, שאם נתן אדם כלי תחת הדלף (תחת מקום שדולפים שם מי גשמים), מותר לו אחר כך לטלטל את אותו הכלי עם המים שבתוכו. ומבואר אם כן שאין שום חשש איסור מוקצה על מים היורדים בשבת, וכן כתב בפירוש מרן הבית יוסף (סוף סימן שי) בשם השבלי הלקט, שכתב בשם רבינו צמח גאון, שמטר היורד בשבת או ביום טוב מותר לרחוץ ולשתות ממנו בשבת. ואף על פי שביצה שנולדה בשבת אסור לטלטלה, משום שהיא מוקצה מחמת "נולד", אין הדבר כן לגבי גשמים, כיון שהמים שבהם הם דומים למי מעיינות הנובעים ונמשכים בשבת שמותר לשתות מהם, שהרי המים היו מתחילה בעננים, ואינם דבר חדש לגמרי.

ומכאן לכאורה יש ללמוד גם לגבי שלג היורד בשבת, שאין עליו שום איסור מוקצה, ומותר לשתות ממנו בשבת, וכן מותר לפנות את השלג מפתח הבית בשבת ללא חשש.

אולם בשו"ת לב אברהם כתב, שיש לאסור פינוי השלג בשבת משום שהדבר כרוך בטירחה רבה ונראה הדבר כמעשה יום חול, שאינו מכבוד השבת. לכן אסר מן הדין פינוי השלג בשבת. אולם רבים מהפוסקים דחו את דבריו, והביאו שלא כל טרחה תהא אסורה בשבת, וכשם שמותר לאדם לטלטל שלחן כבד בשבת כל הוא עושה כן לצורך, כמו כן מותר הוא לטלטל ולפנות את השלג בשבת על ידי כלים לצורך.

ולגבי מים הנוטפים מן המזגן בשבת, פסק הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל (שלחן שלמה עמוד קיג:) שמים אלה נחשבים למוקצה בשבת משום "נולד", ואין הם דומים למים שהיו כנוסים בעננים. וכן הסכים מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בספר חזון עובדיה (ח"ג עמוד קמד).

ולכן לסיכום: גשמים ושלגים היורדים בשבת, אין עליהם איסור מוקצה, ומותרים הם בטלטול ובשתיה ורחיצה. אבל מים הנוטפים מהמזגן בשבת, יש עליהם תורת מוקצה, ואסור לטלטלם בשבת.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם בפינוי השלג בכלי , באת חפירה מותר? כ"ט חשון תשע"ט / 7 בנובמבר 2018

יש אוסרים כמו שכתבנו. ובמקום צורך אפשר להקל אפילו על ידי כלי מיוחד, מאחר והוא כלי שמלאכתו לאיסור, שמותר להשתמש בו בשבת לצורך גופו או מקומו. כמו שמותר לפצח אגוזים בפטיש בשבת.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשע"ט – מה תיקן מרן זצ"ל?

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ". וענין ה"חימוץ" שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ......

לקריאת ההלכה


בדיקת וביטול חמץ

דין בדיקת חמץ אור לארבעה עשר בניסן שיחול השנה (תשע"ט) ביום חמישי בלילה (ליל יום שישי), בודקין את החמץ לאור הנר. וצריך שיהיה הנר של שעוה, (או משמן פרפין מוקשה כפי שמצוי בזמנינו), כתקנת חז"ל. ואם אין לו נר, אבל יש לו פנס קטן שיכול להכניסו למקומות שצריך לבדוק בהן כהוגן, מותר לבדוק עם פנס כזה......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" – התשע"ט

------------------------------ בהקשר לנתינת מעות "זכר למחצית השקל", אנו מבקשים להמליץ בחום על מוסד של תורה וצדקה, "תפארת רשב"י", המוכר לנו היטב באופן אישי, ואנו יכולים להעיד נאמנה, כי האנשים האחראים על המוסד הנזכר, הם אנשים יראי ה' בתכלית, הולכי תמים ופועלי צדק, ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

פרשת זכור

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשע"ט, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה