הלכה ליום חמישי כ"ד תמוז תש"פ 16 ביולי 2020

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה.

דג שנאפה עם בשר
אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר". כלומר, דג שנאפה בתנור אחד ביחד עם בשר, אסר מר בר רב אשי לאכול מאותו תבשיל, משום שבשר עם דגים ביחד גורמים לצרעת, כלומר, מביאים לידי סכנה.

ודברי הגמרא הללו הובאו בדברי הפוסקים, ופסקם מרן השלחן ערוך להלכה למעשה בחלק יורה דעה (סימן קטז סעיף ב), שאסור לאכול בשר עם דגים ביחד מפני הסכנה.

אכילת בשר ודגים על שלחן אחד 
ודנו הפוסקים, לגבי שני בני אדם המכירים זה את זה, ואוכלים על שולחן אחד, זה בשר וזה דגים, האם צריכים לשים ביניהם "היכר", כלומר, כלי או כיכר לחם, כדי שלא יטעו לאכול זה משל זה. (כדין שני אנשים שאוכלים על שולחן אחד זה בשר וזה חלב וכפי שכבר נתבאר בהלכות הקודמות). ולמעשה כתבו רבים מן הפוסקים להקל בזה, שאין להצריכם להניח היכר ביניהם, מכיון שבדבר שהוא אסור מחמת "סכנה", אנשים נזהרים יותר מאשר בדבר שהוא אסור מחמת דין.

ועוד כתבו הפוסקים להקל בזה מטעם אחר, שדווקא בבשר וחלב גזרו חכמים לשים היכר, משום שאין שום אפשרות לאכול בשר ומיד אחר כך לאכול חלב, שהרי חייבים להמתין שש שעות ביניהם. אבל בין דגים ובשר אין שום חיוב להמתין כלל, ודי בשטיפת פיו ואכילת פת וכיוצא בזה, ומיד יכול לאכול מה שירצה, דג או בשר, ולכן לא החמירו כל כך לשים "סימן" ביניהם.

ועוד כתב מרן רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל, להקל בזה מטעם נוסף, שיש סוברים שבכלל בזמנינו אין איסור באכילת בשר ודגים ביחד, משום שכיום דבר זה אינו מביא לידי סכנה, ואף על פי שבודאי אין הלכה כשיטה זו, מכל מקום יש לצרפה כ"סניף" להקל לעניין זה שאין צורך לשים היכר בין אדם האוכל בשר לאדם האוכל דגים. ("צירוף סניף להקל", פירושו, שלעיתים בנושא הלכתי מסוים, כתבו הפוסקים להקל, אף על פי שאין טעם אחד חזק להקל, אלא בצירוף כמה טעמים, שאין בכל אחד מהם די כוח להכריע את הכף, אבל בצירוף כולם יש להקל. וכן לעיתים מצטרפים סניפים להחמיר).

ולסיכום: אסור לאכול דגים עם בשר. ומותר לשני בני אדם לאכול על שלחן אחד, זה אוכל בשר וזה אוכל דגים, ואין לחשוש שמא יאכלו זה ממאכליו של רעהו.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום!
מותר לאכול דג שהתבשל בנפרד.. וציר עוף שהתבשל וסונן בנפרד?
להשים ציר עוף על הצלחת ומעליו את הדג כ"ג טבת תשפ"א / 7 בינואר 2021

אסור לעשות כן. כי יש בזה חשש סכנה, אפילו בנתבשלו יחד בתנור, כמו שלמדנו בפרק שישי במסכת פסחים. 

בישול בשר עם ציר שמעורב בו מיצוי אנשובי מותר לבשל ולאכול? י' חשון תשפ"א / 28 באוקטובר 2020

מאחר ויש בו ממש טעם מהדג, אסור לאכול מאכל שכזה. תבורכו,

האם יש בעיה בברית מילה לשים גבינה ודגים על שולחן אחד? האם אין פה לפני עיוור לא תיתן מכשול? ט"ו שבט תשע"ח / 31 בינואר 2018

אין איסור בזה

האם מותר לאכול פסטרמה וטונה ביחד? ט' אדר תשע"ז / 7 במרץ 2017

אסור בהחלט לאכול מאכל של בשר עם דג.

האם מותר להשתמש בג'לטין דגים במאכלי בשר? ב' טבת תשע"ז / 31 בדצמבר 2016

ג'לטין דגים עם בשר, יש מקום להקל, כיון שפנים חדשות באו לכאן, כי בתהליך יצור הג'לטין טעמו נפגם לגמרי, ואחר כך מחזירים אותו למצב שיהיה ראוי למאכל. והמחמיר תבוא עליו ברכה.

האם מותר לבשל בשר עם אצות? ב' טבת תשע"ז / 31 בדצמבר 2016

אצות דינן כדין ירקות, או גידולי מים, ומותר לאכלן עם בשר או חלב, אבל יש להקפיד שיהיו נקיות מתולעים

האם מותר לאכל דג ועוף? ב' טבת תשע"ז / 31 בדצמבר 2016

דג ועוף יחד, אסור.

בהמשך להלכה, האם מותר לאכול דגים מיד אחרי בשר? ט"ו טבת תשע"ב / 10 בינואר 2012

מותר לאכול דגים לאחר אכילת בשר, בתנאי, שיאכלו ביניהם מעט פת לחם וכדומה, וישתו דבר מה.

אבל ההר"י מודנה, לפני 500 שנה, אמר שאין בעיה בבשר ודגים. ט"ו טבת תשע"ב / 10 בינואר 2012

בכל ענין הלכתי ישנן מחלוקות. אבל הכרעת ההלכה היא כדעת רוב הפוסקים, ובפרט בדבר שיחיד נקט בשיטה אחת וכל הפוסקים דחו דבריו.

אז מה להלכה? אכילת בשר עם דגים מותרת? י"ד טבת תשע"ב / 9 בינואר 2012

אסור לאכול דגים עם בשר. ומי שאוכל דגים וחבירו על ידו אוכל בשר, אינם צריכים לשים היכר ביניהם.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה


שמונה מעלות בצדקה

כתב הרמב"ם (פ"י מהל' מתנות עניים), שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו. כלומר, שמונה סוגים יש במצוות צדקה, וכל אחד מהם מעלתו גדולה משל חבירו. המעלה הגדולה מכולם, זה המחזיק ביד ישראל שאין לו מעות די מחסורו, ונותן לו מעות במתנה או בהלואה, או שדואג לו שתהיה לו פרנסה על ידי שמכניסו באיזה ......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה

שאלה: אלו הנוהגים להפריש בכל חודש מעשר כספים, האם יכולים לנכות מסכום המעשר דמי פרנסת בניהם ובנותיהם אשר עמם בבית?

תשובה: ביארנו, שחייב כל אדם לתת איזה סכום לצדקה בכל שנה, ומדה בינונית לתת בכל חודש עשירית מכל הריוח של אותו החודש. וכעת לענין השאלה, אודות אלו הנוהגים לתת בכל חודש מעשר כספים מכל הרוחים שלהם, האם הם רשאים לנכות מהמעשר את הוצאות כלכלת בניהם ובנותיהם הגדולים אשר בבית. והנה שורש השאלה, הוא לפי מה ש......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה