הלכה ליום חמישי כ"ד טבת תשע"ח 11 בינואר 2018

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

מרת מרים בת ריקה ע"ה

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

נכדיה

האם כל אדם רשאי להחמיר על עצמו בכל חומרא שירצה?

בהלכה הקודמת הזכרנו, שצריך להמתין בין אכילת מאכלי בשר לאכילת מאכלי גבינה שש שעות, שכך פסק מרן השולחן ערוך, והזכרנו שדין זה נלמד מהגמרא במסכת חולין. ולענינינו נביא כאן את דברי הגמרא בעניין ההמתנה בין מאכלי בשר לחלב.

אמר מר עוקבא (מר עוקבא, הוא שם חכם מחכמי הגמרא), אני, לעניין זה של המתנה בין אכילת בשר לאכילת גבינה, מוגדר "חומץ בן יין". (ביטוי לאדם שנחשב פחות מאד מהמעלה של אביו. כמו שהחומץ עשוי מיין, אבל אין לו ערך כמו ליין). שהרי אבי, אילו היה אוכל בשר כעת, לא היה אוכל גבינה עד שיחלפו עשרים וארבע שעות, ואילו אני, באותה סעודה איני אוכל בשר ואחר כך גבינה, אבל לסעודה אחרת אני אוכל. (כלומר, אחרי שש שעות).

והקשו המפרשים, מדוע מר עוקבא שהיה חסיד וקדוש, מכנה עצמו "חומץ בן יין" בשביל עניין פעוט כל כך, הרי יכול היה להחמיר על עצמו גם כן ולא לאכול גבינה עד שיעברו עשרים וארבע שעות?

ומרן החיד"א בספרו ערבי נחל כתב, שמה שמר עוקבא לא החמיר כאביו, מובן על פי מה שאמרו במסכת ברכות (דף טז:) "לא כל הרוצה ליטול את השם יבוא ויטול", כלומר, לא כל אדם יכול להתנהג כקוף אחרי בן אדם, שכל מה שהוא רואה שרבו עושה, גם הוא עושה בלי שום הבנה. ורק אדם שמדרגתו הרוחנית באמת גבוהה, רשאי ליטול על עצמו חומרות ומעשי חסידות.

ואמנם, אם רואה אדם שאירע לו פעם אחת מכשול, יכול להחמיר על עצמו מה שצריך בכדי לגדור עצמו, וכמו שמובא בתשובת מהר"ם מרוטנבורג, שהיה מתלוצץ על בני אדם שהיו מחמירים שלא לאכול בשר אחרי גבינה. (שזהו אינו מן הדין, שדווקא אחר אכילת בשר יש להמתין שש שעות, אבל אחר אכילת גבינה אין חיוב גמור להמתין, ודי בניקוי פיו וידיו), ואדרבא, היה נראה בעיניו שמנהגם הוא נגד דרך התורה, שהרי אין שורש לחומרא כזו מהתלמוד. עד שפעם אחת, מצא מהר"ם מרוטנבורג גבינה בין שיניו אחרי סעודתו, וגזר להחמיר על עצמו בבשר אחרי גבינה כמו בגבינה אחרי בשר.

ובתשובות הרמ"א כתב, לחכם אחד שרצה להחמיר על עצמו באיזה עניין שהוא היתר גמור מן הדין, שאינו רשאי להחמיר על עצמו, כי "לא דייך מה שאסרה תורה, שאתה אוסר עליך דברים אחרים?"

ומכל מקום רבים מן הפוסקים סוברים שאדם רשאי להחמיר על עצמו בדבר שהתעורר אליו, בין מחמת חשש, ובין אם עושה כן כדי לגדור עצמו שלא יבוא לידי מכשול.

ולפני כעשרים שנה, אמר מרן רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל לאברכי בית המדרש יחוה דעת בירושלים, שראוי לבן תורה, להוסיף על עצמו חומרות מה שיוכל, לחשוש לשיטות הפוסקים, אף על פי שהוכרעה ההלכה להקל מעיקר הדין כנגד דבריהם.

ומובן שבענינים אלה יש לנהוג בחכמה רבה, ובפרט בזמנינו, שישנם טועים ליטול עליהם חומרות נפרזות, שיוצא שכרם בהפסדם. ובפרט מצוי הדבר אצל אנשים שמתחזקים מאד בעבודת ה', ואפילו בעלי תשובה גמורים, שמרוב רצונם לעלות במעלות גבוהות מבחינה רוחנית, "קופצים ומדלגים" לקנות להם מדרגה גבוהה שלא יוכלו להתמיד בה לאורך זמן, ואחר כך עלולים הדברים לגרום למפח נפש ולירידה רוחנית. ומאידך גיסא יש לשאוף תמיד לעלות מעלה מעלה, להוסיף עוד ועוד במעשי המצות ובעבודת ה'. ישמע חכם ויוסף לקח.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

The Laws of Precedence Regarding Blessings (Continued)

In the previous Halacha we have explained that there are instances that priority is given to recite a blessing upon a certain food over another because of the innate significance of the given food, for instance, because it is a fruit that belongs to the Seven Species of fruits that the Land of Israe......

לקריאת ההלכה

The Month of Shevat and the Law that Food Must be in Front of the Individual While Reciting a Blessing

Next Wednesday (actually, beginning from next Tuesday night) will mark the Fifteenth of Shevat or Tu Bishvat. We will therefore begin a segment on the laws of Blessings of Enjoyment. In following Halachot we shall discuss some more laws pertaining to reciting blessings which we have discussed in the......

לקריאת ההלכה

Precedence Regarding the Order of Blessings (Continued)

Summary of the Laws Explained Thus Far In the previous Halachot we have explained that there is an order of priority regarding blessings, sometimes because of the innate importance of the food and sometimes due to the importance of the blessing. Priority of “Boreh Peri Ha’etz”......

לקריאת ההלכה

The Laws of the Blessing on Fruits

In the previous Halachot we have explained that there is an order of priority regarding blessings. Thus, if one wishes to partake of apples and dates, one must recite the blessing on the dates, for they are one of the Seven Species. Precedence Regarding Blessing-Only Preferable Maran Ha’Be......

לקריאת ההלכה


Question: Is one permitted to act stringently in any situation one pleases?

Answer: In the previous Halacha we have discussed that one must wait six hours between eating meat and cheese in accordance with the ruling of Maran Ha’Shulchan Aruch. This law is based on a Gemara in Masechet Chullin (105a). For the purpose of our discussion, we shall quote the words of the G......

לקריאת ההלכה

Eating Meat Dishes after Dairy Foods

In the previous Halachot, we have discussed the laws of eating dairy foods after meat. We have explained that one must wait six hours between eating the respective foods. We shall now discuss the laws of eating meat dishes after dairy foods. The Opinion of the Gemara which Permits Eating Meat aft......

לקריאת ההלכה

Some Detailed Laws Regarding Eating Cheese after Meat

In the previous Halachot we have mentioned that after eating meat, one must wait six hours before eating dairy products. A Woman who has Given Birth or is Nursing A woman who is within thirty days of having given birth may eat dairy products after eating meat and she need not wait six hours. It ......

לקריאת ההלכה

Eating Dairy Items after Eating Poultry

In the previous Halacha we have discussed in general the law that one must wait six hours after eating meat before eating dairy foods either because the nature of meat is to get stuck between one’s teeth or because meat gives off a taste in one’s mouth for a prolonged amount of time. ......

לקריאת ההלכה