הלכה ליום רביעי י' אייר תשע"ט 15 במאי 2019

ההלכה מוקדשת לרפואה שלמה והצלחתו של

אלירן בן שולמית

ולבשורות טובות בבדיקה ביום שני בעזרת השם יתברך ולרפואה שלמה אל נא רפא נא לו אמן כן יהי רצון.

הוקדש על ידי

משפחתו

בקשות אישיות באופן קבוע

שאלה: בהלכה יומית נכתב, שמותר לאדם להוסיף בקשות אישיות בברכות תפלת העמידה. האם מותר לעשות כן באופן קבוע, כלומר, להוסיף בכל יום תמיד בנוסח התפלה בקשה על דבר פרטי?

תשובה: אמת היא, שמותר לאדם להוסיף בברכות האמצעיות שבתפלת העמידה בקשות אישיות, כפי ענין הברכה. ובפרט בברכת שומע תפלה, רשאי להוסיף כל דבר שירצה. וכפי שביארנו כבר. ובזמנינו נדפס ברוב הסידורים של בני עדות המזרח, נוסח וידוי ותפלה על הפרנסה, לאמרו בברכת שומע תפלה. וענין זה מיוסד על דברי רבותינו, שהתירו להוסיף בקשות פרטיות באמצע תפלת העמידה.

והנה הרב בעל "טורי זהב" (סימן קכב) כתב, שכל מה שהתירו חכמינו להוסיף באמצע התפלה בקשות אישיות, זהו דוקא "לפי שעה", כלומר, בדרך ארעית, זמנית, אבל להוסיף בכל יום תוספת אישית בצורה קבועה, אין לעשות כן, משום שנראה הדבר כאילו משנה ממש מנוסח התפלה שתיקנו לנו רבותינו, שהרי הוא קובע לעצמו מטבע (כלומר, צורה קבועה) חדש לתפלתו.

והגאון מרן הרב חיד"א בברכי יוסף, כתב על דברי הט"ז, שאינם מחוורים (ברורים), אינם ברורים להלכה. ובספר כף החיים כתב, שאפילו לדברי הט"ז, מותר להוסיף באופן קבוע בתפלה, את נוסח הוידוי והתפלה על הפרנסה (המופיעים בסידורים החדשים בברכת שומע תפלה), כיון שנוסח זה נזכר כבר בדברי האר"י והזהר הקדוש, ואם כן מותר להוסיף נוסח זה בקביעות.

ובספר ילקוט יוסף, הביא דברי הזהר הקדוש מענין זה, שבדבריו מוכח, שבכל פעם שמתפלל האדם, יתודה על חטאיו בברכת שומע תפלה. והביא דברי המקובלים, שנכון גם להתפלל על הפרנסה בברכה זו באופן קבוע.

ואם כן לענין הלכה, לגבי הנוסח הקבוע של הוידוי והתפלה על הפרנסה, יש לסמוך על דברי הפוסקים המיקלים בזה להוסיפו אפילו באופן קבוע. אולם לענין שאר תפלות ותחינות, יש מקום להחמיר שלא לנהוג כן בקביעות, אלא מדי פעם בפעם ישנה את נוסח התפלה השגור בפיו.

וכן מספרים בשם הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, שאף שהיו לו בקשות קבועות בתפלתו, לרפואת חולים וכדומה, מכל מקום מדי פעם בפעם היה משנה את נוסח התפלה, או שהיה מפסיק בבקשות האישיות לזמן מה, בכדי שלא יראה כמטבע תפלה חדש. וזהו כדברי הט"ז.

שאלות ותשובות על ההלכה

בתפילת בתפילת שמונה בסידור רשומים קטעי תפילה עם נוסח בקשה שמתחילים ב"יש הנוהגים להוסיף בקשה זו:" אחרי השיבנו, אחרי רפאנו ואחרי יהי רצון השני. האם אפשר לקרוא את הקטעים הללו בתוך הסידור בזמן תפילת העמידה באופן קבוע? כ"ו סיון תשע"ט / 29 ביוני 2019

כמו שכתבנו, לא נכון לאמרם באופן קבוע, אלא לשנות מידי פעם.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

"קדיש"

אדם שנפטר מן העולם, מוטל על בניו שנשארו אחריו להקפיד באופן מיוחד להתפלל בכל יום שלוש תפילות במנין, כדי שיוכלו לומר קדיש על האב או האם. וכן אדם שחלילה נפטר בנו או בתו או אחיו או אחותו, יאמר קדיש לעלוי נשמתם. ומי שנפטר מן העולם ולא השאיר אחריו בנים, טוב לשכור עבורו תלמיד חכם שיאמר קדיש לעלוי נשמתו.......

לקריאת ההלכה

כיבוד הורים אחרי פטירתם

כשם שחייב אדם לכבד את הוריו בחייהם, כך עליו לכבדם לאחר מותם. ובודאי שאסור לו גם כן לזלזל בהוריו אחרי מותם. ובברייתא במסכת קידושין (דף לא:) מובא: היה הבן אומר דבר שמועה בשם אביו לאחר פטירתו, יאמר "כך אמר אבא הריני כפרת משכבו". כלומר, בכל פעם שמזכיר את אביו אחר מותו יוסיף "הריני כפר......

לקריאת ההלכה


דין קימה בפני אביו או רבו – תשובת מרן זצ"ל לנכדו

כל ההלכות שאנו מזכירים לגבי מורא אב ואם וכדומה, שוים בחיובם הן כלפי הבן והן כלפי הבת. ומה שאנו כותבים לעתים בלשון בן ואביו, או בת ואמה, אין זה אלא למשל ודוגמא בלבד. בעת שרואה הבן את הוריו עוברים לפניו, חייב לעמוד בפניהם מלא קומתו, דהיינו, עמידה ממש. אבל בגמרא (קידושין לג:) אמר רבי אבא אמר רבי ......

לקריאת ההלכה

כבוד חמיו וחמותו – מסימני סוף הגלות

בילקוט שמעוני אמרו, אמר לו דוד לשאול, "וְאָבִי רְאֵה גַּם רְאֵה אֶת כְּנַף מְעִילְךָ בְּיָדִי", (כלומר, דוד המלך קרא לחמיו שאול בתואר "אבי"). ומכאן למדו רבותינו שחייב אדם בכבוד חמיו כשם שחייב אדם בכבוד אביו, שהרי השווה הכתוב את חמיו לאביו. וטעם הדבר שחייב אדם לכבד את חמיו, מפני ש......

לקריאת ההלכה

על מי מוטל העול הכספי של הטיפול בהורים

הזכרנו כבר, שמכלל מצות כבוד אב ואם, נמצאים כל עניני הכבוד, כגון לדאוג להאכיל ולהשקות את הוריו כפי רצונם, ובכלל זה, כאשר ההורים מבוגרים מאד ואינם יכולים לדאוג לעצמם, על בניהם ובנותיהם לדאוג להם למאכל ומשקה ובגדים וכל כיוצא בזה. ודבר ידוע, שככל שהילדים נוהגים כבוד עם הוריהם בזקנתם, על ידי זה זוכים אף ......

לקריאת ההלכה

האב שמחל על כבודו ועל מוראו

הדברים שנדון בהם היום, הם יסודיים ביותר בהלכות כיבוד הורים. ביארנו בימים האחרונים, כמה עיקרי דינים השייכים לכיבוד אב ואם, ולמורא אב ואם. שיש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לכבד" את ההורים, כגון להאכילם ולהשקותם וכדומה. ויש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לירא" מן האב ומן האם, כגון, מ......

לקריאת ההלכה