הלכה ליום חמישי י' תמוז תש"פ 2 ביולי 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

המורה נעים צדיק בן שמחה וצלח זצ"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

משפחה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה?

תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".

ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב הרשב"א, שיש לברך על הבגד בשעת הקניין, כלומר, בשעת הקנייה, ולא בשעת הלבישה. וכן כתב הרא"ש, שלא תיקנו את הברכה אלא על שמחת הלב שיש לאדם בשעה שקונה אדם את הבגד החדש. וכן פסק מרן השלחן ערוך (סימן שכג), שיש לברך בשעת הקנייה ולא בשעת לבישת הבגד בפעם הראשונה.

אולם כתבו רבותינו האחרונים, שלמעשה מנהגינו שלא לברך על הבגד שהחיינו בשעת קנייתו, אלא בשעה שלובשו בפעם הראשונה, שאז שמחה היא לו, וראוי לו לברך שהחיינו. וכן פסק הגאון רבינו יוסף חיים בספר בן איש חי (פרשת ראה אות א), וכן דעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל. ומכיון שברכה זו תלויה במנהג, אין לשנות, ואין לברך שהחיינו בשעת הקנייה, אלא בשעת הלבישה דוקא כמנהג כל ישראל.

ועתה נגש לשאלה השנייה, האם יש לברך שהחיינו על כל בגד, או שיש בגדים שאין מברכים עליהם שהחיינו. הנה ברכת שהחיינו שנתקנה על שמחת הלב אינה שייכת אלא בבגד שאצל בני אדם רגילים מביא לשמחת הלב. וצריך שיהיה הבגד חשוב, שיהיה שייך לברך עליו שהחיינו. וכמו ששנינו במשנה, שעל "בית חדש" או כלים (בגדים) חדשים מברך שהחיינו. (ומכל מקום על קניית בית חדש עדיף יותר שלא לברך). ומשמע שהבגד צריך שיהיה חשוב, כשם שבית הוא דבר חשוב. ומכאן למדו רבותינו בעלי התוספות שאין לברך על דברים שאינן חשובים, כגון נעליים או אנפלאות (גרביים) שאין להם חשיבות גדולה כל כך לברך עליהם שהחיינו. וכן בודאי שאין לברך על חלוק (גופיה) וכיוצא בזה, שאין אלו דברים חשובים שיהיה נכון לברך עליהם שהחיינו. וכן המנהג פשוט, שאין מברכין שהחיינו אלא על בגדים חשובים, אבל לא על נעליים (רגילות, שאינן יקרות וחשובות עבורו), או גרביים וכיוצא באלה.

ולסיכום: הקונה בגד חדש צריך לברך שהחיינו. ונהגו לברך שהחיינו בשעה שלובש את הבגד בפעם הראשונה. ואין לברך שהחיינו על בגד שאין לו חשיבות כל כך, כמו גופיה או גרביים. וכן אין לברך שהחיינו על קניית נעליים שאין להן חשיבות כל כך.

שאלות ותשובות על ההלכה

חולצה או ז'קט וכדומה שאדם קונה, לא בתור בגד פנימי, אלא בגד יום יומי, וזה לא חגיגי ובעל ערך חשוב במיוחד עבורו אך עדיין מעט משמח אותו- האם צריך לברך עליו? האם רשאי ללבוש אותו בימי בין המצרים כשנחוץ לכך? כ"ג תמוז תשע"ח / 6 ביולי 2018

צריך לברך עליו שהחיינו. ואין לברך בימי בין המצרים.

לא הבנתי איך נעליים הם לא חשובות .הרי בברכות השחר מברכים שעשה לי כל צרכי והכוונה היא למנעלים . שהרי ביום כיפור לא מברכים ברכה זו. ג' שבט תשע"ז / 30 בינואר 2017

כתבנו, שנעליים שאין להן חשיבות, אין לברך עליהן. אבל נעלים חשובות, יש לברך עליהן. ובזמנינו נעלי בית למשל, אינן חשובות ומשמחות לברך עליהן. וכך המנהג.

האם מברכים שהחיינו על טלית קטן מכותנה שנלבש כמו גופיה ומה הדין לגבי טלית קטן מצמר? ה' תמוז תשע"ו / 11 ביולי 2016

לא נוהגים לברך שהחיינו על טלית קטן, מפני שהוא בגד שאין לו כל כך חשיבות. 

על רכישת בית, שאין דבר יותר חשוב מדוע לא מברכים? ה' תמוז תשע"ו / 11 ביולי 2016

בית חדש, מאחר ויש בזה מחלוקת הפוסקים, שאינו בגד, אלא כלים חדשים, נוהגים שמברך שהחיינו על בגד או פרי חדש, ופוטר את הבית.

יש נעליים שהן מאוד יקרות וקונים פעם בשנה וכיו״ב מדוע לא מברכים? ה' תמוז תשע"ו / 11 ביולי 2016

נעליים יקרות, רשאי לברך עליהן

אני קצת מבולבל, בהלכה הקודמת (גר שנתגייר...) הובהר שעליו לנהוג כפסקי מרן השולחן ערוך - מרא דאתרא ובהלכה פה - פסק הרב כנגד מרן שיש לברך בשעת הלבישה ולא הקנייה.
אז איך לנהוג? לא מובן. כ"ד סיון תש"ע / 6 ביוני 2010

שלום רב!

באופן כללי, אנו פוסקים בכל ענין על פי הוראות מרן השלחן ערוך, שקבלנו הוראותיו. אולם יש מעט מקרים יוצאי דופן, שבהם מכיון שהמנהג אינו כדעת מרן, אין אנו פוסקים כמוהו. ויש עוד כללים בזה.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

כיצד נמדדת החשיבות לבגד?
האין  זה משתנה מבן אדם לרעהו? 

לדוגמא, חשיבות קניית נעליים לאדם מסוים עשויה להיות בעלת ערך מאוד גבוה  להבדיל מאדם אחר. זה יכול להיות תלוי במצב כלכלי או חביבות המוצר בעיניו וכו'. 
אם כך, מזה בגד חשוב? כ' סיון תש"ע / 2 ביוני 2010

שלום רב!

נעליים, גם אם הן יקרות, מכל מקום אינן מכובדות ונכבדות. ומאחר שכך כתבו כל הפוסקים, אין לשנות בזה מאדם לאדם. וכן בגד העשוי לספוג הזיעה, כמו גופיה, אינו חשוב אפילו אם הוא יקר ומיוחד מאד. אמנם יש מקרים שבהם תלוי הדבר בחשיבות בעיני כל אדם ואדם. וכפי שכתבו פוסקים, לגבי מי שקנה בגד "יד שנייה", שאז אם הבגד נכבד מאד בעיניו, וכגון שהוא עני, יוכל לברך עליו שהחיינו, אבל סתם אדם אינו מברך שהחיינו על כך.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה


הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

בין כיפור לסוכות - דפנות הסוכה

הימים הללו, שבין יום הכפורים לסוכות, הם ימים מקודשים, ואנו עוסקים בהם במצות הסוכה, ללכת מחיל אל חיל. ואמרו רבותינו, כי ארבע הימים שבין יום הכפורים לחג הסוכות, נזכרים ונעשים כימים המקודשים, והם כימי חול המועד, ובהם עוסקים כל ישראל במצוות, סוכה ולולב, ומעשים הללו מעוררים בלב ישראל לאהוב את ה' יתבר......

לקריאת ההלכה

השומע קול רעם בלילה

שתי שאלות: השומע קול רעם מתוך שינה, האם רשאי לברך על הרעם, בלי נטילת ידיים? והאם יש לברך על הברקים בכל פעם, או רק פעם אחת ביום? בהלכות הקודמות ביארנו, שאדם הרואה ברקים מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך ה......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה