הלכה ליום חמישי י' תמוז תש"פ 2 ביולי 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

המורה נעים צדיק בן שמחה וצלח זצ"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

משפחה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה?

תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".

ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב הרשב"א, שיש לברך על הבגד בשעת הקניין, כלומר, בשעת הקנייה, ולא בשעת הלבישה. וכן כתב הרא"ש, שלא תיקנו את הברכה אלא על שמחת הלב שיש לאדם בשעה שקונה אדם את הבגד החדש. וכן פסק מרן השלחן ערוך (סימן שכג), שיש לברך בשעת הקנייה ולא בשעת לבישת הבגד בפעם הראשונה.

אולם כתבו רבותינו האחרונים, שלמעשה מנהגינו שלא לברך על הבגד שהחיינו בשעת קנייתו, אלא בשעה שלובשו בפעם הראשונה, שאז שמחה היא לו, וראוי לו לברך שהחיינו. וכן פסק הגאון רבינו יוסף חיים בספר בן איש חי (פרשת ראה אות א), וכן דעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל. ומכיון שברכה זו תלויה במנהג, אין לשנות, ואין לברך שהחיינו בשעת הקנייה, אלא בשעת הלבישה דוקא כמנהג כל ישראל.

ועתה נגש לשאלה השנייה, האם יש לברך שהחיינו על כל בגד, או שיש בגדים שאין מברכים עליהם שהחיינו. הנה ברכת שהחיינו שנתקנה על שמחת הלב אינה שייכת אלא בבגד שאצל בני אדם רגילים מביא לשמחת הלב. וצריך שיהיה הבגד חשוב, שיהיה שייך לברך עליו שהחיינו. וכמו ששנינו במשנה, שעל "בית חדש" או כלים (בגדים) חדשים מברך שהחיינו. (ומכל מקום על קניית בית חדש עדיף יותר שלא לברך). ומשמע שהבגד צריך שיהיה חשוב, כשם שבית הוא דבר חשוב. ומכאן למדו רבותינו בעלי התוספות שאין לברך על דברים שאינן חשובים, כגון נעליים או אנפלאות (גרביים) שאין להם חשיבות גדולה כל כך לברך עליהם שהחיינו. וכן בודאי שאין לברך על חלוק (גופיה) וכיוצא בזה, שאין אלו דברים חשובים שיהיה נכון לברך עליהם שהחיינו. וכן המנהג פשוט, שאין מברכין שהחיינו אלא על בגדים חשובים, אבל לא על נעליים (רגילות, שאינן יקרות וחשובות עבורו), או גרביים וכיוצא באלה.

ולסיכום: הקונה בגד חדש צריך לברך שהחיינו. ונהגו לברך שהחיינו בשעה שלובש את הבגד בפעם הראשונה. ואין לברך שהחיינו על בגד שאין לו חשיבות כל כך, כמו גופיה או גרביים. וכן אין לברך שהחיינו על קניית נעליים שאין להן חשיבות כל כך.

שאלות ותשובות על ההלכה

חולצה או ז'קט וכדומה שאדם קונה, לא בתור בגד פנימי, אלא בגד יום יומי, וזה לא חגיגי ובעל ערך חשוב במיוחד עבורו אך עדיין מעט משמח אותו- האם צריך לברך עליו? האם רשאי ללבוש אותו בימי בין המצרים כשנחוץ לכך? כ"ג תמוז תשע"ח / 6 ביולי 2018

צריך לברך עליו שהחיינו. ואין לברך בימי בין המצרים.

לא הבנתי איך נעליים הם לא חשובות .הרי בברכות השחר מברכים שעשה לי כל צרכי והכוונה היא למנעלים . שהרי ביום כיפור לא מברכים ברכה זו. ג' שבט תשע"ז / 30 בינואר 2017

כתבנו, שנעליים שאין להן חשיבות, אין לברך עליהן. אבל נעלים חשובות, יש לברך עליהן. ובזמנינו נעלי בית למשל, אינן חשובות ומשמחות לברך עליהן. וכך המנהג.

האם מברכים שהחיינו על טלית קטן מכותנה שנלבש כמו גופיה ומה הדין לגבי טלית קטן מצמר? ה' תמוז תשע"ו / 11 ביולי 2016

לא נוהגים לברך שהחיינו על טלית קטן, מפני שהוא בגד שאין לו כל כך חשיבות. 

על רכישת בית, שאין דבר יותר חשוב מדוע לא מברכים? ה' תמוז תשע"ו / 11 ביולי 2016

בית חדש, מאחר ויש בזה מחלוקת הפוסקים, שאינו בגד, אלא כלים חדשים, נוהגים שמברך שהחיינו על בגד או פרי חדש, ופוטר את הבית.

יש נעליים שהן מאוד יקרות וקונים פעם בשנה וכיו״ב מדוע לא מברכים? ה' תמוז תשע"ו / 11 ביולי 2016

נעליים יקרות, רשאי לברך עליהן

אני קצת מבולבל, בהלכה הקודמת (גר שנתגייר...) הובהר שעליו לנהוג כפסקי מרן השולחן ערוך - מרא דאתרא ובהלכה פה - פסק הרב כנגד מרן שיש לברך בשעת הלבישה ולא הקנייה.
אז איך לנהוג? לא מובן. כ"ד סיון תש"ע / 6 ביוני 2010

שלום רב!

באופן כללי, אנו פוסקים בכל ענין על פי הוראות מרן השלחן ערוך, שקבלנו הוראותיו. אולם יש מעט מקרים יוצאי דופן, שבהם מכיון שהמנהג אינו כדעת מרן, אין אנו פוסקים כמוהו. ויש עוד כללים בזה.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

כיצד נמדדת החשיבות לבגד?
האין  זה משתנה מבן אדם לרעהו? 

לדוגמא, חשיבות קניית נעליים לאדם מסוים עשויה להיות בעלת ערך מאוד גבוה  להבדיל מאדם אחר. זה יכול להיות תלוי במצב כלכלי או חביבות המוצר בעיניו וכו'. 
אם כך, מזה בגד חשוב? כ' סיון תש"ע / 2 ביוני 2010

שלום רב!

נעליים, גם אם הן יקרות, מכל מקום אינן מכובדות ונכבדות. ומאחר שכך כתבו כל הפוסקים, אין לשנות בזה מאדם לאדם. וכן בגד העשוי לספוג הזיעה, כמו גופיה, אינו חשוב אפילו אם הוא יקר ומיוחד מאד. אמנם יש מקרים שבהם תלוי הדבר בחשיבות בעיני כל אדם ואדם. וכפי שכתבו פוסקים, לגבי מי שקנה בגד "יד שנייה", שאז אם הבגד נכבד מאד בעיניו, וכגון שהוא עני, יוכל לברך עליו שהחיינו, אבל סתם אדם אינו מברך שהחיינו על כך.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה


דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תש"פ

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. מנהג הספרדים אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, ו......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה. דג שנאפה עם בשר אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר&quo......

לקריאת ההלכה

הלכות ערב תשעה באב

בספר המנהגים לרבינו אייזיק טירנא כתב שלא יטייל אדם בערב תשעה באב, וכן פסק הרמ"א, וכן נראה שפוסק מרן הרב חיד"א, והביאו דין זה עוד מגדולי האחרונים. ערב תשעה באב, בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית (אחרי חצות היום כמו שנבאר), אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין, ונהגו בזה איס......

לקריאת ההלכה

דין ברכת הגומל

תקנו רבותינו, שמי שאירע לו איזה דבר שיש בו קצת סכנה, עליו להודות להשם יתברך על הטובה אשר גמלו, בפני עשרה אנשים מישראל. וכפי שנבאר. בגמרא במסכת ברכות (נד.), אמר רב יהודה אמר רב, ארבעה צריכין להודות (כלומר, לברך הגומל), יורדי הים כשיעלו ממנו, והולכי מדברות כשיגיעו לישוב, ומי שהיה חולה ונתרפא, ומי ש......

לקריאת ההלכה