הלכה ליום רביעי 20 Kislev 5779 נובמבר 28 2018

חיוב נשים בהדלקת נר חנוכה

נשים, פטורות מכל מצות התורה ש"הזמן גרמן". כלומר, מצוות התלויות בזמן מסויים, ואינן נוהגות תמיד, כגון מצות לולב בסוכות, ומצות שופר בראש השנה, נשים פטורות מהן.

ומכל מקום נשים חייבות בהדלקת נר חנוכה, הואיל ואף הן היו באותו נס של הצלת ישראל בחג החנוכה. ולכן אף אשה נשואה, אם בעלה אינו יכול להדליק נרות חנוכה בביתו, כגון שצריך לצאת למקום רחוק, ראוי ונכון שימנה את אשתו שתהיה שלוחתו להדליק את הנרות במקומו, ויוצא ידי חובה אפילו אם אינו נמצא שם בשעת ההדלקה.

וכן אשה שהיא דרה לבדה, חייבת להדליק נרות חנוכה, כדין האיש ממש.

מי שעתיד לחזור לביתו בשעה מאוחרת
כתב מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שאם אדם יודע כי הוא עתיד לחזור לביתו באותו לילה בשעה מאוחרת, עדיף שימנה את אשתו שתדליק הנרות בזמן הראוי להדלקת נרות לכתחילה, דהיינו כרבע שעה לאחר שקיעת החמה, מאשר שידליק בעצמו בשעה מאוחרת. ואף על פי שבכל המצוות אנו אומרים "מצוה בו יותר מבשלוחו", מכל מקום כאן עדיף שימנה את אשתו להדליק נרות, משום שעל ידה מתקיימת המצוה בזמן הראוי לה כתקנת חז"ל. ומלבד זה יש לומר, שכשהאשה מדליקה נרות במקום בעלה, לא נחשב הדבר שאינו מקיים המצוה בעצמו, משום שאשתו כגופו, ואם כן כשמדליקה האשה נרות הרי הוא כאילו הדליק בעצמו.

ומכל מקום למנהג האשכנזים שכל אחד מבני הבית מדליק נרות חנוכה, אם נמצא הבעל במקום שיכול להדליק, טוב שידליק בעצמו בלא ברכה, ואשתו תדליק בביתו בברכה, ואם יכול הבעל, טוב שישמע ברכות ההדלקה מאדם אחר.

אף על פי שנשים חייבות בהדלקת נר חנוכה, מכל מקום כשבעל הבית מדליק נרות חנוכה בבית, אין אשתו ובנותיו מדליקות נרות בפני עצמן, ואפילו למנהג האשכנזים שכל אחד מבני הבית מדליק בפני עצמו, מכל מקום אשתו ובנותיו אינן מדליקות בפני עצמן. ורק אם האשה נמצאת לבדה בביתה, כגון אשה שאינה נשואה עדיין, או שאין בעלה נמצא בבית בשעת ההדלקה, תדליק האשה נרות חנוכה.

אדם שלא היה נוכח בשעת ההדלקה בלילה ראשון של חנוכה
והנה מוטל עלינו לבאר דבר נוסף, והוא, שכאשר הבעל יודע שיגיע מאוחר לביתו, ולכן הוא מורה לאשתו שתברך ותדליק במקומו, הרי שהוא יוצא ידי חובת ההדלקה והברכות בהדלקה של אשתו. אולם אם אירע שכבר בלילה הראשון של חנוכה הדליקה האשה את הנרות עבור הבעל, נמצא שהיא מברכת גם ברכת "שהחיינו" על ההדלקה בלילה הראשון. והבעל, עדיין לא בירך שהחיינו. ועל כן ביום השני כאשר יבא הוא לביתו, יהיה עליו להדליק נרות ולהוסיף לברך ברכת שהחיינו על הדלקה, שהרי זו ההדלקה הראשונה עבורו.

שאלות ותשובות על ההלכה

אם הבעל נמצא באמריקה ואישתו בארץ האם הוא יוצא ידי חובתו במה שאישתו מדליקה אע"פ שזה לא באותם שעות? 23 Kislev 5779 / דצמבר 1 2018

מאחר וכאן בארץ מדליקים לפני זמן ההדלקה בארצות הברית, לכן הוא יוצא ידי חובה בהדלקה של אשתו בארץ, ואינו צריך להדליק. ועל כל פנים בודאי שלא יברך.

מה קורה אם הבעל מדליק ביום הראשון, וביום השני האישה מדליקה, האם היא צריכה לברך גם שהחיינו? 23 Kislev 5779 / דצמבר 1 2018

היא אינה מברכת שהחיינו, משום שהיא כבר שמעה את הברכה מבעלה ביום הראשון, ויצאה ידי חובה.

לגבי ברכת שהחיינו של הבעל, כאשר לא שמע ביום הראשון ואשתו ברכה, כתבתם שהבעל יברך ביום השני.
א. איפה הרב עובדיה כותב את זה?
ב. כף החיים (תרע"ו, כו), וגם המשנה ברורה (תרע"ו, ז) בשם המגן אברהם כותבים אחרת- שלא צריך לברך שהחיינו, כיון שאשתו כגופו, ומכיון שהיא הוציאה אותו ידי חובה בלילה הראשון- לא יברך. אם כך, למה לא נאמר ספק ברכות להקל- ולא תברך?
ג. בדבר שיש בו מחלוקת כזו בין הפוסקים- האם לא ראוי לכתוב את דעות החולקים גם כן, ולסיים שדעת מרן הרב עובדיה לא לברך!? 23 Kislev 5779 / דצמבר 1 2018

מרן זצ"ל ב"קול סיני" (לפני כחמישים שנה) כתב כדבריכם, שאין לברך שהחיינו בלילה השני, משום ספק ברכות. ואחר כך שוב ישב על מדוכה זו, בכמה מקומות, ובכללם בספרו חזון עובדיה על הלכות חנוכה, וחזר בו מדבריו הראשונים, והעלה שאין לחוש בזה לספק ברכות, ושיש לברך שהחיינו. והביא ראיות גדולות לדבריו. ומה שאין אנו מביאים את כל השיטות, הוא משום שאנו מביאים, בפרט בזמני חגים, את עיקרי הדינים והשיטות בקצרה, ואי אפשר להאריך בכל שיטה ושיטה, באופן שיגרום בלבול.

בנושא חיוב נשים בהלל של חנוכה: האם חיבות לאמר הלל בחנוכה? אם כן, האם בברכה? אם כן, האם מוציאות גברים ידי חובה? 28 Kislev 5778 / דצמבר 16 2017

לא חייבות, אבל מצוה לומר, בלי ברכה. ואינן מוציאות אנשים ידי חובה, הואיל ואינן מחוייבות מן הדין. והזמן היחיד בשנה שנשים ספרדיות מברכות על ההלל, הוא בליל פסח.

למה הברכה היא להדליק נר מנוכה , ומקומות אחרים רשום נר של חנוכה , האם ספרדים אומרים נר חנוכה ואשכנזים אומרים של חנוכה או שבכלל לא נכון להגיד של חנוכה ? 25 Kislev 5778 / דצמבר 13 2017

האשכנזים ברובם אומרים נר של חנוכה (כפי הנוסחה בכמה מקומות ומהם בשבת כג.), והספרדים אומרים נר חנוכה. שכן הנוסחא במסכת סופרים. וכמו שפסק בשו"ת יביע אומר חלק שמיני סימן יא

האם האשה צריכה להיות נוכחת בשעת הדלקת הנרות? 24 Kislev 5778 / דצמבר 12 2017

מצוה להיות שם, אבל לא חיוב

 

בחורה רווקה שהדליקה נרות בבית הוריה והגיעה לביתה בשעה מאוחרת. האם צריכה להדליק נרות גם בדירתה? 27 Kislev 5777 / דצמבר 27 2016

בחורה שגרה בדירה משלה, והיא מפרנסת את עצמה, עליה להדליק נרות בביתה, אף על פי ששמעה וראתה כבר את הדלקת הנרות בבית הוריה.

מה קורה כאשר האישה מדליקה ביום השני במקום הבעל וזו לא היתה בלילה ראשון (עבדה עד מאוחר) האם תצטרך האישה לברך שהחיינו? 24 Kislev 5776 / דצמבר 6 2015

אם האשה לא היתה נוכחת ביום הראשון בשעת הדלקת נרות חנוכה, עליה לברך שהחיינו ביום השני. ולדעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, יש לברך שהחיינו בשעת הדלקת הנרות, ולא באמצע היום.

ואם האשה היא זו שלא הייתה בלילה הראשון, האם רשאית לברך שהחיינו בלילה השני? 21 Kislev 5775 / דצמבר 13 2014

רשאית לברך שהחיינו בלילה השני.

כתבתם שאם הבעל יצא ידי חובת ההדלקה בלילה הראשון ע"י אשתו, בלילה השני עליו לברך שהחיינו.
המשנ"ב פוסר בסימן תרע"ו ס"ק ז ושם בשער הציון אות יב שאינו מברך, אנא בארו לי על מה כבודם מסתמכים? 20 Kislev 5771 / נובמבר 27 2010

שלום וברכה!

מרן שליט"א כתב בספרו על הלכות אבלות חלק א, שמי שהיה אונן בלילה הראשון של חנוכה, ואשתו הלדיקה נר חנוכה, הרי הוא מברך שהחיינו בלילה השני שהוא מדליק. ודיברנו עמו בזה, ועיקר טעמו, מכיון שאף על פי שלדעת הרבה פוסקים ומרן השלחן ערוך, הרי שיצא ידי חובת ההדלקה בלילה הראשון, מכל מקום כיון שאינו יוצא ידי חובת הברכה, משום שמכוין שלא לצאת ידי חובה (לענין אונן, אבל בנדון שלנו אינו שומע בכלל את הברכה), אף על פי שיצא ידי חובת ההדלקה, מברך בפעם הראשונה שמדליק. 

בברכת התורה,
הלכה יומית.

האם כאשר הבעל הדליק בחמשת הימים הראשונים ובשישי אישתו מדלקת, האם אישתו צריכה לברך שהחיינו, מאחר וזו הדלקתה הראשונה? 19 Kislev 5770 / דצמבר 6 2009

שלום רב!

אשה שלא שמעה את הברכות מבעלה בימים הראשונים, והיא מדליקה באחד הימים, תברך שהחיינו על הדלקת הנרות.
תשובת הגאון רבי גולן אלוף שליט"א.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Affixing a Mezuzah to One’s Porch

Question: Where should one affix the Mezuzah to the doorpost of one’s porch: On the right of the entrance from the house to the porch or on the right of the entrance from the porch to the house? Answer: The Gemara (Yoma 11b) states that our Sages derived from the verse “On the doorpos......

לקריאת ההלכה

Kissing the Mezuzah and Wearing a Mezuzah for Protection

Question: May one place a Mezuzah on a necklace and wear it around one’s neck as an amulet? Similarly, is it proper to kiss the Mezuzah and Sefer Torah? Answer: The Mitzvah of Mezuzah has a special property in that in its merit, Hashem protects the doorways of the houses of the Jewish natio......

לקריאת ההלכה

The Mitzvah of Mezuzah

There is a positive Torah commandment to write the two paragraphs of “Shema Yisrael” and “Ve’Haya Im Shamo’a” on parchment and affix this parchment on the doorpost of one’s home, as the verse states, “And you shall write them on the doorposts of your h......

לקריאת ההלכה

The Proper Time to Affix One’s Mezuzot

Question: We are moving into a brand new house which we just purchased in approximately one month and we have already affixed the Mezuzot. Was it correct to do so? Answer: The obligation of the Mitzvah of Mezuzah rests upon one who resides in the house. However, if one has a completely empty hous......

לקריאת ההלכה


Opening a Faucet and Soaking Seeds in Water on Shabbat

Soaking Seeds on Shabbat We have been asked regarding people who have a pet parrot at home and they must soak different kinds of seeds in order to feed them to the parrot. Is this permissible on Shabbat or not? At first glance, it would seem that this should be prohibited based on what the Ramba......

לקריאת ההלכה

Personal Modesty

The Gemara (Yoma 47a) states: “Our Sages taught: Kimchit had seven sons, all of whom served as Kohanim Gedolim (High Priests). The Sages asked her, ‘What have you done to merit this?’ She replied, ‘The beams of my house have never seen the braids of my hair.’” Ras......

לקריאת ההלכה

Placing Flowers in a Vase on Shabbat

Question: Is one permitted to place a bouquet of flowers into a vase filled with water on Shabbat or is this forbidden? Answer: In the previous Halacha we have explained that one of the forbidden works on Shabbat is planting. We have also quoted the Gemara which states that water trees or seeds o......

לקריאת ההלכה

The Forbidden Work of Planting on Shabbat

The Torah (Shemot 20) states: “Remember the day of Shabbat to sanctify it. Six days you shall work and perform all of your labor and the seventh day shall be a Shabbat for Hashem, your G-d etc. For in six days Hashem created the Heavens and the earth and on He rested on the seventh day. Thus, ......

לקריאת ההלכה