הלכה ליום שלישי כ"ג אייר תשע"ח 8 במאי 2018

והעמידו תלמידים הרבה

שנינו בפרקי אבות, משה קיבל תורה מסיני, ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים, וזקנים לנביאים, ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה. הם אמרו שלשה דברים, הוו מתונים בדין, "והַעַמידו תלמידים הרבה", ועשו סייג לתורה.

מובא באבות דרבי נתן, בית שמאי אומרים, אל ישנה אדם (לא ילמד אדם) אלא למי שהוא חכם ועניו ובן תורה. ובית הלל אומרים, לכל אדם ישנה, כי הרבה פושעים היו בהם בישראל, ובשביל שנתקרבו ללימוד תורה, יצאו מהם צדיקים וחסידים.

והנה טעמם של בית שמאי הוא מובן מאד, כי אם ישנה אדם לתלמיד שהוא אינו עניו, הרי שהוא עלול לגדול קצת בתורה, ומיד יחשוב עצמו לחכם גדול, וימהר לחלוק על גדולי הדור, ויביא לחורבן גדול במעשיו. וכן אם ילמד אדם תלמיד שהוא אינו חכם, הרי שגם אם ילמד תורה כמה שנים, עדיין מחמת טפשותו ימהר לפרש את דברי התורה בצורה מעוותת, ויביא גם הוא לחורבן גדול. וכן על זה הדרך. וכבר ההיסטוריה הוכיחה על כמה תלמידים בלתי הגונים, שלמדו כמה שנים תורה, ואחר כך הלכו והסיתו והדיחו את ישראל. ואילו לטעמם של בית הלל, כדאי לנו להכנס לסיכון זה,  ולו מפני שעל ידי מאור התורה רבים מאד התקרבו לדרך התורה, ויצאו מהם כמה צדיקים וחסידים.

ועל אף שהלכה כבית הלל, שיש ללמד את התורה לכל אדם, מכל מקום אין הכוונה ללמד כל אדם ממש, כמו שאמרו בחולין (קלג.) שהשונה לתלמיד שאינו הגון, נופל בגיהנם. ופירש מרן רבינו הגדול זצ"ל, שזהו כאשר ידוע לנו בודאות שהתלמיד הזה הולך בדרך שאינה טובה, אבל לסתם אדם שמעשיו סתומים, מצוה ללמדו תורה.

ומכל מקום כתב מרן רבינו זצ"ל, שבזמנינו נראה שיש ללמד תורה אפילו לתלמידים שאינן הגונים, כל שהם נראים בדרך של "תינוק שנשבה", שמחמת חינוך קלוקל אינם שומרים כדת תורה ומצוות, ולכם יש לקרב גם את האסירים בבתי הסוהר שנשפטו על עבירות חמורות שבידם, כי עדיין מצוה ללמד אותם ולשקם אותם וללמדם מוסר, כאשר עינינו הרואות שרבים מהם חזרו למוטב, וכל אחד מהם הוא עולם מלא. וכן הורה לנו פעם, ללמוד עם צעיר אחד שהיה בן תורה, ובעוונות הרבים נעשה פורק עול, שאולי על ידי זה יוכל לשוב למוטב. (אבל באמת מי שרואים שאינו לומד אלא על מנת לקלקל, אסור ללמדו תורה).

וכן יראה כל אדם, לקרב את קרוביו כמה שיוכל, החלש יאמר גיבור אני, לזַכותם בתורה ובמצוות כמה שניתן, ואל יכביד עליהם יותר מדאי בדברים, רק ידבר איתם בדרכי נועם, שיראו לקבל על עצמם ולו קבלה אחת טובה, שמתוך כך יתקדמו הלאה והלאה, ואפשר שיצאו מהם כמה צדיקים וחסידים. ועל ידי הרשמת החברים ל"הלכה יומית" בהסכמתם, זוכים בזה ללמדם תורה יום יום, ומאור התורה שילמדו ודאי יקדם אותם מאד מבחינה רוחנית, ללמוד וללמד לשמור ולעשות, וכפי שראינו ברוך ה' פרי בעמל זה, שכיום יש להלכה יומית יותר מעשרים אלף מנויים קבועים הלומדים את ההלכות דבר יום ביומו, ועוד רבים מאד שמקבלים את ההלכות בדרכים אחרות, ועולים ומתעלים ונעשים יודעי תורה, אשריהם ואשרי חלקם.

שאלות ותשובות על ההלכה

איפה ניתן למצוא את המקור שכתב הרב עובדיה יוסף, עליו נסמכים הדברים הללו (בקשר ל״העמידו תלמידים הרבה״) ? כ' אייר תשע"ז / 16 במאי 2017

ספר ענף עץ אבות, עמוד ה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

החמץ והקטניות בפסח – שנת התשע"ח

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מצות יאכל את שבעת הימים, ולא יראה לך חמץ ולא יראה לך שאור בכל גבולך". וענין החימוץ שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ, ומרגע שהחמיץ, אסור אותו החמץ בפסח באכילה ובהנאה, ......

לקריאת ההלכה

בדיקת וביטול חמץ

דין בדיקת חמץ אור לארבעה עשר בניסן שיחול השנה (תשע"ח) ביום חמישי בלילה (ליל יום שישי), בודקין את החמץ לאור הנר. וצריך שיהיה הנר של שעוה, (או משמן פרפין מוקשה כפי שמצוי בזמנינו), כתקנת חז"ל. ואם אין לו נר, אבל יש לו פנס קטן שיכול להכניסו למקומות שצריך לבדוק בהן כהוגן, מותר לבדוק עם פנס כזה......

לקריאת ההלכה


"זכר למחצית השקל" – התשע"ח

נוהגים לתת לפני פורים מעות "זכר למחצית השקל", כמו שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. ונוהגים לגבות את המעות בבית הכנסת בליל פורים קודם קריאת המגילה, וכמו שאמרו חז"ל (מגילה דף יג ע"ב) "גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שעתיד המן לשקול שקלים על ישראל לפיכך הקדים ש......

לקריאת ההלכה

"מרור" "שולחן עורך" "צפון" – אזהרת מרן זצ"ל - והבהרה בענין סיגריות אלקטרוניות בפסח

--------------------------- הבהרה: בענין מה שפרסמנו, כי לדעת מרן זצ"ל מותר להשמש בפסח בסיגריות רגילות (מלבד הבעיה הכללית בעישון סיגריות בכל ימות השנה, כי הן מסוכנות לבריאות). יש לציין כי לפי מה שנתפרסם, בסיגריות אלקטרוניות יש חשש תערובת חמץ. ונתברר שטעם הנוזל בתוכן אינו פגום כלל (רק שאי אפשר......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בהלכות הקודמות הזכרנו שאין להשתמש בפסח בכלי חמץ, מפני שהם בלועים מחמץ כמו שהסברנו. והנה דיני הכשר כלים לפסח הם קשים גם מבחינה הלכתית וגם מבחינה מעשית, ומרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל סידר לנו בחבוריו ובשעוריו את דיני הכשרת הכלים לחג הפסח. בזמנינו, שאנו חיים בדורות של שפע שמשפיע ה' ......

לקריאת ההלכה

זהירות בעניני חמץ

איסור אכילת והנאה מן החמץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי חג הפסח "מצות יאכל את שבעת הימים, ולא יראה לך חמץ ולא יראה לך שאור בכל גבולך". ובגמרא במסכת פסחים (דף כא: ועוד), למדו רבותינו ממדרש הפסוקים, שהחמץ בפסח אסור באכילה, וכמו כן הוא אסור בהנאה, שאפילו אם הוא אינו אוכל מן החמץ בפסח, אס......

לקריאת ההלכה