הלכה ליום שלישי ה' אדר תשע"ח 20 בפברואר 2018

דילוג בקריאת המגילה

כל אדם מישראל חייב בקריאת המגילה ביום הפורים, וצריך לקרותה בלילה ולשוב ולקרותה ביום, שנאמר "אֱלֹהַי, אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא דֽוּמִיָּה לִי". ופסוק זה נאמר בספר תהילים בפרק "למנצח על אילת השחר", ואמרו בגמרא (יומא כט.) שאסתר נמשלה לאיילת השחר. ולכן מפרק זה אנו למדים לענין המגילה שנכתבה על ידי אסתר המלכה יחד עם מרדכי היהודי, והם שתקנו לנו לקרותה בימי הפורים.

ומכל מקום מכיון שלא כולם בקיאים בקריאת המגילה, וגם לא לכולם יש מגילה כשרה כתובה על גבי קלף, לכן אנו נוהגים לצאת ידי חובת קריאת המגילה מדין "שומע כעונה", כלומר, מי ששומע קריאת מגילה ממי שקורא אותה מתוך מגילה כשרה, יוצא ידי חובת הקריאה כאילו הוא קרא בעצמו. לכן קורא השליח ציבור מתוך מגילה כשרה, והוא מכוין להוציא את כלל הציבור ידי חובת הקריאה, וגם הציבור כולו צריכים לכוין לצאת ידי חובה בקריאתו, והרי זה כמו שהם קוראים בעצמם ממש.

בעת קריאת המגילה אסור לדבר בשום עניין עד לאחר הברכה שבסוף קריאת המגילה. ואם השומע את הקריאה עבר ודיבר דברים אחרים בעוד שהקורא ממשיך בקריאתו, לא יצא ידי חובתו, ודינו כדין מי שלא שמע חלק מקריאת המגילה וכפי שיבואר להלן.

צריך לדקדק היטב בקריאת המגילה, ובפרט יש להזהר בזה בזמן ששומעים את השליח ציבור קורא במגילה, שלא לאבד אף מילה אחת מן הקריאה במגילה, משום שלדעת רבים מהפוסקים, (ומהם הרשב"א והר"ן ועוד), אם חיסר תיבה (מילה) אחת מהמגילה לא יצא ידי חובתו.

ומכל מקום אם קרה לאדם שמחמת איזה רעש וכדומה לא שמע כמה מילים מקריאת המגילה, יכול לקרות את אותן המילים מתוך המגילה שבידו, אפילו אם היא אינה מגילה כשרה אלא מגילה מודפסת, ויזדרז בקריאתו וימשיך עד מקום שהשליח ציבור קורא בו, ואז ישתוק וימשיך לשמוע הקריאה מפי השליח ציבור. (ויוצא בזה ידי חובתו, כל זמן ששמע לפחות את רוב קריאת המגילה מפי השליח ציבור, ורק מיעוט המגילה קרא בעצמו מתוך המגילה המודפסת אשר בידו).

לשמיעת שיעוריו של מרן זצ"ל (מלפני שנים רבות) בנושא:

קריאת המגילה מפי הגר"ע יוסף שליט"א

אורך השיעור: 00:35:55         הורד     (32.89 MB)

דיני פורים ואגדה חלק א

אורך השיעור: 01:04:02         הורד     (29.32 MB)

המשך דיני פורים ואגדה חלק ב

אורך השיעור: 00:45:48         הורד     (20.97 MB)

שאלות ותשובות על ההלכה

אישה שלא בירכה ברכות השחר ושמעה קריאת מגילה. האם נחשב לה שיצאה בקריאת מגילה ? ט"ו אדר תשע"ז / 13 במרץ 2017

יצאה ידי חובה

אצלינו קוראים את המגילה ביום לנשים, אחרי סעודה, האם זה מנהג טוב? ט' אדר תשע"ז / 7 במרץ 2017

לא נכון כלל לעשות כן, אלא יקראו לפני הסעודה.

לכאורה משמע מהאמור שגם מי שדיבר אך השלים את החסר בעצמו
או שדיבר בזמן שהקורא לא התקדם כגון שגער על הילדים שיהיו בשקט, גם הוא לא יצא ידי חובה אף בדיעבד, ושמענו שבמקרה זה יצא י"ח בדיעבד אף שדיבר? ט' אדר תשע"ז / 7 במרץ 2017

במקרה כזה בהחלט יוצא ידי חובה. כל ששומע רוב המגילה מפי הקורא.

האם ניתן לקרוא קריאת המגילה והמגילה לא מקלף, לאישה בבית ולהוציא אותה ידי חובה? ט' אדר תשע"ז / 7 במרץ 2017

אין לקרוא לנשים מגילה מתוך מגילה שאינה כשרה.

האם מותר להרעיש בזמן קריאת "המן" ? ט' אדר תשע"ז / 7 במרץ 2017

מן הדין מותר. אבל הדבר גורם הפרעה לכלל, ולכן לא נכון לנהוג כן. ובמקומות של בני תורה מרעישים בהמן הראשון והאחרון.

האם אפשר לצאת ידי חובת שמיעת מגילה, אם שומעים קריאת מגילה בשידור חי באינטרנט? למי שלא יכול להגיע לבית כנסת? ט"ז אדר ב תשע"ו / 26 במרץ 2016

לא יוצאים ידי חובת קריאת מגילה אלא בשמיעה מפיו של הקורא ממש. ולא בשידור חי ולא בהקלטה.

שלום, כחייל מילואים אני יכול לצאת לחופשה בתנאי הבא: 
[1] שבת זכור [ חיוב מדאורייתא ]
או
[2] בפורים [ לשמיעת המגילה ]
במה עלי לבחור ??
יש לציין שאוכל לקיים את המצוות רק כאשר אני בחופשה. ד' אדר ב תשע"ד / 6 במרץ 2014

שלום רב!

השאלה חמורה, ויש להורות לך, שתבקש להשתחרר בשבת זכור, כדי לשמוע את הקריאה מן הספר תורה. מאחר והיא מצוה מן התורה, וגם היא המצוה הראשונה שאתה פוגע בה.

וביום הפורים, עליך להשתדל בכל כחך להשיג מגילת אסתר כשרה, ולקרוא מתוכה את המגילה (אף בלי טעמי המקרא, ואפילו עם טעויות בניקוד וכדומה). ועליך לקיים מצוות מתנות לאביונים ומשלוח מנות. ותוכל למנות מראש שליחים לקיים את המצוות הללו עבורך. על ידי שתתן להם את המעות ואת המנות, ולמנותם שליחים שיתנום ביום הפורים. אבל את מקרא המגילה אי אפשר לקיים על ידי שליח, ולכן עליך לקרוא בעצמך כמו שכתבנו.

בברכת התורה, פורים שמח, וה' ישמרך מכל רע,
הלכה יומית.

אם אני קוראת את המגילה בעיר שאני גרה בה בערב במוצאי שבת ובבוקר יום ראשון, ונוסעת באותו היום לירושלים, ולא חוזרת לעיר מגורי לפני השקיעה, האם צריכה בערב לשמוע שוב את המגילה בירושלים?
ואם אסע ביום שושן פורים לירושלים ואגיע רק בצהריים, האם גם אז מחוייבת לשמוע את המגילה? וכן גם בערב יום שני? ד' אדר ב תשע"ד / 6 במרץ 2014

אם שמעת מגילה בליל י"ד, וכן בבוקר י"ד, ואחר כך נסעת לירושלים, ואת חוזרת ללון בביתך שאינו בירושלים, לכל הדעות אינך קוראת מגילה בט"ו. וכן אם אתה נוסעת לירושלים ביום ט"ו בצהרים, אינך צריכה לשמוע מגילה בט"ו.
ויש מחלוקת בפוסקים, לגבי מי ששמע מגילה בי"ד, ונסע בליל ט"ו לירושלים ללון שם, שיש אומרים שאינו קורא מגילה בט"ו, אלא אם עבר דירה ממש לירושלים. ויש חולקים.

מה דינה של אשה שאיחרה מעט לקריאת המגילה (דבר שמצוי בשל טרדות הילדים)?
האם היא יכולה להשלים מה שהחסירה מהחומש/סידור, עד שתגיע להיכן שאוחז הש"צ,כל עוד היא "משיגה" אותו לפני שסיים את רוב המגילה, כדין המחסיר תיבות אחדות? י"א אדר תש"ע / 25 בפברואר 2010

שלום רב!

אשה שאיחרה לקריאת המגילה, עליה לקרוא בזריזות מהחומש, עד שתגיע למקום שהקורא עומד בו. ואז, אם עוד לא עברה מחצית מהקריאה, הרי היא יוצאת ידי חובתה. וכמו שכתבת.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

"זכר למחצית השקל" – התשע"ח

נוהגים לתת לפני פורים מעות "זכר למחצית השקל", כמו שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. ונוהגים לגבות את המעות בבית הכנסת בליל פורים קודם קריאת המגילה, וכמו שאמרו חז"ל (מגילה דף יג ע"ב) "גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שעתיד המן לשקול שקלים על ישראל לפיכך הקדים ש......

לקריאת ההלכה

דין שמיעת פרשת זכור

בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרבה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשע"ח, נקרא בפרשת תצוה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת זכור" (ומקומה של פרשת זכור הו......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

דילוג בקריאת המגילה

כל אדם מישראל חייב בקריאת המגילה ביום הפורים, וצריך לקרותה בלילה ולשוב ולקרותה ביום, שנאמר "אֱלֹהַי, אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא דֽוּמִיָּה לִי". ופסוק זה נאמר בספר תהילים בפרק "למנצח על אילת השחר", ואמרו בגמרא (יומא כט.) שאסתר נמשלה לאיילת השחר. ולכן מפרק זה אנו......

לקריאת ההלכה


ימי הפורים – משלוח מנות

ימי הפורים בשנה זו, יחולו בסוף שבוע הבא. יום תענית אסתר יחול ביום רביעי, ואחריו ביום חמישי יום פורים ברוב המקומות, ובירושלים יחול פורים ביום שישי. מצות משלוח מנות נאמר במגילת אסתר (ט, כב): לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּ"מִשְׁלוֹחַ מָנוֹת" אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּ"מַתָּנ......

לקריאת ההלכה

שמחת יום הפורים – הנהגת מרן זצ"ל בפורים

מצוה להרבות בסעודת פורים, ולכתחילה צריך לאכול פת (לחם) בסעודה זו. כתב הרמב"ם (פרק ב מהלכות מגילה הט"ו) כיצד חובת סעודה זו? שיאכל בשר ויתקן סעודה נאה כפי אשר תמצא ידו, וישתה יין עד שישתכר וירדם בשכרותו. ומצוה לאכול בסעודה זו בשר בהמה דוקא. וכתב המאירי (מגילה ז:) חייב אדם להרבות בשמחה בפ......

לקריאת ההלכה

מצות סעודת פורים בשנה זו (התשע"ח)

-------------------------- עם כל בית ישראל אנו אבלים על פטירתו של אחד מגדולי הדור, הגאון רבי שמואל אוירבך זצ"ל, אשר שקד כל ימיו על התורה ועל העבודה בדבקות, ונפטר מן העולם בלא להניח אחריו בנים, נטל כל חמודות שבעולם והלך לו. ת.נ.צ.ב.ה.  -------------------------- סעודת פורים בלילה שו......

לקריאת ההלכה

מגילת "אסתר"

כבר למדנו, שחייב כל אדם בקריאת מגילת אסתר ביום הפורים, וצריך לקרותה בלילה ולחזור ולקרותה ביום, שנאמר "אלהי, אקרא יומם ולא תענה ולילה ולא דומיה לי", ופסוק זה הנאמר בספר תהילים (פרק כב), מתחיל במילים "למנצח על אילת השחר", ואמרו בגמרא במסכת יומא (כט.) שאסתר נמשלה לאילת השחר. מגיל......

לקריאת ההלכה