הלכה ליום חמישי ב' אדר תש"פ 27 בפברואר 2020

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

יוסף בן עוו'אד ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

אישתו וילדיו

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים.

מה צריך לתת?
ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים.

כמה צריך לתת?
ירא שמים יתן מתנות לאביונים בעין יפה ובסבר פנים יפות, והנה שכרו ופעולתו לפניו. וכמה הוא חיוב מתנות לאביונים?, הנה מעיקר הדין אין קצבה במעות פורים, כי מן הדין די בנתינת פרוטה, שהוא סכום הקטן שיש בכל מקום (וכגון בארץ ישראל מטבע של חצי שקל וכדומה), ומכל מקום כאמור, עדיף להרבות במתנות לאביונים, מלהרבות בסעודת פורים ובמשלוח מנות. ועל כל פנים נכון שלא יפחות מסכום שיוכל האביון לעשות ממנו סעודת פורים.

החילוק בין משלוח מנות למתנות לאביונים
בהלכה הקודמת ביארנו שיש לתת את המשלוח מנות, באופן שהמקבל ידע ממי קיבל את המנות, והנותן ידע למי נותן. וזאת משום שטעם המצוה של משלוח מנות, הוא בכדי להרבות אהבה ואחוה בין בני אדם. אולם לענין מתנות לאביונים אין הדין כן, אלא רשאי לתת את המתנות באופן שהאביון לא ידע ממי קיבל, וכן הנותן לא ידע למי נותן.

וכן במשלוח מנות, יש לתת מנות ממש, כלומר, דברי מאכל ומשקה, מה שאין כן במתנות לאביונים, שיכול לתת לאביונים מעות, שיוכל לקנות מהם את צרכי הסעודה.

חשיבות מתנות לאביונים
וכתב הרמב"ם (הלכות מגילה פרק ב), חייב אדם לשלוח לחברו שתי מנות בשר, או שני מיני תבשיל, או שני מיני אוכלים (מאכלים), שנאמר: ומשלוח מנות איש לרעהו, שתי מנות לאיש אחד, וכל המרבה לשלוח לרעים הרי זה משובח. וחייב לחלק לעניים מעות או מיני אכלים ביום הפורים, לא פחות משני עניים, שנותן לכל אחד מתנה אחת, שנאמר: ומתנות לאביונים. ומוטב לאדם להרבות במתנות לאביונים יותר מלהרבות בסעודתו ובמשלוח מנות לחברים, שאין שמחה גדולה מפוארה יותר מלשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים, שהמשמח לב האומללים הללו, הרי הוא דומה לשכינה, שנאמר: "להחיות רוח שפלים ולהחיות נפש נדכאים".

נתינה לגבאי צדקה
הנותן מעות לגבאי צדקה, שהוא מחלקם לעניים בו ביום, יוצא ידי חובת מתנות לאביונים, ששלוחו של אדם כמותו. וכן נוהגים רבים כיום, שהם נותנים לגבאי נאמן את כספי המתנות לאביונים, והוא שלוחם לתת את כספי המתנות לעניים ביום הפורים. ועדיף לנהוג כן ממה שיתן בעצמו את המעות, לאביונים כאלה אשר אינו יכול לדעת בודאות אם הם ראויים למתנות אלו.

וכבר הזהרנו בעבר על הצורך לשים לב שגבאי הצדקה הם אנשים יראי שמים, ולא לסמוך בעיניים עצומות על ועדי הצדקה למיניהם.

שאלות ותשובות על ההלכה

מה ערך מחצית השקל בשנה זו? והאם צריך לתת על כל נפש מבני הבית גם אם עזבו כבר את הבית? א' אדר תש"פ / 26 בפברואר 2020

כעשרים שקלים לנפש. כל אדם שהוא מעל גיל מצוות ואינו סמוך על שלחן הוריו, ידאג לתת לעצמו.

בעניין מתנות לאביונים, האם יש לרב ידיעה לגבי איזה ארגוני צדקה נאמנים, ועל איזה ארגונים לא כדאי לסמוך? ו' אדר ב תשע"ט / 13 במרץ 2019

אנו מכירים ברמת בית שמש יש "קופה של צדקה רמת בית שמש א", והוא ארגון שאנו יודעים שהוא נאמן. וכאן פרטיו: http://www.torahindex.com/he/inst/institutionsDetail.aspx?index=1&instID=5997.

ויש עוד הרבה מאד אנשים נאמנים שאוספים כספים לעניים. ואם תביט מסביבך אולי תכיר אברך שמצבו עלוב ביותר ומצווה לעזור לו בנתינת מתנות לאביונים.

הבוקר הייתי בבית כנסת של בעלי בתים. הגבאי אסף שם מתנות לאביונים על פי ההוראות שקרא בהלכה יומית. הוא נשאל ע"י אחד המתפללים למי הוא נותן את זה והוא השיב לישיבה פלונית. אני לא מכיר את הישיבה ולא את פעילותה. לכן התביישתי להתערב. אבל זה יכול להיות מכשול גדול. מתנות לאביונים צריכים לתת לאביונים או לנזקקים. כספים לישיבה זה לא מתנות לאביונים אלא אם כן, הם נותנים את זה לנזקקים. י' אדר תשע"ז / 8 במרץ 2017

מתנות לאביונים יש לתת לאביונים בלבד. לכן מי שנותן מתנות לאביונים לצורך הקמת בית כנסת וכדומה, לא יוצא ידי חובתו. אבל אם נותנים את הכסף לישיבה, ששם יש אנשים נאמנים שמחלקים לעניים, הדבר מותר. ויש להסב את תשומת לבו של הגבאי הנכבד, שידע כיצד לנהוג, ומן השמים ישלמו שכרו שהוא עוסק בצרכי ציבור באמונה.

אנחנו גרים בירושלים, האם אפשר לתת מתנות לאביונים בי"ד למישהו שחל אצלו פורים בי"ד? י"א אדר ב תשע"ו / 21 במרץ 2016

בן ט"ו, חייב לתת לעניים שיקבלו ביום ט"ו, ובן י"ד יתן לעניים שיקבלו ביום י"ד.

האם מותר לתת להורים מתנות לאביונים? י"א אדר ב תשע"ו / 21 במרץ 2016

אם ההורים אביונים, יש לתת להם את המתנות לאביונים.

האם ניתן לתת מתנות לאביונים מס ימים לפני פורים. האם יוצאים בכך ידי חובת המצווה? ז' אדר ב תשע"ו / 17 במרץ 2016

לא יוצאים ידי חובת המצוה אם נותנים לפני יום הפורים. ואפשר לתת לאדם שיתן את המעות לעניים ביום הפורים בתור שליח שלך.

האם אדם שנותן כסף לארגון הקונה מצרכים, שיישלחו לאביונים, ביום פורים, יוצא ידי חובת מתנות לאביונים?
ז' אדר ב תשע"ו / 17 במרץ 2016

אם הארגון הוא נאמן, והם מתמנים כשליחים עבור השולח לתת מתנות לאביונים ביום הפורים, יוצאים בזה ידי חובה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה

(המשך) דין כלי זכוכית ו"פיירקס" לעניין איסור בשר בחלב

בהלכה הקודמת כתבנו שלדעת השולחן ערוך, כלי זכוכית אינם בולעים כלל, ולכן אין כל איסור להשתמש בכלי זכוכית למאכלי בשר, ולאחר שישטפו כראוי, להשתמש בהם למאכלי חלב, (ואמנם דעת הרמ"א להחמיר בכלי זכוכית כדין כלי חרס וכן מנהג רבים מעדות אשכנז.) ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בספריו ובשיעוריו, פוסק כד......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה


שאלה: האם צריך ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב גם בכלי זכוכית?

תשובה: כבר ביארנו בהלכה הקודמת, שחובה ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב, משום שכלים שנמצאים בהם מאכלים (חמים) של בשר או של חלב, בולעים מטעם המאכלים ההם, ואחר כך פולטים את אותו הטעם שבלעו, לתוך מאכל אחר שהם נוגעים בו. ונחלקו רבותינו הראשונים לעניין כלי זכוכית, האם גם הם בולעים כשאר כלים, או ש......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על מיני פירות דומים

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש לברך ברכת שהחיינו בשעה שאוכלים פרי מפירות הדר, כגון אשכולית או תפוז, שאינם מצויים כל כך במשך כל השנה, וכאשר זוכה אדם לאכול מפירות אלה לראשונה באותה השנה, והפירות הינם חדשים משנה זו, יברך עליהם ברכת "בורא פרי העץ", ולאחריה יברך ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה