הלכה ליום שלישי י"ז טבת תשע"ט 25 בדצמבר 2018

מתקן כלי בשבת

שאלה: שעון המופעל על ידי קפיץ, האם מותר למתוח את הקפיץ שלו בשבת בכדי שימשיך בפעולתו?

תשובה: שאלה זו מתחלקת לשתי שאלות. א. האם מותר בשבת למתוח את הקפיץ לשעון שאינו פועל כלל כעת? ב. האם מותר למתוח את הקפיץ לשעון שהוא פועל, אך יש צורך למתוח את הקפיץ בכדי שהשעון ימשיך לפעול הלאה?

מתיחת הקפיץ לשעון שאינו פועל
ובראשית נדון בענין מתיחת הקפיץ לשעון שאינו פועל כלל, האם מותר בשבת למתוח את הקפיץ כדי שיתחיל בפעולתו?

ולכאורה יש לאסור את הדבר, שהרי ידוע שאחת מהמלאכות האסורות מן התורה ביום השבת, היא מלאכת "תיקון כלי". ומתיחת הקפיץ הגורמת להפעלת השעון היא תיקונו, שהרי במתיחת הקפיץ השעון מתחיל לעבוד.

והנה כי כן, מצאנו בפירוש רש"י על מסכת עירובין (דף קג.) שכתב, שאם אחד המיתרים של הכינור השתחרר (וכגון שנעשה "רופף", ואי אפשר לנגן בעזרתו), ובעל הכינור מסובב את מפתח הכינור על מנת למתוח את המיתר, יש בדבר איסור גמור משום "תיקון כלי" בשבת. והוא איסור מן התורה. ולכאורה הוא הדין לגבי מתיחת הקפיץ של השעון, שעל ידי מתיחתו נעשה השעון ראוי לפעולתו, ונמצא המותח מתקן כלי למלאכתו בשבת. ובאמת שכן פסקו כמה מרבותינו האחרונים, לאור דברי רש"י הללו, שאסור בהחלט למתוח את קפיץ השעון בשבת.

ומרן רבינו הקדוש רבי עובדיה יוסף זצ"ל, בתשובה בספר יביע אומר (חלק ו), דחה טענה זו, מכיון שיש חילוק גדול בין הכינור, שבשעה שהמיתר שלו השתחרר, הרי הכינור הוא כינור מקולקל, ותיקונו הוא על ידי מתיחת המיתר. ולכן חייבים על תיקון כזה בשבת, משום חילול שבת. מה שאין כן השעון, שאף בלא מתיחת הקפיץ הוא שעון מתוקן, ואינו מקולקל, ועל ידי מתיחת הקפיץ לא נעשתה כאן פעולה הראוייה להקרא "תיקון". ומכל מקום אחר שדן בזה, העלה שיש להחמיר שלא למתוח את הקפיץ כאשר השעון אינו פועל, כי יש לחוש בזה לאיסור משום תיקון כלי בשבת.

ולסיכום: שעון הפועל על ידי קפיץ והוא אינו פועל כעת, אסור למתוח את הקפיץ שלו בשבת. אבל אם הוא כבר פועל, מותר למתוח את הקפיץ שלו כדי שימשיך לפעול עוד ועוד. וכן מותר לענוד בשבת שעון קפיצי הנמתח על ידי תנועות הידיים.

שאלות ותשובות על ההלכה

אם מותר לענוד בשבת שעון דיגיטלי שסופר צעדים (סטפר)? י"ח טבת תשע"ט / 26 בדצמבר 2018

אין להשתמש בו בשבת

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

החמץ בפסח – שנת התשע"ט – מה תיקן מרן זצ"ל?

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ". וענין ה"חימוץ" שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" – התשע"ט

------------------------------ בהקשר לנתינת מעות "זכר למחצית השקל", אנו מבקשים להמליץ בחום על מוסד של תורה וצדקה, "תפארת רשב"י", המוכר לנו היטב באופן אישי, ואנו יכולים להעיד נאמנה, כי האנשים האחראים על המוסד הנזכר, הם אנשים יראי ה' בתכלית, הולכי תמים ופועלי צדק, ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

פרשת זכור

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשע"ט, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה


איחור או דילוג במגילה

כל אדם מישראל חייב בקריאת המגילה ביום הפורים, וצריך לקרותה בלילה ולשוב ולקרותה ביום, שנאמר "אֱלֹהַי, אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא דֽוּמִיָּה לִי". ופסוק זה נאמר בספר תהילים בפרק "למנצח על אילת השחר", ואמרו בגמרא (יומא כט.) שאסתר נמשלה לאיילת השחר. ולכן מפרק זה אנו......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

ימי הפורים – משלוח מנות

ימי הפורים בשנה זו, יחולו בסוף שבוע הבא. יום תענית אסתר יחול ביום רביעי, ואחריו ביום חמישי יום פורים ברוב המקומות, ובירושלים יחול פורים ביום שישי. מצות משלוח מנות נאמר במגילת אסתר (ט, כב): לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּ"מִשְׁלוֹחַ מָנוֹת" אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּ"מַתָּנ......

לקריאת ההלכה

מצות סעודת פורים בשנה זו (התשע"ט)

סעודת פורים בלילה שונה הוא חג הפורים משאר החגים שבידינו, שבכל החגים, מצות השמחה בסעודה היא בין ביום ובין בלילה, מה שאין כן חג הפורים, שאין חיוב לעשות סעודת פורים בלילה, אלא ביום בלבד. ומכל מקום כתבו כמה מרבותינו הראשונים, שיש מצוה לעשות סעודת פורים גם בלילה, כמו שאנו עושים בכל החגים. וכן דעת הגאוני......

לקריאת ההלכה