הלכה ל יום רביעי 30 Sivan 5778 13 יוני 2018

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

הראל אהרון חיים בן אסתר

הוקדש על ידי

שמעון וחגית בונפד

אם יש חיוב לעמוד בשעת הקדיש או אמירת ברוך ה' המבורך לעולם ועד

שאלה: כשאומר השליח ציבור או העולה לתורה "ברכו את ה' המבורך", והציבור עונים לו "ברוך ה' המבורך לעולם ועד", האם הם צריכים לעמוד, או שדי להם בקימה מועטת, או שרשאים הם לשבת ואינם חייבים לעמוד כלל?

תשובה: הנה רבינו הרמ"א כתב בספרו דרכי משה, שנהגו לעמוד בשעת אמירת ברכו את ה' המבורך, ושכן כתב המרדכי, על פי דברי התלמוד ירושלמי, שנאמר לגבי עגלון מלך מואב, "קום כי דבר ה' אליך", מכאן אמר רבי אליעזר שכאשר עונים הציבור אמן יהא שמיה רבא וכל דבר בקדושה צריכים לעמוד על רגליהם.

ומבואר יוצא מדברים אלה כי חובה לעמוד בשעה שאומרים "ברוך ה' המבורך לעולם ועד", שהרי אפילו עגלון מלך מואב עמד בשעה שהגיע אליו דבר ה'. ועל כן חובה לעמוד בשעת עניית קדיש, וכן בשעת עניית "ברוך ה' המבורך לעולם ועד". וכדברי הרמ"א כתבו עוד מגדולי האחרונים, ובהם רבינו המקובל הרמ"ע מפאנו ז"ל.

אולם רבינו חיים ויטאל תלמידו של רבינו האר"י כתב, שרבינו האר"י לא היה עומד בשעת עניית הקדיש כלל, ואמר לו שדברי התלמוד ירושלמי שהובאו בדברי הרמ"א אינם נכונים, כי אין זו לשון הירושלמי, והוא נוסח מוטעה שאינו נכון להלכה שנדפס בטעות בתוך לשון הירושלמי. ורק אם היה האר"י עומד בלאו הכי, ותוך כדי עמידתו היה החזן מתחיל באמירת הקדיש, אז לא היה יושב עד שיסיים החזן את אמירת הקדיש, ואחר אמירת הקדיש היה יושב. וכן כתב הרמ"א בתחילת דבריו שבדרכי משה, שהמהרי"ל לא היה עומד בשעת עניית קדיש או ברוך ה' המבורך לעולם ועד, אלא היה יושב. ורק אם היה עומד בלאו הכי, והחזן היה מתחיל באמירת הקדיש, לא היה יושב עד שתסתיים אמירת הקדיש.

והיוצא מן האמור, שלפי דעת רבינו האר"י אין חיוב לעמוד בשעת עניית קדיש, וכן אין צורך לעמוד בשעת עניית "ברוך ה' המבורך לעולם ועד". וכתב רבינו החיד"א, שאילו היה הרמ"ע מפאנו רואה את דברי רבינו האר"י, היה אף הוא מודה שמותר לשבת בשעת עניית הקדיש, כי הרמ"ע מפאנו הולך תמיד ברוב דבריו על פי דברי רבינו האר"י הקדוש.

והנה מרן רבינו יוסף חיים מבבל  כתב בספרו "עוד יוסף חי", שראה בעירו בגדאד, שנוהגים הציבור לקום "מעט" בשעת עניית "ברוך ה' המבורך לעולם ועד". וחיפש ולא מצא שום מקור למנהג זה. וכן נוהגים כיום בכמה מקומות, שקמים קימה מועטת בשעת עניית ברוך ה' המבורך לעולם ועד. ואין שורש למנהגם, כי למנהג האשכנזים היוצאים ביד רמ"א יש לעמוד לגמרי בשעת עניית ברוך ה' המבורך, ואילו למנהג הספרדים אין צורך כלל לעמוד בשעת עניית ברוך ה' המבורך לעולם ועד. וכן הסכימו כל אחרוני הספרדים, שהעיקר להלכה כדברי רבינו האר"י שאין חיוב לעמוד בשעת עניית הקדיש ועניית ברוך ה' המבורך וכו'.

ולכן לסיכום: למנהג האשכנזים יש לעמוד בשעת עניית הקדיש, וכן בשעה שעונים הציבור "ברוך ה' המבורך לעולם ועד", צריכים לעמוד. ואילו למנהג בני ספרד אין חיוב לעמוד בשעת עניית הקדיש ועניית ברוך ה' וכו'. אך גם למנהג הספרדים, אם היה עומד, ותוך כדי כך התחיל החזן באמירת הקדיש, לא ישב עד שיסיים החזן את אמירת הקדיש. וספרדי המתפלל אצל אשכנזים, נכון שיעמוד גם הוא בשעת הקדיש ואמירת ברכו, כדי שלא יהיה יושב במקום שכולם עומדים.

שאלות ותשובות על ההלכה

כתבתם בשם רבינו חיים ויטאל שהביא בשם האר״י ז״ל שאדם שתפס קדיש מעומד יעמוד עד שהחזן יסיים את הקדיש ואז ישב, אולם זכור לי היטב בכמה מקורות ובהם גם בילקוט יוסף תפילה שיכול לישב מיד שיענה את כח תיבות ולא נחוץ להמתין עד ״ואמרו אמן״ 8 Tammuz 5778 / 21 יוני 2018

דבריך נכונים מאד. אפשר לשבת כשמסיים בעצמו דאמירן בעלמא. וכמו שמבואר בדרכי משה סוף סימן נו.

האם אפשר לקבל מקור מחזון עובדיה או מכל ספר אחר של הרב זצ"ל? 3 Tammuz 5778 / 16 יוני 2018

הליכות עולם חלק א פרשת ויחי.

לסיכום ספרדי ששמע את ברכו את.. לא צריך לקום מעט? 2 Shevat 5770 / 17 ינואר 2010

שלום רב!

ספרדי השומע "ברכו את ה' המבורך" אינו צריך לקום אפילו מעט.

בברכה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

KADDISH Y BARUJ H´ HAMEBORAJ

Pregunta:  ¿Cuándo el oficiante –Hazan- o quien es invitado a la lectura de la Torá pronuncia la frase Bareju Et  H´ Hameboraj,  y la congregación responde Baruj H´ Hameboraj Leolam Vaed, es preciso pararse o es suficie......

לקריאת ההלכה

ROPAS HUMEDAS DE LA VÍSPERA DE SHABBAT

Pregunta: Las prendas que estaban húmedas la víspera de Shabbat y permanecieron colgadas para su secado, o se hallaban dentro del secarropa y allí permanecieron hasta entrado el Shabbat ¿se las puede utilizar en Shabbat? Respuesta: Como ya hemos visto, est&aa......

לקריאת ההלכה

SECAR LA ROPA EN SHABBAT –Continuación-

Como vimos en la entrega anterior, no se puede tender ropa a secar en Shabba para evitar que la gente piense que fue lavada en Shabbat, esta prohibición es llamada “marit ha´ain”. Vimos que en opinión de Rabí Yosef Hayim de Babel, el famoso Ben Ish Hay z&rdq......

לקריאת ההלכה

PONER LA ROPA A SECAR EN SHABBAT

Pregunta: Se permite poner a secar la ropa que se lavó la víspera de Shabbat? Respuesta: Estudia el Talmud (Shabbat 146) La persona que en su camino atraviesa un charco de agua y se mojan sus ropas, puede continuar caminando con las mismas hasta llegar a las primeras casas......

לקריאת ההלכה


LA BENDICION SOBRE LOS CEMENTERIOS JUDIOS

Pregunta: La persona que ve diariamente el cementerio pues viaja en su automóvil hacia Jerusalén ¨¿Debe pronunciar la bendición correspondiente? Respuesta: En verdad, quien ve un cementerio judío debe pronunciar la siguiente bendición: Baruj......

לקריאת ההלכה

LECHUGA DE ESTABLECIMIENTOS NO SUPERVISADOS

Pregunta: Se puede utilizar la lechuga común que se expende en las verdulerías, etc. sin control de insectos? Se pueden consumir las hojas de parra? Respuesta:  El Talmud (Pesajim 24ª) establece que la persona que consume un insecto trasgrede cinco prohibiciones ......

לקריאת ההלכה

ROPA QUE SE MOJO CON LA LLUVIA EN SHABBAT

Como vimos en las entregas anteriores es prohibido colocar la ropa a secar en Shabbat. Ahora, veremos cómo es la halajá con respecto a la ropa que por alguna situación se moja en shabbat, por ej. Con la lluvia y desea colocarla a secar ¿cómo debe proceder? Co......

לקריאת ההלכה

REZAR DESCALZO

Pregunta: Está permitido rezar con pantuflas? Respuesta: La persona que se dispone a orar debe preparar el lugar en que lo hará, su propia persona su ropa y su higiene personal ya que va a presentarse ante el Rey de reyes, el Todopoderoso. El Talmud (Shabbat 9ª) ci......

לקריאת ההלכה