הלכה ליום חמישי ט' חשון תש"פ 7 בנובמבר 2019

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אדוני אבי עטרת ראשי ר' הנרי ישועה בן ר' רפאל (פיטון) ז''ל

ת'נ'צ'ב'ה'

הוקדש על ידי

בנו הרב דוד פיטון

נטילת ויטמינים וכדורים שאינם לרפואה בשבת

בהלכות הקודמות ביארנו, שגזרו חכמים כי אסור לו לאדם שאינו חולה ממש ליטול תרופות בשבת, ורק אם הוא חולי בכל גופו, או שהוא ממש נזקק לשכב במיטה, מותר לו ליטול תרופות לרפואתו. והבאנו פרטי דינים בזה.

גלולות להריון
ומעתה נבא לדון לענין גלולות שלוקחת אשה במשך כמה ימים על מנת שתוכל להתעבר, שלכאורה יש מקום להקל בדבר, מאחר שכבר כתבנו שבחולי גדול לא גזרו רבותינו איסור בנטילת תרופות כלל, והלא חוסר היכולת להתעבר, בודאי היא עדיפה יותר ממחלה שגורמת לאדם ליפול למשכב. ועל כן כתב הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, שיש להקל בנטילת גלולות כאלה לצורך רפואה.

ויש שהעירו על כך, שלכאורה טעם זה אינו מספיק להקל בדבר, שהרי לא אמרו להתיר נטילת תרופות, אלא בחולי שהוא לפנינו, שכעת החולה מוטל על מיטתו בחוליו, אבל בנדון זה שאין האשה חולה ממש כעת, אי אפשר להקל בדבר. אולם אין זה נכון, שהרי גם בכל חולי גדול אנו מיקלים בנטילת תרופות אף אם אין החולה חולה ממש כעת, רק מכיון שעל ידי ההמנעות מן התרופה יבא לידי חולי גדול, יש להקל בזה. ואם כן הוא הדין לענין אשה שאינה יכולה להתעבר ללא תרופות, שבודאי מצב זה של אי היכולת ללדת הוא חמור יותר מחולי גדול.

והגאון רבי משה שטרן זצ"ל כתב בזה טעם נוסף להקל, שלא גזרו רבותינו איסור בנטילת תרופות, אלא לחולה, אבל אדם שהוא בריא, לא שמענו שגזרו גם עליו רבותינו איסור בנטילת תרופות. ואדרבא, כבר הזכרנו שטעם האיסור בזה, הוא שמחמת הבהלה שיש לאדם כשקרובו חולה, יש לחוש לכך שיבא לחלל שבת במלאכות האסורות מן התורה עבורו, אבל במקרה שאין האדם חולה, בודאי שלא שייך חשש זה. ולכן בנדון זה שאין האשה חולה כלל וכלל, לא גזרו רבותינו גזירה זו כלל, והרי היא מותרת ליטול תרופות כדי שתוכל ללדת. (חזון עובדיה שבת, חלק ג, עמוד שסו).

גלולות למניעת הריון
ולפי טעם זה נראה שהוא הדין גם כן לגבי גלולות העשויות למניעת הריון, (במקום שיש היתר בעצם נטילתן), שמכיון שאין האשה שנוטלת אותן חולה, וגלולות אלה לא נועדו לרפואה, לכן אין בנטילת גלולות אלה איסור כלל. ובפרט שדרך נטילתם היא ברציפות במשך מספר ימים, שאז יש בזה מקום היתר נוסף כמו שביארנו כבר.

נטילת ויטמינים
ולענין נטילת ויטמינים. הנה מכיון שהויטמינים אינם תרופות, והם מיועדים אף לאנשים בריאים כדי שיתחזקו עוד ועוד, גם כן יש להקל מן הדין בנטילתן בשבת. אולם מכיון שאין בזה צורך כל כך, המחמיר בזה תבא עליו הברכה. אולם מעיקר הדין, יש להקל בזה, ובפרט לצורך מניקות ומעוברות שיש להם צורך גדול בדבר. וכן פסק לפני שנים רבות הגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א, בספר ילקוט יוסף (ח"ד). ואחר כך הופיע הספר חזון עובדיה על הלכות שבת (ח"ג עמוד שסג -שסה), ושם הרחיב את היריעה, וכתב להקל בזה כאמור.

ולסיכום: מותר ליטול בשבת גלולות המיועדות לאשה שתוכל להתעבר. וכן מותר ליטול גלולות למניעת הריון. ומותר מן הדין ליטול בשבת ויטמינים. אולם המחמיר שלא ליטול ויטמינים בשבת, תבא עליו ברכה.

שאלות ותשובות על ההלכה

מה עם תרופות כרוניות כגון דילול דם, כולסטרול, לחץ דם, סוכר וכ"ו? י"ג טבת תשע"ד / 16 בדצמבר 2013

כמו שכתבנו, כאשר התחיל בנטילת התרופות קודם, ובפרט כשמדובר בתרופות חיוניות, שלפעמים הן מצילות מחולי ממש, מותר ליטלן בשבת.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

לקריאת ההלכה