הלכה ליום חמישי ט' חשון תש"פ 7 בנובמבר 2019

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אדוני אבי עטרת ראשי ר' הנרי ישועה בן ר' רפאל (פיטון) ז''ל

ת'נ'צ'ב'ה'

הוקדש על ידי

בנו הרב דוד פיטון

נטילת ויטמינים וכדורים שאינם לרפואה בשבת

בהלכות הקודמות ביארנו, שגזרו חכמים כי אסור לו לאדם שאינו חולה ממש ליטול תרופות בשבת, ורק אם הוא חולי בכל גופו, או שהוא ממש נזקק לשכב במיטה, מותר לו ליטול תרופות לרפואתו. והבאנו פרטי דינים בזה.

גלולות להריון
ומעתה נבא לדון לענין גלולות שלוקחת אשה במשך כמה ימים על מנת שתוכל להתעבר, שלכאורה יש מקום להקל בדבר, מאחר שכבר כתבנו שבחולי גדול לא גזרו רבותינו איסור בנטילת תרופות כלל, והלא חוסר היכולת להתעבר, בודאי היא עדיפה יותר ממחלה שגורמת לאדם ליפול למשכב. ועל כן כתב הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, שיש להקל בנטילת גלולות כאלה לצורך רפואה.

ויש שהעירו על כך, שלכאורה טעם זה אינו מספיק להקל בדבר, שהרי לא אמרו להתיר נטילת תרופות, אלא בחולי שהוא לפנינו, שכעת החולה מוטל על מיטתו בחוליו, אבל בנדון זה שאין האשה חולה ממש כעת, אי אפשר להקל בדבר. אולם אין זה נכון, שהרי גם בכל חולי גדול אנו מיקלים בנטילת תרופות אף אם אין החולה חולה ממש כעת, רק מכיון שעל ידי ההמנעות מן התרופה יבא לידי חולי גדול, יש להקל בזה. ואם כן הוא הדין לענין אשה שאינה יכולה להתעבר ללא תרופות, שבודאי מצב זה של אי היכולת ללדת הוא חמור יותר מחולי גדול.

והגאון רבי משה שטרן זצ"ל כתב בזה טעם נוסף להקל, שלא גזרו רבותינו איסור בנטילת תרופות, אלא לחולה, אבל אדם שהוא בריא, לא שמענו שגזרו גם עליו רבותינו איסור בנטילת תרופות. ואדרבא, כבר הזכרנו שטעם האיסור בזה, הוא שמחמת הבהלה שיש לאדם כשקרובו חולה, יש לחוש לכך שיבא לחלל שבת במלאכות האסורות מן התורה עבורו, אבל במקרה שאין האדם חולה, בודאי שלא שייך חשש זה. ולכן בנדון זה שאין האשה חולה כלל וכלל, לא גזרו רבותינו גזירה זו כלל, והרי היא מותרת ליטול תרופות כדי שתוכל ללדת. (חזון עובדיה שבת, חלק ג, עמוד שסו).

גלולות למניעת הריון
ולפי טעם זה נראה שהוא הדין גם כן לגבי גלולות העשויות למניעת הריון, (במקום שיש היתר בעצם נטילתן), שמכיון שאין האשה שנוטלת אותן חולה, וגלולות אלה לא נועדו לרפואה, לכן אין בנטילת גלולות אלה איסור כלל. ובפרט שדרך נטילתם היא ברציפות במשך מספר ימים, שאז יש בזה מקום היתר נוסף כמו שביארנו כבר.

נטילת ויטמינים
ולענין נטילת ויטמינים. הנה מכיון שהויטמינים אינם תרופות, והם מיועדים אף לאנשים בריאים כדי שיתחזקו עוד ועוד, גם כן יש להקל מן הדין בנטילתן בשבת. אולם מכיון שאין בזה צורך כל כך, המחמיר בזה תבא עליו הברכה. אולם מעיקר הדין, יש להקל בזה, ובפרט לצורך מניקות ומעוברות שיש להם צורך גדול בדבר. וכן פסק לפני שנים רבות הגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א, בספר ילקוט יוסף (ח"ד). ואחר כך הופיע הספר חזון עובדיה על הלכות שבת (ח"ג עמוד שסג -שסה), ושם הרחיב את היריעה, וכתב להקל בזה כאמור.

ולסיכום: מותר ליטול בשבת גלולות המיועדות לאשה שתוכל להתעבר. וכן מותר ליטול גלולות למניעת הריון. ומותר מן הדין ליטול בשבת ויטמינים. אולם המחמיר שלא ליטול ויטמינים בשבת, תבא עליו ברכה.

שאלות ותשובות על ההלכה

מה עם תרופות כרוניות כגון דילול דם, כולסטרול, לחץ דם, סוכר וכ"ו? י"ג טבת תשע"ד / 16 בדצמבר 2013

כמו שכתבנו, כאשר התחיל בנטילת התרופות קודם, ובפרט כשמדובר בתרופות חיוניות, שלפעמים הן מצילות מחולי ממש, מותר ליטלן בשבת.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

דין ישיבה בסוכה

מצות הישיבה בסוכה נאמר בתורתנו הקדושה (ויקרא כג.) "בסכת תשבו שבעת ימים כל האזרח בישראל ישבו בסכת, למען ידעו דורותיכם כי בסכת הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים", ובגמרא במסכת סוכה (יא:) פירשו רבותינו, שאותם הסוכות שישבו בתוכם בני ישראל, אלו ענני הכבוד, שהקיפם הקדוש ברוך הוא כדי ש......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ט), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ט) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

לקריאת ההלכה

קוניאק – ברנדי – שמפניה – היהודים שנסחפו בספינה

אתמול, ביארנו את עיקר הדין, שגזרו רבותינו איסור חמור על יין של מי שאינו יהודי, שהוא אסור בשתיה, ובדרך כלל הוא אסור גם בהנאה. ומעתה נסביר כמה פרטים בענין זה: שמפניה לגבי "שמפניה" שאין עליה הכשר, אין ספק כלל בדבר שהיא אסורה בהחלט בשתיה, כל שלא נעשתה תחת השגחת גוף כשרות מוסמך. וטעם הדב......

לקריאת ההלכה

יין שנמזג על ידי אינו יהודי

בימים עברו, היו נוהגים הגויים עובדי עבודה זרה, לנסך (לצקת) יין לשם עבודת כוכבים שלהם. והיו רגילים מאד במעשה זה. ואותו היין הוא אסור בשתיה מן התורה, וכן הוא אסור בהנאה, (כלומר, אסור ליהנות ממכירתו לגוי אחר וכדומה), משום שכל דבר שהוא עבודה זרה, או שמוגש לעבודה זרה, אסור בהנאה. סתם יינם ורבותינו זכ......

לקריאת ההלכה

ברכת לישב בסוכה

עיקרי הדברים פורסמו בשנה שעברה, ועתה הם מתפרסמים בתוספת נופך, לאחר שנשאלנו שאלות רבות לגביהם שאלה: מתי יש לברך את ברכת לישב בסוכה? תשובה: ברכת לישב בסוכה, היא הברכה שאנו מברכים לפני שאוכלים סעודה בסוכה. ועלינו לדון, האם יש לברכה, בעמידה, לפני שיושבים לסעוד, או שיש לברכה לאחר ברכת המוציא,......

לקריאת ההלכה