הלכה ליום חמישי ט' חשון תש"פ 7 בנובמבר 2019

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אדוני אבי עטרת ראשי ר' הנרי ישועה בן ר' רפאל (פיטון) ז''ל

ת'נ'צ'ב'ה'

הוקדש על ידי

בנו הרב דוד פיטון

נטילת ויטמינים וכדורים שאינם לרפואה בשבת

בהלכות הקודמות ביארנו, שגזרו חכמים כי אסור לו לאדם שאינו חולה ממש ליטול תרופות בשבת, ורק אם הוא חולי בכל גופו, או שהוא ממש נזקק לשכב במיטה, מותר לו ליטול תרופות לרפואתו. והבאנו פרטי דינים בזה.

גלולות להריון
ומעתה נבא לדון לענין גלולות שלוקחת אשה במשך כמה ימים על מנת שתוכל להתעבר, שלכאורה יש מקום להקל בדבר, מאחר שכבר כתבנו שבחולי גדול לא גזרו רבותינו איסור בנטילת תרופות כלל, והלא חוסר היכולת להתעבר, בודאי היא עדיפה יותר ממחלה שגורמת לאדם ליפול למשכב. ועל כן כתב הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, שיש להקל בנטילת גלולות כאלה לצורך רפואה.

ויש שהעירו על כך, שלכאורה טעם זה אינו מספיק להקל בדבר, שהרי לא אמרו להתיר נטילת תרופות, אלא בחולי שהוא לפנינו, שכעת החולה מוטל על מיטתו בחוליו, אבל בנדון זה שאין האשה חולה ממש כעת, אי אפשר להקל בדבר. אולם אין זה נכון, שהרי גם בכל חולי גדול אנו מיקלים בנטילת תרופות אף אם אין החולה חולה ממש כעת, רק מכיון שעל ידי ההמנעות מן התרופה יבא לידי חולי גדול, יש להקל בזה. ואם כן הוא הדין לענין אשה שאינה יכולה להתעבר ללא תרופות, שבודאי מצב זה של אי היכולת ללדת הוא חמור יותר מחולי גדול.

והגאון רבי משה שטרן זצ"ל כתב בזה טעם נוסף להקל, שלא גזרו רבותינו איסור בנטילת תרופות, אלא לחולה, אבל אדם שהוא בריא, לא שמענו שגזרו גם עליו רבותינו איסור בנטילת תרופות. ואדרבא, כבר הזכרנו שטעם האיסור בזה, הוא שמחמת הבהלה שיש לאדם כשקרובו חולה, יש לחוש לכך שיבא לחלל שבת במלאכות האסורות מן התורה עבורו, אבל במקרה שאין האדם חולה, בודאי שלא שייך חשש זה. ולכן בנדון זה שאין האשה חולה כלל וכלל, לא גזרו רבותינו גזירה זו כלל, והרי היא מותרת ליטול תרופות כדי שתוכל ללדת. (חזון עובדיה שבת, חלק ג, עמוד שסו).

גלולות למניעת הריון
ולפי טעם זה נראה שהוא הדין גם כן לגבי גלולות העשויות למניעת הריון, (במקום שיש היתר בעצם נטילתן), שמכיון שאין האשה שנוטלת אותן חולה, וגלולות אלה לא נועדו לרפואה, לכן אין בנטילת גלולות אלה איסור כלל. ובפרט שדרך נטילתם היא ברציפות במשך מספר ימים, שאז יש בזה מקום היתר נוסף כמו שביארנו כבר.

נטילת ויטמינים
ולענין נטילת ויטמינים. הנה מכיון שהויטמינים אינם תרופות, והם מיועדים אף לאנשים בריאים כדי שיתחזקו עוד ועוד, גם כן יש להקל מן הדין בנטילתן בשבת. אולם מכיון שאין בזה צורך כל כך, המחמיר בזה תבא עליו הברכה. אולם מעיקר הדין, יש להקל בזה, ובפרט לצורך מניקות ומעוברות שיש להם צורך גדול בדבר. וכן פסק לפני שנים רבות הגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א, בספר ילקוט יוסף (ח"ד). ואחר כך הופיע הספר חזון עובדיה על הלכות שבת (ח"ג עמוד שסג -שסה), ושם הרחיב את היריעה, וכתב להקל בזה כאמור.

ולסיכום: מותר ליטול בשבת גלולות המיועדות לאשה שתוכל להתעבר. וכן מותר ליטול גלולות למניעת הריון. ומותר מן הדין ליטול בשבת ויטמינים. אולם המחמיר שלא ליטול ויטמינים בשבת, תבא עליו ברכה.

הלכה יומית מפי הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א

האם מועיל עירוב ב"כרמלית"? ודין העירוב בברוקלין
לחץ כאן לצפייה בשיעורים נוספים

הלכות אחרונות

"תנא דבי אליהו כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

נדה ע"ג א'

שאלות ותשובות על ההלכה

מה עם תרופות כרוניות כגון דילול דם, כולסטרול, לחץ דם, סוכר וכ"ו? י"ג טבת תשע"ד / 16 בדצמבר 2013

כמו שכתבנו, כאשר התחיל בנטילת התרופות קודם, ובפרט כשמדובר בתרופות חיוניות, שלפעמים הן מצילות מחולי ממש, מותר ליטלן בשבת.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

"קדיש"

אדם שנפטר מן העולם, מוטל על בניו שנשארו אחריו להקפיד באופן מיוחד להתפלל בכל יום שלוש תפילות במנין, כדי שיוכלו לומר קדיש על האב או האם. וכן אדם שחלילה נפטר בנו או בתו או אחיו או אחותו, יאמר קדיש לעלוי נשמתם. ומי שנפטר מן העולם ולא השאיר אחריו בנים, טוב לשכור עבורו תלמיד חכם שיאמר קדיש לעלוי נשמתו.......

לקריאת ההלכה

דין קימה בפני אביו או רבו – תשובת מרן זצ"ל לנכדו

כל ההלכות שאנו מזכירים לגבי מורא אב ואם וכדומה, שוים בחיובם הן כלפי הבן והן כלפי הבת. ומה שאנו כותבים לעתים בלשון בן ואביו, או בת ואמה, אין זה אלא למשל ודוגמא בלבד. בעת שרואה הבן את הוריו עוברים לפניו, חייב לעמוד בפניהם מלא קומתו, דהיינו, עמידה ממש. אבל בגמרא (קידושין לג:) אמר רבי אבא אמר רבי ......

לקריאת ההלכה


כיבוד הורים אחרי פטירתם

כשם שחייב אדם לכבד את הוריו בחייהם, כך עליו לכבדם לאחר מותם. ובודאי שאסור לו גם כן לזלזל בהוריו אחרי מותם. ובברייתא במסכת קידושין (דף לא:) מובא: היה הבן אומר דבר שמועה בשם אביו לאחר פטירתו, יאמר "כך אמר אבא הריני כפרת משכבו". כלומר, בכל פעם שמזכיר את אביו אחר מותו יוסיף "הריני כפר......

לקריאת ההלכה

כבוד חמיו וחמותו – מסימני סוף הגלות

בילקוט שמעוני אמרו, אמר לו דוד לשאול, "וְאָבִי רְאֵה גַּם רְאֵה אֶת כְּנַף מְעִילְךָ בְּיָדִי", (כלומר, דוד המלך קרא לחמיו שאול בתואר "אבי"). ומכאן למדו רבותינו שחייב אדם בכבוד חמיו כשם שחייב אדם בכבוד אביו, שהרי השווה הכתוב את חמיו לאביו. וטעם הדבר שחייב אדם לכבד את חמיו, מפני ש......

לקריאת ההלכה

על מי מוטל העול הכספי של הטיפול בהורים

הזכרנו כבר, שמכלל מצות כבוד אב ואם, נמצאים כל עניני הכבוד, כגון לדאוג להאכיל ולהשקות את הוריו כפי רצונם, ובכלל זה, כאשר ההורים מבוגרים מאד ואינם יכולים לדאוג לעצמם, על בניהם ובנותיהם לדאוג להם למאכל ומשקה ובגדים וכל כיוצא בזה. ודבר ידוע, שככל שהילדים נוהגים כבוד עם הוריהם בזקנתם, על ידי זה זוכים אף ......

לקריאת ההלכה

האב שמחל על כבודו ועל מוראו

הדברים שנדון בהם היום, הם יסודיים ביותר בהלכות כיבוד הורים. ביארנו בימים האחרונים, כמה עיקרי דינים השייכים לכיבוד אב ואם, ולמורא אב ואם. שיש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לכבד" את ההורים, כגון להאכילם ולהשקותם וכדומה. ויש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לירא" מן האב ומן האם, כגון, מ......

לקריאת ההלכה