הלכה ליום חמישי ט' חשון תש"פ 7 בנובמבר 2019

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אדוני אבי עטרת ראשי ר' הנרי ישועה בן ר' רפאל (פיטון) ז''ל

ת'נ'צ'ב'ה'

הוקדש על ידי

בנו הרב דוד פיטון

נטילת ויטמינים וכדורים שאינם לרפואה בשבת

בהלכות הקודמות ביארנו, שגזרו חכמים כי אסור לו לאדם שאינו חולה ממש ליטול תרופות בשבת, ורק אם הוא חולי בכל גופו, או שהוא ממש נזקק לשכב במיטה, מותר לו ליטול תרופות לרפואתו. והבאנו פרטי דינים בזה.

גלולות להריון
ומעתה נבא לדון לענין גלולות שלוקחת אשה במשך כמה ימים על מנת שתוכל להתעבר, שלכאורה יש מקום להקל בדבר, מאחר שכבר כתבנו שבחולי גדול לא גזרו רבותינו איסור בנטילת תרופות כלל, והלא חוסר היכולת להתעבר, בודאי היא עדיפה יותר ממחלה שגורמת לאדם ליפול למשכב. ועל כן כתב הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, שיש להקל בנטילת גלולות כאלה לצורך רפואה.

ויש שהעירו על כך, שלכאורה טעם זה אינו מספיק להקל בדבר, שהרי לא אמרו להתיר נטילת תרופות, אלא בחולי שהוא לפנינו, שכעת החולה מוטל על מיטתו בחוליו, אבל בנדון זה שאין האשה חולה ממש כעת, אי אפשר להקל בדבר. אולם אין זה נכון, שהרי גם בכל חולי גדול אנו מיקלים בנטילת תרופות אף אם אין החולה חולה ממש כעת, רק מכיון שעל ידי ההמנעות מן התרופה יבא לידי חולי גדול, יש להקל בזה. ואם כן הוא הדין לענין אשה שאינה יכולה להתעבר ללא תרופות, שבודאי מצב זה של אי היכולת ללדת הוא חמור יותר מחולי גדול.

והגאון רבי משה שטרן זצ"ל כתב בזה טעם נוסף להקל, שלא גזרו רבותינו איסור בנטילת תרופות, אלא לחולה, אבל אדם שהוא בריא, לא שמענו שגזרו גם עליו רבותינו איסור בנטילת תרופות. ואדרבא, כבר הזכרנו שטעם האיסור בזה, הוא שמחמת הבהלה שיש לאדם כשקרובו חולה, יש לחוש לכך שיבא לחלל שבת במלאכות האסורות מן התורה עבורו, אבל במקרה שאין האדם חולה, בודאי שלא שייך חשש זה. ולכן בנדון זה שאין האשה חולה כלל וכלל, לא גזרו רבותינו גזירה זו כלל, והרי היא מותרת ליטול תרופות כדי שתוכל ללדת. (חזון עובדיה שבת, חלק ג, עמוד שסו).

גלולות למניעת הריון
ולפי טעם זה נראה שהוא הדין גם כן לגבי גלולות העשויות למניעת הריון, (במקום שיש היתר בעצם נטילתן), שמכיון שאין האשה שנוטלת אותן חולה, וגלולות אלה לא נועדו לרפואה, לכן אין בנטילת גלולות אלה איסור כלל. ובפרט שדרך נטילתם היא ברציפות במשך מספר ימים, שאז יש בזה מקום היתר נוסף כמו שביארנו כבר.

נטילת ויטמינים
ולענין נטילת ויטמינים. הנה מכיון שהויטמינים אינם תרופות, והם מיועדים אף לאנשים בריאים כדי שיתחזקו עוד ועוד, גם כן יש להקל מן הדין בנטילתן בשבת. אולם מכיון שאין בזה צורך כל כך, המחמיר בזה תבא עליו הברכה. אולם מעיקר הדין, יש להקל בזה, ובפרט לצורך מניקות ומעוברות שיש להם צורך גדול בדבר. וכן פסק לפני שנים רבות הגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א, בספר ילקוט יוסף (ח"ד). ואחר כך הופיע הספר חזון עובדיה על הלכות שבת (ח"ג עמוד שסג -שסה), ושם הרחיב את היריעה, וכתב להקל בזה כאמור.

ולסיכום: מותר ליטול בשבת גלולות המיועדות לאשה שתוכל להתעבר. וכן מותר ליטול גלולות למניעת הריון. ומותר מן הדין ליטול בשבת ויטמינים. אולם המחמיר שלא ליטול ויטמינים בשבת, תבא עליו ברכה.

שאלות ותשובות על ההלכה

מה עם תרופות כרוניות כגון דילול דם, כולסטרול, לחץ דם, סוכר וכ"ו? י"ג טבת תשע"ד / 16 בדצמבר 2013

כמו שכתבנו, כאשר התחיל בנטילת התרופות קודם, ובפרט כשמדובר בתרופות חיוניות, שלפעמים הן מצילות מחולי ממש, מותר ליטלן בשבת.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה


דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תש"פ

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. מנהג הספרדים אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, ו......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה. דג שנאפה עם בשר אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר&quo......

לקריאת ההלכה

הלכות ערב תשעה באב

בספר המנהגים לרבינו אייזיק טירנא כתב שלא יטייל אדם בערב תשעה באב, וכן פסק הרמ"א, וכן נראה שפוסק מרן הרב חיד"א, והביאו דין זה עוד מגדולי האחרונים. ערב תשעה באב, בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית (אחרי חצות היום כמו שנבאר), אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין, ונהגו בזה איס......

לקריאת ההלכה

איסור כביסה ולבישת בגדים מכובסים בשבוע שחל בו תשעה באב, ודין בגד העשוי לספוג זיעה

במשנה בתענית (כו:) שנינו, שבוע שחל בו תשעה באב (כמו השבוע שלפנינו, כלומר, מיום ראשון הקרוב), אסור להסתפר ולכבס. וכן פסקו הטור ומרן השלחן ערוך. ולמנהג האשכנזים יש לאסור לכבס החל מיום ראש חודש אב. מהות איסור "כיבוס" ואיסור כיבוס בימים אלו הוא אפילו אם אינו רוצה ללבוש הבגד עתה, אלא להניחו......

לקריאת ההלכה