הלכה ליום רביעי ח' חשון תש"פ 6 בנובמבר 2019

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אלברט ברדה ז"ל

סבא רבא
ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

דביר ברדה

המשך דין נטילת תרופות בשבת

בשבוע שעבר, ביארנו באופן כללי, כי גזרו חכמים, שאסור לקחת בשבת שום תרופה, מכיון שיש לחוש שמרוב הבהלה שיש לאדם כאשר קרובו חולה, יבאו לעבור על מלאכות האסורות מן התורה לרפואתו, כגון שחיקת הסממנים (טחינת תרופות) להכנת התרופה עבורו. וביארנו שלא גזרו כן רבותינו אלא בחולה שהוא מתהלך כבריא, ואינו חולה בכל גופו, אבל אם חלה כל כך עד שכל גופו דואב, או שהוא נאלץ לשכב במיטה, מותר לו לקחת תרופות, כי לא העמידו רבותינו דבריהם במקרה כזה.

אנטיביוטיקה - תרופות הורמונליות
אולם ישנו אופן המצוי מאד, שבמקרים רבים מותר ליטול בשבת תרופות. והוא באופן שהחולה החל כבר בנטילת התרופה עוד לפני השבת, ואילו ימנע מנטילת התרופה בשבת יבא לידי צער גדול, כגון אדם הנוטל תרופה אנטיביוטית, שהדרך היא לנוטלה במשך כמה ימים רצופים, ובהפסקת נטילת התרופה יגרם נזק בצורת הטיפול בחולה. באופן כזה, הסכמת רוב הפוסקים שיש להקל בנטילת התרופה אף בשבת. מפני שיש כמה סברות להקל בזה. וכן כתב כבר לפני כמאה וחמישים שנה הגאון רבי שלמה קלוגר, שיש מקום לומר שכאשר החולה התחיל כבר בנטילת התרופה לפני שבת, מן הסתם אין לחשוש שיבוא להכין את התרופה בשבת, שהרי באופן כזה מן הסתם הוא כבר הכין לעצמו את התרופות לפני כן, ועל כן באופן כזה אין להחמיר.

ועוד יש טעם להקל בזה, שהרי בזמנינו אין חשש כל כך בשחיקת סממנים להכנת תרופות, שהרי אין אנו מורגלים בזה כמעט בכלל, ולכן, אף על פי שכלל גדול בידינו שגם במקום שלא שייך טעם הגזירה של חכמינו עדיין הגזירה בעינה עומדת, מכל מקום במקום צער גדול, וכגון בנטילת אנטיביוטיקה יש להקל אף ביום השבת. והוא הדין בתרופות הורמונאליות, שבמניעת נטילת התרופה בשבת עלול להגרם נזק וצער גדול, ולכן אין להמנע מנטילת תרופות כאלה, כל שהחלו בנטילתן לפני יום השבת.

ולסיכום: תרופה שהתחילו לקחתה עוד לפני יום השבת, וההמנעות מנטילת התרופה בשבת עלולה לגרום לצער גדול עבור החולה, מותר להמשיך בנטילת התרופה ביום השבת. ולכן, מותר להמשיך בשבת בנטילת אנטיביוטיקה או תרופות הורמונליות, שהרי דרך הטיפול בתרופות אלו היא על ידי נטילתן במשך מספר ימים ללא הפסקה. ובהמשך הדברים נבאר עוד פרטי דינים בזה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

עשיית סימן בשבת

שאלה: אדם הקורא בספר בשבת, ומעוניין לסמן בצד הדף "סימן", על ידי חריטה קלה באמצעות הציפורן. או קיפול בצד הדף, האם מותר לעשות כן בשבת? מלאכת כותב תשובה: אחת מן המלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת "כותב". וכל הכותב בשבת, אפילו לא כתב אלא שתי אותיות, חייב משום חילול שבת. (ואף בכתיבת ......

לקריאת ההלכה

חנוכה

אנו עומדים לפני תחילת ימי החנוכה, ולכן נתחיל ללמוד את הדינים הנוגעים לימים אלה. ימי החנוכה ימי החנוכה הם שמונה ימים. החל מיום כ"ה בכסליו. ובשנה זו (התש"פ) יחול יום כ"ה בכסליו ביום שני בשבוע הבא. ובמוצאי יום ראשון (שהוא ליל שני), נדליק נרות חנוכה בפעם הראשונה. ובמוצאי יום ראשון שאח......

לקריאת ההלכה


כתיבה על גבי חלון בשבת

שאלה: בימות החורף, כשיש על החלון לחות של אדים, האם מותר לכתוב או לצייר באצבע על החלון? תשובה: אחת המלאכות האסורות מן התורה בשבת, היא מלאכת "כותב". ומכל מקום מבואר בדברי חז"ל, שאין איסור מן התורה, אלא כשכותב דבר שמתקיים, כגון מי שכותב עם עט על גבי נייר, שבודאי שהכתב הזה עשוי להתקיים......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות במסיבת חנוכה ובבית הכנסת

נהגו כל ישראל, שמברכים ומדליקים נרות חנוכה בבית הכנסת כדי לפרסם את הנס. והוא מנהג ותיק שנזכר בדברי רבותינו הראשונים. וטעם המנהג, כתב בספר המכתם (פסחים קא.), שמאחר ויש פרסום הנס גדול בפני כל העם, ועוד שיש אנשים שאין להם נרות חנוכה בבתיהם, לכן נוהגים להדליק גם בבית הכנסת. ומנהג זה נפסק על ידי מרן......

לקריאת ההלכה

אשה חכמה בתורה

בהלכות קודמות נתבאר הדין שחייבים לעמוד בפני אדם זקן בשנים. והוא הדין לגבי אשה זקנה בשנים. וכן נתבאר הדין שיש לקום בפני תלמיד חכם ובפני אשתו של התלמיד חכם. בהלכה הקודמת ביארנו גם, שמרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב, שתלמידה מחוייבת בכבוד מורתה שלמדה תורה מפיה, וצריכה לעמוד בפניה, ואסורה לקרוא ......

לקריאת ההלכה

קימה בפני זקן בשנים

בהלכה הקודמת ביארנו את שורש החיוב לקום בפני תלמיד חכם ובפני זקן בשנים. מי נקרא "זקן" נחלקו הפוסקים אודות החיוב לקום בפני אדם זקן, מאיזה גיל נקרא אדם "זקן"? כי יש סוברים שמגיל שישים כבר נקרא אדם "זקן". אבל לדעת הטור ומרן השלחן ערוך, אדם אין אדם נחשב לזקן, אלא מגיל שב......

לקריאת ההלכה